Forum Krzyż
Witamy, Gość. Zaloguj się lub zarejestruj.
Kwietnia 25, 2024, 01:39:50 am

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
Szukaj:     Szukanie zaawansowane
www.UnaCum.pl

Centrum Informacyjne Ruchu Summorum Pontificum
231960 wiadomości w 6630 wątkach, wysłana przez 1668 użytkowników
Najnowszy użytkownik: magda11m
Strona główna Pomoc Szukaj Zaloguj się Rejestracja
Forum Krzyż  |  Traditio  |  Summorum Pontificum  |  Wątek: Pytania liturgiczne błahe i trywialne (KRR)
« poprzedni następny »
Strony: 1 ... 276 277 [278] 279 280 ... 294 Drukuj
Autor Wątek: Pytania liturgiczne błahe i trywialne (KRR)  (Przeczytany 1252440 razy)
Kefasz
aktywista
*****
Wiadomości: 3938


Amen tako Bóg daj, byśmy wszyscy poszli w Raj.

ministrantura śpiewniki tradycja->
« Odpowiedz #4155 dnia: Kwietnia 08, 2017, 18:01:14 pm »

Szlachetna prostota.
Zapisane
Stare jest lepsze Ł5,39
liczne stare książki->http://chomikuj.pl/Pjetja
Z forum amerykańskich tradycjonalistów:
Oto zwyczajowe napomnienie: unikaj żarliwości; krytykuj zasady, nie ludzi.
Bądź rozróżniający, lecz nie czepialski. Bądź pouczający lecz nie zgryźliwy. Bądź zasadniczy, zamiast natarczywy.
Darek
rezydent
****
Wiadomości: 353


Deus caritas est

« Odpowiedz #4156 dnia: Kwietnia 13, 2017, 19:03:38 pm »

L.I.Ch.
I. Czy w liturgii Rzymskiej północ (12 P.M) ma jakieś wyjątkowe znaczenie? Wiadomo współcześnie to początek doby ale w liturgii ta zasada chyba nie obowiązuje czemu więc Pasterkę rozpoczyna się o północy podobnie Mszę wigilii paschalnej (przed reformą Piusa XII)?
II.Czy przed reformą Piusa XII wigilia paschalna wliczała się do Mszy wielkanocnej bo z tego co tu*wyczytałem zaliczała się ona do Wielkiej Soboty.(Wtedy prawdziwym było by zdanie "Wielki Piątek to jedyny dzień w roku w którym Kościół nie odprawia Mszy Św.)
* http://foretasteofwisdom.blogspot.com/2016/03/the-traditional-vigil-of-easter-part-1.html (można użyć tłumacza google)
« Ostatnia zmiana: Kwietnia 13, 2017, 19:05:25 pm wysłana przez Darek » Zapisane
Pamiętajcie, nowa Polska nie może być Polską bez dzieci Bożych! Polską niepłodnych lub mordujących nowe życie matek! Polską pijaków! Polską ludzi niewiary, bez miłości Bożej!
Prymas Stafan Kard. Wyszyński
Andrzej75
aktywista
*****
Wiadomości: 2325


« Odpowiedz #4157 dnia: Kwietnia 13, 2017, 21:48:31 pm »

L.I.Ch.
I. Czy w liturgii Rzymskiej północ (12 P.M) ma jakieś wyjątkowe znaczenie? Wiadomo współcześnie to początek doby ale w liturgii ta zasada chyba nie obowiązuje czemu więc Pasterkę rozpoczyna się o północy podobnie Mszę wigilii paschalnej (przed reformą Piusa XII)?
II.Czy przed reformą Piusa XII wigilia paschalna wliczała się do Mszy wielkanocnej bo z tego co tu*wyczytałem zaliczała się ona do Wielkiej Soboty.(Wtedy prawdziwym było by zdanie "Wielki Piątek to jedyny dzień w roku w którym Kościół nie odprawia Mszy Św.)
* http://foretasteofwisdom.blogspot.com/2016/03/the-traditional-vigil-of-easter-part-1.html (można użyć tłumacza google)

