Nawet jeśli założymy, że nowe święcenia biskupie są nie ważne, to nie zmienia to wątpliwości co do święceń udzielanych przez bpa Thuca.
Papieża już nie da się wybrać, bo nie ma kardynałów. Kto byłby na tyle upoważniony, by zmienić decyzje Piusa XII co do conclave?
Nie wiem, co się dzieje z tym cytowaniem.
Cytat: x. Konstantyn Najmowicz w Stycznia 21, 2010, 19:19:06 pmPapieża już nie da się wybrać, bo nie ma kardynałów. Kto byłby na tyle upoważniony, by zmienić decyzje Piusa XII co do conclave? Nikt. Był by to koniec papiestwa. (czyli koniec Kościoła)(Już nawet z nadania Pawła VI zostało tylko 6 Kardynałów...)
Cytat: jp7 w Stycznia 21, 2010, 21:21:45 pmCytat: x. Konstantyn Najmowicz w Stycznia 21, 2010, 19:19:06 pmPapieża już nie da się wybrać, bo nie ma kardynałów. Kto byłby na tyle upoważniony, by zmienić decyzje Piusa XII co do conclave? Nikt. Był by to koniec papiestwa. (czyli koniec Kościoła)(Już nawet z nadania Pawła VI zostało tylko 6 Kardynałów...)Pytanie czy wybor papieza przez kardynalow jest de iure divino i czy nalezy do Boskiej Konstytucji Kosciola ? Sa opinie teologow, ze papiezawybiera kler rzymski, a instytucja kardynalow jest z ustanowienia prawa pozytywnego. Przy takiej hipotezie wybor papieza jest mozliwy dopoki istnieje kler diecezji rzymskiej, chocby to nie byli kardynalowie.
Jezeli owa norma wydana przez papieza stanowi prawo wylacznie pozytywne, to zmienic albo uniewaznic je moze faktycznie tylko inny papiez albo ... stan wyzszej koniecznosci. Lex positiva non obligat sub gravi incommodo. W rozwazanej hipotezie sam fakt znikniecia kardynalow uniewaznilby tym samym papieskie rozporzadzenia odnosnie konklawe. Epikeia kaze twierdzic, ze najwazniejsze jest nie literalne przestrzeganie ustaw, ale realizacja dobra jakie owe ustawy maja na celu. W tym wypadku : trwanie Kosciola. Skoro zas stoimy w obliczu niemoznosci zrealizowania owego dobra przy przestrzeganiu prawa szczegolowego, to nalezy siegnac do normy ogolniejszej. Wybor papieza przez kardynalow jest tylko "partykularyzacja" normy szerszej czyli wyboru prze kler rzymski.
Osobiście spotkałem następujące opinie, że Papieża prócz rzecz jasna kardynałów, w stanie wyższej konieczności ( np braku kardynałów ) wybrać może :- kler rzymski;- cały Kościół ( domniemywam, że na Soborze Powszechnym );Zatem brak kardynałów nie stanowi przypadku "game over".Ponadto warto też zwrócić uwagę rozważając tą hipotetyczną sytuację na stanowisko sedeprywacjonistyczne że Papież jest "legalnie wybranym na urząd, choć nie sprawuje Urzędu, ale może go objąć ( odzyskać ) kiedy się nawróci i ( w tym przypadku kiedy noworytowe święcenia są nieważne lub mocno wątpliwe ) powtórzy święcenia biskupie "sub conditione" lub pierwszy raz je po prostu przyjmie. Zatem żaden tam finis Ecclesiae, końcem tym prędzej może być kompletne pomieszanie Prawdy z błędem i heretycka "neoteologia". Apostazja i herezja na szczycie Kościoła, to może być prędzej finis.
Niech mi Pan powie czy papież Honoriusza I w momencie gdy poparł monoteletyzm był papieżem formalnym czy tylko materialnym. Absurd i science fiction!
