Chciałbym zapytać, czy kapłan diecezjalny goszczący w kościele zakonnym powinien dostosować się w odprawianej przez siebie Mszy do kalendarza zakonnego? Dokładniej chodzi o sytuację, w której w kalendarzu wypada święty, który jest patronem zakonu, więc dla zakonników święto jest 1. klasy.
n.150:Clerici diœcesani sequi debent calendarium ecclesiæ vel oratorii cui stabiliter sunt addicti (n. 53 b) ; vel, si nulli ecclesiæ vel oratorio sint stabiliter addicti, aut si extra suam diœcesim diutius versentur, calendarium suæ diœcesis, additis festis loci in quo domicilium habent (n. 44), aut calendarium loci in quo commorantur.
L.I.Ch.Mam pytanie to znawców liturgii wschodniej czy podczas Boskiej Liturgii Carskie Wrota powinny być w pewnych momentach zamykane i otwierane? Z filmów które oglądałem wynika że tak ale byłem w cerkwi Grekokatolickiej w moim mieście i były zamknięte jedynie podczas przygotowania do Służby Bożej oprócz tego nie było modlitwy przed Świętymi Wrotami.
z kapłanem raz będącym w nawie a raz w sanktuarium
wśród ludzi szerzyła się niechęć do przyjmowania Komunii Świętej
Przy tej okazji można pokusić się o hipotezę, że potrydenckie dążenie do lepszej widoczności obrzędów (brak lektorium, ołtarz w miarę blisko nawy, krótkie prezbiterium – jak mamy to w kościołach jezuickich w typie Il Gesù) paradoksalnie doprowadziło w końcu do posoborowego odwrócenia celebransa do ludu, a nawet świątyń budowanych na planie koła czy wieloboku, gdzie ołtarz stoi w centrum.
Między Soborem Trydenckim a Watykańskim minęło jakieś 400 lat, więc trudno potwierdzić bezpośrednią implikację między burzeniem lektoriów a budową ołtarzy umożliwiających celebrację versus populum.
W bazylice św. Piotra w Rzymie konfesja św. Piotra stoi przecież na skrzyżowaniu nawy podłużnej i poprzecznej, praktycznie "na środku" bazyliki.
Chyba że jest to ołtarz postsoborowy.
traktowanie wiernych jak intruzów od których trzeba się odgrodzić tworząc "strefy VIP" w kościele bez prawa wstępu dla motłochu.
te same klerocentryczne mechanizmy, które dziś stawiają tron dla celebransa na osi kościoła, tam gdzie kiedyś było tabernakulum.
Dochodziło jeszcze znaczenie symboliczne: przegroda w postaci lektorium czy ikonostasu nawiązywała do Świętego Świętych w świątyni jerozolimskiej, dobitnie podkreślając, że liturgia to również tajemnica
ojcom Soboru Trydenckiego lektoria też przeszkadzały [...] Dla mnie podobnie jak dla nich wzorem budownictwa sakralnego zachodniego jest kościół Il Gesù w Rzymie
Proszę też mi nie sugerować ducha protestanckiego
Rzymskie kościoły ze swoją mnogością kaplic i ołtarzy zupełnie rozmywają tę koncepcję, gdyż "Święte Świętych" znajduje się zawsze tam gdzie sprawowana jest Najświętsza Ofiara
Na czym polega "własna" ostatnia ewangelia zniesiona przez Piusa XII?