Forum Krzyż
Witamy, Gość. Zaloguj się lub zarejestruj.
Marca 28, 2024, 12:29:00 pm

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
Szukaj:     Szukanie zaawansowane
www.UnaCum.pl

Centrum Informacyjne Ruchu Summorum Pontificum
231859 wiadomości w 6626 wątkach, wysłana przez 1668 użytkowników
Najnowszy użytkownik: magda11m
Strona główna Pomoc Szukaj Zaloguj się Rejestracja
Forum Krzyż  |  Traditio  |  Summorum Pontificum  |  Wątek: Pytania liturgiczne błahe i trywialne (KRR)
« poprzedni następny »
Strony: 1 ... 285 286 [287] 288 289 ... 294 Drukuj
Autor Wątek: Pytania liturgiczne błahe i trywialne (KRR)  (Przeczytany 1242907 razy)
Kefasz
aktywista
*****
Wiadomości: 3922


Amen tako Bóg daj, byśmy wszyscy poszli w Raj.

ministrantura śpiewniki tradycja->
« Odpowiedz #4290 dnia: Kwietnia 20, 2020, 21:33:36 pm »

Cytuj
Od czterystu pięćdziesięciu lat nic nie dodano do mszy. na tym zasadza się argumentacja trydentyzmu (czyli tradycjonalizmu pierwszego poziomu).
Nie, no św. Józef w kanonie, prefacje... A drugi stopień to będzie "divinoafflatyzm"?  :)
O widzi pan. po zauważeniu że argumentacja tradycjonalizmu "bo tak było zawsze i wszędzie" jest o kant dupy potłuc zaczyna się orka na polu rozdzielania co jest sensowne i a co bez sensowne.
Zapisane
Stare jest lepsze Ł5,39
liczne stare książki->http://chomikuj.pl/Pjetja
Z forum amerykańskich tradycjonalistów:
Oto zwyczajowe napomnienie: unikaj żarliwości; krytykuj zasady, nie ludzi.
Bądź rozróżniający, lecz nie czepialski. Bądź pouczający lecz nie zgryźliwy. Bądź zasadniczy, zamiast natarczywy.
Aqeb
aktywista
*****
Wiadomości: 2912

« Odpowiedz #4291 dnia: Kwietnia 20, 2020, 21:50:52 pm »

Z argumentacją jest taki problem, że nie każdy kto jej używa jest w temacie wyrobiony. Można było się spotkać z argumentacją typu "Bo przecież Pan Jezus to ostatnią wieczerzę po łacinie odprawiał", natomiast nierzetelność argumentacji nie dowodzi o niesłuszności sprawy. Orkę należy docenić ale pomylić się też można. Szanując Pana argumenty mimo wszystko nie przekonałem się co do bezzasadności modlitw leonowych - ale to może wynikać z mojej ograniczoności. Kilka lat temu również tak reagowałem na argumenty co do Triduum pre55, a teraz już bardziej wiem o co chodzi. Natomiast - faktycznie musiałbym tutaj sprawdzić wyłączną "polityczność" motywów, jak i (nie)obowiązywalność prawną. Akurat traktowałem to bardziej tak jak Pan Albertus w ostatnim wpisie, a zatem - w oracji po Salve Regina jest podana intencja mogąca wykraczać treścią poza sprawy państwokościelne i wolnościoworosysjkie.

No i pozostaję przy opinii, że zbędne przedłużanie jest fajne :) , chociaż, oczywiście, nie w każdym miejscu i czasie stosowne.
« Ostatnia zmiana: Kwietnia 20, 2020, 21:56:49 pm wysłana przez Aqeb » Zapisane
"Ilekroć walczymy z pychą świata czy z pożądliwością ciała albo z heretykami, zawsze uzbrójmy się w krzyż Pański. Jeśli szczerze powstrzymujemy się od kwasu starej złośliwości, to nigdy nie odejdziemy od radości wielkanocnej." Św. Leon Wielki
Kefasz
aktywista
*****
Wiadomości: 3922


Amen tako Bóg daj, byśmy wszyscy poszli w Raj.

ministrantura śpiewniki tradycja->
« Odpowiedz #4292 dnia: Kwietnia 20, 2020, 21:53:01 pm »

Kilka lat temu również tak reagowałem na argumenty co Triduum pre55,
W jaki sposób na jakie argumenty?

