Ale jakim prawem? Czy jest podstawa prawna zezwalająca na odprawianié inaczéj, niż jest przepisané dla biskupów? Jeśli jedén wymóg jest nie do spełnienia, to się jednego wymogu nie spełnia + konsekwencyj, i tyle tylko.
Czy są znane opinie liturgistów nt. czy biskup odprawiając Msze recytowaną, podczas kazania powinien mieć: A. manipularz B. biret?
CytujAle jakim prawem? Czy jest podstawa prawna zezwalająca na odprawianié inaczéj, niż jest przepisané dla biskupów? Jeśli jedén wymóg jest nie do spełnienia, to się jednego wymogu nie spełnia + konsekwencyj, i tyle tylko.Zależy od tego na ile się kieruje pozytywizmem prawnym - tak samo w pytaniu "czy w obozie koncentracyjnym można odprawiać bez relikwii pod korporałem" tudzież bez wszystkiego czego tam mogło brakować.
Opisaną w Ceremoniale Biskupów w tomie I, rozdział XXIX.
Wobec tego zwracam się jeszcze raz z powyższą prośbą do kogokolwiek: (...)
Zetknąłem się z opinią, według której biskup głosząc kazanie na Mszy pontyfikalnej nie zdejmuje manipularza (a świec na ołtarzu się gasi), gdyż występuje wówczas w roli arcykapłana, pasterza diecezji, we własnej osobie uprawnionego do nauczania powierzonego sobie ludu. W związku z tym kazanie jest częścią Mszy - pytanie czy ta sytuacja występuje wyłącznie podczas Mszy pontyfikalnej, czy każdej Mszy biskupiej. Inny pogląd mówi, że kazanie zawsze głosi się capite tecto, z kolei jeszcze inni mówią, że biretu nigdy nie używa się podczas Mszy prałackiej.
pomoże to uniknąć nadużycia
Cytat: ahmed w Lipca 30, 2019, 18:28:44 pmKolejność "ewangelja → kazanié → symbol" nie jest żadną nadinterpretacją, tylko zwyczajem rzymskim, opisanym z pewnością przez Mszał Rzymski i inné xięgi; kolejność "ewangelja → symbol → kazanié" to zwyczaj polski i możliwé, że jakiś jeszcze.W Polsce przetrwał. Tę kolejność podaje Durandiusz.
Kolejność "ewangelja → kazanié → symbol" nie jest żadną nadinterpretacją, tylko zwyczajem rzymskim, opisanym z pewnością przez Mszał Rzymski i inné xięgi; kolejność "ewangelja → symbol → kazanié" to zwyczaj polski i możliwé, że jakiś jeszcze.
In Missa autem solemni dicto Oremus, Diaconus et Subdiaconus accedunt ad Altare in cornu Epistolæ; Diaconus amovet Calicem, si est in Altari, vel si est in Credentia, ut magis decet, accipit eum de manu Subdiaconi, qui illum cum Patena, et Hostia coopertum palla et velo a collo sibi pendente manu sinistra tenens, et alteram manum superponens velo, ne aliquid decidat, de Credentia detulit, comitatus ab Acolytho ampullas vini et auqæ portante; (...)
144. Ad Altare quum venerit Subdiaconus deponet Calicem, quomodo paratus erat, super Altare ante Diaconum. Acolythus deponet pelviculam cum ampullis et sudariolo in Altari ante Subdiaconum et stabit in latere Altaris a cornu Epistolæ.
When the subdeacon takes the chalice at the credence table, the second acolyte folds up the chalice veil. The first takes the towel, dish and cruets, and follows the subdeacon to the altar. Here he spreads the towel at the epistle end, and stands the dish and cruets on it. He hands the cruets to the subdeacon; when the chalice is filled he takes the towel, dish and cruets back.
II Subdiaconum ad cornu Epistolæ comitatur Primus Acolythus pelvim deferens cum urceolis vini & aquæ absque cooperculo ac manutergio, atque cum detectus еst Саliх pelvim in altari deponit.
