Forum Krzyż
Witamy, Gość. Zaloguj się lub zarejestruj.
Grudnia 03, 2024, 12:41:35 pm

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
Szukaj:     Szukanie zaawansowane
www.UnaCum.pl

Centrum Informacyjne Ruchu Summorum Pontificum
232671 wiadomości w 6640 wątkach, wysłana przez 1668 użytkowników
Najnowszy użytkownik: magda11m
Strona główna Pomoc Szukaj Zaloguj się Rejestracja
Forum Krzyż  |  Traditio  |  Summorum Pontificum  |  Wątek: Pytania liturgiczne błahe i trywialne (KRR)
« poprzedni następny »
Strony: 1 ... 55 56 [57] 58 59 ... 294 Drukuj
Autor Wątek: Pytania liturgiczne błahe i trywialne (KRR)  (Przeczytany 1366850 razy)
Kalistrat
aktywista
*****
Wiadomości: 1429


« Odpowiedz #840 dnia: Lipca 19, 2009, 15:43:20 pm »

w śpiewanej 2- po kadzeniu na początku i na ofiarowanie, z diakonem i sub. okadza się jeszcze po Ewangelii.
Tzn 2 razy po 1? czy 3 razy po 2?Mowie tu o jednorazowym okadzeniu,w sensie okadza na Kyrie oltarz i pozniej mi oddaje i wtedy okadxzam go ile po ile?Troszku namieszalem :)
To może ja troszkę więcej namieszam, bo np. w czasie Mszy coram Summo Pontifice to by było 2x2 :P
Dlaczego na niektórych Mszach pontyfikalnych są diakoni honorowi, a nie ma ich na innych (vide: Msza kard. Antonio Canizaresa Llovera na Lateranie, gdzie ich nie było)? Od czego to zależy? Bo obecność ministrantów w kapach od posiadania kap, jak już się dowiedziałem. Czyli obecność diakonów honorowych od liczby dalmatyk? To samo pytanie tyczy się subdiakona który niesie krzyż, kiedy może być a kiedy nie, bo nie zawsze jest.
Ekhem... Proszę pomyśleć... czy wg Pana właściwym byłoby, żeby jakiś tam kardynał odprawiał pontyfikalnie od tronu z diakonami honorowymi Mszę w Rzymie, w papieskiej katedrze? A może zrobić hybrydę - od faldistorium z diakonami honorowymi? Chyba Pan nie myśli, że na Lateranie nie mają zapasowych dalmatyk :P
Zapisane
miserere
adept
*
Wiadomości: 30

« Odpowiedz #841 dnia: Lipca 19, 2009, 17:09:08 pm »

Witam,

jak i z czego ma być zbudowany ołtarz i czy można odprawiać Mszę bez ołtarza w świetle obecnych przepisów? Jak ma się to do dawnych przepisów (np do "Wykładu Liturgii" abp Nowowiejskiego). Bardzo proszę o jakieś dostępne w internecie źródło.


pozdrawiam
Zapisane
Kalistrat
aktywista
*****
Wiadomości: 1429


« Odpowiedz #842 dnia: Lipca 19, 2009, 17:21:31 pm »

Mszę bez ołtarza :D myślałem, że z krzesła spadnę :D ale do rzeczy:
Współczesne przepisy: Obrzędy poświęcenia ołtarza: "II. BUDOWA OŁTARZA

6.-Wypada, by w każdym kościele był ołtarz stały. Na innych natomiast miejscach, przeznaczonych do odprawiania świętych obrzędów, może być ołtarz stały lub przenośny.
Ołtarzem stałym nazywamy ołtarz tak zbudowany, że łączy się ściśle z posadzką i nie może być przesunięty. Ołtarz przenośny natomiast można przesuwać 15.

