Forum Krzyż
Witamy, Gość. Zaloguj się lub zarejestruj.
Październik 22, 2020, 17:57:04 pm

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
Szukaj:     Szukanie zaawansowane
www.UnaCum.pl
                   www.facebook.com/unacumpl
Centrum Informacyjne
Ruchu Summorum Pontificum
219410 wiadomości w 6333 wątkach, wysłana przez 1568 użytkowników
Najnowszy użytkownik: studiob
Strona główna Pomoc Szukaj Zaloguj się Rejestracja
Forum Krzyż  |  Traditio  |  Summorum Pontificum  |  Wątek: Pytania liturgiczne błahe i trywialne (KRR)
« poprzedni następny »
Strony: 1 ... 287 288 [289] Drukuj
Autor Wątek: Pytania liturgiczne błahe i trywialne (KRR)  (Przeczytany 942629 razy)
szkielet
Moderator
aktywista
*****
Wiadomości: 4935


Tolerancja ???, Nie toleruję TOLERANCJI!!!

« Odpowiedz #4320 dnia: Czerwiec 24, 2020, 23:23:51 pm »

Jest jeszcze takie cóś: https://misyjne.pl/zmiany-w-przedsoborowej-liturgii-nowe-prefacje-i-swieci/
Czyli divinum poszło z "duchem" czasów. Szkoda  :(
Zapisane
Fakt, że Franciszek ma genialny pomysł na naprawę łodzi Piotrowej - skoro do połowy wypełniona jest ona wodą, to wybicie dziury w dnie sprawi że woda się wyleje. W wannie zawsze działa...(vanitas)

Ignorancja katolików to żyzna gleba, na której gęsto wzrasta chwast herezji.

Jezuitów należy skasować
Aqeb
aktywista
*****
Wiadomości: 2560

« Odpowiedz #4321 dnia: Czerwiec 25, 2020, 09:49:58 am »

Dziękuję. Właśnie też myślałem czy to nie z ostatnich "opcjonalnych", ale wtedy nie powinno tego wykazywać po przełączeniu na Divino Afflatu i Tridentine 1570, chyba, że nie dopatrzyli przy wprowadzaniu tegoż. A tak to była "regionalna", może korzystali ze mszałów z Francji czy Belgii przy tworzeniu strony (chociaż czy wtedy też nie powinno być inaczej w Divino Afflatu i Tridentine 1570, rozumiem jednak, że w przypadku takiej ilości danych jak na tej stronie łatwo czegoś nie dopatrzeć, sam się gubię przy mniejszej).

Dziękuję za wszystkie odpowiedzi.
Zapisane
"Ilekroć walczymy z pychą świata czy z pożądliwością ciała albo z heretykami, zawsze uzbrójmy się w krzyż Pański. Jeśli szczerze powstrzymujemy się od kwasu starej złośliwości, to nigdy nie odejdziemy od radości wielkanocnej." Św. Leon Wielki
Pius XII
adept
*
Wiadomości: 36

« Odpowiedz #4322 dnia: Wrzesień 13, 2020, 21:37:40 pm »

Czy w KRR xiądz może włączyć się do śpiewania Kyrie lub Glorii z chórem? U mnie na parafji tak czyni i nie wiem, czy jest to zgodne z rubrykami. Oprócz tego wydaje mi się, że na ołtarzu jest jeden obrus zamiast trzech (nie jest to na ołtarzu posoborowym, mamy wstawiony do nawy bocznej trydencki). Czy mam na to zwrócić uwagę? Służę do tych mszy, więc chyba o takiego rzeczy powinienem dbać.
Zapisane
conservative revolutionary
aktywista
*****
Wiadomości: 553


« Odpowiedz #4323 dnia: Wrzesień 14, 2020, 12:34:03 pm »

Czy w KRR xiądz może włączyć się do śpiewania Kyrie lub Glorii z chórem? U mnie na parafji tak czyni i nie wiem, czy jest to zgodne z rubrykami. Oprócz tego wydaje mi się, że na ołtarzu jest jeden obrus zamiast trzech (nie jest to na ołtarzu posoborowym, mamy wstawiony do nawy bocznej trydencki). Czy mam na to zwrócić uwagę? Służę do tych mszy, więc chyba o takiego rzeczy powinienem dbać.