Ad I. Północ ma znaczenie w prawie kanonicznym jako początek nowego dnia. Do czasów Piusa XII wyznaczała początek postu eucharystycznego. Dlatego też pierwsza Msza Bożego Narodzenia mogła być odprawiona dopiero po niej - ale nie było (i nie ma) żadnego obowiązku rozpoczynania tejże Mszy ściśle o tej porze. Jest to Msza "w nocy", więc równie dobrze mogłaby być odprawiona o godz. 1, 2 czy 3.
Przed reformą Piusa XII nie było "Mszy wigilii paschalnej", tylko "Msza wielkosobotnia", odprawiana w sobotę rano, ale po odmówieniu brewiarzowej Nony - co wskazuje, że pierwotnie była to liturgia wieczorna (ale nie nocna, bo kończyła się I Nieszporami Wielkanocy).
Ad II. Było tak, jak Pan pisze: Msza wielkosobotnia zaliczała się do Wielkiej Soboty. Okres wielkanocny zaczynał się dopiero I Nieszporami niedzieli Zmartwychwstania Pańskiego.
Po reformach Piusa XII ta Msza zmieniła swoje usytuowanie względem godzin kanonicznych: Nieszpory i Kompleta wieczorem Wielkiej Soboty nie należą jeszcze do niedzieli wielkanocnej. Odtąd nie ma już Mszy wielkosobotniej, ale wigilia wielkanocna, która zajmuje miejsce Jutrzni i która kończy się Laudesami niedzieli Zmartwychwstania.
Zapisane
Exite de illa populus meus: ut ne participes sitis delictorum eius, et de plagis eius non accipiatis.
Kefasz
aktywista
*****
Wiadomości: 3938


Amen tako Bóg daj, byśmy wszyscy poszli w Raj.

ministrantura śpiewniki tradycja->
« Odpowiedz #4158 dnia: Kwietnia 16, 2017, 17:05:41 pm »

L.I.Ch.
I. Czy w liturgii Rzymskiej północ (12 P.M) ma jakieś wyjątkowe znaczenie? Wiadomo współcześnie to początek doby ale w liturgii ta zasada chyba nie obowiązuje czemu więc Pasterkę rozpoczyna się o północy podobnie Mszę wigilii paschalnej (przed reformą Piusa XII)?
II.Czy przed reformą Piusa XII wigilia paschalna wliczała się do Mszy wielkanocnej bo z tego co tu*wyczytałem zaliczała się ona do Wielkiej Soboty.(Wtedy prawdziwym było by zdanie "Wielki Piątek to jedyny dzień w roku w którym Kościół nie odprawia Mszy Św.)
* http://foretasteofwisdom.blogspot.com/2016/03/the-traditional-vigil-of-easter-part-1.html (można użyć tłumacza google)

Ad I. Północ ma znaczenie w prawie kanonicznym jako początek nowego dnia. Do czasów Piusa XII wyznaczała początek postu eucharystycznego. Dlatego też pierwsza Msza Bożego Narodzenia mogła być odprawiona dopiero po niej - ale nie było (i nie ma) żadnego obowiązku rozpoczynania tejże Mszy ściśle o tej porze. Jest to Msza "w nocy", więc równie dobrze mogłaby być odprawiona o godz. 1, 2 czy 3.
Przed reformą Piusa XII nie było "Mszy wigilii paschalnej", tylko "Msza wielkosobotnia", odprawiana w sobotę rano, ale po odmówieniu brewiarzowej Nony - co wskazuje, że pierwotnie była to liturgia wieczorna (ale nie nocna, bo kończyła się I Nieszporami Wielkanocy).
Ad II. Było tak, jak Pan pisze: Msza wielkosobotnia zaliczała się do Wielkiej Soboty. Okres wielkanocny zaczynał się dopiero I Nieszporami niedzieli Zmartwychwstania Pańskiego.
Po reformach Piusa XII ta Msza zmieniła swoje usytuowanie względem godzin kanonicznych: Nieszpory i Kompleta wieczorem Wielkiej Soboty nie należą jeszcze do niedzieli wielkanocnej. Odtąd nie ma już Mszy wielkosobotniej, ale wigilia wielkanocna, która zajmuje miejsce Jutrzni i która kończy się Laudesami niedzieli Zmartwychwstania.

