Forum Krzyż
Witamy, Gość. Zaloguj się lub zarejestruj.
Października 10, 2024, 18:25:52 pm

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
Szukaj:     Szukanie zaawansowane
www.UnaCum.pl

Centrum Informacyjne Ruchu Summorum Pontificum
232536 wiadomości w 6638 wątkach, wysłana przez 1668 użytkowników
Najnowszy użytkownik: magda11m
Strona główna Pomoc Szukaj Zaloguj się Rejestracja
Forum Krzyż  |  Traditio  |  Summorum Pontificum  |  Wątek: Pytania liturgiczne błahe i trywialne (KRR)
« poprzedni następny »
Strony: 1 ... 289 290 [291] 292 293 294 Drukuj
Autor Wątek: Pytania liturgiczne błahe i trywialne (KRR)  (Przeczytany 1333570 razy)
ahmed
aktywista
*****
Wiadomości: 575


wychowany z babcią

« Odpowiedz #4350 dnia: Listopada 12, 2021, 16:44:13 pm »

A jaka jest konsekwencją działania poza rubrykami?

W przypadkach przewlekłych, zazwyczaj, we współczesnéj praktyce NOMowéj: kretynizm, żenada, ucieczka.

Jeśli dobrze kojarzę dawniej intencjonalne działanie wbrew rubrykom obarczone było grzechem ciężkim. Czy dalej tak jest?

Nié mam pojęcia, kto to wymyślił, i podejrzéwam raczéj theologów moralnych, a nie liturgistów.
Zapisane
Wojna jeszcze nie jest aż tak daleko.
Ukraina będzie graniczyć z Czerkiesją, Kałmucją i Mordowją.
ahmed
aktywista
*****
Wiadomości: 575


wychowany z babcią

« Odpowiedz #4351 dnia: Maja 26, 2022, 16:59:19 pm »

Ze świętem Wniebowstąpienia jest tén problem, że rubryka mszału nie precyzuje, kto ma zgasić paschał, a ceremonjał biskupi zamilcza w ogóle themat. Manuale Ceremoniarum Romanarum nie pomaga, Fortescue téż. Arcybiskup Nowowiejski w Ceremonjale Parafjalnym (punkt 1205) każe gasić ministrantowi (wydanié z 1922, z pana-Kefaszowégo chomika). Ktoś coś doda?
« Ostatnia zmiana: Maja 26, 2022, 17:01:44 pm wysłana przez ahmed » Zapisane
Wojna jeszcze nie jest aż tak daleko.
Ukraina będzie graniczyć z Czerkiesją, Kałmucją i Mordowją.
Maswerk
aktywista
*****
Wiadomości: 664

Poznańskie Duszpasterstwo Tradycji Katolickiej
« Odpowiedz #4352 dnia: Maja 28, 2022, 22:02:49 pm »

Chciałbym zapytać o moment podczas Mszy, gdy celebrans przed Komunią ludu udaje się do tabernakulum umieszczonego w innym ołtarzu niż jest sprawowana Msza, aby z niego przynieść puszkę - co na ten temat mówią rubryki, przepisy, ceremoniały.

Przejrzałem już kilka ceremoniałów - i wygląda to tak, jak gdyby ta praktyka nie była w ogóle stosowana. Na pewno nie była tak powszechna jak dziś, ale chyba niemożliwością jest, aby nie istniała w ogóle.
Zapisane
ahmed
aktywista
*****
Wiadomości: 575


wychowany z babcią

« Odpowiedz #4353 dnia: Maja 31, 2022, 19:43:11 pm »

Chciałbym zapytać o moment podczas Mszy, gdy celebrans przed Komunią ludu udaje się do tabernakulum umieszczonego w innym ołtarzu niż jest sprawowana Msza, aby z niego przynieść puszkę - co na ten temat mówią rubryki, przepisy, ceremoniały.

Przejrzałem już kilka ceremoniałów - i wygląda to tak, jak gdyby ta praktyka nie była w ogóle stosowana. Na pewno nie była tak powszechna jak dziś, ale chyba niemożliwością jest, aby nie istniała w ogóle.

Przynoszenié Ciała Pańskiégo z innégo ołtarza ewidentnie jest niezręcznością — Martinucci (podany tutaj) opisując kommunję podczas Mszy uroczystéj w ogóle nie przewiduje tabernaculum, każe konsekrować na miejscu i resztę po kommunii niech spożyje kapłan; podobnie Fortescue możliwość wyjęcia cyborjum z tabernaculum umieszcza w przypisie.

