Forum Krzyż
Witamy, Gość. Zaloguj się lub zarejestruj.
Kwietnia 30, 2024, 01:44:12 am

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
Szukaj:     Szukanie zaawansowane
www.UnaCum.pl

Centrum Informacyjne Ruchu Summorum Pontificum
231965 wiadomości w 6630 wątkach, wysłana przez 1668 użytkowników
Najnowszy użytkownik: magda11m
Strona główna Pomoc Szukaj Zaloguj się Rejestracja
Forum Krzyż  |  Traditio  |  Summorum Pontificum  |  Wątek: Pytania liturgiczne błahe i trywialne (KRR)
« poprzedni następny »
Strony: 1 ... 260 261 [262] 263 264 ... 294 Drukuj
Autor Wątek: Pytania liturgiczne błahe i trywialne (KRR)  (Przeczytany 1255216 razy)
Innomine
rezydent
****
Wiadomości: 327


« Odpowiedz #3915 dnia: Kwietnia 14, 2015, 09:09:36 am »

Żadne przepisy o tym nie mówią, ważne by Ostatnia Ewangelia we Mszy śpiewanej była czytana po cichu.

Swego czasu we Wrocławiu śpiewano w tym miejscu Oremus pro pontifice - to też piękna praktyka.
Gdzie jest napisane by ostatnia ewangelja ma być czytana niesłyszalnie? I od razu jak brzmi rubryka w sprawie klękania?
n. 513 RG
Cytuj
In Missa solemni, celebrans :
a) dicit in cantu : Dominus vobiscum, quoties occurrit, præter quam in versibus post confessionem ; orationes ; Oremus ante antiphonam ad Offertorium, Per omnia sæcula sæculorum cum præfatione ; Per omnia sæcula sæculorum cum Pater noster et sua præfatione ; Per omnia sæcula sæculorum cum Pax Domini ;
b) incipit in cantu : Gloria et Credo, quando sunt dicenda ;
c) dicit clara voce formulas ad Communionem fidelium et verba benedictionis in fine Missæ ;
d) dicit voce convenienti partes quibus ministri sacri respondere debent ;
e) dicit secreto alia quæ in Missa lecta dicuntur clara voce ;
f) omittit ea quæ a ministris sacris vel a lectore proferuntur.

Co do klękania:
n. 522 RG
Cytuj
Item in choro omnes unum genu flectunt :
b) dum dicit verba ultimi Evangelii Et Verbum caro factum est.

XII, 1 RS
Cytuj
...et circulum perficiens accedit ad latus Evangelii, ubi dicto Dominus vobiscum, et R/. Et cum spiritu tuo, pollice dextero signans primum signo crucis altare seu librum in principio Evangelii, deinde frontem, os et pectus, dicit : Initium sancti Evangelii secundum Ioannem, vel Sequentia sancti Evangelii, ut dictum est in rubricis generalibus, et R/. Gloria tibi, Domine, iunctis manibus legit Evangelium : In principio, vel aliud ut convenit. Cum dicit : Et Verbum caro factum est, genuflectit versus latus Evangelii, et surgens prosequitur ut prius : quo finito, minister stans a parte Epistolæ respondet : Deo gratias.
Zapisane
"Poza tym trudno ci było opuścić oratorium, tak dobrze się tam czułeś. Czy widzisz, jak prowadzi do Boga, jak do Niego przybliża rygoryzm liturgiczny?"  św. Józef Maria Escrivá de Balaguer, Droga, N. 543
_Michał_
rezydent
****
Wiadomości: 370

« Odpowiedz #3916 dnia: Kwietnia 14, 2015, 14:51:53 pm »

Dziękuję za odpowiedzi dot. antyfon Maryjnych.

Nasuwa mi się jeszcze jedno pytanie: kiedy, zgodnie ze zwyczajem, o którym była mowa wyżej, przechodzi się z antyfony Alma Redemptoris Mater na Ave, Regina cælorum?

Jeśli chodzi Brewiarz św. Jana XXIII rzecz wygląda następująco:
 - 1 II, kompleta: jeszcze Alma Redemptoris Mater,
 - 2 II, kompleta: już Ave, Regina cælorum.

Gdy jednak przyjrzymy się starszemu Brewiarzowi św. Piusa X sprawa się nieco komplikuje:
 - 1 II, kompleta: jeszcze Alma Redemptoris Mater,
 - 2 II, laudes: jeszcze Alma Redemptoris Mater,
 - 2 II, kompleta: już Ave, Regina cælorum.

