Forum Krzyż
Witamy, Gość. Zaloguj się lub zarejestruj.
Listopad 28, 2020, 14:36:34 pm

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
Szukaj:     Szukanie zaawansowane
www.UnaCum.pl
                   www.facebook.com/unacumpl
Centrum Informacyjne
Ruchu Summorum Pontificum
220142 wiadomości w 6355 wątkach, wysłana przez 1573 użytkowników
Najnowszy użytkownik: Cynin Sodowy
Strona główna Pomoc Szukaj Zaloguj się Rejestracja
Forum Krzyż  |  Disputatio  |  Sprawy ogólne  |  Wątek: Mariawityzm w Polsce
« poprzedni następny »
Strony: 1 ... 14 15 [16] 17 18 Drukuj
Autor Wątek: Mariawityzm w Polsce  (Przeczytany 74318 razy)
binraf
aktywista
*****
Wiadomości: 1235


« Odpowiedz #225 dnia: Październik 10, 2012, 17:13:45 pm »

 
Światowej sławy astronom i kapłan mariawicki poprowadzi episkopalne nabożeństwa
 
[/t]   

Światowej sławy astronom i kapłan mariawicki, prof. Konrad M.P. Rudnicki, poprowadzi w Krakowie episkopalne nabożeństwa. Pierwsze nabożeństwo odbędzie się w najbliższą sobotę, 13 października o godz. 17 w sali na parterze przy ul. św. Filipa 23/6 (szczegóły tutaj).

Ksiądz Profesor Rudnicki był przez lata duszpasterzem krakowskiej wspólnoty mariawitów, spotykającej się na Msze Św. w niedzielne popołudnia w luterańskim kościele św. Marcina przy ul. Grodzkiej i wciąż jeszcze można go spotkać tam przy ołtarzu, nieomal w każdą niedzielę. Krakowska placówka mariawicka jest jedyną w swoim rodzaju inicjatywą ekumeniczną, gromadzi bowiem mariawitów z obydwu nurtów (płockiego i felicjanowskiego). Poza tym jest ministrem generalnym Ekumenicznego Zgromadzenia Mariawitów skupiającego członków różnych Kościołów chrześcijańskich oraz wydawcą i redaktorem aperiodyku „Praca nad Sobą”. Gdy w latach 80. pracował w Castel Gandolfo, papież Jan Paweł II zaprosił go do odprawiania „mariawickiej” Mszy Świętej w swojej prywatnej kaplicy. O swoich związkach z Kościołem episkopalnym opowiada w ten sposób:
„W czasie czterech lat moich pobytów naukowych w Stanach Zjednoczonych (trzy lata w diecezji los-angeleskiej i jeden rok w diecezji houstońsko-galwestońskiej) pełniłem funkcje pozaetatowego kapłana w trzech parafiach episkopalnych. To była po prostu potrzeba mojej duszy, żeby nie przestawać być kapłanem. W okolicach uczelni, w których pracowałem były tylko parafie kościoła niskiego (low church), choć wolałbym odprawiać w obrządku wysokim (high). Ale nie miałem wyboru. Brałem zezwolenie i skierowanie od mojego biskupa w Płocku i dostawałem certyfikat od właściwego ordynariusza Kościoła Episkopalnego. Kościół Anglikański jest na tyle szeroki doktrynalnie, że się w nim mieściłem bez trudu z moim mariawityzmem.”
Bóg jest rozsądnym rodzicem
Ksiądz Profesor wziął udział w konferencji Przybliżamy Kościół Episkopalny w Krakowie, która odbyła się w marcu tego roku w Kościele św. Marcina. Od tego czasu towarzyszy on naszej inicjatywie właściwie nieprzerwanie. Wspólnie z biskupem Pierrem Whalonem celebrował pierwszą w historii episkopalną Eucharystię na zakończenie konferencji. Był również obecny na rekolekcjach w Poznaniu i także tam, razem z ks. Tony’m Litwinskim, współprowadził nabożeństwo komunijne. W trakcie rekolekcji sam wystąpił z inicjatywą regularnego odprawiania nabożeństw w Krakowie. Powiedział wówczas:
„Jestem kapłanem mariawitą, zajmuję się pracą naukową, dydaktyczną i duszpasterską, czuję jednak, ze powinienem się zaangażować w ten projekt, wesprzeć go”.
Takie postawa to piękny przykład tego jak w praktyce może wyglądać prawdziwa ekumenia, którą kapłan Paweł kilka kat temu w następujący sposób opisywał w rozmowie ze Stanisławem Obirkiem (wówczas jeszcze SJ): „Jedność chrześcijan jest faktem. Ktokolwiek uczestniczy w Eucharystii, jest w jedności ze Zbawicielem, a wszyscy będący w jedności z Nim, są w jedności ze sobą. Należy tylko pogłębiać świadomość tej jedności. Myślę, że ta świadomość przenika do coraz większej liczby ludzi. Mówi się już w Polsce o oddolnej ekumenii i ta jest najważniejsza. Chciałoby się, aby każdy chrześcijanin oprócz tego wyznania i obrządku, do których należy, które uważa za najlepsze, znał i inne Kościoły, umiał się zachować na ich nabożeństwach, czuł się w nich niekoniecznie jak we własnym domu, ale jak w domu swoich krewnych. To się staje, wprawdzie powoli, ale coraz powszechniejsze.
Mariawityzm – rzymski katolicyzm. To co łączy, to co dzieli.
Dobrze byłoby, gdyby krakowskie nabożeństwa przyczyniły się do upowszechnienia tej wizji. W każdym razie serdecznie zapraszamy do udziału w nich.
   
