Forum Krzyż
Witamy, Gość. Zaloguj się lub zarejestruj.
Lutego 16, 2025, 15:19:30 pm

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
Szukaj:     Szukanie zaawansowane
www.UnaCum.pl

Centrum Informacyjne Ruchu Summorum Pontificum
232980 wiadomości w 6647 wątkach, wysłana przez 1668 użytkowników
Najnowszy użytkownik: magda11m
Strona główna Pomoc Szukaj Zaloguj się Rejestracja
Forum Krzyż  |  Traditio  |  Summorum Pontificum  |  Wątek: Pytania liturgiczne błahe i trywialne (KRR)
« poprzedni następny »
Strony: 1 ... 293 294 [295] Drukuj
Autor Wątek: Pytania liturgiczne błahe i trywialne (KRR)  (Przeczytany 1416910 razy)
Andrzej75
aktywista
*****
Wiadomości: 2333


« Odpowiedz #4410 dnia: Grudnia 29, 2024, 22:51:19 pm »

Jaki kolor będzie miała wotywa o śś. Młodziankach wg mszału pre55 (odprawiana poza oktawą)? Rubryki ogólne nie wskazują, rubryki przy formularzu również.
Według Meratiego powinna być w kolorze czerwonym:
https://books.google.pl/books?id=cMLCyvTjbuAC&pg=PA54#v=onepage&q&f=false (nr XXXVI).
Zapisane
Exite de illa populus meus: ut ne participes sitis delictorum eius, et de plagis eius non accipiatis.
Kefasz
aktywista
*****
Wiadomości: 4086


Amen tako Bóg daj, byśmy wszyscy poszli w Raj.

ministrantura śpiewniki tradycja->
« Odpowiedz #4411 dnia: Grudnia 30, 2024, 14:14:24 pm »

Tak na szybko co znalazłem w i ternecie to że oktawa młodzianków w różu. Jestem pewien że w czasach moich pogłębionych studiów liturgicznych widziałem, że w sam dzień również jest różowy. Nie mniej, nie mogę teraz tego znaleźć.
Zapisane
Stare jest lepsze Ł5,39
liczne stare książki->http://chomikuj.pl/Pjetja
Z forum amerykańskich tradycjonalistów:
Oto zwyczajowe napomnienie: unikaj żarliwości; krytykuj zasady, nie ludzi.
Bądź rozróżniający, lecz nie czepialski. Bądź pouczający lecz nie zgryźliwy. Bądź zasadniczy, zamiast natarczywy.
Maswerk
aktywista
*****
Wiadomości: 667

Poznańskie Duszpasterstwo Tradycji Katolickiej
« Odpowiedz #4412 dnia: Grudnia 30, 2024, 19:27:40 pm »

Według Meratiego powinna być w kolorze czerwonym:
https://books.google.pl/books?id=cMLCyvTjbuAC&pg=PA54#v=onepage&q&f=false (nr XXXVI).

Bardzo dziękuję. No tak - przecież to takie oczywiste. Merati odsyła zwyczajnie do rubryki z mszału, i ma rację. Wystarczyło spojrzeć szerzej na cały rozdział o kolorze czerwonym i skorzystać z umiejętności czytania ze zrozumiem. No cóż.

Jeśli można, pozostanę jeszcze przy temacie Młodzianków. Zastanawia mnie, skąd to osobliwe rozwiązanie z doborem kolorów. Znalazłem kilka wyjaśnień u liturgistów, ale wszystkie są grubymi nićmi szyte i totalnie wtórne. Czy wiadomo jaka była tego prawdziwa geneza?


In the midst of the joy, which, at this holy time, fills both heaven and earth, the Holy Church of Rome forgets not the lamentations of the Mothers, who beheld their Children cruelly butchered by Herod's soldiers. She hears the wailing of Rachel, and condoles with her; and, unless it be a Sunday, she suspends on this Feast some of the manifestations of the joy, which inundates her soul during the Octave of her Jesus' Birth. The Red Vestments of a Martyr's Day would be too expressive of that stream of infant blood which forbids the Mothers to be comforted, and joyous White would ill suit their poignant grief; she, therefore, vests in Purple, the symbol of mournfulness. [Unless it be a Sunday; in which case, the colour used is Red.] The Gloria in excelsis, the Hymn she loves so passionately during these days, when Angels come down from heaven to sing it - even that must be hushed today: and, in the Holy Sacrifice, she sings no Alleluia. In this, as in everything she does, the Church acts with an exquisite delicacy of feeling. Her Liturgy is a school of refined Christian considerateness.
- Dom. Prosper Gueranger