7.-W nowych kościołach należy zbudować tylko jeden ołtarz, aby na wspólnym zgromadzeniu wiernych jedyny ołtarz oznaczał jednego Zbawiciela naszego, Jezusa Chrystusa, oraz jedną Eucharystię Kościoła.
W kaplicy natomiast, w miarę możliwości w jakiś sposób oddzielonej od nawy kościoła, w której umieszcza się tabernakulum do przechowywania Najświętszego Sakramentu, można postawić drugi ołtarz, gdzie również można odprawić Mszę świętą w dni powszednie dla małej liczby wiernych.
Należy bezwzględnie zaniechać budowy wielu ołtarzy jedynie do przyozdobienia kościoła.

8.-Ołtarz należy zbudować w pewnej odległości od ściany, aby kapłan mógł go łatwo obchodzić oraz odprawiać Mszę świętą twarzą do ludu. "Ma znajdować się w takim miejscu, by naprawdę stanowił centrum, na które samorzutnie całe zgromadzenie wiernych zwraca uwagę" 16.

9.-Zgodnie z tradycją Kościoła oraz symboliką biblijną właściwą ołtarzowi, mensa ołtarza stałego ma być kamienna i wykonana z kamienia naturalnego. Jednakże można użyć także innego materiału, byleby zgodnie z oceną Konferencji Episkopatu był godny, trwały i wykonany według zasad sztuki.
Kolumny lub podstawa do podtrzymywania mensy ołtarzowej mogą być wykonane z jakiegokolwiek materiału, byle tylko był godny i trwały 17.

10.-Z natury swej ołtarz jest poświęcony samemu Bogu, gdyż Ofiarę eucharystyczną składa się samemu Bogu. W takim znaczeniu należy rozumieć zwyczaj Kościoła poświęcania ołtarzy Bogu dla uczczenia Świętych. Wyraził to trafnie św. Augustyn: "Ołtarze wznosimy nie męczennikowi, lecz samemu Bogu męczenników, chociaż na grobach męczenników" 18.
Należy to wyraźnie wytłumaczyć wiernym. W nowych kościołach nie należy nad ołtarzem umieszczać ani figur, ani obrazów Świętych. Nie powinno się również na mensie ołtarza umieszczać relikwii Świętych, gdy się je wystawia do uczczenia przez wiernych.

11.-Zgodnie z tradycją liturgii rzymskiej należy zachować zwyczaj składania w ołtarzu relikwii Męczenników i innych Świętych 19. Należy jednak mieć na uwadze:
a) Składane relikwie mają być takiej wielkości, by można było wywnioskować, że są częściami ciał ludzkich. Należy unikać składania zbyt małych części relikwii jednego lub wielu Świętych.
b) Z największą starannością należy dbać o autentyczność składanych relikwii. Lepiej poświęcić ołtarz bez relikwii, niż składać pod nim relikwie niepewnego pochodzenia.
c) Szkatuły z relikwiami nie należy umieszczać ani nad ołtarzem, ani na mensie ołtarza, lecz pod jego mensą.
Tam, gdzie sprawuje się obrzęd złożenia relikwii, jest wskazane odprawienie Wigilii przy relikwiach Męczennika lub Świętego (zob. rozdz. II, nr 10)."
i
Obrzędy błogosławieństwa ołtarza
1.-"Ołtarzem stałym nazywamy ołtarz tak zbudowany, że łączy się ściśle z posadzką i nie może być przesunięty. Natomiast ołtarz przenośny można przesuwać"
Ołtarz stały należy poświęcić według obrzędów podanych w rozdziale IV. Ołtarzowi przenośnemu także należy się cześć, gdyż jest stołem przeznaczonym wyłącznie i na stałe do Uczty eucharystycznej. Zanim zacznie się go używać, należy go uroczyście poświęcić albo przynajmniej pobłogosławić, według obrzędów niżej podanych
2.-Ołtarz przenośny można zbudować z jakiegokolwiek trwałego materiału, odpowiedniego do użytku liturgicznego według zwyczajów i tradycji danego kraju
3.-Przy budowie ołtarza przenośnego należy z odpowiednim dostosowaniem do sytuacji zachować zasady podane we Wprowadzeniu do obrzędów poświęcenia ołtarza (rozdz. IV, nry 6-10). Nie wolno jednak w jego podstawie umieszczać relikwii Świętych.
4.-Ołtarz przenośny błogosławi biskup diecezji lub kapłan, który jest rektorem kościoła.
5.-Ołtarz przenośny można błogosławić w każdym dniu, z wyjątkiem Wielkiego Piątku i Wielkiej Soboty. Najlepiej wybrać taki dzień, w którym wierni liczniej mogą się zgromadzić, przede wszystkim niedzielę, chyba że względy duszpasterskie przemawiają za innym dniem.
6.-Przy obrzędzie błogosławieństwa ołtarza przenośnego odprawia się Mszę z dnia.
7.-Do początku Liturgii eucharystycznej ołtarz pozostaje nie nakryty. Dlatego krzyż, jeżeli nie jest umieszczony obok ołtarza, obrusy, świece i inne ozdoby, umieszcza się w dogodnym miejscu w prezbiterium."