     Za : http://www.ekumenizm.pl/content/article/20121007235645558.htm
   
Zapisane
Wolność gospodarcza jako źródło sukcesu. Etyka jako fundament wolności.
Major
aktywista
*****
Wiadomości: 3580

« Odpowiedz #226 dnia: Październik 10, 2012, 19:59:20 pm »

Ale odlot.
Zapisane
michal260189
aktywista
*****
Wiadomości: 985

« Odpowiedz #227 dnia: Październik 10, 2012, 22:42:37 pm »

Ale go pogrzało
Zapisane
Sancte Michael Archangele, defende nos in proeli.....
jp7
Administrator
aktywista
*****
Wiadomości: 5505


« Odpowiedz #228 dnia: Październik 11, 2012, 07:25:40 am »

OJER HD prawie...
Zapisane
Kyrie Eleison!
Czy jednak Syn Człowieczy znajdzie wiarę na ziemi, gdy przyjdzie?
Tulin
uczestnik
***
Wiadomości: 153


« Odpowiedz #229 dnia: Październik 11, 2012, 08:02:59 am »

...jak zart na prima aprilis... ale nie smieszny wcale
Zapisane
In te, Domine, speravi:
non confundar in aeternum.
binraf
aktywista
*****
Wiadomości: 1235


« Odpowiedz #230 dnia: Marzec 17, 2013, 00:38:25 am »

Reportaż z serii religie i kościoły w Polsce - Mariawityzm

http://www.youtube.com/watch?v=af0EhKsoW1Q
Zapisane
Wolność gospodarcza jako źródło sukcesu. Etyka jako fundament wolności.
binraf
aktywista
*****
Wiadomości: 1235


« Odpowiedz #231 dnia: Czerwiec 24, 2013, 13:14:09 pm »

Studenci poznają mariawityzm

Na Uniwersytecie Warszawskim odbyło się spotkanie panelowe na temat „Mariawityzm w przestrzeni historycznej”. 120. rocznica objawień Dzieła Bożego Miłosierdzia stała się okazją, by zastanowić się nad tym, jakie znaczenie w historii Polski ma mariawityzm.
 