Jeśli zatem wyobrazimy sobie miejsce, w którym 2 II celebruje się dwie Msze św. śpiewane, obie z formularza z Oczyszczenia N.M.P., jedną o 8:00, drugą o 20:00, to po tej pierwszej powinno się zaśpiewać Alma Redemptoris Mater, a po drugiej -- Ave, Regina cælorum, czy tak? Wóczas chyba uprawnionym będzie stwierdzenie, że Alma Redemptoris Mater używa się do 2 II popołudniu, a Ave, Regina cælorum od 2 II wieczorem, mam rację?

Powyższe ma oczywiście uzasadnienie, jeśli zasugerujemy się Brewiarzem św. Piusa X. Jeśli by zupełnie go zignorować i patrzeć tylko na Brewiarz św. Jana XXIII, to chyba trzeba by było ostatni raz zaśpiewać Alma Redemptoris Mater po Mszy wieczornej 1 II, a 2 II od rana używać Ave, Regina cælorum. Co Państwo sądzą?
Zapisane
Innomine
rezydent
****
Wiadomości: 327


« Odpowiedz #3917 dnia: Kwietnia 14, 2015, 19:09:22 pm »

Sądzę, że należy unikać sprawowania Mszy po zmroku  ;)
A tak na serio, to kierowałbym się formularzem, który wykazuje duże związki z Okresem Wcielenia, więc Alma Redemptoris Mater - niezależnie od pory.
Zapisane
"Poza tym trudno ci było opuścić oratorium, tak dobrze się tam czułeś. Czy widzisz, jak prowadzi do Boga, jak do Niego przybliża rygoryzm liturgiczny?"  św. Józef Maria Escrivá de Balaguer, Droga, N. 543
Andrzej75
aktywista
*****
Wiadomości: 2325


« Odpowiedz #3918 dnia: Kwietnia 14, 2015, 20:25:12 pm »

Jeśli zatem wyobrazimy sobie miejsce, w którym 2 II celebruje się dwie Msze św. śpiewane, obie z formularza z Oczyszczenia N.M.P., jedną o 8:00, drugą o 20:00, to po tej pierwszej powinno się zaśpiewać Alma Redemptoris Mater, a po drugiej -- Ave, Regina cælorum, czy tak?

Nie.

Wóczas chyba uprawnionym będzie stwierdzenie, że Alma Redemptoris Mater używa się do 2 II popołudniu, a Ave, Regina cælorum od 2 II wieczorem, mam rację?

Nie.

Powyższe ma oczywiście uzasadnienie, jeśli zasugerujemy się Brewiarzem św. Piusa X. Jeśli by zupełnie go zignorować i patrzeć tylko na Brewiarz św. Jana XXIII, to chyba trzeba by było ostatni raz zaśpiewać Alma Redemptoris Mater po Mszy wieczornej 1 II, a 2 II od rana używać Ave, Regina cælorum.

Zdecydowanie nie.

Jak brzmi rubryka w BR co do antyfony końcowej? Post Purificationem, id est a Completorio diei 2 Februarii. A więc tę antyfonę śpiewa się PO święcie Oczyszczenia NMP. Msza z 2 II lutego należy jeszcze do tego święta.

Wieczorne Msze nie mają tu nic do rzeczy, bo zgodnie ze stanem prawnym panującym do 1965 r. Msze takie odprawia się stosownie do dnia, a nie do porządku Oficjum (np. chociażby wieczorem odmówiono już I Nieszpory jakiegoś święta, to Mszę i tak odprawia się z dnia bieżącego).

Do 1955 r. antyfonę końcową śpiewano w chórze po każdej godzinie kanonicznej (ile razy kończył się śpiew Oficjum), a więc 2 II odmawiano ją aż do II Nieszporów włącznie. Od r. 1955 antyfona jest tylko po Komplecie – na zakończenie Oficjum – a więc tym bardziej dziwną rzeczą byłoby odmawianie w ciągu dnia antyfony Ave, Regina caelorum zamiast Alma Redemptoris Mater.

Zresztą podobny przypadek zachodzi w sobotę Suchych Dni po Zielonych Świątkach: antyfonę Regina caeli odmawiano do 1955 r. do Nony, po I Nieszporach święta Trójcy Przenajświętszej była już antyfona Salve, Regina. Tutaj już można by mieć wątpliwości co do wyboru antyfony maryjnej po Mszy: okres wielkanocny kończy się po Nonie wspomnianej soboty, więc formalnie powinno się już używać ant. Salve, Regina. Ale z drugiej strony Msza wieczorna odprawiana jest dalej z okresu wielkanocnego, więc trochę dziwne byłoby śpiewanie po niej ant. Salve, Regina. W tej ostatniej kwestii nie mam więc zdania, oba stanowiska dadzą się chyba obronić...

