Czy w KRR xiądz może włączyć się do śpiewania Kyrie lub Glorii z chórem? U mnie na parafji tak czyni i nie wiem, czy jest to zgodne z rubrykami. Oprócz tego wydaje mi się, że na ołtarzu jest jeden obrus zamiast trzech (nie jest to na ołtarzu posoborowym, mamy wstawiony do nawy bocznej trydencki). Czy mam na to zwrócić uwagę? Służę do tych mszy, więc chyba o takiego rzeczy powinienem dbać.
Czy w KRR xiądz może włączyć się do śpiewania Kyrie lub Glorii z chórem?
U mnie na parafji tak czyni i nie wiem, czy jest to zgodne z rubrykami.
Cytat: Pius XII w Września 13, 2020, 21:37:40 pmCzy w KRR xiądz może włączyć się do śpiewania Kyrie lub Glorii z chórem?Dopiero Ritus Servandus z 1965 r. pozwolił celebransowi śpiewać nuty, których nie ma w mszale. Tak ja przynajmniej rozumiem zapisy pktu 23: https://www.introibo.fr/Ritus-servandus-ou-ordo-missae-de (ale francuski znam słabo).
Cytat: Pius XII w Września 13, 2020, 21:37:40 pmU mnie na parafji tak czyni i nie wiem, czy jest to zgodne z rubrykami.Nie mniej ważne, czy głośnym śpiewem nie przeszkadza scholi czy organiście.
Ciekawe jak to wyglądało z Introitem. No bo, jeśli śpiewał go już chór, to kapłan po wejściu do ołtarza miał go śpiewać razem z nim po środku, czy z prawej, czy w ogóle stać i milczeć, a może iść i klapnąć
Cytat: Pius XII w Września 14, 2020, 19:40:47 pmCiekawe jak to wyglądało z Introitem. No bo, jeśli śpiewał go już chór, to kapłan po wejściu do ołtarza miał go śpiewać razem z nim po środku, czy z prawej, czy w ogóle stać i milczeć, a może iść i klapnąć To jest opisane w Ordo Missae z 1965 r. [nr 8]: Antiphona ad introitum, si a schola vel a populo cantatur vel recitatur, a celebrante privatim non dicitur; secus celebrans eam legit (Jeśli antyfonę na wejście śpiewa lub recytuje lud albo schola, celebrans nie odmawia jej prywatnie; w innym przypadku odczytuje ją sam celebrans).
Nr 7 tego samego Ordo Missae: In Missis in cantu et in Missis lectis cum populo celebratis, post osculum altaris aut ipsius incensationem, celebrans ad sedem accedit, nisi, iuxta cuiusque ecclesiæ dispositionem, aptius videatur ut ad altare maneat usque ad orationem inclusive (W Mszach ze śpiewem i Mszach czytanych, które odprawia się z ludem, po ucałowaniu ołtarza albo jego okadzeniu celebrans podchodzi do ławki (sediliów), chyba że, stosownie do układu danego kościoła, wydawałoby się bardziej odpowiednim, aby pozostał przy ołtarzu aż do kolekty włącznie).
521. Insuper omnes, etiam Praelati, in choro genua flectunt:(...)(c) in Missis (...) Quattuor Temporum mensis Septembri (...): ad Orationes ante Epistolam, dicto Dominus vobiscum; ab expleto Sanctus usque ad Pater noster cum sua praefatione exclusive; et ad orationes post Communionem et super populum;(...)
But on the days when the choir remains kneeling till the pax (...), the acolytes do so too.
To nie nowość, jak jest odnotowane w tekście podlinkowanym, te rubryki były od dawien dawna w MR. Nowością jest narzucenie takiego sposobu w niektórych miejscach OHSI'55 i tutaj jest już problem. Po czymś takim versus populum rozszerzone na całą mszę jest już podyktowane konsekwencją.