Kościoł angielski , galikański, iro-szkocki były to najbardziej niezależne kościoły na zachodzie i trzeba przyznać że anglikanizm mógł się tam tak dobrze rozwinąć dzięki tej tradycji niezależności. Często patrzy się na Kościół przed-trydencki oczyma Trydentu i dlatego można wypisywać takie rzeczy jak w tym artykule. Wiele liturgii wschodnich wykrystalizowało się po schizmie. Ruch anglo-katolicki jednak przy reformach wewnętrznych korzystał z dziedzictwa przed-reformacyjnego i wydaje się że to ma na myśli Ojciec Święty pisząc o anglikańskiej tradycji - czyli nie od reformacji ale od czasów głębokiego średniowiecza.
Dz 15:28 Postanowiliśmy bowiem, Duch Święty i my, nie nakładać na was żadnego ciężaru oprócz tego, co konieczne.
"Common Book Prier"
jeszcze jedno, u angikanów przy święceniach nie bylo tradiotio instrumentorum, tzn. dotkniece "instrumentu", np. przy prezbiteracie pateny z chlebem i kielicha z winem i woda. Czy uznanie nieważności święceń przez Leona XIII nie dotykało problemu "TI" jeśli tak, to co z konstytucją apostolską Piusa XII "Sacramentum ordinis" ? Od tej konstytucji forma sakramentu swiecen jest wlozenie rak i odpowiednia modlitwa.http://www.opoka.org.pl/biblioteka/W/WP/pius_xii/konstytucje/sacramentum_ordinis_30111947.html
prawosławie i katolickich nieraz nie uznaje święceń (sic!) no bo "poza Kościołem" nie ma sakramentów a poważnie, to teraz nie przytoczę źródeł ale w XVIII bodajże wieku była sprawa Jakuba Franka gdzie w celu przyciągnięcia żydów do chrześcijaństwa pozwolono im zachować księgę Zohar i inne obyczaje - nie kłócące się z katolicyzmem. Fleksybilność Kościoła przed-watykańskodrugiego też była spora. Dla mnie AC jest wyrazem szczerego pragnienia jedności. Mówiąc językiem luteran - papież nie czepia się 'adiafor'
Fleksybilność Kościoła przed-watykańskodrugiego też była spora. Dla mnie AC jest wyrazem szczerego pragnienia jedności. Mówiąc językiem luteran - papież nie czepia się 'adiafor'
Kościół anglikański Anglii za półtora roku, podczas Synodu w Yorku, podejmie decyzję w sprawie możliwości ordynowania kobiet na biskupów – poinformował abp Rowan Williams. Arcybiskup Canterbury wyjaśnił, że odrzucenie przez obradujący obecnie w Londynie Synod Generalny propozycji kompromisowej, która miała zapewnić konserwatystom oddzielne struktury kierowane przez biskupów-mężczyzn nie kończy prac na tą kwestią.Wypracowaniem norm praktyki w tej dziedzinie ma się zająć Izba Biskupów. Komentując sobotnie głosowanie oraz dyskusję podczas obrad Synodu zwierzchnik Wspólnoty Anglikańskiej zaznaczył, że większość Kościoła Anglii opowiada się za dopuszczeniem kobiet, do biskupstwa. Obecnie stanowią one 28 proc. duchowieństwa anglikańskiego w Anglii.Jak donosi „The Daily Telegraph” odrzucenie propozycji kompromisowych spowodowało oburzenie tzw. „kręgów konserwatywnych”, które zapowiadają, że co najmniej 200 duchownych anglikańskich skłonnych jest opuścić Kościół Anglii. Dziennik informuje, że w minioną sobotę sprawy możliwości skorzystania z postanowień Konstytucji Apostolskiej, Anglicanorum Coetibus z katolickim biskupem Nottigham, Malcolmem McMahonem omawiała grupa około 70 duchownych anglikańskich.Kościół Anglii jest jedną z 38 prowincji Wspólnoty Anglikańskiej. W piętnastu z nich istnieje możliwość udzielania sakry biskupiej kobietom, choć faktycznie skorzystano z tego jednie w USA, Kanadzie, Nowej Zelandii i Australii.
Obecnie stanowią one 28 proc. duchowieństwa anglikańskiego w Anglii.
Czy są anglikanie wyświęceni przez starokatolików? Czy ryt święceń sk jest ważny czy też nie?