Cytat: x. Konstantyn Najmowicz w Stycznia 22, 2010, 03:12:06 amNiech mi Pan powie czy papież Honoriusza I w momencie gdy poparł monoteletyzm był papieżem formalnym czy tylko materialnym. Absurd i science fiction!Zanim herezja ta stała się publiczną - był papieżem - czy nie?
Oczywiście że był papieżem formalnym i materialnym papież Leon II owszem potępił Honoriusza, ale nie powiedział i nie orzekł że był heretykiem formalnym i stracił całkowicie jurysdykcję :
CytujOczywiście że był papieżem formalnym i materialnym papież Leon II owszem potępił Honoriusza, ale nie powiedział i nie orzekł że był heretykiem formalnym i stracił całkowicie jurysdykcję :Co konkretnie oznacza tu slowo "potepil" ?
Cytat: jp7 w Stycznia 22, 2010, 12:22:51 pmCytat: x. Konstantyn Najmowicz w Stycznia 22, 2010, 03:12:06 amNiech mi Pan powie czy papież Honoriusza I w momencie gdy poparł monoteletyzm był papieżem formalnym czy tylko materialnym. Absurd i science fiction!Zanim herezja ta stała się publiczną - był papieżem - czy nie?Oczywiście że był papieżem formalnym i materialnym papież Leon II owszem potępił Honoriusza, ale nie powiedział i nie orzekł że był heretykiem formalnym i stracił całkowicie jurysdykcję :Sprawa papieża Honoriusza (625–638), który w r. 680 został potępiony przez III Sobór Konstantynopolitański na podstawie listu do patriarchy Sergiusza, w którym Honoriusz opowiedział się za herezją monoteletyzmu6. Pozwólcie, że zacytuję orzeczenie soboru: Dowiedziawszy się, że [listy Honoriusza] są całkowicie sprzeczne z nauką apostolską i orzeczeniami świętych soborów, a także wszystkich uznanych Ojców; przeciwnie, prowadzą do błędnych nauk głoszonych przez heretyków, bezwzględnie odrzucamy i potępiamy je jako trujące dla dusz. (...) Orzekamy także, że Honoriusz, niegdyś papież odwiecznego Rzymu, został odrzucony i wyklęty przez święty Kościół katolicki ze względu na pisma, które posłał do Sergiusza, a w których w całości przyjął jego wymysły i potwierdził jego bezbożne zasady7.6)Monoteletyzm twierdzi, że Chrystus Pan miał tylko jedną wolę, zaprzeczając przez to istnieniu u Chrystusa zarówno woli boskiej, jak i ludzkiej.7) Kirch, Enchiridion fontium hist. ecclesiasticae antiquae, nr 1084–1087.
Cytat: LUK w Stycznia 22, 2010, 19:41:57 pmCytat: jp7 w Stycznia 22, 2010, 12:22:51 pmCytat: x. Konstantyn Najmowicz w Stycznia 22, 2010, 03:12:06 amNiech mi Pan powie czy papież Honoriusza I w momencie gdy poparł monoteletyzm był papieżem formalnym czy tylko materialnym. Absurd i science fiction!Zanim herezja ta stała się publiczną - był papieżem - czy nie?Oczywiście że był papieżem formalnym i materialnym papież Leon II owszem potępił Honoriusza, ale nie powiedział i nie orzekł że był heretykiem formalnym i stracił całkowicie jurysdykcję :Sprawa papieża Honoriusza (625–638), który w r. 680 został potępiony przez III Sobór Konstantynopolitański na podstawie listu do patriarchy Sergiusza, w którym Honoriusz opowiedział się za herezją monoteletyzmu6. Pozwólcie, że zacytuję orzeczenie soboru: Dowiedziawszy się, że [listy Honoriusza] są całkowicie sprzeczne z nauką apostolską i orzeczeniami świętych soborów, a także wszystkich uznanych Ojców; przeciwnie, prowadzą do błędnych nauk głoszonych przez heretyków, bezwzględnie odrzucamy i potępiamy je jako trujące dla dusz. (...) Orzekamy także, że