Forum Krzyż
Witamy, Gość. Zaloguj się lub zarejestruj.
Grudnia 14, 2024, 20:54:18 pm

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
Szukaj:     Szukanie zaawansowane
www.UnaCum.pl

Centrum Informacyjne Ruchu Summorum Pontificum
232732 wiadomości w 6640 wątkach, wysłana przez 1668 użytkowników
Najnowszy użytkownik: magda11m
Strona główna Pomoc Szukaj Zaloguj się Rejestracja
Forum Krzyż  |  Traditio  |  Summorum Pontificum  |  Wątek: Pytania liturgiczne błahe i trywialne (KRR)
« poprzedni następny »
Strony: 1 ... 59 60 [61] 62 63 ... 294 Drukuj
Autor Wątek: Pytania liturgiczne błahe i trywialne (KRR)  (Przeczytany 1368881 razy)
dxcv
aktywista
*****
Wiadomości: 679

« Odpowiedz #900 dnia: Sierpnia 03, 2009, 20:41:11 pm »

A może 5 większych i 3 papieskie? Też mnie to pytanie nurtuje od pewnej wyprawy za Nysę Łużycką, kiedy to A.O. nie doprecyzował odpowiedzi:PP
Zapisane
Kalistrat
aktywista
*****
Wiadomości: 1429


« Odpowiedz #901 dnia: Sierpnia 03, 2009, 21:41:49 pm »

Bazylik większych jest dziewięć, z czego siedem znajduje się w Rzymie, a dwie poza nim, są to: Bazylika św. Jana na Lateranie, Bazylika św. Piotra na Watykanie, Bazylika św. Pawła przy drodze ostyjskiej, Bazylika św. Matki Bożej Większej na Eskwilinie, Bazylika św. Wawrzyńca za murami, Bazylika św. Krzyża jerozolimskiego, Bazylika św. Sebastiana, Bazylika św. Franciszka w Asyżu i katedra w Anagni.

Siedem pierwszych tj. rzymskie bazyliki większe nazywa się bazylikami stacyjnymi. Te siedem bazylik rzymskich jest wyobrażeniem siedmiu Kościołów, o których czytamy w Apokalipsie. We wszystkich z nich znajdują się ołtarz papieskie,  których użycie reguluje motu proprio papieża Pawła VI Peculiare Ius http://www.opoka.org.pl/biblioteka/W/WP/pawel_vi/motu/peculiare_ius_08021966.html

Cztery pierwsze, czyli św. Jana, św. Piotra, św. Pawła i i NMP Większej nazywało się bazylikami patriarchalnymi, gdyż wyobrażają cztery stolice patriarchalne, a więc św. Jana - patriarchat rzymski, św. Piotra - patriarchat konstantynopolitański, św. Pawła - patriarchat aleksandryjski, NMP Większej - patriarchat antiocheński. Bazylika św. Wawrzyńca od dawien dawna była uznawana za symbolizującą patriarchat jerozolimski, papież Benedykt XVI jednak nakazał aby nie nazywać ich patriarchalnymi, ale papieskimi, co wiąże się z jego rezygnacją z tytułu Patriarchy Zachodu przy czym nie chcę tu rozwijać dyskusji na temat sensu tej decyzji itd.

Cztery pierwsze, czyli św. Jana, św. Piotra, św. Pawła i NMP Większej posiadają także portam sanctam - święte drzwi otwarte w czasie roku jubileuszowego
« Ostatnia zmiana: Sierpnia 04, 2009, 13:43:26 pm wysłana przez Kalistrat » Zapisane
KAIBJDMB
uczestnik
***
Wiadomości: 232

« Odpowiedz #902 dnia: Sierpnia 04, 2009, 07:38:47 am »

A ja mam pytanie dlaczego pan Antiguus-ordo chodzi w fioletowej sutannie + pas ??
Zapisane
Antiquus_ordo
Gość
« Odpowiedz #903 dnia: Sierpnia 04, 2009, 07:53:11 am »

W podręczniku do liturgiki ks. Nabucco, Ius Pontificalium, ( w zasadzie komentarza do pontyfikału) jest opisane kto może używać sutanny fioletowej i pasa w trakcie liturgii, wyszczególnieni są caudatariusz metropolitów, także ich krycyfer i obaj ceremoniarze biskupi pierwszy i drugi.
Zapisane
Major
aktywista
*****
Wiadomości: 3726

