Forum Krzyż
Witamy, Gość. Zaloguj się lub zarejestruj.
Marca 28, 2024, 14:22:23 pm

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
Szukaj:     Szukanie zaawansowane
www.UnaCum.pl

Centrum Informacyjne Ruchu Summorum Pontificum
231859 wiadomości w 6626 wątkach, wysłana przez 1668 użytkowników
Najnowszy użytkownik: magda11m
Strona główna Pomoc Szukaj Zaloguj się Rejestracja
Forum Krzyż  |  Traditio  |  Katolicki punkt widzenia  |  Wątek: KS. M. MARKIEWICZ IBP: KIELICH ŻYCIA, NIE ŚMIERCI
« poprzedni następny »
Strony: [1] Drukuj
Autor Wątek: KS. M. MARKIEWICZ IBP: KIELICH ŻYCIA, NIE ŚMIERCI  (Przeczytany 1656 razy)
Anna M
aktywista
*****
Wiadomości: 7381

« dnia: Kwietnia 01, 2020, 23:19:52 pm »

Konkretny, treściwy tekst ks Mateusza Markiewicza IBP w temacie szkodliwej duchowości zgłębiający tajemnicę Eucharystii na podstawie teologii św. Tomasza z Akwinu.  Może nam pomóc nawet dzisiaj, w rozwiązaniu chociażby pytań, które powodują zażarte spory na temat Ciała Pańskiego i możliwości przenoszenia przezeń wirusów.

KS. M. MARKIEWICZ IBP: KIELICH ŻYCIA, NIE ŚMIERCI
(...)
https://www.radiomaryja.pl/informacje/ks-m-markiewicz-ibp-kielich-zycia-nie-smierci/
Zapisane
Adimad
aktywista
*****
Wiadomości: 1336

« Odpowiedz #1 dnia: Kwietnia 02, 2020, 09:10:41 am »

Mądry tekst.
Zapisane
Mainchin
rezydent
****
Wiadomości: 329


« Odpowiedz #2 dnia: Kwietnia 02, 2020, 10:52:12 am »

Znakomity tekst, chwała Bogu za niego. To też coś pokazuje ciekawego, dyskusje, kłótnie, gadania, a ks. Markiewicz wypełnia polecenie: ite ad Thomam. Super. Wstyd mi, że sam wcześniej na to nie wpadłem. Artykuł z Summy jest tu genialnie przytoczony, a do tego nauka o przeistoczeniu jest super zreferowana, nie mówiąc o odróżnieniu katolickiej nauki o sakramentach od podejścia magicznego, jakie często jest nam zarzucane.
Zapewniam o modlitwie autora, jeśli tu jest, a sam rozesłałem ten tekst gdzie się dało i jeszcze roześlę.
Zapisane
Recordare, Virgo Mater, dum steteris in conspectu Dei, ut loquaris pro nobis bona, et ut avertas indignationem suam a nobis.
tito
adept
*
Wiadomości: 27

« Odpowiedz #3 dnia: Kwietnia 03, 2020, 21:09:21 pm »

"Akwinata, żyjący w czasach, w których pozbywano się przeciwników również poprzez otrucie, znał przypadki, że pozbawiano kapłanów życia poprzez wlanie trucizny do wina używanego do Mszy świętej" -

Pytanie: Czy wlanie trucizny do wina nie sprawia przypadkiem, że materia staje się wadliwa i tym samym konsekracja jest nie ważna i w konsekwencji kapłan nie zatruwa się Krwią Pańską z trucizną tylko winem z trucizną?
« Ostatnia zmiana: Kwietnia 03, 2020, 21:22:19 pm wysłana przez tito » Zapisane
Hubertos
aktywista
*****
Wiadomości: 816


Swiecki katolik ;)

« Odpowiedz #4 dnia: Kwietnia 06, 2020, 10:27:15 am »

"Akwinata, żyjący w czasach, w których pozbywano się przeciwników również poprzez otrucie, znał przypadki, że pozbawiano kapłanów życia poprzez wlanie trucizny do wina używanego do Mszy świętej" -

Pytanie: Czy wlanie trucizny do wina nie sprawia przypadkiem, że materia staje się wadliwa i tym samym konsekracja jest nie ważna i w konsekwencji kapłan nie zatruwa się Krwią Pańską z trucizną tylko winem z trucizną?


