Forum Krzyż
Witamy, Gość. Zaloguj się lub zarejestruj.
Kwietnia 25, 2024, 12:13:04 pm

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
Szukaj:     Szukanie zaawansowane
www.UnaCum.pl

Centrum Informacyjne Ruchu Summorum Pontificum
231960 wiadomości w 6630 wątkach, wysłana przez 1668 użytkowników
Najnowszy użytkownik: magda11m
Strona główna Pomoc Szukaj Zaloguj się Rejestracja
Forum Krzyż  |  Traditio  |  Summorum Pontificum  |  Wątek: Pytania liturgiczne błahe i trywialne (KRR)
« poprzedni następny »
Strony: 1 ... 273 274 [275] 276 277 ... 294 Drukuj
Autor Wątek: Pytania liturgiczne błahe i trywialne (KRR)  (Przeczytany 1252691 razy)
Darek
rezydent
****
Wiadomości: 353


Deus caritas est

« Odpowiedz #4110 dnia: Sierpnia 12, 2016, 18:10:13 pm »

L.I.Ch. W liturgii posoborowej wigilia dotyczy wieczoru poprzedniego dnia w liturgii przedsoborowej dotyczy całego dnia poprzedniego który zwyczaj jest starszy i kiedy się zaczął? Czy wigilia w zwyczaju przedsoborowym zaczyna obowiązywać wieczorem kalendarzowego dnia ją poprzedzającego?
Zapisane
Pamiętajcie, nowa Polska nie może być Polską bez dzieci Bożych! Polską niepłodnych lub mordujących nowe życie matek! Polską pijaków! Polską ludzi niewiary, bez miłości Bożej!
Prymas Stafan Kard. Wyszyński
Kefasz
aktywista
*****
Wiadomości: 3938


Amen tako Bóg daj, byśmy wszyscy poszli w Raj.

ministrantura śpiewniki tradycja->
« Odpowiedz #4111 dnia: Sierpnia 12, 2016, 21:10:48 pm »

L.I.Ch. W liturgii posoborowej wigilia dotyczy wieczoru poprzedniego dnia w liturgii przedsoborowej dotyczy całego dnia poprzedniego który zwyczaj jest starszy i kiedy się zaczął? Czy wigilia w zwyczaju przedsoborowym zaczyna obowiązywać wieczorem kalendarzowego dnia ją poprzedzającego?

Wigilia znaczy tyle co czuwanie. Wg dawnych obyczajów msza z wigilii była odprawiana po nonie czyli modlitwie kapłańskiej wypadającej o naszej godzinie piętnastej. Po mszy wigilijnej śpiewało się nieszpory z kompletą, które to w rycie rzymskim są ważniejsze od nieszporów kończących święto,  zaś od invitatorium jutrzni zaczynał się już dzień świąteczny. W niektóre święta, jak Boże Narodzenie, po jutrzni a przed chwalbą odprawia się specjalną mszę. Po grecku taka przedłużona służba to mesonyktikon.
W kościele rzymskiem jest obyczaj nazywania dni od mszy, czyli jeśli jednego dnia wypadało wigilijne czuwanie znaczy że cały dzień nazywa się wigilia.
Dawny obyczaj postny, który do dzisiaj zachował się w islamie wzbraniał jedzenia od wschodu do zachodu. Dlatego po nieszporze wigilijnym można już było się posilić.

Dzień wigilijny zaczyna się bodaj jutrznią, chociaż jak sprawdziłem w nokturnale, to jutrznie wigilijne są z ferii.
Zapisane
Stare jest lepsze Ł5,39
liczne stare książki->http://chomikuj.pl/Pjetja
Z forum amerykańskich tradycjonalistów:
Oto zwyczajowe napomnienie: unikaj żarliwości; krytykuj zasady, nie ludzi.
Bądź rozróżniający, lecz nie czepialski. Bądź pouczający lecz nie zgryźliwy. Bądź zasadniczy, zamiast natarczywy.
Darek
rezydent
****
Wiadomości: 353


Deus caritas est

« Odpowiedz #4112 dnia: Września 15, 2016, 15:22:55 pm »