Ad 1) Jeśli ksiądz czyni to po odczytaniu po cichu tych części, to wydaje mi się, że może
Ad 2) Powinien Pan zwrócić uwagę celebransowi na te 3 obrusy

Z ciekawości, lecz bez złośliwości - jakie to miasto?
Zapisane
Tradycjonalizm jest najbardziej rewolucyjną ideologią naszych czasów.
Pius XII
adept
*
Wiadomości: 36

« Odpowiedz #4324 dnia: Wrzesień 14, 2020, 17:09:52 pm »



Z ciekawości, lecz bez złośliwości - jakie to miasto?
[/quote]

Archidiecezja krakowska, konkretnie Krk.
Zapisane
Bartek
Administrator
aktywista
*****
Wiadomości: 3571

« Odpowiedz #4325 dnia: Wrzesień 14, 2020, 17:56:00 pm »

Czy w KRR xiądz może włączyć się do śpiewania Kyrie lub Glorii z chórem?
Dopiero Ritus Servandus z 1965 r. pozwolił celebransowi śpiewać nuty, których nie ma w mszale. Tak ja przynajmniej rozumiem zapisy pktu 23: https://www.introibo.fr/Ritus-servandus-ou-ordo-missae-de (ale francuski znam słabo).

U mnie na parafji tak czyni i nie wiem, czy jest to zgodne z rubrykami.
Nie mniej ważne, czy głośnym śpiewem nie przeszkadza scholi czy organiście.
Zapisane
Hoc pulchrum est hominis munus et officium: ut oret ac diligat.
Pius XII
adept
*
Wiadomości: 36

« Odpowiedz #4326 dnia: Wrzesień 14, 2020, 19:40:47 pm »

Czy w KRR xiądz może włączyć się do śpiewania Kyrie lub Glorii z chórem?
Dopiero Ritus Servandus z 1965 r. pozwolił celebransowi śpiewać nuty, których nie ma w mszale. Tak ja przynajmniej rozumiem zapisy pktu 23: https://www.introibo.fr/Ritus-servandus-ou-ordo-missae-de (ale francuski znam słabo).

To, że Ritus Servandus do 65 na to pozwolił wiem i właśnie dlatego zacząłem się nad tym zastanawiać. Swoją drogą, pewnie chodziło tu o usunięcie ,,zbędnych powtórzeń” z Sacrosanctum Concilium. Ciekawe jak to wyglądało z Introitem. No bo, jeśli śpiewał go już chór, to kapłan po wejściu do ołtarza miał go śpiewać razem z nim po środku, czy z prawej, czy w ogóle stać i milczeć, a może iść i klapnąć  ???

U mnie na parafji tak czyni i nie wiem, czy jest to zgodne z rubrykami.
Nie mniej ważne, czy głośnym śpiewem nie przeszkadza scholi czy organiście.

I, jakby co, to nie, nie przeszkadza śpiewem.
« Ostatnia zmiana: Wrzesień 14, 2020, 20:05:43 pm wysłana przez Bartek » Zapisane
Andrzej75
aktywista
*****
Wiadomości: 2223


« Odpowiedz #4327 dnia: Wrzesień 14, 2020, 22:32:04 pm »