60. Subdiaconus (...) ad altare procedit, quem sequitur acolythus, urceolos vini et aquæ portans, sumptos ex eodem abaco (...)62. Interim diaconus parum vini et aquæ ex ampullis, quas ibidem acolythus tenet, in aliquem cyathum infundit, ex quo sacrista illud bibit ; mox calicem tergit purificatorio, et accepto de manu subdiaconi urceolo vini, quem illi acolythus ministrat, imponit vinum in calicem, quantum sufficiat, Episcopo inspiciente, subdiaconus vero urceolum aquæ parumper versus Episcopum elevans, dicit Benedicite, Pater Reverendissime. (...)
Podobnie się wyraża polecané i udostępniané przez forowicza Konzeba (kradzioné z chomikuja forowicza Kefasza?) "Manuale Ceremoniarum Romanarum":Cytat: Liber primus, pars secunda, articulus VIIII Subdiaconum ad cornu Epistolæ comitatur Primus Acolythus pelvim deferens cum urceolis vini & aquæ absque cooperculo ac manutergio, atque cum detectus еst Саliх pelvim in altari deponit.*Warto zwrócić uwagę, że Mszał przypisuje tu akolicie jego etymologiczną funkcję: akolita towarzyszy. Służą przede wszystkim djakon i subdjakon, akolitha powinien towarzyszyć.
...ale jest pewna korzyść z zajrzenia do starszéj literatury
Cytat: ahmed w Września 30, 2019, 19:06:55 pmPodobnie się wyraża polecané i udostępniané przez forowicza Konzeba (kradzioné z chomikuja forowicza Kefasza?) "Manuale Ceremoniarum Romanarum":Cytat: Liber primus, pars secunda, articulus VIIII Subdiaconum ad cornu Epistolæ comitatur Primus Acolythus pelvim deferens cum urceolis vini & aquæ absque cooperculo ac manutergio, atque cum detectus еst Саliх pelvim in altari deponit.*Warto zwrócić uwagę, że Mszał przypisuje tu akolicie jego etymologiczną funkcję: akolita towarzyszy. Służą przede wszystkim djakon i subdjakon, akolitha powinien towarzyszyć.O Boże, jak mi miło! Tak, parę lat temu w ramach wielkich poszukiwań polskich źródeł zrobiłem syllabusa podręczników używanych w seminarjach Pierwszej Rzplitej i Kongresówce, znalazłem ten tytuł i kolejną noc poświęciłem na szukanie w internetach. Udało się znaleźć! W paru słowach "Manuale Ceremoniarum Romanarum" jest to ceremoniał spisany przez drugiego jenerała xięży missjonarzy, po przetłumaczeniu na łacinę był używany jako podręcznik w seminarjach missjonarskich do czasów Wielkiej Wojny. Miał największy wpływ na odprawianie nabożeństw w dużych kościołach w XVIII i XIX wieku.Zachęcam do oglądaniahttps://chomikuj.pl/Pjetja/Ministrantura+*3d+Liturgika*2c+Ceremonia*c5*82yCytat: ahmed w Września 30, 2019, 19:06:55 pm...ale jest pewna korzyść z zajrzenia do starszéj literaturyNo to trzeba dowiedzieć się jak to stoi u Durandiusza!
Wykład Obrzędów Kościelnych, Historycznych i Ducho wych - x Paweł Rzymski - Warszawa 1825.pdf pobierzWykład liturgji rzymsko katolickiej, tak jak odprawiał ją autor - biskup w Królestwie kongresowym. Lata XX i XXXte XIX wieku. Polecam! Autor ma świetny styl i opisuje rzeczy z naszego punktu widzenia niezwykłe; codzienne nieszpory, co niedzielna jutrznia, procesja w każde święto. Liturgja prześladowanego kościoła w okupowanej polsce miała się dużo lepiej niż za Prymasa Tysiąclecia a zwłaszcza Papieża Polaka.
Kiedy istnieje możliwość użycia tych formularzy?
89. (...) d) Hora Prima supprimatur; (...)