Sądzę, że należy unikać sprawowania Mszy po zmroku  ;)
A tak na serio, to kierowałbym się formularzem, który wykazuje duże związki z Okresem Wcielenia, więc Alma Redemptoris Mater - niezależnie od pory.

Otóż to!

Jeszcze jedna rzecz: moje trzykrotne "nie" może się wydawać kategoryczne, ale ponieważ nie chodzi tutaj o kwestie ściśle rubrycystyczne, możliwa jest pewna dowolność. Śpiewanie antyfony maryjnej po Mszy jest kwestią pewnego zwyczaju, nabożeństwa. Nie sądzę, żeby np. zaśpiewanie ant. Salve Regina w okresie Adwentu, Bożego Narodzenia, po Trzech Królach było jakimś błędem czy niestosownością, chociaż lepiej byłoby się kierować wskazówkami podanymi w Brewiarzu.
« Ostatnia zmiana: Kwietnia 14, 2015, 20:37:21 pm wysłana przez Andrzej75 » Zapisane
Exite de illa populus meus: ut ne participes sitis delictorum eius, et de plagis eius non accipiatis.
sm
Gość
« Odpowiedz #3919 dnia: Kwietnia 14, 2015, 21:41:06 pm »

To może zapytam inaczej. Gdzie znajdę regulacje dotyczące przekazywania znaku(pocałunku?) pokoju?
Zapisane
Innomine
rezydent
****
Wiadomości: 327


« Odpowiedz #3920 dnia: Kwietnia 14, 2015, 23:24:39 pm »

To może zapytam inaczej. Gdzie znajdę regulacje dotyczące przekazywania znaku(pocałunku?) pokoju?
W Ritus Servandus i w ceremoniałach.
Zapisane
"Poza tym trudno ci było opuścić oratorium, tak dobrze się tam czułeś. Czy widzisz, jak prowadzi do Boga, jak do Niego przybliża rygoryzm liturgiczny?"  św. Józef Maria Escrivá de Balaguer, Droga, N. 543
sm
Gość
« Odpowiedz #3921 dnia: Kwietnia 14, 2015, 23:54:38 pm »

To może zapytam inaczej. Gdzie znajdę regulacje dotyczące przekazywania znaku(pocałunku?) pokoju?
W Ritus Servandus i w ceremoniałach.
Dziękuję.
Zapisane
Vetus
adept
*
Wiadomości: 47

« Odpowiedz #3922 dnia: Kwietnia 15, 2015, 13:56:55 pm »

Nie można. Zdaje się, że tylko opactwa benedyktyńskie obediencji Fontgombault odprawiają mszę konwentualną wg '65 (nie wiem czy w pełni).

To szkoda, osobiście preferuję mszę św. odprawianą według nienaruszonego Mszału '62 , ale uważam, że gdyby dopuszczono możliwość odprawiania według rubryk z 1965 roku to nikomu by korona z głowy nie spadła, co więcej, wytrąciło by to posoborowcom sporo argumentów i obnażyło ich totalną niewiedzę i ignorancję odnośnie reformy liturgicznej...
Zapisane
Kefasz
aktywista
*****
Wiadomości: 3938


Amen tako Bóg daj, byśmy wszyscy poszli w Raj.

ministrantura śpiewniki tradycja->
« Odpowiedz #3923 dnia: Kwietnia 16, 2015, 00:34:58 am »

Mszał `62 jest już naruszony.
Zapisane
Stare jest lepsze Ł5,39
liczne stare książki->http://chomikuj.pl/Pjetja
Z forum amerykańskich tradycjonalistów:
Oto zwyczajowe napomnienie: unikaj żarliwości; krytykuj zasady, nie ludzi.
Bądź rozróżniający, lecz nie czepialski. Bądź pouczający lecz nie zgryźliwy. Bądź zasadniczy, zamiast natarczywy.
conservative revolutionary
aktywista
*****
Wiadomości: 602


« Odpowiedz #3924 dnia: Kwietnia 29, 2015, 22:23:50 pm »

Czy podczas ministrantury na dwóch ministranci zawsze zamieniają się miejscami (tzn I-wszy ministrant najpierw jest po lewej stronie, po przeniesieniu mszału po prawej, a na koniec znowu po lewej), czy mogą cały czas być na swoich miejscach? Znałem tylko wersję z zamianą miejsc, a na filmiku instruktażowym FSSP ministranci nie zamieniają się miejscami: https://www.youtube.com/watch?v=_9Pa3QGssfE
Zapisane
Tradycjonalizm jest najbardziej rewolucyjną ideologią naszych czasów.
ms
rezydent
****
Wiadomości: 453