Ciekawe jak to wyglądało z Introitem. No bo, jeśli śpiewał go już chór, to kapłan po wejściu do ołtarza miał go śpiewać razem z nim po środku, czy z prawej, czy w ogóle stać i milczeć, a może iść i klapnąć  ???
To jest opisane w Ordo Missae z 1965 r. [nr 8]: Antiphona ad introitum, si a schola vel a populo cantatur vel recitatur, a celebrante privatim non dicitur; secus celebrans eam legit (Jeśli antyfonę na wejście śpiewa lub recytuje lud albo schola, celebrans nie odmawia jej prywatnie; w innym przypadku odczytuje ją sam celebrans).
Zapisane
Exite de illa populus meus: ut ne participes sitis delictorum eius, et de plagis eius non accipiatis.
Pius XII
adept
*
Wiadomości: 36

« Odpowiedz #4328 dnia: Wrzesień 15, 2020, 12:42:14 pm »

Ciekawe jak to wyglądało z Introitem. No bo, jeśli śpiewał go już chór, to kapłan po wejściu do ołtarza miał go śpiewać razem z nim po środku, czy z prawej, czy w ogóle stać i milczeć, a może iść i klapnąć  ???
To jest opisane w Ordo Missae z 1965 r. [nr 8]: Antiphona ad introitum, si a schola vel a populo cantatur vel recitatur, a celebrante privatim non dicitur; secus celebrans eam legit (Jeśli antyfonę na wejście śpiewa lub recytuje lud albo schola, celebrans nie odmawia jej prywatnie; w innym przypadku odczytuje ją sam celebrans).
To rozumiem, że nie powtarza, ale jak to wyglądało w praktyce? Czy jeśli po tym jak odmówił modlitwy u stopni  i po ,,Oremus” wszedł do ołtarza, a Introit był śpiewany czy recytowany, stawał po stronie Epistoły i śpiewał go razem z chórem ? A może czekał cierpliwie po środku na Kyrie? Czy też całował ołtarz i schodził, żeby usiąść? A jak to wyglądało, gdy Introit został już zaśpiewany zanim celebrans wszedł do ołtarza? Nie schodził już na stronę Epistoły, tylko zostawał na środku i śpiewał (recytował) Kyrie?

Wiem, że pytania mogą być trudne, ale chodzi mi o ogólną praktykę tejże zmiany. Dziękuje wszystkim, którzy postarają się na nie odpowiedzieć ;)
Zapisane
Andrzej75
aktywista
*****
Wiadomości: 2223


« Odpowiedz #4329 dnia: Wrzesień 15, 2020, 15:41:53 pm »

Nr 7 tego samego Ordo Missae: In Missis in cantu et in Missis lectis cum po­pulo celebratis, post osculum altaris aut ipsius incensationem, celebrans ad sedem accedit, nisi, iuxta cuiusque ecclesiæ dispositionem, aptius videatur ut ad altare maneat usque ad orationem inclusive (W Mszach ze śpiewem i Mszach czytanych, które odprawia się z ludem, po ucałowaniu ołtarza albo jego okadzeniu celebrans podchodzi do ławki (sediliów), chyba że, stosownie do układu danego kościoła, wydawałoby się bardziej odpowiednim, aby pozostał przy ołtarzu aż do kolekty włącznie).
Zapisane
Exite de illa populus meus: ut ne participes sitis delictorum eius, et de plagis eius non accipiatis.
Pius XII
adept
*
Wiadomości: 36

« Odpowiedz #4330 dnia: Wrzesień 15, 2020, 16:21:08 pm »