O przedsoborowych to sobie Pan poczyta w "Wykładzie..." Cz. I Dz. II b)
Zapisane
miserere
adept
*
Wiadomości: 30

« Odpowiedz #843 dnia: Lipca 19, 2009, 18:00:29 pm »

Bardzo Panu dziękuję. Właśnie czytam "Wykład..." i tego typu pytania zawsze mi się nasuwają - "a jak jest teraz?". Bardzo to trudno jest mi zawsze znaleźć odpowiedź. Bardzo dziękuję.
Zapisane
miki
aktywista
*****
Wiadomości: 689


« Odpowiedz #844 dnia: Lipca 19, 2009, 20:22:12 pm »

Skąd miałem wiedzieć od faldistorium się bez diakonów honorowych odprawia? Gdybym wiedział to bym nie pytał :P Dziękuję za odpowiedz Panie Kalistrat. Pozostaje druga część pytania: kiedy jest subdiakon, który niesie krzyż, a kiedy nie go ma?

No i nasunęło się mi kolejne pytanie: właściwie od czego zależy to kiedy biskup odprawia od tronu, a kiedy od faldistorium?
Zapisane
Taki sobie o...
Kalistrat
aktywista
*****
Wiadomości: 1429


« Odpowiedz #845 dnia: Lipca 19, 2009, 23:52:58 pm »

Skąd miałem wiedzieć od faldistorium się bez diakonów honorowych odprawia? Gdybym wiedział to bym nie pytał :P Dziękuję za odpowiedz Panie Kalistrat. Pozostaje druga część pytania: kiedy jest subdiakon, który niesie krzyż, a kiedy nie go ma?

No i nasunęło się mi kolejne pytanie: właściwie od czego zależy to kiedy biskup odprawia od tronu, a kiedy od faldistorium?
Subdiakon jeśli jest nosi krzyż do mszy solennej czy to pontyfikalnej czy nie - jeśli go nie ma to zastępuje go akolita - krucyfer. Jeśli zaś celebruje metropolita, to w procesji idzie też drugi subdiakon w dalmatyce z krzyżem obróconym pasyjką w stronę biskupa.

Co do drugiego pytania... cóż... najprościej mówiąc: od tronu celebruje ordynariusz, kardynałowie, legat papieski, metropolita w swojej prowincji, patriarchowie i papież. Poza tym mogą to czynić Ci biskupi, którym ordynariusz diecezji ustąpił asystencji, czyli swych praw liturgicznych (jedynie nie może ustąpić prawa do cyrkułów i odpustu). W niektórych przypadkach jednak nawet ordynariusz odprawia od faldistorium - Kiedy koncelebruje z nimi kardynał, papież itd. (w tym znaczeniu, że taki kardynał, legat itd. siedzi w kapie na tronie wśród diakonów honorowych, a ordynariusz odprawia od faldistorium)
Zapisane
slavko
Gość
« Odpowiedz #846 dnia: Lipca 22, 2009, 18:16:36 pm »

