A jaka jest konsekwencją działania poza rubrykami?
Jeśli dobrze kojarzę dawniej intencjonalne działanie wbrew rubrykom obarczone było grzechem ciężkim. Czy dalej tak jest?
Chciałbym zapytać o moment podczas Mszy, gdy celebrans przed Komunią ludu udaje się do tabernakulum umieszczonego w innym ołtarzu niż jest sprawowana Msza, aby z niego przynieść puszkę - co na ten temat mówią rubryki, przepisy, ceremoniały. Przejrzałem już kilka ceremoniałów - i wygląda to tak, jak gdyby ta praktyka nie była w ogóle stosowana. Na pewno nie była tak powszechna jak dziś, ale chyba niemożliwością jest, aby nie istniała w ogóle.
Finita Communione, reportantur funalia, quæ usque tunc fuerunt accensa, et diaconus, reposito vase seu pyxide cum Hostiis super altare, si quæ remanserunt, illam cooperit, et consignat alicui presbytero, parato cum stola et cotta, seu pluviali, qui illam sub baldachino, si commode fieri potest, præeuntibus clericis cum intorticiis, et aliquibus de clero comitantibus, portat ad locum, ubi asservatur Sanctissimum Sacramentum.
A w sumie z czego to rozdzielenie wynikało?
Czy nw. sposób zorganizowania śpiewów podczas Komunii Świętej jest poprawny (Msza Śpiewana):1) śpiew antyfony podczas Komunii Świętej kapłana;2) "Ecce...";3) Komunia Święta wiernych - bez śpiewu i bez gry na organach;4) pieśń eucharystyczna lub okresowa po zakończeniu przyjmowania Komunii Świętej przez wiernych?Czy podczas Mszy Świętej Śpiewanej można - podczas rozdawania Komunii Świętej - po odśpiewaniu antyfony i ew. pieśni komunijnej - zaśpiewać na wzór NOM - pieśń pochwalną / uwielbienia / dziękczynną?
15 Si Hostia consecrata, vel aliqua ejus particula dilabatur in terram, reverenter accipiatur, et locus ubi cecidit, mundetur et aliquantulum abradatur, et pulvis seu abrasio hujusmodi in sacrarium immittatur.
Zatem, czy nie powinno się również gasić świec na Ołtarzu? Mam jakieś mgliste wspomnienia z dzieciństwa, że na wczesnych Novusach praktykowano coś takiego.