Co do istoty pytania, to Ceremonijał Biskupi opisuje drogę w stronę przeciwną (liber secundus, XXIX, 7):
Cytuj

Finita Communione, reportantur funalia, quæ usque tunc fuerunt accensa, et diaconus, reposito vase seu pyxide cum Hostiis super altare, si quæ remanserunt, illam cooperit, et consignat alicui presbytero, parato cum stola et cotta, seu pluviali, qui illam sub baldachino, si commode fieri potest, præeuntibus clericis cum intorticiis, et aliquibus de clero comitantibus, portat ad locum, ubi asservatur Sanctissimum Sacramentum.

Polecam przeczytać o kommunji wiernych w następnym rozdziale (XXX), żeby lepiéj zrozumieć kontext historyczny epoki potrydenckiéj — wtedy daleko zaszło oddzielenié kommunii od Mszy.
« Ostatnia zmiana: Maja 31, 2022, 19:58:38 pm wysłana przez ahmed » Zapisane
Wojna jeszcze nie jest aż tak daleko.
Ukraina będzie graniczyć z Czerkiesją, Kałmucją i Mordowją.
Kefasz
aktywista
*****
Wiadomości: 4030


Amen tako Bóg daj, byśmy wszyscy poszli w Raj.

ministrantura śpiewniki tradycja->
« Odpowiedz #4354 dnia: Czerwca 01, 2022, 20:08:59 pm »

A w sumie z czego to rozdzielenie wynikało?
Zapisane
Stare jest lepsze Ł5,39
liczne stare książki->http://chomikuj.pl/Pjetja
Z forum amerykańskich tradycjonalistów:
Oto zwyczajowe napomnienie: unikaj żarliwości; krytykuj zasady, nie ludzi.
Bądź rozróżniający, lecz nie czepialski. Bądź pouczający lecz nie zgryźliwy. Bądź zasadniczy, zamiast natarczywy.
ahmed
aktywista
*****
Wiadomości: 575


wychowany z babcią

« Odpowiedz #4355 dnia: Czerwca 02, 2022, 17:03:42 pm »

A w sumie z czego to rozdzielenie wynikało?

Może gdy dorośniemy jeszcze trochę, to odpowiémy i na to trudné pytanié.
Zapisane
Wojna jeszcze nie jest aż tak daleko.
Ukraina będzie graniczyć z Czerkiesją, Kałmucją i Mordowją.
Maswerk
aktywista
*****
Wiadomości: 664

Poznańskie Duszpasterstwo Tradycji Katolickiej
« Odpowiedz #4356 dnia: Czerwca 02, 2022, 20:15:17 pm »

Chciałbym zapytać o moment podczas Mszy, gdy celebrans przed Komunią ludu udaje się do tabernakulum umieszczonego w innym ołtarzu niż jest sprawowana Msza, aby z niego przynieść puszkę - co na ten temat mówią rubryki, przepisy, ceremoniały.

Przejrzałem już kilka ceremoniałów - i wygląda to tak, jak gdyby ta praktyka nie była w ogóle stosowana. Na pewno nie była tak powszechna jak dziś, ale chyba niemożliwością jest, aby nie istniała w ogóle.

Przejrzałem pod tym kątem następujące opracowania: Nowowiejskiego (Ceremoniał oraz Wykład liturgii tom V), Mullera, Wapelhorsta, Fortescue (z 1920 oraz 2003 r.) oraz de Herdta.

W każdym z nich pojawiają się jedynie trzy opcje udzielania Komunii - z komunikantów:
- konsekrowanych na patenie
- konsekrowanych w puszce albo drugim kielichu
- znajdujących się w tabernakulum w ołtarzu na którym się odprawia

Natomiast w żadnym z nich nie ma opisanego udawania się do tabernakulum znajdującego się gdzie indziej niż się odprawia.

Podobnie sprawa ma się przy ukończeniu udzielania Komunii. Wszystko to co znamy, schowanie pozostałych partykuł do tabernakulum w ołtarzu albo ich spożycie, następnie puryfikacja itd. Jednak wciąż u żadnego z tych autorów nie ma słowa o korzystaniu z tabernakulum w innym miejscu.