L.I.Ch. Może nie pytanie ale ciekawostka liturgiczna przedsoborowe konsekrowane dziewice kartuzki mogły odczytywać  epistołę a w przypadku Matutinum w razie braku kapłana mogły odczytywać ewangelię.                                                                                                      http://ikomutoprzeszkadzalo.pl/zakony-i-zgromadzenia/kartuzka/?lang=pl                           
Zapisane
Pamiętajcie, nowa Polska nie może być Polską bez dzieci Bożych! Polską niepłodnych lub mordujących nowe życie matek! Polską pijaków! Polską ludzi niewiary, bez miłości Bożej!
Prymas Stafan Kard. Wyszyński
Maswerk
aktywista
*****
Wiadomości: 664

Poznańskie Duszpasterstwo Tradycji Katolickiej
« Odpowiedz #4113 dnia: Września 15, 2016, 17:36:33 pm »

Ode mnie z kolei pytanie:

Na jakiej podstawie ustala się na symboliczną rocznicę poświęcenia kościoła ostatnią niedzielę września?
Zapisane
Andrzej75
aktywista
*****
Wiadomości: 2325


« Odpowiedz #4114 dnia: Września 15, 2016, 18:28:32 pm »

Na jakiej podstawie ustala się na symboliczną rocznicę poświęcenia kościoła ostatnią niedzielę września?

A gdzie tak się ustala?
Zgodnie z kalendarzem dla diecezji polskich z 1964 r. rocznica poświęcenia kościoła przypada (oprócz katedr i kościołów niepoświęconych) w IV niedzielę września (z wyjątkiem arch. wrocławskiej, gdzie rocznicę poświęcenia kościoła obchodzi się razem z rocznicą katedry). Poza tym poszczególne kościoły za zgodą ordynariusza mogą obchodzić rocznicę w dniu przyjętym przez tradycję.
Zapisane
Exite de illa populus meus: ut ne participes sitis delictorum eius, et de plagis eius non accipiatis.
Maswerk
aktywista
*****
Wiadomości: 664

Poznańskie Duszpasterstwo Tradycji Katolickiej
« Odpowiedz #4115 dnia: Września 15, 2016, 18:35:30 pm »

Mój błąd, oczywiście chodziło o 4. niedzielę września (w tym roku wypadającą jako ostatnią). Czyli podstawą tego jest jedynie kalendarz dla diecezji polskich? Czy ta zasada obowiązuje od niedawna, czy ma dłuższą tradycję?
Zapisane
Andrzej75
aktywista
*****
Wiadomości: 2325


« Odpowiedz #4116 dnia: Września 15, 2016, 20:27:53 pm »

Czyli podstawą tego jest jedynie kalendarz dla diecezji polskich? Czy ta zasada obowiązuje od niedawna, czy ma dłuższą tradycję?

Taka rubryka obowiązuje dopiero od 1964 r., chodziło o ujednolicenie tej daty w skali całej Polski. Wcześniej w poszczególnych diecezjach było różnie: albo rocznicę obchodzono zgodnie z dokumentem poświęcenia kościoła (gdzie była wyznaczona data), albo na podstawie tradycji danego kościoła (gdzie nie zachował się dokument mówiący o konsekracji, ale ta była niewątpliwa), albo w jednym dniu wyznaczonym dla danej diecezji. Przed 1964 r. w schematyzmach diecezjalnych czasem podawano, kiedy przypada nie tylko święto tytułu kościoła, ale również rocznica jego poświęcenia.
Zapisane
Exite de illa populus meus: ut ne participes sitis delictorum eius, et de plagis eius non accipiatis.
Maswerk
aktywista
*****
Wiadomości: 664

Poznańskie Duszpasterstwo Tradycji Katolickiej
« Odpowiedz #4117 dnia: Września 15, 2016, 20:42:55 pm »

Dziękuję za odpowiedź. Ale czy na pewno właściwe będzie stosowanie tej rubryki do NFRR? Obowiązuje nas stan na 1962 rok.
Zapisane
Andrzej75
aktywista
*****
Wiadomości: 2325


« Odpowiedz #4118 dnia: Września 15, 2016, 22:27:08 pm »

Dziękuję za odpowiedź. Ale czy na pewno właściwe będzie stosowanie tej rubryki do NFRR? Obowiązuje nas stan na 1962 rok.