Na jakiej podstawie? Czy jesli do wina wpadnie okruch pylu, lub, co sie czesto zdarza, muszka sie utopi to tez materia jest wadliwa?
Zapisane
Nie jestem osoba duchowna - ale bylem w zakonie :D
Bartek
Administrator
aktywista
*****
Wiadomości: 3689

« Odpowiedz #5 dnia: Kwietnia 06, 2020, 10:52:46 am »

"Akwinata, żyjący w czasach, w których pozbywano się przeciwników również poprzez otrucie, znał przypadki, że pozbawiano kapłanów życia poprzez wlanie trucizny do wina używanego do Mszy świętej" -

Pytanie: Czy wlanie trucizny do wina nie sprawia przypadkiem, że materia staje się wadliwa i tym samym konsekracja jest nie ważna i w konsekwencji kapłan nie zatruwa się Krwią Pańską z trucizną tylko winem z trucizną?

Konsekrowane wino zawierające coś trującego jest przez rubryki mszału ("De defectibus" X, 6) traktowane jak Krew Pańska. Po wykryciu trucizny należy je rozcieńczyć wodą tak, aby utraciło materię wina, a następnie wylać do piscyny. Podobnie z zatrutą hostią.
Zapisane
Hoc pulchrum est hominis munus et officium: ut oret ac diligat.
Anna M
aktywista
*****
Wiadomości: 7381

« Odpowiedz #6 dnia: Kwietnia 06, 2020, 10:59:40 am »

"Akwinata, żyjący w czasach, w których pozbywano się przeciwników również poprzez otrucie, znał przypadki, że pozbawiano kapłanów życia poprzez wlanie trucizny do wina używanego do Mszy świętej" -

Pytanie: Czy wlanie trucizny do wina nie sprawia przypadkiem, że materia staje się wadliwa i tym samym konsekracja jest nie ważna i w konsekwencji kapłan nie zatruwa się Krwią Pańską z trucizną tylko winem z trucizną?


Przecież mógł nie wiedzieć czy tam wcześniej była wlana trucizna czy nie. Akwinata wyjaśnia co powinien zrobić już po konsekracji.

I dalej pisze:  "Dlatego też daje wyjaśnienie co ma zrobić kapłan, który już po konsekracji wina dowie się, że zostało ono zatrute. Ma on już bowiem w kielichu Krew Pańską. Doktor Kościoła daje następującą radę: „Gdyby zaś kapłan spostrzegł, że do kielicha wlano truciznę, w żadnym razie nie powinien spożywać zawartości i nie dawać jej do spożycia innym osobom, by kielich życia nie stal się kielichem śmierci."[/size
Zapisane
tito
adept
*
Wiadomości: 27

« Odpowiedz #7 dnia: Kwietnia 06, 2020, 20:29:47 pm »

Dziekuje Pani Anno, ale ta odpowiedz nijak ma sie do mojego pytania.

Wyjaśnienie św. Tomasza daje sugestie ze dodanie trucizny nie unieważnia materii. Więc pytam się co trzeba zrobić, żeby materia wina została unieważniona. Przecież na Krew Pańską składa sie wino i woda, a nie winno, woda i trucizna. Podobnie nie można konsekrować pączka. Po prostu gdzie jest granica?
Zapisane
Hubertos
aktywista
*****
Wiadomości: 816


Swiecki katolik ;)

« Odpowiedz #8 dnia: Kwietnia 06, 2020, 21:50:20 pm »

Dziekuje Pani Anno, ale ta odpowiedz nijak ma sie do mojego pytania.