« Odpowiedz #3925 dnia: Kwietnia 29, 2015, 22:35:46 pm »

Czy podczas ministrantury na dwóch ministranci zawsze zamieniają się miejscami (tzn I-wszy ministrant najpierw jest po lewej stronie, po przeniesieniu mszału po prawej, a na koniec znowu po lewej), czy mogą cały czas być na swoich miejscach? Znałem tylko wersję z zamianą miejsc, a na filmiku instruktażowym FSSP ministranci nie zamieniają się miejscami: https://www.youtube.com/watch?v=_9Pa3QGssfE
Nigdy się nie zamieniałem i nie spotkałem się z czymś takim.
Zapisane
conservative revolutionary
aktywista
*****
Wiadomości: 602


« Odpowiedz #3926 dnia: Kwietnia 29, 2015, 22:54:50 pm »

Ja znam tak jak jest u Nowowiejskiego: "Klęczą zawsze jeden po jednej stronie, drugi po drugiej. Po przeczytaniu epistoły, pierwszy, bliżej celebransa stojący, przenosi mszał na drugą stronę; przenosząc klęka po prawej stronie drugiego przed środkiem ołtarza, poczym pomiędzy drugim a stopniami przechodzi, na stronę ewangelii, drugi zaś przechodzi na stronę epistoły i staje na miejscu pierwszego. Pierwszy zaś, postawiwszy pulpit z mszałem, zstępuje ze stopni i staje przed nimi. Obaj celebransowi odpowiadają, żegnają się itp."

http://ministrant.krzyz.org/dwoch.htm
Zapisane
Tradycjonalizm jest najbardziej rewolucyjną ideologią naszych czasów.
Innomine
rezydent
****
Wiadomości: 327


« Odpowiedz #3927 dnia: Kwietnia 29, 2015, 22:59:33 pm »

Ja znam tak jak jest u Nowowiejskiego: "Klęczą zawsze jeden po jednej stronie, drugi po drugiej. Po przeczytaniu epistoły, pierwszy, bliżej celebransa stojący, przenosi mszał na drugą stronę; przenosząc klęka po prawej stronie drugiego przed środkiem ołtarza, poczym pomiędzy drugim a stopniami przechodzi, na stronę ewangelii, drugi zaś przechodzi na stronę epistoły i staje na miejscu pierwszego. Pierwszy zaś, postawiwszy pulpit z mszałem, zstępuje ze stopni i staje przed nimi. Obaj celebransowi odpowiadają, żegnają się itp."

http://ministrant.krzyz.org/dwoch.htm
Obie formy są stosowane i jak mniemam poprawne.
Zapisane
"Poza tym trudno ci było opuścić oratorium, tak dobrze się tam czułeś. Czy widzisz, jak prowadzi do Boga, jak do Niego przybliża rygoryzm liturgiczny?"  św. Józef Maria Escrivá de Balaguer, Droga, N. 543
_Michał_
rezydent
****
Wiadomości: 370

« Odpowiedz #3928 dnia: Maja 01, 2015, 21:02:51 pm »

Bardzo dziękuję p. Andrzejowi75 za obszerną odpowiedź dotyczącą zagadnienia antyfon Maryjnych.

Kolejne pytanie: którego formularza powinno się użyć w najbliższą niedzielę (3 V): z uroczystości N.M.P. Królowej Polski czy z IV Niedzieli po Wielkanocy?
Zapisane
Innomine
rezydent
****
Wiadomości: 327


« Odpowiedz #3929 dnia: Maja 01, 2015, 21:16:30 pm »


Kolejne pytanie: którego formularza powinno się użyć w najbliższą niedzielę (3 V): z uroczystości N.M.P. Królowej Polski czy z IV Niedzieli po Wielkanocy?

http://krzyz.nazwa.pl/forum/index.php/topic,8994.0.html
Zapisane
"Poza tym trudno ci było opuścić oratorium, tak dobrze się tam czułeś. Czy widzisz, jak prowadzi do Boga, jak do Niego przybliża rygoryzm liturgiczny?"  św. Józef Maria Escrivá de Balaguer, Droga, N. 543
Strony: 1 ... 260 261 [262] 263 264 ... 294 Drukuj 
Forum Krzyż  |  Traditio  |  Summorum Pontificum  |  Wątek: Pytania liturgiczne błahe i trywialne (KRR) « poprzedni następny »
 

Działa na MySQL Działa na PHP SMF 2.0.19 | SMF © 2014, Simple Machines Prawidłowy XHTML 1.0! Prawidłowy CSS!