Z jednym wyjątkiem. :) De Herdt:






Sprawa wygląda więc zupełnie inaczej niż mogłoby się wydawać. A ów znamienny brak w opracowaniach praktyki przynoszenia puszki do Komunii z tabernakulum w innym ołtarzu może po prostu wynika z tego, że taka praktyka w ogóle nie była w starym rycie ani przyjęta ani obecna. Zastanawiające jest, jak bardzo zakorzenił się ten zwyczaj (chyba można śmiało powiedzieć, że błędny) i nigdy nawet nie wzbudził głębszego zainteresowania.
« Ostatnia zmiana: Czerwca 02, 2022, 20:16:53 pm wysłana przez Maswerk » Zapisane
miki
aktywista
*****
Wiadomości: 688


« Odpowiedz #4357 dnia: Czerwca 03, 2022, 14:17:00 pm »

Czy nw. sposób zorganizowania śpiewów podczas Komunii Świętej jest poprawny (Msza Śpiewana):
1) śpiew antyfony podczas Komunii Świętej kapłana;
2) "Ecce...";
3) Komunia Święta wiernych - bez śpiewu i bez gry na organach;
4) pieśń eucharystyczna lub okresowa po zakończeniu przyjmowania Komunii Świętej przez wiernych?

Czy podczas Mszy Świętej Śpiewanej można - podczas rozdawania Komunii Świętej - po odśpiewaniu antyfony i ew. pieśni komunijnej - zaśpiewać na wzór NOM - pieśń pochwalną / uwielbienia / dziękczynną?
Zapisane
Taki sobie o...
Maswerk
aktywista
*****
Wiadomości: 664

Poznańskie Duszpasterstwo Tradycji Katolickiej
« Odpowiedz #4358 dnia: Czerwca 03, 2022, 20:46:58 pm »

Czy nw. sposób zorganizowania śpiewów podczas Komunii Świętej jest poprawny (Msza Śpiewana):
1) śpiew antyfony podczas Komunii Świętej kapłana;
2) "Ecce...";
3) Komunia Święta wiernych - bez śpiewu i bez gry na organach;
4) pieśń eucharystyczna lub okresowa po zakończeniu przyjmowania Komunii Świętej przez wiernych?

Czy podczas Mszy Świętej Śpiewanej można - podczas rozdawania Komunii Świętej - po odśpiewaniu antyfony i ew. pieśni komunijnej - zaśpiewać na wzór NOM - pieśń pochwalną / uwielbienia / dziękczynną?

Co do pierwszego, praktyka ta jest sprzeczna z przepisem Graduale Romanum, które podaje wyraźnie:
IX. Antiphona ad Communionem per se canenda est — intonata ab uno, duobus aut quatuor cantoribus, ut ad Introitum dictum est, — dum sacerdos celebrans Sanctissimum Sacramentum sumit. Si autem fideles communicandi sint, cantus eiusdem antiphonae inchoetur dum celebrans sacram Communionem distribuit.
Antyfonę na Komunię (...) śpiewa się podczas gdy celebrans przyjmuje Najświętszy Sakrament. Natomiast jeżeli są wierni, którzy będą komunikować, śpiew tej antyfony rozpoczyna się gdy celebrans udziela Komunii świętej.

A jeśli chodzi o pozbawianie wiernych podczas przyjmowania Komunii na Mszy śpiewanej śpiewu, a nawet jakiejkolwiek gry organowej - nie wiem co ci biedni ludzie komu zrobili, że muszą znosić takie pomysły...
« Ostatnia zmiana: Czerwca 03, 2022, 20:50:59 pm wysłana przez Maswerk » Zapisane
Kefasz
aktywista
*****
Wiadomości: 4030


Amen tako Bóg daj, byśmy wszyscy poszli w Raj.

ministrantura śpiewniki tradycja->
« Odpowiedz #4359 dnia: Czerwca 03, 2022, 21:09:19 pm »

Skądże, po agnusie natychmiast śpiewano komunię, czego pozostałość jest w rycie rekwialnym. chyba że śpiewa się antyfonę z psalmem to oczywiście przy rozdawaniu komunii.
Zapisane
Stare jest lepsze Ł5,39
liczne stare książki->http://chomikuj.pl/Pjetja
Z forum amerykańskich tradycjonalistów:
Oto zwyczajowe napomnienie: unikaj żarliwości; krytykuj zasady, nie ludzi.
Bądź rozróżniający, lecz nie czepialski. Bądź pouczający lecz nie zgryźliwy. Bądź zasadniczy, zamiast natarczywy.
Urban
uczestnik
***
Wiadomości: 149