Honoriusz, niegdyś papież odwiecznego Rzymu, został odrzucony i wyklęty przez święty Kościół katolicki ze względu na pisma, które posłał do Sergiusza, a w których w całości przyjął jego wymysły i potwierdził jego bezbożne zasady7.6)Monoteletyzm twierdzi, że Chrystus Pan miał tylko jedną wolę, zaprzeczając przez to istnieniu u Chrystusa zarówno woli boskiej, jak i ludzkiej.7) Kirch, Enchiridion fontium hist. ecclesiasticae antiquae, nr 1084–1087.Tyle że pan LUK nie dodał, że papież Leon W. nie zgodził się podpisać potępienia swojego poprzednika, a więc to orzeczenie soboru Konst. III nie ma mocy prawnej. Natomiast tenże Leon Wielki w liście do patriarchy Flawiana wyłożył katolicką naukę odrzucając błędy Sergiusza i Honoriusza.A więc właśnie czas na konkluzję. Patriarcha Sergiusz, by mieć ostateczne potwierdzenie swoich heretyckich poglądów zwrócił się do Honoriusza papieża odwiecznego Rzymu o rozstrzygnięcie. Co robi papież? Potwierdza herezję i to jaką... przeciwko Człowieczeństwu naszego Pana, a mimo to urzędu nie traci. To po jaką chorobę to ciągłe powtarzanie, że Paweł VI urząd stracił? Wolności religijnej nawet porównywać nie można z monotyletyzmem.
Cytat: LUK w Stycznia 22, 2010, 19:41:57 pmCytat: jp7 w Stycznia 22, 2010, 12:22:51 pmCytat: x. Konstantyn Najmowicz w Stycznia 22, 2010, 03:12:06 amNiech mi Pan powie czy papież Honoriusza I w momencie gdy poparł monoteletyzm był papieżem formalnym czy tylko materialnym. Absurd i science fiction!Zanim herezja ta stała się publiczną - był papieżem - czy nie?Oczywiście że był papieżem formalnym i materialnym papież Leon II owszem potępił Honoriusza, ale nie powiedział i nie orzekł że był heretykiem formalnym i stracił całkowicie jurysdykcję :Sprawa papieża Honoriusza (625–638), który w r. 680 został potępiony przez III Sobór Konstantynopolitański na podstawie listu do patriarchy Sergiusza, w którym Honoriusz opowiedział się za herezją monoteletyzmu6. Pozwólcie, że zacytuję orzeczenie soboru: Dowiedziawszy się, że [listy Honoriusza] są całkowicie sprzeczne z nauką apostolską i orzeczeniami świętych soborów, a także wszystkich uznanych Ojców; przeciwnie, prowadzą do błędnych nauk głoszonych przez heretyków, bezwzględnie odrzucamy i potępiamy je jako trujące dla dusz. (...) Orzekamy także, że Honoriusz, niegdyś papież odwiecznego Rzymu, został odrzucony i wyklęty przez święty Kościół katolicki ze względu na pisma, które posłał do Sergiusza, a w których w całości przyjął jego wymysły i potwierdził jego bezbożne zasady7.6)Monoteletyzm twierdzi, że Chrystus Pan miał tylko jedną wolę, zaprzeczając przez to istnieniu u Chrystusa zarówno woli boskiej, jak i ludzkiej.7) Kirch, Enchiridion fontium hist. ecclesiasticae antiquae, nr 1084–1087.Tyle że pan LUK nie dodał, że papież Leon nie zgodził się podpisać potępienia swojego poprzednika, a więc to orzeczenie soboru Konst. III nie ma mocy prawnej. A więc właśnie czas na konkluzję. Patriarcha Sergiusz, by mieć ostateczne potwierdzenie swoich heretyckich poglądów zwrócił się do Honoriusza papieża odwiecznego Rzymu o rozstrzygnięcie. Co robi papież? Potwierdza herezję i to jaką... przeciwko Człowieczeństwu naszego Pana, a mimo to urzędu nie traci. To po jaką chorobę to ciągłe powtarzanie, że Paweł VI urząd stracił? Wolności religijnej nawet porównywać nie można z monotyletyzmem.