Przepraszam ze pytanie nomowe za to dosc trywialne.
Czy przepisy okreslaja czy bierzmowany w samym momencie bierzmowania ma stac czy kleczec. Sam przyjmowalem bierzmowanie na kleczaca i czesto sie tak udziela
np. http://www.aleksandrowice.bielsko.opoka.org.pl/foto/bierzm/12.jpg  ale na stojaka tez sie zdarza niektorym biskupom.
A co mowia rybryki?
Zapisane
Nathanael
Gość
« Odpowiedz #847 dnia: Lipca 22, 2009, 18:28:34 pm »

W ZWFF na pewno klęczeć. W Pontyfikale jasno stoi, że albo biskup siedzi i konfirmanci podchodzą pojedynczo i klękają, albo gdy jest ich dużo, to klęczą "na kościele" i bp podchodzi bierzmować.

W NFRR rubryki mówią, że konfirmanci podchodzą (do ołtarza) i klękają (z tego, co pamiętam) - powinien być wyjątek z Pontyfikału w każdym Mszale.
Zapisane
slavko
Gość
« Odpowiedz #848 dnia: Lipca 22, 2009, 18:41:21 pm »

To wiem. Tylko ze mi chodzi o NOM. W praktyce jest jak sie komu umani a jak w teorii?
(wiem ze to dzial dla wiadomej litugii ale nie wiedzialem gdzie indziej by to pytanie mozna wsadzic)
Zapisane
Nathanael
Gość
« Odpowiedz #849 dnia: Lipca 22, 2009, 18:48:17 pm »

To wiem. Tylko ze mi chodzi o NOM. W praktyce jest jak sie komu umani a jak w teorii?
(wiem ze to dzial dla wiadomej litugii ale nie wiedzialem gdzie indziej by to pytanie mozna wsadzic)

Odpowiedziałem Panu, jak to winno być w obu formach rytu rzymskiego :)

Mimo wszystko zajrzałem do Pontyfikału dla ZFRR i jest tam napisane tak:

Cytuj
NAMASZCZENIE KRZYŻMEM

26. Diakon podaje biskupowi święte krzyżmo. Kandydaci do bierzmowanie pojedynczo podchodzą do biskupa, albo, jeśli przemawiają za tym okoliczności, biskup podchodzi do każdego kandydata. Świadek bierzmowani kładzie prawą rękę na ramieniu kandydata i podaje jego imię biskupowi albo kandydat sam podaje swoje imię.

A więc jest dowolność w ZFRR (przynajmniej według tekstu polskiego, nie wiem jak to stoi w edycji typicznej). Nie jest sprecyzowane, czy kandydaci mają klęczeć, czy stać.

Podobnie w Caeremoniale Episcoporum nie jest to sprecyzowane:

Cytuj
474* [465]. Biskup siada i otrzymuje mitrę. Podchodzi do niego diakon trzymający naczynie lub naczynia z krzyżmem świętym. Jeśli w udzielaniu namaszczenia mają biskupowi pomagać prezbiterzy, diakon wszystkie naczynia z krzyżmem przynosi biskupowi, który je następnie wręcza kolejno podchodzącym do niego prezbiterom.

475* [466]. Następnie kandydaci do bierzmowania pojedynczo podchodzą do biskupa i prezbiterów albo, jeśli przemawiają za tym okoliczności, biskup w mitrze i z pastorałem oraz prezbiterzy kolejno podchodzą do każdego kandydata.

Więcej: http://www.kkbids.episkopat.pl/anamnesis/44/8.htm
« Ostatnia zmiana: Lipca 22, 2009, 18:51:25 pm wysłana przez Nathanael » Zapisane
Kalistrat
aktywista
*****
Wiadomości: 1429


« Odpowiedz #850 dnia: Lipca 22, 2009, 18:56:58 pm »

@ Nathanael
Nie w każdym Mszale jeno w każdym Rytuale, tylko że tam jest tylko ritus servandus a simplici sacerdote Sacramentum Confirmationis conferente. Tenże prezbiter konfirmuje "stans ante Altare" "versa facie ad confirmandos" Co do konfirmowanych, to: "Postea Sacerdos confirmat illos per ordinem genuflexos, primo mares, secundo feminas. Uno ordine confirmato, illi surgunt, et alii genuflectunt, et confirmantur, et sic usque in finem." Biskup zaś siedzi na faldistorium.
Zapisane
slavko
Gość
« Odpowiedz #851 dnia: Lipca 22, 2009, 18:59:20 pm »

