Forum Krzyż
Witamy, Gość. Zaloguj się lub zarejestruj.
Marca 28, 2024, 14:49:21 pm

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
Szukaj:     Szukanie zaawansowane
www.UnaCum.pl

Centrum Informacyjne Ruchu Summorum Pontificum
231859 wiadomości w 6626 wątkach, wysłana przez 1668 użytkowników
Najnowszy użytkownik: magda11m
Strona główna Pomoc Szukaj Zaloguj się Rejestracja
Forum Krzyż  |  Traditio  |  Summorum Pontificum  |  Wątek: Pytania liturgiczne błahe i trywialne (KRR)
« poprzedni następny »
Strony: 1 ... 62 63 [64] 65 66 ... 294 Drukuj
Autor Wątek: Pytania liturgiczne błahe i trywialne (KRR)  (Przeczytany 1242985 razy)
Gregorius
uczestnik
***
Wiadomości: 199


« Odpowiedz #945 dnia: Sierpnia 17, 2009, 12:53:42 pm »

Dziękuję za wyczerpujące odpowiedzi.
Zapisane
Bartek
Administrator
aktywista
*****
Wiadomości: 3689

« Odpowiedz #946 dnia: Sierpnia 17, 2009, 13:09:35 pm »

W parafialnej rzeczywistości idzie się na najprostszej (najbardziej praktycznej) linii oporu - w tabernakulum są cybiora z Najświętszym Sakramentem (w zależności od parafii - od jednej do trzech, czy czterech [jeśli duże tabernakulum]) - i gdy Ciało Pańskie w jednym z cyborium się - że napiszę brzydko - skończy, wtedy kapłan puryfikuje taką puszkę, kościelny po Mszy nakłada do niej komunikantów i na następnej Mszy się je Konsekruje... i tak w kółko ;)

Co w kościelnem żargonie lodówką eucharystyczną zową (łac. locus refrigerii).
Zapisane
Hoc pulchrum est hominis munus et officium: ut oret ac diligat.
Edi
aktywista
*****
Wiadomości: 752


« Odpowiedz #947 dnia: Sierpnia 17, 2009, 13:36:04 pm »

Proszę wyjaśnienie następującej kwestii: gdy jednego dnia zbiegną się dwa święta to istnieją dwie drogi postępowania: okkurencja kiedy to oba święta celebruje się tego samego dnia, lub przeniesienie jedego z nich na inny termin.
 
1. Czy obydwa przypadki nazywamy okurencją, czy też jedne z nich?

2. Od czego zależy wybór jednej, lub drugiej metody postępowania?

Pytanie dotyczy liturgii przed SV2.
Zapisane
Michał Barcikowski
*
aktywista
*
Wiadomości: 1875

« Odpowiedz #948 dnia: Sierpnia 17, 2009, 13:57:15 pm »

Nikt nie broni
No to widzę, ze kompletnie błędnie sformułowałem pytanie.
Więc jeszcze raz:
Dlaczego korzysta się już z konsekrowanych hostii zamiast konsekrować je podczas epiklezy.


Konsekrować podczas epiklezy? Kolega zdaje sobie sprawę, jaką herezję walnął?
Zapisane
Michał Barcikowski
*
aktywista
*
Wiadomości: 1875

« Odpowiedz #949 dnia: Sierpnia 17, 2009, 14:01:02 pm »

Proszę wyjaśnienie następującej kwestii: gdy jednego dnia zbiegną się dwa święta to istnieją dwie drogi postępowania: okkurencja kiedy to oba święta celebruje się tego samego dnia, lub przeniesienie jedego z nich na inny termin.
 
1. Czy obydwa przypadki nazywamy okurencją, czy też jedne z nich?

2. Od czego zależy wybór jednej, lub drugiej metody postępowania?

Pytanie dotyczy liturgii przed SV2.

Okurrencja to dwa obchody liturgiczne przypadające w tym samym dniu, a konkurencja, to obchód liturgiczny "konkurujący" z I nieszporami jakiejś uroczystości przypadającej na dzień nastepny.

Jeśli chodzi o okurencję to prawo przeniesienia na inny termin przysługuje tylko świętom I klasy. W innych wypadkach obchód niżej rang redukowany jest do wspomnienia albo w ogóle pomijany (zależnie od rodzaju obchodu).
Zapisane
Nathanael
Gość
« Odpowiedz #950 dnia: Sierpnia 17, 2009, 18:42:10 pm »



Za: http://www.newliturgicalmovement.org/2009/08/archbishop-vigneron-at-assumption.html.

Kapłan ma unieść Święte Postacie tak wysoko, jak może wyciągnąć ręce - ale czy jednocześnie nie musi patrzeć na te Święte Postacie i czy ręce powinien/może tak za głowę wyciągać?