Ale co to znaczy "stan na 1962 rok"? Gdyby traktować to ściśle ("księgi będące w użyciu w 1962 r."), to należałoby również stosować rytuał z 1927 r., a nie "Collectio rituum", bo pochodzi ona z 1963 r. Zresztą "mszał z 1962 r." to jest pewnego rodzaju fikcja: przecież ostatnie zmiany miały miejsce w listopadzie tegoż roku, a drukowane mszały pojawiły się dopiero w roku następnym.
http://rorate-caeli.blogspot.com/2012/10/1962-missal-at-50-particular-curiosity.html
Poza tym: "Summorum Pontificum", mówiąc o mszale i brewiarzu z 1962 r., odnosi się do zatwierdzonych wtedy wydań typicznych dla całego Kościoła. Jeśli natomiast chodzi o propria diecezjalne (mszalne i brewiarzowe), to "Summorum Pontificum" nie zakazuje stosowania propriów zatwierdzonych po roku 1962 (po prostu pomija tę sprawę milczeniem).
Rok 1962 jest punktem odniesienia, ale nie tyle jeśli chodzi o istniejące wtedy fizycznie księgi liturgiczne, co o stan prawny. A zgodnie z tym stanem prawnym, wyrażonym w piśmie apostolskim Jana XXIII (Rubricarum instructum z 1960 r.) "wszyscy, do których to należy, niech się starają jak najprędzej dostosować Kalendarze i Propria diecezjalne i zakonne do zasad i ducha nowej redakcji rubryk i kalendarza i przedstawić je do zatwierdzenia Św. Kongregacji Obrzędów" (co powtórzyła instrukcja ŚKO z 14 II 1961 r.).
Czyli: jeśli chodzi o księgi liturgiczne dla całego Kościoła (mszał, brewiarz, pontyfikał, ceremoniał), obowiązują te, które zostały zatwierdzone do 1962 r. włącznie. A jeśli chodzi o księgi partykularne (albo ich części), to pod uwagę trzeba wziąć najbliższe tej daty, zatwierdzone w czasie, kiedy obowiązywał Kodeks Rubryk w formie z 1962 r. – więc, według mnie, najpóźniej do 1965 r. Że nie jest to tylko moja opinia, przekonuje mnie wskazówka w Ordo Missae celebrandae et Divini Officii persolvendi secundum antiquam vel extraordinariam ritus romani formam, vol. I (Edizioni Cantagalli 2009), gdzie na s. 19 napisano: "In conficiendo calendario particulari antiquae ritus romani formae accommodato, prae oculis habenda est Instructio S. Rituum Congregationis «de calendariis particularibus et Officiorum ac Missarum Propriis ad normam et mentem Codicis rubricarum revisendis» die 14 februarii 1961 promulgata (A. A. S. 53 [1961] 168-180), nec non Proprium Officiorum et Missarum pro respectivis dioecesibus aut Ordinibus vel Congregationibus anno 1962 vel circiter vigens".
Instrukcja "Universae Ecclesiae" w nr 28 stwierdza, że "Motu Proprio Summorum Pontificum deroguje od rozporządzeń prawnych, dotyczących obrzędów świętych, wydanych począwszy od 1962 r. i później, a niezgodnych ze wskazaniami ksiąg liturgicznych obowiązujących w 1962 r." – a zatem nie uchyla rozporządzeń wydanych po 1962 r., które są zgodne ze stanem prawnym na ten właśnie rok.
« Ostatnia zmiana: Września 15, 2016, 22:29:55 pm wysłana przez Andrzej75 » Zapisane
Exite de illa populus meus: ut ne participes sitis delictorum eius, et de plagis eius non accipiatis.
Kefasz
aktywista
*****
Wiadomości: 3938


Amen tako Bóg daj, byśmy wszyscy poszli w Raj.

ministrantura śpiewniki tradycja->
« Odpowiedz #4119 dnia: Września 18, 2016, 00:05:56 am »