Dziekuje za wyczerpujaca odpowiedz.
Zapisane
Nathanael
Gość
« Odpowiedz #852 dnia: Lipca 22, 2009, 19:03:16 pm »

@ Nathanael
Nie w każdym Mszale jeno w każdym Rytuale, tylko że tam jest tylko ritus servandus a simplici sacerdote Sacramentum Confirmationis conferente. Tenże prezbiter konfirmuje "stans ante Altare" "versa facie ad confirmandos" Co do konfirmowanych, to: "Postea Sacerdos confirmat illos per ordinem genuflexos, primo mares, secundo feminas. Uno ordine confirmato, illi surgunt, et alii genuflectunt, et confirmantur, et sic usque in finem." Biskup zaś siedzi na faldistorium.

W Mszałach również pojawia się wyciąg z Pontyfikału (choć pewnie nie zawsze - nie powinienem pisać, że w każdym) :)

Biskup winien siedzieć na faldistirium, a gdy nie ma biskupa - tzn. gdy jest wyznaczona inna osoba do udzielenia sakramentu przez biskupa? W Rzeszowie infułatowi podstawiliśmy zwykły "liturgiczny" (hah!) taborecik :)
Zapisane
Kalistrat
aktywista
*****
Wiadomości: 1429


« Odpowiedz #853 dnia: Lipca 22, 2009, 20:29:00 pm »

Pan wie, że tego taborecika powinno nie być? (Celebrans siedzi ale dopiero po bierzmowaniu i błogosławieństwie i to niekoniecznie versus populum) tak samo jak księża nie powinni nosić stuł - tylko na czas przyjmowania/rozdzielania komunii św, a x. infułat także na czas bierzmowania.

EDIT: tylko proszę nie odebrać tego jako czepianie się. Po prostu jeśli już Pan poruszył sprawę bierzmowania w Rzeszowie, to pozwoliłem sobie na taką uwagę, co nie zmienia faktu, że cieszę się niezmiernie iż w Rzeszowie bierzmowanie odbyło się :)
« Ostatnia zmiana: Lipca 22, 2009, 20:31:21 pm wysłana przez Kalistrat » Zapisane
Nathanael
Gość
« Odpowiedz #854 dnia: Lipca 22, 2009, 20:51:14 pm »

Pan wie, że tego taborecika powinno nie być? (Celebrans siedzi ale dopiero po bierzmowaniu i błogosławieństwie i to niekoniecznie versus populum) tak samo jak księża nie powinni nosić stuł - tylko na czas przyjmowania/rozdzielania komunii św, a x. infułat także na czas bierzmowania.

EDIT: tylko proszę nie odebrać tego jako czepianie się. Po prostu jeśli już Pan poruszył sprawę bierzmowania w Rzeszowie, to pozwoliłem sobie na taką uwagę, co nie zmienia faktu, że cieszę się niezmiernie iż w Rzeszowie bierzmowanie odbyło się :)

Wcale nie odbieram tego, jako czepianie się. Po prostu chciałem się dowiedzieć, jak być powinno, co by na przyszłość być bogatszym o tą wiedzę. Jeszcze takie pytanie: jak więc winno wyglądać bierzmowanie, którego nie udziela biskup? Z tego samego miejsca, ale na stojąco?
Zapisane
Strony: 1 ... 55 56 [57] 58 59 ... 294 Drukuj 
Forum Krzyż  |  Traditio  |  Summorum Pontificum  |  Wątek: Pytania liturgiczne błahe i trywialne (KRR) « poprzedni następny »
 

Działa na MySQL Działa na PHP SMF 2.0.19 | SMF © 2014, Simple Machines Prawidłowy XHTML 1.0! Prawidłowy CSS!