Cytat: marcin w Maja 18, 2010, 23:11:14 pmPrzypominam że w IV wieku, ba w V mamy wielu świętych biskupów żonatych - chociażby Grzegorz z Nazjanzu (Teolog). A czy owi święci kożystali z praw małżeńskich?
Przypominam że w IV wieku, ba w V mamy wielu świętych biskupów żonatych - chociażby Grzegorz z Nazjanzu (Teolog).
CytujPrzedyskutowany - być może. Zniesiony - z całą pewnością nie.też nie wierzę aby kazali się klerykom żenić przed święceniami ale może jak dobrze pójdzie pozwolą im wybierać miedzy celibatem a małżeństwem.
Przedyskutowany - być może. Zniesiony - z całą pewnością nie.
"Dobrze pójdzie"? Dla kogo dobrze? Co w tym niby dobrego?
Znam osobiście żonatego księdza i jego małżonkę, ale czy ja wiem, jak by to funcjonowało na większą skalę w Kosciele. Trudno mi sobie to wyobrazic. Proboszcz i wikariusze. Każdy z żonami i dziećmi.
http://en.wikipedia.org/wiki/Consilium_de_Emendanda_Ecclesia jakoś ten dokument przyszedł mi do głowy w kwestii reformowania Kościoła. rozmowa o celibacie ale pozwolę sobie opisać jedną historię. Podczas wykładu z liturgiki, wykładowca archimandryta nie pamiętam jak się dokładnie nazywa podzielił się jedną refleksją na temat prawosławia w Bułgarii. Rozpoczął od smutnej konstatacji że Bułgaria od przeszło 1200 lat prawosławny kraj o ogromnej tradycji i wierni uczestniczą w liturgii która jest w całkowicie niezrozumiałym dla nich języku (cs) a tacy Anglicy czy Francuzi co prawosławie znają od 100 lat mają swoje nabożeństwa w swoich zrozumiałych językach. Ów wykładowca nie zakończył na tym przedstawił badania wsród księży, którym dano fragmenty modlitw i sprawdzano czy są dla nich zrozumiałe. Na 200 badanych księży około 30 rozumiało teksty modlitw, reszta nie miała zielonego pojęcia co znaczą słowa które wypowiadają w czasie Boskiej Liturgii. Tu padły szokujące dla mnie słowa - duchowny prawosławny, człowiek odpowiedzialny nazwał prawosławnych księży - szamanami wypowiadającymi zaklęcia. Aby było zabawniej, Ów pan jest bardzo negatywnie nastawiony do katolicyzmu i widać jak ciężko mu było mówić o tym wszystkim kiedy co raz dodawał że katolicyzm umiał przezwyciężyć to co dziś trawi cerkiew. Podał pan fragment", zreformowania Kongregacji rzymskich, zwłaszcza Kongregacji Indeksu i św. Inkwizycji, zredukowania ceremonii liturgicznych, zaprowadzenia liturgii w języku narodowym, rozluźnienia karności kościelnej i zniesienia celibatu. Rozumie się, że gdyby te dążności wzięły górę, z religii i z Kościoła ledwie by ślad pozostał." Prawosławie zaczyna odżywiać dzięki tym właśnie reformom - w Serbii odradza się po woli religijność bo wprowadzono liturgię po serbsku podobnie w Rumunii rozkwit prawosławia bo zreformowano kościół.
CytujSt. Gregory of Nazianz (330-389 A.D.) Born at Arianz, near Nazianz, a market town in southwestern Cappadocia. His father served as Bishop of Nazianz and his friend, Gregory of Nyssa were among the few bishops who chose marriage over celibacy.
St. Gregory of Nazianz (330-389 A.D.) Born at Arianz, near Nazianz, a market town in southwestern Cappadocia. His father served as Bishop of Nazianz and his friend, Gregory of Nyssa were among the few bishops who chose marriage over celibacy.
Some historians identify Theosebia the deaconess as his wife, others hold that she, like Macrina the Younger, was actually a sister of Gregory and Basil
Gregory Nazianzen wrote a letter of condolence (Ep. CXCVII)[1] on her death to Gregory of Nyssa in which Gregory Nazianzen mentioned "your sister Theosebia" and "true consort of a priest". Hither comes the ambiguity of her identification. Some historians supposed Theosebia was the wife of Gregory of Nyssa, others suppose she was one of his sisters like Macrina the Younger; if so, then Theosebia was the sister of Basil the Great as well. Others imagined that she was the wife of Gregory Nazianzen, but there is no evidence to show that he was ever married.
Czy wszystkie kanony są przestrzegane obecnie przez Kościół? Zgodnie z I soborem powszechnym księża mieszkający z pomocą domową są... nie-kanoniczni?
Św Paweł pisał też "Biskup... mąż jednej żony" choć wiemy że w kontekście poligamii ale gdyby chciał aby biskupi byli bez-żenni by napisał, czyż nie?
"Pragnąłbym, aby wszyscy byli jak i ja (...) Tym zaś, którzy nie wstąpili w związki małżeńskie, oraz tym, którzy już owdowieli, mówię: dobrze będzie, jeśli pozostaną jak i ja. "
" Chciałbym, żebyście byli wolni od utrapień. Człowiek bezżenny troszczy się o sprawy Pana, o to, jak by się przypodobać Panu. Ten zaś, kto wstąpił w związek małżeński, zabiega o sprawy świata, o to, jak by się przypodobać żonie. I doznaje rozterki. "
"Mówię, bracia, czas jest krótki. Trzeba więc, aby ci, którzy mają żony, tak żyli, jakby byli nieżonaci,(...)"
"Bo są niezdatni do małżeństwa, którzy z łona matki takimi się urodzili; i są niezdatni do małżeństwa, których ludzie takimi uczynili; a są i tacy bezżenni, którzy dla królestwa niebieskiego sami zostali bezżenni. Kto może pojąć, niech pojmuje!"
też nie wierzę aby kazali się klerykom żenić przed święceniami ale może jak dobrze pójdzie pozwolą im wybierać miedzy celibatem a małżeństwem.
Orygenes (185-254):Cytat:[Paweł zaleca tymczasową wstrzemięźliwość dla ludzi żonatych] więc z pewnością nieustająca ofiara jest niemożliwa dla tych, którzy są poddanymi obowiązków małżeńskich. Z tego powodu uważam, że jedynie ci, którzy ślubowali wieczne dziewictwo, mogą sprawować nieustanną ofiarę. (Homilia 23)