No i pozostaję przy opinii, że zbędne przedłużanie jest fajne :) , chociaż, oczywiście, nie w każdym miejscu i czasie stosowne.
Owszem, ale można przedłużać w lepszym stylu.
Zapisane
Stare jest lepsze Ł5,39
liczne stare książki->http://chomikuj.pl/Pjetja
Z forum amerykańskich tradycjonalistów:
Oto zwyczajowe napomnienie: unikaj żarliwości; krytykuj zasady, nie ludzi.
Bądź rozróżniający, lecz nie czepialski. Bądź pouczający lecz nie zgryźliwy. Bądź zasadniczy, zamiast natarczywy.
Aqeb
aktywista
*****
Wiadomości: 2912

« Odpowiedz #4293 dnia: Kwietnia 20, 2020, 21:57:43 pm »

Argumenty mówiące o "wyższości" Triduum pre55 i o "bugnigizmie" Triduum po55. Dla mnie, dla którego codziennością jest NOM, to nie wiedziałem o co chodzi i jakiś archeologizm mi się to wydawał być. Później trochę bardziej zapoznałem się z tematem.

Przepraszam, w zdaniu był błąd, powinno być "co do Triduum pre55". Przez to zdanie zrobiło się nieczytelne, już poprawiłem.
Zapisane
"Ilekroć walczymy z pychą świata czy z pożądliwością ciała albo z heretykami, zawsze uzbrójmy się w krzyż Pański. Jeśli szczerze powstrzymujemy się od kwasu starej złośliwości, to nigdy nie odejdziemy od radości wielkanocnej." Św. Leon Wielki
szkielet
Moderator
aktywista
*****
Wiadomości: 5771


Tolerancja ???, Nie toleruję TOLERANCJI!!!

« Odpowiedz #4294 dnia: Maja 06, 2020, 09:24:12 am »

święto św. Stanisława w kalendarzu liturgicznym przypada 7 maja, a u nas obchodzi się je 8 maja. Dlaczego?
Zapisane
Fakt, że Franciszek ma genialny pomysł na naprawę łodzi Piotrowej - skoro do połowy wypełniona jest ona wodą, to wybicie dziury w dnie sprawi że woda się wyleje. W wannie zawsze działa...(vanitas)

Ignorancja katolików to żyzna gleba, na której gęsto wzrasta chwast herezji.

Jezuitów należy skasować
Bartek
Administrator
aktywista
*****
Wiadomości: 3689

« Odpowiedz #4295 dnia: Maja 06, 2020, 10:43:25 am »

Bo w kalendarzu rzymskim 8 V przypadało święto Objawienia św. Michała Archanioła na Górze Gargano, skasowane w r. 1960.
Zapisane
Hoc pulchrum est hominis munus et officium: ut oret ac diligat.
Pentuer
aktywista
*****
Wiadomości: 854

« Odpowiedz #4296 dnia: Maja 20, 2020, 00:52:50 am »

Czym się różni wspomnienie od komemoracji? Różnicę znam, ale tylko w ujęciu Breviarium monasticum post-Vaticanum Secundum (Cystersi). Czy ante-VII jest podobnie?

Czy jest jakaś stała reguła dopuszczająca wspomnienie lub komemorację przy dniu liturgicznym wyższej klasy? Np. jutro (tzn. już dziś) mamy wsp. Św. Bernardyna ze Sieny przy Wigilii Wniebowstąpienia Pańskiego, zaś jutro wsp. św. Jana Nepomucena się opuszcza.
Zapisane
Ecclesia ibi est, ubi fides vera est - (S. Hieronymus, Ecclesiae Doctor)
Bartek
Administrator
aktywista
*****
Wiadomości: 3689

« Odpowiedz #4297 dnia: Maja 20, 2020, 02:02:40 am »

Ad 2.