Czy na Podniesieniu diakon nie winien klęczeć i podnosić ornatu?  :o
Zapisane
Rzeka
uczestnik
***
Wiadomości: 140

« Odpowiedz #951 dnia: Sierpnia 17, 2009, 18:58:42 pm »

Myślę , że to NOMowe nawyki .
Zapisane
My, którzy Cherubinów tajemnie przedstawiamy, i życiodajnej Trójcy trójświętą pieśń śpiewamy, odrzućmy teraz wszelką życia troskę.
Caesar
aktywista
*****
Wiadomości: 822


cezarostopkowiec

« Odpowiedz #952 dnia: Sierpnia 18, 2009, 00:04:10 am »

Bo to jest nowa Msza, choć i tak diakon powinien klęczeć.
Co do patrzenia na Ciało - ksiądz powinien patrzeć na Nie, ale być może zdjęcie uchwyciło moment, jak biskup już/na moment opuścił głowę - po casusie palców bp. Balcerka wiemy, że trudno oceniać na podstawie jednego zdjęcia :)
Zapisane
Mospanie, rzekł bernardyn, babska rzecz narzekać,
a żydowska rzecz ręce założywszy czekać.
Edi
aktywista
*****
Wiadomości: 752


« Odpowiedz #953 dnia: Sierpnia 18, 2009, 10:23:21 am »

Dziękuję pięknie za odpowiedź.
Zapisane
Eremita
Gość
« Odpowiedz #954 dnia: Sierpnia 18, 2009, 10:36:43 am »

Zadam głupie pytanie. Dlaczego mszał rzymski z 1962 roku jest o połowę cieńszy od współczesnego ? Czy to znaczy, że współczesny jest bardziej rozbudowany i urozmaicony ?
« Ostatnia zmiana: Sierpnia 19, 2009, 07:23:40 am wysłana przez Eremita » Zapisane
Nathanael
Gość
« Odpowiedz #955 dnia: Sierpnia 18, 2009, 10:42:54 am »

Cieńszy? Ja wiem. Mniej więcej takie same są. Tyle, że w tym z '62 roku wraz z formularzami Mszalnymi są lekcje, graduały, alleluja i Ewangelie (+ niekiedy sekwencje). I owe propria idą cały czas za sobą, jedne za drugimi. W Mszale Pawła VI, przynajmniej w wydaniu polskim, na każdy formularz przeznaczona jest osobna strona. Podobnie z prefacjami - na każdą śpiewaną i recytowaną jest osobna strona (a prefacji jest prawe sto). Co się z tym wiąże literki są w nowym - przynajmniej polskim - mszale o wiele większe ;) To tak jakoś prosto z mojej strony.
Zapisane
Edi
aktywista
*****
Wiadomości: 752


« Odpowiedz #956 dnia: Sierpnia 18, 2009, 23:52:19 pm »

Spotkałem się z twierdzeniem, że obchód liturgiczny święta kończyły... nieszpory. Wydaje mi się to absurdem, ale wolę się upewnić: czy to nieszpory, czy kompleta kończyła liturgiczny obchód święta?
Zapisane
Eremita
Gość
« Odpowiedz #957 dnia: Sierpnia 19, 2009, 07:25:55 am »

Dlaczego w mszale z 1962 jest tak mało prefacji ? Obecnie jest ich około 100
Zapisane
Nathanael
Gość
« Odpowiedz #958 dnia: Sierpnia 19, 2009, 15:44:40 pm »

Spotkałem się z twierdzeniem, że obchód liturgiczny święta kończyły... nieszpory. Wydaje mi się to absurdem, ale wolę się upewnić: czy to nieszpory, czy kompleta kończyła liturgiczny obchód święta?

Po "nowemu" na pewno tak jest. Wydaje mi się, że po "staremu" nie powinno być inaczej. Pan Bartek?
Zapisane
Bartek
Administrator
aktywista
*****
Wiadomości: 3689

« Odpowiedz #959 dnia: Sierpnia 19, 2009, 15:54:47 pm »

Rzeczywiście, nie sposób zgodzić się z tym twierdzeniem, przynajmniej co do PEŁNEGO obchodu. Kompleta nie jest samodzielnym bytem, jakąś odrębną modlitwą kończącą dzień. Nabiera cech okresu liturgicznego (Wielkiego Tygodnia, Okresu Wielkanocnego), choć w rycie rzymskim skromniej niż w innych rytach zachodnich, nadto w obchodach świątecznych bierze się ją z niedzieli zamiast z dnia powszedniego.

Jedynie obchód wspomnień uprzywilejowanych kończy się na Nieszporach, ale tylko w tym sensie, iż wspomnienie takiego obchodu dodaje się po modlitwach Laudes i Nieszporów wyłącznie. Całodzienne oficjum jest bowiem wówczas świętowaniem dwóch obchodów (głównego i wspominanego), a jedynie pewne namacalne przejawy obchodu wspominanego, w postaci komemoracji, pojawiają się w obu głównych godzinach kanonicznych.
Zapisane
Hoc pulchrum est hominis munus et officium: ut oret ac diligat.
Strony: 1 ... 62 63 [64] 65 66 ... 294 Drukuj 
Forum Krzyż  |  Traditio  |  Summorum Pontificum  |  Wątek: Pytania liturgiczne błahe i trywialne (KRR) « poprzedni następny »
 

Działa na MySQL Działa na PHP SMF 2.0.19 | SMF © 2014, Simple Machines Prawidłowy XHTML 1.0! Prawidłowy CSS!