« Odpowiedz #904 dnia: Sierpnia 04, 2009, 08:11:27 am »

A ministrant pełniący funkcję subdiakona( jest taka możliwość?) pod sutannę zakłada koloratkę czy nie?
Zapisane
Antiquus_ordo
Gość
« Odpowiedz #905 dnia: Sierpnia 04, 2009, 08:17:59 am »

Ja bym zasadniczo unikał koloratek do czarnych sutann- i tak koszule często mylą z koloratka:) - nie widzę potrzeby żaby zakładać nawet sutannę jakby nawet zaszła taka ewentualność że miałby to być ministrant- oczysićei alba lepiej wygląda i lezy na sutannie- co do koloratki jednak nie widziałbym tu warunku sine qua.
Zapisane
romain
adept
*
Wiadomości: 35

« Odpowiedz #906 dnia: Sierpnia 04, 2009, 08:40:31 am »

Szanowny Panie, czy mogę prosić o źróła Pańskiej wiedzy?
Nie moge też, niestety nie zauważyć, że Pański tekst jest dośc osobliwy:
Bazylik większych jest dziewięć(...). Te siedem bazylik jest wyobrażeniem siedmiu Kościołów, o których czytamy w Apokalipsie.
Bazylik większych jest dziewięć z czego sześć znajduje się w Rzymie, a trzy poza nim (...).Siedem pierwszych tj. rzymskie bazyliki ...
Cztery pierwsze, czyli św. Jana, św. Piotra, św. Pawła i i NMP Większej nazywało się bazylikami patriarchalnymi, gdyż wyobrażają pięć stolic patriarchalnych
Jednym słowem 9=7, ale też 6=7, nie mówiąc już o tym, że 4=5 ;-)
Osobliwe jest też tłumaczenie dokumentu papieskiego na stronach Opoki.
Oto jak brzmi początek oryginalnego tekstu:
Peculiare ius, quo sive Romae sive Asisii in Basilicis Patriarchalibus altaris Pontificii usus regitur.
A teraz tłumaczenie:
Szczególne prawo, regulujące korzystanie z ołtarza Papieskiego w Bazylikach Patriarchalnych czy to Rzymu czy Azji .
NB w samym dokumenice też sa pewne sprzeczności, bo raz mówi się o czterech bazylikach patriarchalnych, które sa w Rzymie, w innym zaś miejscu wymienia sie ich 5 - Św. Piotra, św. Pawła, Laterańską, MB Większej i św. Wawrzyńca za murami.
Skandinąd wydaje się, że patriarchalny status tej ostatniej mógłbyć związany z tym , że przez 500 lat, do 1847 roku była ona siedzibą łacińskiego patriarchy Jerozolimy.
Niegdy nie spotakłem się z okreslaniem jako bazylik większych kościołów św. Krzyża jerozolimskiego, św. Sebastiana,  i katedry w Anagni.
Nayomiast ze światyń assyskich bazyliką większą jest także kościół MB Anielskiej - Porcjunkuli.
Pozdrawiam
Zapisane
Gregorius
uczestnik
***
Wiadomości: 199


« Odpowiedz #907 dnia: Sierpnia 04, 2009, 09:11:27 am »

Szanowni forowicze!

Mam (pewnie głupie pytanie): czemu w mszaliku (reprint wyd. Lancea) "Asperges me" nie jest w części stałej? W ogóle nie mogę znaleźć.
Zapisane
Bartek
Administrator
aktywista
*****
Wiadomości: 3694

« Odpowiedz #908 dnia: Sierpnia 04, 2009, 09:31:11 am »

Mam (pewnie głupie pytanie): czemu w mszaliku (reprint wyd. Lancea) "Asperges me" nie jest w części stałej?

Ponieważ aspersja nie jest częścią Mszy świętej?
Zapisane
Hoc pulchrum est hominis munus et officium: ut oret ac diligat.
Kalistrat
aktywista
*****
Wiadomości: 1429


« Odpowiedz #909 dnia: Sierpnia 04, 2009, 13:48:17 pm »

@ romain
Poprawiłem już. Po prostu pomyliłem się w jednym miejscu przy pisaniu i w jednym miejscu poprawiłem, a w drugim nie :P

A o bazylice św. Wawrzyńca jedni mówią tak inni tak, ale teoretycznie nie była ona bazyliką patriarchalną.