Na trzeci dzień po Bożem Narodzeniu przypada pamiątka św. niewinnych Młodzianków, to jest tych dziatek, które okrutny Herod kazał pomordować. Kapłan odprawia Mszę św. w ornacie koloru fioletowego, który oznacza smutek z powodu śmierci tych niewiniątek, nadto opuszcza Gloria i Alleluja, albowiem ubolewa z płaczącemi matkami, którym dzieci przemocą odbierano i zabijano. Dopiero w oktawę odmawia się Gloria i Alleluja, bo wtenczas Kościół weseli się z chwały tych Młodzianków, którą mają w Niebie.
- ks. Tomasz Kowalewski, Liturgika..., 1930 r.


Niemowlęta niewinne, Młodziankami nazwane, nie chęcią, lecz skutkiem osiągnęły palmę męczeństwa. Poległy za Chrystusa, krwią własną ochrzczone. Kościół czule ich wspomina, i mówi: Salvete flores martyrum, witaycie kwiatki męczenników. Nie śpiewa w tym dniu Gloria in excelsis, ani hymnu Te Deum, aby nie zdawał się nie czuć okrucieństwa Heroda.
- Paweł Rzymski, Wykład obrzędów..., 1825 r.
Zapisane
Andrzej75
aktywista
*****
Wiadomości: 2333


« Odpowiedz #4413 dnia: Grudnia 31, 2024, 12:29:08 pm »

Kolor jest tutaj do pewnego stopnia kwestią wtórną, dostosowaną do nietypowego formularza mszalnego (gdzie, poza niedzielą, zamiast Alleluja jest traktus, brak też Gloria) i nietypowego Oficjum (gdzie w Jutrzni brak Te Deum).

Gavanti podaje 3 powody, ale w gruncie rzeczy tylko I powód (zresztą już wymieniony) ma jakieś uzasadnienie.

1) Żałoba z powodu płaczu matek.
2) Młodziankowie bezpośrednio po śmierci zstąpili do otchłani, a nie do nieba (ale to słaby argument, bo Męczennicy Machabejscy mają kolor czerwony, podobnie św. Jan Chrzciciel).
3) Młodziankowie nie w pełni należeli do Nowego Testamentu (ale podobnie było w przypadku Męczenników Machabejskich).

https://books.google.pl/books?id=cMLCyvTjbuAC&pg=PA109#v=onepage&q&f=false
Zapisane
Exite de illa populus meus: ut ne participes sitis delictorum eius, et de plagis eius non accipiatis.
Maswerk
aktywista
*****
Wiadomości: 667

Poznańskie Duszpasterstwo Tradycji Katolickiej
« Odpowiedz #4414 dnia: Stycznia 02, 2025, 19:29:36 pm »

Dziękuję za namiary na źródło. Tak czy owak, muszę przyznać że dla mnie osobiście (w mojej czysto subiektywnej opinii) powód ten wydaje się strasznie mało... "Rzymski ". Albo raczej mało liturgiczny. Przyjmując rozumowanie tak miękkiego argumentu jakim jest smutek matek po śmierci dzieci, nasuwa to kolejne pytania: Czy rodzice św. Szczepana nie płakali nad jego śmiercią? No tak, ale w Betlejem pomordowano dzieci, a tu dorosłego. No dobrze, to czy matka dzieci machabejskich nie bolała nad ich śmiercią? No tak, ale tam była jedna matka a tu jest więcej. I tak można w nieskończoność.

O wiele bardziej sensowny wydaje się argument o nienależeniu w pełni do Nowego Testamentu. No tylko nie znajduje on konsekwentnego zastosowania w pozostałych przypadkach w kalendarzu.

Nie wiem, dla mnie to wszystko jest jakieś takie dziwne.
Zapisane
Strony: 1 ... 293 294 [295] Drukuj 
Forum Krzyż  |  Traditio  |  Summorum Pontificum  |  Wątek: Pytania liturgiczne błahe i trywialne (KRR) « poprzedni następny »
 

Działa na MySQL Działa na PHP SMF 2.0.19 | SMF © 2014, Simple Machines Prawidłowy XHTML 1.0! Prawidłowy CSS!