 Spotkanie miało miejsce 8 czerwca. Zostało zorganizowane przez Sekcję Historii Kościoła Studenckiego Koła Naukowego Historyków Uniwersytetu Warszawskiego. Zaproszenie studentów do zaprezentowania swoich referatów przyjęło trzech historyków: dr Krzysztof Mazur (absolwent Wydziału Dziennikarstwa i Nauk Politycznych UW), dr Artur Górecki (absolwent Papieskiego Wydziału Teologicznego w Warszawie i Instytutu Historycznego UW) oraz mgr Artur Jemielita (absolwent Instytutu Informacji Naukowej i Studiów Bibliologicznych UW oraz student Instytutu Historycznego UW i teologii w ChAT). Konferencję przygotowała i poprowadziła Magdalena Kopyś z Instytutu Historycznego UW.
 
 Panel otworzył referat dr. Artura Góreckiego „Początki zainteresowania się kwestią mariawicką przez władze kościelne na ziemiach polskich (kilka refleksji o przeprowadzonych kwerendach archiwalnych)”. Ze względu na nieobecność prelegenta tekst referatu odczytała Magdalena Kopyś. Artur Górecki dokonał analizy nieznanego do tej pory listu autorstwa ks. inf. Piotra Bornińskiego. List ten został wysłany w 1903 r. do Sądu Biskupiego Diecezji Płockiej. Jest to dokument szczególnie istotny dla zbadania początków oficjalnego zainteresowania sprawą mariawitów przez Kościół Rzymskokatolicki. W tym kontekście autor postawił pytanie badawcze: co takiego się stało, że wobec mariawitów zaczęto formułować zastrzeżenia (co im zarzucano?)?.
 
 W podsumowaniu swojego referatu Artur Górecki stwierdził: – Poznany dokument jest kolejnym ważnym krokiem w badaniach, które prowadzone są nad kwestią mariawicką. Jest to tylko przykład jednego z wielu dokumentów dotyczących mariawitów, do których udało się dotrzeć w ostatnim czasie. Materiały te pozwalają na poszerzenie pola badawczego, weryfikują dotychczasowe hipotezy, pozwalają odpowiedzieć na szereg pytań stawianych dotychczas przez badaczy, jak również umożliwiają sformułowanie nowych. Pozostaje mieć nadzieję, że będą one służyły odsłanianiu – czasem bardzo bolesnej dla obydwu stron konfliktu – prawdy.
 

 Drugi prelegent dr Krzysztof Mazur w referacie pt. „Czarna legenda mariawityzmu” przedstawił dzieje tego wyznania do wybuchu II wojny światowej opierając oś swoich rozważań o postać abp. Jana Marii Michała Kowalskiego. Prelegent także skupił się na pewnych utrwalonych nieścisłościach dotyczących historii Kościoła. Jednym z przykładów jest wielokrotnie zarzucona mariawitom uległość wobec socjalistów w wojnie polsko-bolszewickiej 1920 r. – Po wojnie polsko-radzieckiej zaczęto mariawitom wyciągać prorosyjskość. Mariawici mieli, zdaniem rzymskokatolików, przyjmować bolszewickie wojska na ucztach w płockim klasztorze. Jest to jednak niemożliwe, bo wojska radzieckie były tam tylko kilka godzin – powiedział dr Mazur. Zwrócił uwagę na nowe perspektywy badawcze i źródła kwerend dokumentacyjnych do poszerzania wiedzy o Kościołach mariawickich.
 
 Jako ostatni swój referat przedstawił Artur Jemielita, który mówił na temat „Jak opracowywać i badać historię Kościoła Starokatolickiego Mariawitów w okresie 1939-1989”. Prelegent na początku przedstawił historię Kościoła mariawickiego od wybuchu II wojny światowej po czasy współczesne. Następnie zwrócił uwagę na potrzebę całościowego opracowania historii Kościołów mariawickich w kontekście niełatwych dla ich istnienia i rozwoju lat powojennej rzeczywistości. Nakreślił losy mariawitów w okresie okupacji i sporów wewnątrzkonfesyjnych tuż po jej zakończeniu.
 