W wielką sobotę odprawia się missa in sabbato sancto. Po pierwsze wigilia, po drugie charakter ferii wielkiego postu. Jej ryt jest arcydziwny, jakby częściowo przepoczwarzała swój charakter postny w świąteczny. Aż do XII wieku nigdzie nie ma nieszporów, ostatnio usłyszałem że dodano nieszpór dopiero po awinionie.
Spotkałem się również z tezą, że początkowo oddzielnie była wigilia rozumiana jako czytania plus paschał, a dopiero w kolejnych wiekach dodano mszę. Stąd, z powodu jej wyjątkowej historji, miałoby wynikać jej wyjątkowa struktura - brak ofiarowania, baranka i komunii.
Zapisane
Stare jest lepsze Ł5,39
liczne stare książki->http://chomikuj.pl/Pjetja
Z forum amerykańskich tradycjonalistów:
Oto zwyczajowe napomnienie: unikaj żarliwości; krytykuj zasady, nie ludzi.
Bądź rozróżniający, lecz nie czepialski. Bądź pouczający lecz nie zgryźliwy. Bądź zasadniczy, zamiast natarczywy.
prosty_czlowiek
rezydent
****
Wiadomości: 267

« Odpowiedz #4159 dnia: Kwietnia 16, 2017, 20:24:38 pm »

Przed reformą Piusa XII nie było "Mszy wigilii paschalnej", tylko "Msza wielkosobotnia", odprawiana w sobotę rano, ale po odmówieniu brewiarzowej Nony - co wskazuje, że pierwotnie była to liturgia wieczorna (ale nie nocna, bo kończyła się I Nieszporami Wielkanocy).

tzn. tak mniej więcej o której godzinie ją odprawiano?
Zapisane
Andrzej75
aktywista
*****
Wiadomości: 2325


« Odpowiedz #4160 dnia: Kwietnia 16, 2017, 23:01:29 pm »

Przed reformą Piusa XII nie było "Mszy wigilii paschalnej", tylko "Msza wielkosobotnia", odprawiana w sobotę rano, ale po odmówieniu brewiarzowej Nony - co wskazuje, że pierwotnie była to liturgia wieczorna (ale nie nocna, bo kończyła się I Nieszporami Wielkanocy).
tzn. tak mniej więcej o której godzinie ją odprawiano?

"W sobotę wieczorem rozpoczynała się liturgia wigilii paschalnej, czyli wielkanocnej, która przeciągała się aż do niedzielnego poranka i kończyła uroczystą Mszą Zmartwychwstania Pańskiego i Komunią nowo ochrzczonych. W późniejszych czasach, a mianowicie od wieku X, liturgię wigilii wraz ze Mszą wielkanocną zaczęto antycypować po południu*, od wieku XII w południe, a pod koniec średniowiecza już rankiem tejże soboty" (M. Gatterer, Annus liturgicus, Innsbruck 1935).

* ale to jest chyba jakaś nieścisłość (albo uproszczenie), bo Ordines romani z VIII i IX w. podają jako porę rozpoczęcia wigilii godz. 8 albo 9 (czyli mniej więcej naszą 14-15). W sakramentarzu Gelasianum Vetus (VII albo VIII w.) Msza rozpoczyna się "z pierwszą gwiazdą", ale to oznacza, że wcześniejsze obrzędy były odprawiane przy świetle dziennym.