« Odpowiedz #4360 dnia: Czerwca 14, 2022, 17:17:11 pm »

Chciałem zapytać: jak wedle mszału przedsoborowego należy zachować się, kiedy Najświętszy Sakrament upadnie na posadzkę kościoła? W mszale z 1962 roku (rubryka "De Defectibus") napisane jest tak:
Cytuj
15 Si Hostia consecrata, vel aliqua ejus particula dilabatur in terram, reverenter accipiatur, et locus ubi cecidit, mundetur et aliquantulum abradatur, et pulvis seu abrasio hujusmodi in sacrarium immittatur.
Przetłumaczyłem to sobie po amatorsku, a czy któryś z bardziej doświadczonych forumowiczów jest mi to w stanie przetłumaczyć i właściwie wyłożyć?
Zapisane
Arizona
uczestnik
***
Wiadomości: 201


« Odpowiedz #4361 dnia: Czerwca 14, 2022, 21:03:39 pm »

“Jeżeli Hostia konsekrowana lub jakaś jej partykuła upadnie na ziemię, powinna zostać podniesiona ze czcią, zaś miejsce, na które upadła wypuryfikowane oraz delikatnie wytarte, zaś kurz lub owo wytarcie podobnie wrzucone do sakrarium”.
Zapisane
"Speramus meliora - resurget cineribus" (motto miasta Detroit).
szkielet
Moderator
aktywista
*****
Wiadomości: 5818


Tolerancja ???, Nie toleruję TOLERANCJI!!!

« Odpowiedz #4362 dnia: Lipca 18, 2022, 09:24:30 am »

Może gdzieś było, ale zapytam.
Kazanie nie jest częścią Mszy i celebrans podczas kazania ściąga manipularz. Powinien również ściągnąć ornat (co rzadko się zdarza - najczęściej u PX-ów) Zatem, czy nie powinno się również gasić świec na Ołtarzu? Mam jakieś mgliste wspomnienia z dzieciństwa, że na wczesnych Novusach praktykowano coś takiego.
Zapisane
Fakt, że Franciszek ma genialny pomysł na naprawę łodzi Piotrowej - skoro do połowy wypełniona jest ona wodą, to wybicie dziury w dnie sprawi że woda się wyleje. W wannie zawsze działa...(vanitas)

Ignorancja katolików to żyzna gleba, na której gęsto wzrasta chwast herezji.

Jezuitów należy skasować
Filip S
aktywista
*****
Wiadomości: 1019


« Odpowiedz #4363 dnia: Lipca 18, 2022, 10:12:34 am »

Zdaje się że ornat ściągało się wówczas gdy wygłaszający kazanie celebrans musiał wychodzić z prezbiterium do ambony znajdującej się w nawie głównej, dzisiaj ambony umieszczone są w prezbiterium więc nie ma już takiej potrzeby. Po drugie kazanie odbywało się bezpośrednio po mszy a nie w jej trakcie jak we współczesnej liturgii VOM/NOM więc gaszenie świec miałoby sens.
Zapisane
Andrzej75
aktywista
*****
Wiadomości: 2325


« Odpowiedz #4364 dnia: Lipca 18, 2022, 11:20:07 am »

Zatem, czy nie powinno się również gasić świec na Ołtarzu? Mam jakieś mgliste wspomnienia z dzieciństwa, że na wczesnych Novusach praktykowano coś takiego.
Można było tak robić (z oszczędności).
Abp Nowowiejski tak podaje w Ceremoniale parafialnym: „Jeżeli nie jest wystawiony Przenajśw. Sakrament, to w czasie kazania, jeżeli jest długie, [zakrystian] może gasić świece na ołtarzu, jeżeli jest taka wola zarządzającego kościołem; aby tylko wcześnie znowu świece zapalił”.
Zapisane
Exite de illa populus meus: ut ne participes sitis delictorum eius, et de plagis eius non accipiatis.
Strony: 1 ... 289 290 [291] 292 293 294 Drukuj 
Forum Krzyż  |  Traditio  |  Summorum Pontificum  |  Wątek: Pytania liturgiczne błahe i trywialne (KRR) « poprzedni następny »
 

Działa na MySQL Działa na PHP SMF 2.0.19 | SMF © 2014, Simple Machines Prawidłowy XHTML 1.0! Prawidłowy CSS!