 – Każdy Kościół stoi przed problemem podjęcia rozliczenia z latami PRL. Był to niewątpliwie czas wielkiej próby dla wszystkich mariawitów, prawosławnych, polskokatolików, ewangelików, lecz zwłaszcza dla duchowieństwa, które z definicji traktowane było jako główny wróg systemu. Bilans tej epoki jest z pewnością dodatni, lecz byłoby błędem, aby refleksja nad przeszłością zatrzymała się tylko na kontemplacji i podziwie dla postaw heroicznych. Dlatego jako historyk, jako teolog odczuwam szczególną potrzebę wypełnienia czarnej dziury i konieczność całościowego opracowania dziejów powojennych Kościoła Starokatolickiego Mariawitów – mówił Artur Jemielita.
 
 Po wygłoszonych prezentacjach zaproszono uczestników spotkania do dyskusji. Zgromadzonych interesowały najbardziej kwestie związane z rolą i faktycznym przywództwem w Kościele abp. Jana Marii Michała Kowalskiego, z przyjętym przez mariawitów dogmatem o Niepokalanym Poczęciu Najświętszej Maryi Panny, a także sprawy dotyczące relacji państwo-Kościół w okresie PRL.
 
 Panel o mariawityzmie rozpoczął cykl debat teologicznych, które w roku akademickim 2013/2014 będą odbywały się regularnie na Uniwersytecie Warszawskim.

http://www.ekumenia.pl/index.php?D=mod&mod=nowosci&a=2&b=517
Zapisane
Wolność gospodarcza jako źródło sukcesu. Etyka jako fundament wolności.
Andrzej75
aktywista
*****
Wiadomości: 2235


« Odpowiedz #232 dnia: Listopad 13, 2013, 17:29:21 pm »

We wtorek w Krakowie w wieku 87 lat zmarł ks. Konrad Maria Paweł Rudnicki - mariawita, astronom, teolog i ekumenista, autor ponad 300 publikacji naukowych i podręczników szkolnych.
Urodził się w 1926 w Warszawie w rodzinie o lewicowych poglądach. Jego matka Maria należała do PPS-u, zaś ojciec Lucjan, znany pisarz i publicysta, był działaczem ruchu robotniczego, współzałożycielem Komunistycznej Partii Robotniczej Polski. [...]
W 1959 r. otrzymał w Płocku święcenia w Kościele Starokatolickim Mariawitów. Pełnił posługę w Polsce, USA i Szwajcarii, w 1979 r. został wybrany ministrem generalnym Zgromadzenia Mariawitów, od 1989 r. był profesorem teologii dogmatycznej i mistycznej w Mariawickim Seminarium Duchownym w Płocku oraz administratorem filii w Krakowie. Od 1996 r. był redaktorem wykonawczym czasopisma "Praca nad sobą", współpracował z periodykiem "Wolnomularz Polski". Od 1997 r. był członkiem Komisji ds. Dialogu Teologicznego między Kościołem Rzymskokatolickim a Kościołem Starokatolickim Mariawitów. Często brał udział we wspólnych nabożeństwach w ramach Tygodnia Modlitw o Jedność Chrześcijan.
Zmarły miał także inne zaangażowania - był antropozofem, członkiem Powszechnego Towarzystwa Antropozoficznego. Wśród ulubionych lektur wymieniał Pismo Święte, Ojców Kościoła, Rudolfa Steinera. Był żonaty, miał pięciu synów.

http://ekai.pl/wydarzenia/polska/x72532/zmarl-ks-konrad-rudnicki/
Zapisane
Exite de illa populus meus: ut ne participes sitis delictorum eius, et de plagis eius non accipiatis.
binraf
aktywista
*****
Wiadomości: 1235


« Odpowiedz #233 dnia: Kwiecień 08, 2014, 21:39:07 pm »