Przed reformami Piusa XII odprawiano tak:
http://krzyz.nazwa.pl/forum/index.php/topic,3874.msg184380.html#msg184380
Zapisane
Exite de illa populus meus: ut ne participes sitis delictorum eius, et de plagis eius non accipiatis.
Innomine
rezydent
****
Wiadomości: 327


« Odpowiedz #4161 dnia: Maja 05, 2017, 22:26:08 pm »

Czy wszystkie błogosławieństwa oraz konsekracje zarezerwowane dla biskupa można było delegować na zwykłego kapłana?
Czytałem o delegacjach dotyczących święcenia bielizny ołtarzowej, ale czy można było delegować władzę np. święcenia kielichów czy konsekracji portatylu?
Zapisane
"Poza tym trudno ci było opuścić oratorium, tak dobrze się tam czułeś. Czy widzisz, jak prowadzi do Boga, jak do Niego przybliża rygoryzm liturgiczny?"  św. Józef Maria Escrivá de Balaguer, Droga, N. 543
Tomas
bywalec
**
Wiadomości: 84

« Odpowiedz #4162 dnia: Maja 16, 2017, 09:26:56 am »

Czy wszystkie błogosławieństwa oraz konsekracje zarezerwowane dla biskupa można było delegować na zwykłego kapłana?
Czytałem o delegacjach dotyczących święcenia bielizny ołtarzowej, ale czy można było delegować władzę np. święcenia kielichów czy konsekracji portatylu?
Można. Co do naczyń liturgicznych i portatyli, to bodajże Paweł VI wydał motu proprio, w którym dał biskupom prawo do delegowania tej władzy.

Znam jednego kapłana, który otrzymał od swojego biskupa delegację na piśmie do dokonywania poświęceń i konsekracji zarezerwowanych biskupowi (z portatylami włącznie).
Zapisane
animus60
aktywista
*****
Wiadomości: 1126

« Odpowiedz #4163 dnia: Czerwca 18, 2017, 20:31:23 pm »

Mam pytanie, czy w archidiecezji Łódzkiej wolno dziewczętom służyć do Mszy? W Łodzi się  z tym nie spotkałem, ale dziś byłem w Piotrkowie Tryb i widziałem je w dwóch kościołach.
Zapisane
Michal260189_T
aktywista
*****
Wiadomości: 1491

« Odpowiedz #4164 dnia: Lipca 11, 2017, 11:50:29 am »

Trochę głupie pytanie: Mamy np Mszę pontyfikalną i jest biskup który celebruje i przychodzi drugi biskup i chce pełnić funkcję diakona (oczywiście w czarnej sutannie i birecie). Czy mu wolno tak robić?
Zapisane
Sancte Michael Archangele, defende nos in proeli.....
Kefasz
aktywista
*****
Wiadomości: 3938


Amen tako Bóg daj, byśmy wszyscy poszli w Raj.

ministrantura śpiewniki tradycja->
« Odpowiedz #4165 dnia: Lipca 11, 2017, 12:31:29 pm »

Może, ale poza celebracjami papieskimi nie odnotowano w historii by jakiś biskup chciał diakonować.
Zapisane
Stare jest lepsze Ł5,39
liczne stare książki->http://chomikuj.pl/Pjetja
Z forum amerykańskich tradycjonalistów:
Oto zwyczajowe napomnienie: unikaj żarliwości; krytykuj zasady, nie ludzi.
Bądź rozróżniający, lecz nie czepialski. Bądź pouczający lecz nie zgryźliwy. Bądź zasadniczy, zamiast natarczywy.
Kefasz
aktywista
*****
Wiadomości: 3938


Amen tako Bóg daj, byśmy wszyscy poszli w Raj.

ministrantura śpiewniki tradycja->
« Odpowiedz #4166 dnia: Lipca 31, 2017, 17:30:01 pm »

Czemu w rycie rzymskim, w przeciwieństwie do rytów alexandryjskich i antiocheńskich, subdiakon nie używa w ogóle stuły?
Zapisane
Stare jest lepsze Ł5,39
liczne stare książki->http://chomikuj.pl/Pjetja
Z forum amerykańskich tradycjonalistów:
Oto zwyczajowe napomnienie: unikaj żarliwości; krytykuj zasady, nie ludzi.
Bądź rozróżniający, lecz nie czepialski. Bądź pouczający lecz nie zgryźliwy. Bądź zasadniczy, zamiast natarczywy.
Aqeb
aktywista
*****
Wiadomości: 2919

« Odpowiedz #4167 dnia: Września 22, 2017, 14:19:35 pm »

Czy w parafiach w czasach przedsoborowych istniały jakiekolwiek obrzędy czy zwyczaje związane z przyjęciem ministrantów?