Nr 7 tego samego Ordo Missae: In Missis in cantu et in Missis lectis cum po­pulo celebratis, post osculum altaris aut ipsius incensationem, celebrans ad sedem accedit, nisi, iuxta cuiusque ecclesiæ dispositionem, aptius videatur ut ad altare maneat usque ad orationem inclusive (W Mszach ze śpiewem i Mszach czytanych, które odprawia się z ludem, po ucałowaniu ołtarza albo jego okadzeniu celebrans podchodzi do ławki (sediliów), chyba że, stosownie do układu danego kościoła, wydawałoby się bardziej odpowiednim, aby pozostał przy ołtarzu aż do kolekty włącznie).
Dziękuję! Chociaż, chyba rytu 65 w Polsce nie odprawiano z sedilli. Przynajmniej, według wspomnień moich bliskich, którzy twierdzą, że kapłan cały czas był przy ołtarzu. Lekcję tak samo śpiewał od ołtarza i nie w stronę ludu (!), co mogło być wykroczeniem przeciwko Inter Oecumenici, gdyż tam nakazuje się śpiewać czytania mszalne od balasek, ambonki lub, jeśli od ołtarza, to odwrócić się do ludu (swoją drogą ciekawe jak; trzymając cały mszał w rękach  ;D , a może trzymać go miał ministrant, a w ogóle może z mszalika jak czasem na KRR  ???). Mam jeszcze parę pytań odnośnie tej Formy Rytu Rzymskiego, ale zadam je w odpowiednim wątku.

Pozwolę sobie powtórzyć  dwa pytania z wątku ,,Ryt z 1965”; gdyż tutay częstotliwość odpowiedzi jest znacznie wyższa: jakie melodie w Polsce stosowano do odprawiania tegoż Ordo Missae? Te same co z NOMu? Czy może inne? I również jak wyglądały tłumaczenia? Czy były takie same jak NOMowe, czy bardziej zbliżone do tych z mszalików (w mszalikach niektórych np. zamiast Spowiadam się... jest Wyznaję... zamiast Chwała na wysokości... to Chwała na wysokościach... etc.) Jeśli ktoś posiada mszalik z 65 r. to proszę o wklejenie zdjęć Części Stałych.

Serdeczne Bóg zapłać za odpowiedź!
Zapisane
ahmed
rezydent
****
Wiadomości: 438


wychowany z babcią

« Odpowiedz #4331 dnia: Wrzesień 26, 2020, 14:49:37 pm »

Problem aktualny, suchodniowy. Jest jasné, że duchowieństwo w chórze w széreg dni, głównie postnych, klęczy na kolektę i modlitwę po komunii:
Cytat: Rubricae generales:
521. Insuper omnes, etiam Praelati, in choro genua flectunt:
(...)
(c) in Missis (...) Quattuor Temporum mensis Septembri (...): ad Orationes ante Epistolam, dicto Dominus vobiscum; ab expleto Sanctus usque ad Pater noster cum sua praefatione exclusive; et ad orationes post Communionem et super populum;
(...)
To są oczywiście wzięté z Internetu rubryki sześćdziesiątki-dwójki; pododawałem pochylenié textu w paru miejscach.
Jak się powinni zachować ministranci Mszy śpiéwanéj (bez wyższéj assysty)? Fortescue, opisując służbę akolithy, nie pisze o tym wyraźnie, choć w jednym miejscu wspomina, żeby klęczeć jak chór aż do Pax Domini sit semper vobiscum (zgodnie z wcześniejszymi rubrykami):
Cytat: Adrian Fortescue:
But on the days when the choir remains kneeling till the pax (...), the acolytes do so too.
Z drugiéj strony w akapicie "On the days when the ministers..." pojawia się informacja, że drugi akolitha pomaga subdjakonowi w przebiéraniu bez wzmianki o jakimś wstawaniu z klęczek. Jak w takim razie należałoby się zachować?
« Ostatnia zmiana: Wrzesień 26, 2020, 15:52:26 pm wysłana przez ahmed » Zapisane
Ukraina będzie graniczyć z Czerkiesją, Kałmucją i Mordowją.

Ceterum commoneo Leopolim urbem Ruthenam esse
Strony: 1 ... 287 288 [289] Drukuj 
Forum Krzyż  |  Traditio  |  Summorum Pontificum  |  Wątek: Pytania liturgiczne błahe i trywialne (KRR) « poprzedni następny »
 

Działa na MySQL Działa na PHP SMF 2.0.11 | SMF © 2014, Simple Machines Prawidłowy XHTML 1.0! Prawidłowy CSS!