STAROKATOLICKI KOŚCIÓŁ MARIAWITÓW 1983 https://www.youtube.com/watch?v=ndeD7izglYU
Zapisane
Wolność gospodarcza jako źródło sukcesu. Etyka jako fundament wolności.
binraf
aktywista
*****
Wiadomości: 1235


« Odpowiedz #234 dnia: Kwiecień 08, 2014, 22:09:54 pm »

STAROKATOLICKI KOŚCIÓŁ MARIAWITÓW 1983 https://www.youtube.com/watch?v=ndeD7izglYU

polecam od : 30:00
Zapisane
Wolność gospodarcza jako źródło sukcesu. Etyka jako fundament wolności.
binraf
aktywista
*****
Wiadomości: 1235


« Odpowiedz #235 dnia: Lipiec 03, 2014, 14:22:24 pm »

Kościół Mariawicki likwiduje się.

"Nie ma takiej potrzeby" - ciąg dalszy zmagań płockich mariawitów z Unią Utrechcką i nie tylko

http://www.ekumenizm.pl/content/article/20140625163956630.htm

 Polecam przeczytać relację na ekumenizm.pl oraz komentarze pod tekstem.
Zapisane
Wolność gospodarcza jako źródło sukcesu. Etyka jako fundament wolności.
konzeb30
rezydent
****
Wiadomości: 422


"O skruchę ? pycha strojna w ornat".

« Odpowiedz #236 dnia: Lipiec 03, 2014, 21:50:32 pm »

W Warszawie piusaki mogłyby kupić sobie taki kosciol
Zapisane
porys
Moderator
aktywista
*****
Wiadomości: 2596


« Odpowiedz #237 dnia: Lipiec 03, 2014, 22:03:02 pm »

Swoja szosą - to dziwię się, że KEP nie próbuje ich jakoś nawrócić - dając  (wzorem anglikanów) im jakiejś katolickiej Tridentiny po polsku i Dzienniczka Siostry Faustyny zamiast Dzieła Wielkiego Miłosierdzia. Czekamy na Mariavitorum Coetibus :)
Zapisane
zdewirtualizować awatary
konzeb30
rezydent
****
Wiadomości: 422


"O skruchę ? pycha strojna w ornat".

« Odpowiedz #238 dnia: Lipiec 03, 2014, 23:28:01 pm »

@Porys
KEP ma inne rzeczy do roboty trzeba poświęcić pomnik Wojtyły czy list napisać na święto JP2.
Zapisane
binraf
aktywista
*****
Wiadomości: 1235


« Odpowiedz #239 dnia: Lipiec 05, 2014, 21:22:24 pm »

Czy ktoś może to potwierdzić ?

 zaskoczyła mnie informacja - majac na uwadze Dzieło Wielkiego Miłosierdzia -  że siostra Maria Franciszka Kozlowska odwołała jednak  w 1905r. swoje objawienia: "[...] W dwa dni pózniej 11 stycznia [1905r.] ks.A.Nowowiejski [pozniejszy biskup płocki] odebrał od F. Kozłowskiej wyznanie wiary, a następnie dał do podpisania nastepującą deklarację: Ja, nizej podpisana Felicja Franciszka Kozłowska, zgodnie z wolą św. Oficjum, zobowiazuję sie niniejszym....... i tu pkt.7: uznać moje dotychczasowe widzenia za naturalne urojenia i marzenia [...]"
na podst. Mariawityzm-Studium historyczne (St.Rybak); Roczniki Teolog.-kanoniczne,KUL,1976r.s.23
Zapisane
Wolność gospodarcza jako źródło sukcesu. Etyka jako fundament wolności.
Strony: 1 ... 14 15 [16] 17 18 Drukuj 
Forum Krzyż  |  Disputatio  |  Sprawy ogólne  |  Wątek: Mariawityzm w Polsce « poprzedni następny »
 

Działa na MySQL Działa na PHP SMF 2.0.11 | SMF © 2014, Simple Machines Prawidłowy XHTML 1.0! Prawidłowy CSS!