L.I.Ch. Może nie pytanie ale ciekawostka liturgiczna przedsoborowe konsekrowane dziewice kartuzki mogły odczytywać  epistołę a w przypadku Matutinum w razie braku kapłana mogły odczytywać ewangelię.                                                                                                      http://ikomutoprzeszkadzalo.pl/zakony-i-zgromadzenia/kartuzka/?lang=pl                           

Taka kartuzka to odpowiednik wielkiej schimistki w rycie greckim, gdzie wielka schimistka może wejść za ikonostas i w jakiś sposób dopomagać przy nabożeństwie.
Zapisane
Stare jest lepsze Ł5,39
liczne stare książki->http://chomikuj.pl/Pjetja
Z forum amerykańskich tradycjonalistów:
Oto zwyczajowe napomnienie: unikaj żarliwości; krytykuj zasady, nie ludzi.
Bądź rozróżniający, lecz nie czepialski. Bądź pouczający lecz nie zgryźliwy. Bądź zasadniczy, zamiast natarczywy.
Darek
rezydent
****
Wiadomości: 353


Deus caritas est

« Odpowiedz #4120 dnia: Października 11, 2016, 20:55:57 pm »

L.I.Ch. Czy przepisy liturgiczne mówią gdzie ma znajdować się chrzcielnica w kościele?
Zapisane
Pamiętajcie, nowa Polska nie może być Polską bez dzieci Bożych! Polską niepłodnych lub mordujących nowe życie matek! Polską pijaków! Polską ludzi niewiary, bez miłości Bożej!
Prymas Stafan Kard. Wyszyński
Andrzej75
aktywista
*****
Wiadomości: 2325


« Odpowiedz #4121 dnia: Października 11, 2016, 22:51:30 pm »

https://pl.wikisource.org/wiki/Strona:PL_Nowodworski-Encyklopedia_koscielna_T.3_367.jpeg
http://www.eduteka.pl/doc/chrzcielnica
http://www.ordo.pallotyni.pl/index.php/dokumenty-o-liturgii/wprowadzenia-do-ksiag-liturgicznych/301-wtajemniczenie-chrzescijanskie
Zapisane
Exite de illa populus meus: ut ne participes sitis delictorum eius, et de plagis eius non accipiatis.
Maswerk
aktywista
*****
Wiadomości: 664

Poznańskie Duszpasterstwo Tradycji Katolickiej
« Odpowiedz #4122 dnia: Października 13, 2016, 00:21:34 am »

Czy p. 311 CR dopuszcza odprawienie Mszy wotywnej o jakimkolwiek świętym, również nieobecnym w mszale? Czy są inne możliwości odprawienia Mszy o takim świętym?
Zapisane
Andrzej75
aktywista
*****
Wiadomości: 2325


« Odpowiedz #4123 dnia: Października 13, 2016, 03:30:06 am »

Czy p. 311 CR dopuszcza odprawienie Mszy wotywnej o jakimkolwiek świętym, również nieobecnym w mszale?

Oczywiście, może być dowolny święty zapisany w Martyrologium.
Zapisane
Exite de illa populus meus: ut ne participes sitis delictorum eius, et de plagis eius non accipiatis.
Jacek S.
rezydent
****
Wiadomości: 319

« Odpowiedz #4124 dnia: Października 13, 2016, 08:54:17 am »

Czy p. 311 CR dopuszcza odprawienie Mszy wotywnej o jakimkolwiek świętym, również nieobecnym w mszale?

Oczywiście, może być dowolny święty zapisany w Martyrologium.
Czy przepis ten można rozciągnąć także na świętych kanonizowanych po 1962 roku: św. Maksymiliana Kolbe, św. o. Pio, św. Faustynę czy św. Jana Pawła II?
Zapisane
Msza tradycyjna TAK, tradycjonaliści NIE.

Miłośnik dobrej liturgii (starej i nowej), wierzący w hermeneutykę ciągłości i reformę reformy.
Strony: 1 ... 273 274 [275] 276 277 ... 294 Drukuj 
Forum Krzyż  |  Traditio  |  Summorum Pontificum  |  Wątek: Pytania liturgiczne błahe i trywialne (KRR) « poprzedni następny »
 

Działa na MySQL Działa na PHP SMF 2.0.19 | SMF © 2014, Simple Machines Prawidłowy XHTML 1.0! Prawidłowy CSS!