111. Wspomnienia dopuszcza się według następujących zasad:
a) w dni liturgiczne 1. klasy oraz w Mszach ze śpiewem niekonwentualnych dopuszcza się tylko jedno wspomnienie uprzywilejowane;
b) w niedziele 2. klasy dopuszcza się tylko jedno wspomnienie, mianowicie święta 2. klasy, opuszcza się jednak to wspomnienie, jeżeli trzeba zrobić wspomnienie uprzywilejowane;
c) w inne dni liturgiczne 2. klasy dopuszcza się tylko jedno wspomnienie, mianowicie: albo jedno uprzywilejowane, albo jedno zwykłe;
d) w dni liturgiczne 3. i 4. klasy dopuszcza się tylko dwa wspomnienia.

http://mszatrydencka.waw.pl/index.php/msza-trydencka/zrubryk/23-rub-ogol
Zapisane
Hoc pulchrum est hominis munus et officium: ut oret ac diligat.
Andrzej75
aktywista
*****
Wiadomości: 2324


« Odpowiedz #4298 dnia: Maja 20, 2020, 10:56:19 am »

Czym się różni wspomnienie od komemoracji? Różnicę znam, ale tylko w ujęciu Breviarium monasticum post-Vaticanum Secundum (Cystersi). Czy ante-VII jest podobnie?
Proszę nie mieszać 2 systemów walutowych (jak powiedziałby Pan Rysio).

W LG mamy wspomnienie (memoria; jeśli jest to wspomnienie dowolne: memoria ad libitum) i wspomnienie dodatkowe (commemoratio). Memoria to ranga dnia liturgicznego w Kalendarzu; commemoratio to dodatkowa antyfona i modlitwa w Jutrzni i Nieszporach oraz dodatkowe czytanie z responsorium w Godzinie Czytań (kiedy 17–24 XII, w oktawie Narodzenia Pańskiego i w Wielkim Poście chce się uczcić jakiegoś świętego). Memoria dotyczy Mszy i Oficjum; commemoratio tylko Oficjum.

Natomiast w Kodeksie Rubryk z 1960 r. mamy tylko commemorationes, czyli wspomnienia. Jeśli chodzi o rangę dnia liturgicznego to posoborowa „memoria” to (mniej więcej) przedsoborowe „festum III classis” (święto III klasy).
Przedsoborowe commemorationes (wspomnienia) dotyczą nie tylko Oficjum, ale i Mszy. Są to wszelkie dodatkowe modlitwy, umieszczane po modlitwie głównej. One przede wszystkim mogą wynikać z zapisu w Kalendarzu (kiedy stale albo przypadkowo zbiegają się dwa lub trzy obchody liturgiczne), ale we Mszy mogą być również uzależnione od osobistych upodobań celebransa (modlitwa wotywna w dni liturgiczne IV klasy) albo od woli Ordynariusza (modlitwa nakazana).
Zapisane
Exite de illa populus meus: ut ne participes sitis delictorum eius, et de plagis eius non accipiatis.
Pentuer
aktywista
*****
Wiadomości: 854

« Odpowiedz #4299 dnia: Maja 20, 2020, 13:19:45 pm »

Bardzo dziękuję Panom za odpowiedzi.