O bazylikach znajdzie Pan u abp Nowowiejskiego t. I s.222
Zapisane
slavko
Gość
« Odpowiedz #910 dnia: Sierpnia 04, 2009, 14:06:36 pm »

A ministrant pełniący funkcję subdiakona( jest taka możliwość?) pod sutannę zakłada koloratkę czy nie?
Powinien to byc klery po obloczynach (d. po tonsurze), wiec skoro na jej urzywa.
Zapisane
Kalistrat
aktywista
*****
Wiadomości: 1429


« Odpowiedz #911 dnia: Sierpnia 04, 2009, 19:40:56 pm »

A ministrant pełniący funkcję subdiakona( jest taka możliwość?) pod sutannę zakłada koloratkę czy nie?
Powinien to byc klery po obloczynach (d. po tonsurze), wiec skoro na jej urzywa.
Niekoniecznie. Według KPK duchownym staje się człowiek w chwili przyjęcia święceń diakonatu - do tego czasu jest to osoba świecka ( Kan. 266 - § 1. Przyjmujący diakonat staje się duchownym i zostaje inkardynowany do Kościoła partykularnego lub prałatury personalnej, dla których posługi został promowany). Problem w tym, że pierwsza tonsura czyniła człowieka duchownym, ale współczesne obłóczyny już duchownym nie czynią. Z drugiej jednak strony komisja Ecclesia Dei wypowiedziała się na ten temat: http://3.bp.blogspot.com/_A5W-t7caxb0/Rgcep-XWmhI/AAAAAAAAAAM/K5scXp82XLg/s1600-h/EDS%231.jpg z tego wynika, że osoba, która przyjęła posługę akolity może pełnić rolę subdiakona, gdyż przed soborem wyświęcony akolita mógł pełnić posługę subdiakona. Problem w tym, że wyświęcony lektor mógł także. Czy więc ktoś kto otrzymał (novusową) posługę lektora może pełnić rolę subdiakona?

Pikanterii sprawie dodaje fakt, że nawet przed soborem rolę subdiakona pełnił często starszy, doświadczony ministrant, gdy ktoś sobie zażyczył Mszę uroczystą kładąc trochę więcej księdzu na stół.
Zapisane
Gregorius
uczestnik
***
Wiadomości: 199


« Odpowiedz #912 dnia: Sierpnia 05, 2009, 15:07:42 pm »

Mam (pewnie głupie pytanie): czemu w mszaliku (reprint wyd. Lancea) "Asperges me" nie jest w części stałej?

Ponieważ aspersja nie jest częścią Mszy świętej?

No dobez, choć z http://introibo.pl/msza/missae.htm wynika coś innego
Zapisane
Kalistrat
aktywista
*****
Wiadomości: 1429


« Odpowiedz #913 dnia: Sierpnia 05, 2009, 23:26:04 pm »

Akurat introibo.pl z całym szacunkiem źródłem godnym uwagi tak nie jest. W Mszale Pan nie znajdzie aspersji w Ordo Missae tylko prawie na szarym końcu po "Ordo ad faciendam aquam benedictam". Gdyby Pan zacytował jakiegoś rubrycystę, albo lepiej jakiś dokument, to byśmy mogli jeszcze podyskutować, ale tak sprawa jest jasna jak słońce.
Zapisane
Nathanael
Gość
« Odpowiedz #914 dnia: Sierpnia 06, 2009, 23:37:44 pm »

Dlaczego mons. Lefebvre nie używał gremiału (przynajmniej nie zauważyłem by go używał w ceremoniach przedstawionych w filmach dokumentalnych możliwych do pobrania ze strony FSSPX Polska)?
Zapisane
Strony: 1 ... 59 60 [61] 62 63 ... 294 Drukuj 
Forum Krzyż  |  Traditio  |  Summorum Pontificum  |  Wątek: Pytania liturgiczne błahe i trywialne (KRR) « poprzedni następny »
 

Działa na MySQL Działa na PHP SMF 2.0.19 | SMF © 2014, Simple Machines Prawidłowy XHTML 1.0! Prawidłowy CSS!