Dziś św. Joachima – odświeżam zatem wątek, który po części jego dotyczy.
Weźmy jednak np. zbliżające się święto Św. Joachima. Dlaczego ten święty doczekał się polskiego proprium? W dniu 15 sierpnia jest tylko napisane "S. Joachim, Patris B. M. V., Confesoris, Duplex II clasis".
Uuu... nie wiedziałem, że w wyniku cięć Patronału po reformie Piusa X Polska i Litwa straciły Opiekuna
W starszych brewiarzach Święty Ojciec Matki Bożej nosi bowiem jeszcze ów tytuł przyznany mu w roku 1751 na prośbę króla Augusta, szlachty, kleru i ludu polskiego i litewskiego.
W Mszaliku tynieckim (1963) można przeczytać: „Od roku 1753 św. Joachim
jest czczony jako opiekun Państwa Polskiego”. A zatem, pomimo reformy, świadomość o tym świętym jako naszym patronie u niektórych przetrwała.
Kilka pytań:
1. Czy rokiem ustanowienia tytułu był 1751 czy – jak piszą we wspomnianym mszaliku – 1753?
2. Czy znane są powody, dla których wystosowano prośbę o to akurat w odniesieniu do św. Joachima?
3. Czy zachował się tekst owej petycji albo sam dokument nadający św. Joachimowi wspomniany tytuł?
W części "ad matutinum" jest ładny hymn na cześć świętego, odnoszący się wprost do Polski i ziemi Sarmackiej:
Devotis precibus laeta Polonia// Te, felix Joachim, conciliat sibi,//Ut sanctis meritis Sarmaticis plagis//Pacis munera conferas.
Znalazłem takie oto tłumaczenie tego fragmentu:
„Modłą wdzięczna Polska w kornej wierze / Joachima za obrońcę bierze; / Uproś pokój na Sarmatów ziemię, / Chroń ich plemię”.
* * *
Święty Joachimie, Ojcze Maryi Panny, za Protektora Ojczyźnie naszej przez Kościół Święty naznaczony, módl się za nami!
(wezwanie za:
https://is.gd/J8sMWm).