W dzisiejszym NOMie bywają - bardziej lub mniej rozwinięte (zwykle jakieś nakładanie komży), najuroczystsze o jakich słyszałem przypominały niemalże święcenia (łącznie z odpowiedziami: chcę, chcę, chcę z Bożą pomocą)... ale NOM NOMem, tymczasem ostatnio uczestniczyłem w pewnej dyskusji na ten temat i chciałem się odnieść do tego jak to było dawniej i właściwie nie wiem. Wiem, że taki obrzęd nie jest potrzebny i wystarczy ministranturę umieć. Pytanie natomiast dotyczy tego czy takie rzeczy się zdarzały a jeśli tak to jak wyglądały.
Zapisane
"Ilekroć walczymy z pychą świata czy z pożądliwością ciała albo z heretykami, zawsze uzbrójmy się w krzyż Pański. Jeśli szczerze powstrzymujemy się od kwasu starej złośliwości, to nigdy nie odejdziemy od radości wielkanocnej." Św. Leon Wielki
Kefasz
aktywista
*****
Wiadomości: 3938


Amen tako Bóg daj, byśmy wszyscy poszli w Raj.

ministrantura śpiewniki tradycja->
« Odpowiedz #4168 dnia: Września 22, 2017, 17:08:53 pm »

W ramach KS Ruch Liturgiczny zaprowadzono coś takiego. Arcybractwo św Szczepana FSSPX praktykuje obrzęd przyjęcia w poczet członków. W starożytności i średniowieczu po prostu strzyżono.
Zapisane
Stare jest lepsze Ł5,39
liczne stare książki->http://chomikuj.pl/Pjetja
Z forum amerykańskich tradycjonalistów:
Oto zwyczajowe napomnienie: unikaj żarliwości; krytykuj zasady, nie ludzi.
Bądź rozróżniający, lecz nie czepialski. Bądź pouczający lecz nie zgryźliwy. Bądź zasadniczy, zamiast natarczywy.
Kefasz
aktywista
*****
Wiadomości: 3938


Amen tako Bóg daj, byśmy wszyscy poszli w Raj.

ministrantura śpiewniki tradycja->
« Odpowiedz #4169 dnia: Września 22, 2017, 23:44:32 pm »

Czemu w rycie rzymskim, w przeciwieństwie do rytów alexandryjskich i antiocheńskich, subdiakon nie używa w ogóle stuły?
Powtórzę się. W innych rytach hypodiakon krzyżuje stułę na plecach, a w rzymskim zostawia w zakrystii. Dlaczego?
Zapisane
Stare jest lepsze Ł5,39
liczne stare książki->http://chomikuj.pl/Pjetja
Z forum amerykańskich tradycjonalistów:
Oto zwyczajowe napomnienie: unikaj żarliwości; krytykuj zasady, nie ludzi.
Bądź rozróżniający, lecz nie czepialski. Bądź pouczający lecz nie zgryźliwy. Bądź zasadniczy, zamiast natarczywy.
Strony: 1 ... 276 277 [278] 279 280 ... 294 Drukuj 
Forum Krzyż  |  Traditio  |  Summorum Pontificum  |  Wątek: Pytania liturgiczne błahe i trywialne (KRR) « poprzedni następny »
 

Działa na MySQL Działa na PHP SMF 2.0.19 | SMF © 2014, Simple Machines Prawidłowy XHTML 1.0! Prawidłowy CSS!