PS Na stronie https://divinumofficium.com/cgi-bin/horas/officium.pl mamy zakładkę Monastic. Wystarczy porównać Oficja na dany dzień. 
Zapisane
Ecclesia ibi est, ubi fides vera est - (S. Hieronymus, Ecclesiae Doctor)
STS
rezydent
****
Wiadomości: 334

« Odpowiedz #4300 dnia: Maja 28, 2020, 16:33:17 pm »

Dlaczego przed Mszą pontyfikalną opróżnia się tabernakulum głównego ołtarza, jeśli jest ono obecne? (Pomijam kwestię tradycyjnego braku tabernakulum w głównym ołtarzu w katedrach i wszędzie tam, gdzie była modlitwa chórowa).
Mam na myśli uzasadnienie teologiczne, symboliczne lub historyczne. Spotkałem się bowiem z różnymi opiniami. Z góry dziękuję i przepraszam, jeśli to pytanie w tym wątku już padło - szukałem, ale nie znalazłem nic sensownego.
Zapisane
Anna M
aktywista
*****
Wiadomości: 7381

« Odpowiedz #4301 dnia: Maja 28, 2020, 23:59:58 pm »

Pewne tłumaczenie z portalu zenit.org:

Puste tabernakulum w czasie mszy?
(...)
https://www.liturgia.pl/Puste-tabernakulum-w-czasie-mszy/
Zapisane
casimirus
rezydent
****
Wiadomości: 396


« Odpowiedz #4302 dnia: Maja 29, 2020, 11:55:13 am »

Nie potrafię powołać się na jakiś dokument, ale tak na zdrowy rozum: mentalność posoborowa zatraciła poczucie niestosowności odwracania się od Kogoś sempiterną.
W czasie liturgii np. bierzmowania lub udzielania sakramentu kapłaństwa, biskup był/jest zwrócony właśnie tą częścią ciała do tabernakulum. Myślę, że dla ludzi mających wiarę w realną Obecność było oczywiste, że lepiej aby w takiej sytuacji tabernakulum było puste.
Z tego samego powodu ambony były budowane tak, aby kaznodzieja nie odwracał się całkiem wcześniej wspomnianym organem do tabernakulum, ale był usytuowany tak na 3/4.
Zapisane
Kefasz
aktywista
*****
Wiadomości: 3922


Amen tako Bóg daj, byśmy wszyscy poszli w Raj.

ministrantura śpiewniki tradycja->
« Odpowiedz #4303 dnia: Maja 29, 2020, 18:57:29 pm »

W czasie liturgii np. bierzmowania lub udzielania sakramentu kapłaństwa, biskup był/jest zwrócony właśnie tą częścią ciała do tabernakulum. Myślę, że dla ludzi mających wiarę w realną Obecność było oczywiste, że lepiej aby w takiej sytuacji tabernakulum było puste.

Bzdura.

W kościołach z tabernakulum ołtarzowym (wymysł renesansowy Karola Boromeusza) na czas pontyfikaliów NIE wyjmuje się Sanctissimum.

Przykład:

Proszę zmieniać wielkość wklejanego zdjęcia.
« Ostatnia zmiana: Maja 29, 2020, 21:56:10 pm wysłana przez szkielet » Zapisane
Stare jest lepsze Ł5,39
liczne stare książki->http://chomikuj.pl/Pjetja
Z forum amerykańskich tradycjonalistów:
Oto zwyczajowe napomnienie: unikaj żarliwości; krytykuj zasady, nie ludzi.
Bądź rozróżniający, lecz nie czepialski. Bądź pouczający lecz nie zgryźliwy. Bądź zasadniczy, zamiast natarczywy.
Sławek125
aktywista
*****
Wiadomości: 1662

« Odpowiedz #4304 dnia: Maja 29, 2020, 19:22:35 pm »

A jak wyglada powyzsza sprawa w liturgii neokatechumenalnej?
Zapisane
Strony: 1 ... 285 286 [287] 288 289 ... 294 Drukuj 
Forum Krzyż  |  Traditio  |  Summorum Pontificum  |  Wątek: Pytania liturgiczne błahe i trywialne (KRR) « poprzedni następny »
 

Działa na MySQL Działa na PHP SMF 2.0.19 | SMF © 2014, Simple Machines Prawidłowy XHTML 1.0! Prawidłowy CSS!