Wyjaśnienie św. Tomasza daje sugestie ze dodanie trucizny nie unieważnia materii. Więc pytam się co trzeba zrobić, żeby materia wina została unieważniona. Przecież na Krew Pańską składa sie wino i woda, a nie winno, woda i trucizna. Podobnie nie można konsekrować pączka. Po prostu gdzie jest granica?

Pan jestes jak Korwin - szukanie totalnego legalizmu. Czy jesli dyspensa obowiazuje dziecko do 6-go roku zycia to dziecko w dniu urodzin posiada dyspense czy nie? A jak dekret mowi, ze wino ma pochodzic z 'autoryzowanej' winiarni to jak ksiadz kupi wino bez certyfikatu - to bedzie wazna konsekracja czy nie? A jak w winie bedzie 'paproch'? A jak ksiadz uzyje wody gazowanej? Albo wody z kranu z duza zawartoscia kamienia? Przeciez ma byc wino i woda a nie wino, woda i paproch.
Zapisane
Nie jestem osoba duchowna - ale bylem w zakonie :D
ms
rezydent
****
Wiadomości: 453

« Odpowiedz #9 dnia: Kwietnia 07, 2020, 14:22:59 pm »

Dziekuje Pani Anno, ale ta odpowiedz nijak ma sie do mojego pytania.

Wyjaśnienie św. Tomasza daje sugestie ze dodanie trucizny nie unieważnia materii. Więc pytam się co trzeba zrobić, żeby materia wina została unieważniona. Przecież na Krew Pańską składa sie wino i woda, a nie winno, woda i trucizna. Podobnie nie można konsekrować pączka. Po prostu gdzie jest granica?

Oprócz materii ważnej i nieważnej mamy też niegodziwą oraz wątpliwą.
W przypadku dodania czegokolwiek do wina mamy do czynienia z którąś z tych dwóch ostatnich. Jeśli trucizny byłaby znaczna ilość, tak że np. więcej byłoby trucizny niż wina to byłaby już zdecydowanie nieważna.
Zapisane
Andrzej75
aktywista
*****
Wiadomości: 2324


« Odpowiedz #10 dnia: Kwietnia 07, 2020, 17:26:44 pm »

W przypadku dodania czegokolwiek do wina mamy do czynienia z którąś z tych dwóch ostatnich.
Naprawdę czegokolwiek? Do win mszalnych nie są dodawane siarczyny?
Jeśli trucizny byłaby znaczna ilość, tak że np. więcej byłoby trucizny niż wina to byłaby już zdecydowanie nieważna.
Wydaje mi się, że trucizna (w powszechnym rozumieniu) powinna działać szkodliwie albo letalnie w bardzo małej ilości. Gdyby miało być jej więcej niż wina, byłaby to raczej mało skuteczna trucizna.
Zapisane
Exite de illa populus meus: ut ne participes sitis delictorum eius, et de plagis eius non accipiatis.
tito
adept
*
Wiadomości: 27

« Odpowiedz #11 dnia: Kwietnia 10, 2020, 11:08:52 am »

Dziękuje Panu Bartkowi i Panu ms za konkretne odpowiedzi i ukierunkowanie umocowane w nauce Kościoła.
Pana Hubertosa pozdrawiam, zostawiam bez komentarza i obdaruje jednym Ave Maria.
Zapisane
Strony: [1] Drukuj 
Forum Krzyż  |  Traditio  |  Katolicki punkt widzenia  |  Wątek: KS. M. MARKIEWICZ IBP: KIELICH ŻYCIA, NIE ŚMIERCI « poprzedni następny »
 

Działa na MySQL Działa na PHP SMF 2.0.19 | SMF © 2014, Simple Machines Prawidłowy XHTML 1.0! Prawidłowy CSS!