Forum Krzyż
Witamy, Gość. Zaloguj się lub zarejestruj.
Kwietnia 25, 2024, 22:07:17 pm

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
Szukaj:     Szukanie zaawansowane
www.UnaCum.pl

Centrum Informacyjne Ruchu Summorum Pontificum
231961 wiadomości w 6630 wątkach, wysłana przez 1668 użytkowników
Najnowszy użytkownik: magda11m
Strona główna Pomoc Szukaj Zaloguj się Rejestracja
Forum Krzyż  |  Traditio  |  Katolicki punkt widzenia  |  Wątek: Absolucja
« poprzedni następny »
Strony: [1] Drukuj
Autor Wątek: Absolucja  (Przeczytany 5209 razy)
max
rezydent
****
Wiadomości: 392

« dnia: Sierpnia 28, 2012, 23:46:41 pm »

znajomy diakon opowiedzial mi ostatnio o sympozjum, na ktorym padlo stwierdzenie, jakoby gdzies na zachodzie, i to calkiem dawno temu,  w zwiazku z wielka liczba penitentow udzielono prawo do absolucji mniszkom, czy przeoryszom, ktore rzekomo udzielaly rozgrzeszenia. Moje pytanie w zwiazku z takim twierdzeniem: czy w ogole mozliwe jest, by udzielono kobietom prawo do udzielania absolucji( albo w ogole jakimkolwiek osobom bez swiecen)? Czy ktos z panstwa o czyms takim slyszal? Bo ja bylem, co tu duzo mowic, calkiem zaszkoczony na takie dictum. Byc moze to nowe brednie profeministycznych bajarzy, ale ciekaw jestem, o co mogla tam chodzic.
Zapisane
Andrzej75
aktywista
*****
Wiadomości: 2325


« Odpowiedz #1 dnia: Sierpnia 29, 2012, 02:04:25 am »

Nie słyszałem o czymś takim (co nie znaczy, że nie mogło to mieć miejsca). Ale im dziwniejsza teza, tym bardziej należało zadać na owym sympozjum kluczowe pytania: kto?, gdzie? kiedy?
Natomiast co do udzielania absolucji przez mnichów niebędących kapłanami, to są świadectwa takiej praktyki w Kościele wschodnim (ale czy była to w ścisłym znaczeniu spowiedź sakramentalna?):
Cytuj
Należy jeszcze wyjaśnić sprawę tego, kto w Kościele prawosławnym może spowiadać. Zasadniczo w Cerkwi prawosławnej tak samo jak w Kościele katolickim taką władzę posiadają biskupi i kapłani, choć w historii tego sakramentu, który w prawosławiu łączony był często z kierownictwem duchowym znane są przypadki wyznawania grzechów przed tzw. „starcami” mnichami, którzy nie posiadali święceń kapłańskich. Zwyczaj ten, jak twierdzą niektórzy, w pewnej postaci przetrwał do dnia dzisiejszego zwłaszcza we wspólnotach monastycznych.

http://www.pawlowicz.opoka.org/pokuta.htm

Cytuj
Dla duchowego dobra powierzonych im osób decydowali się niejednokrotnie na nietypowe i z punktu widzenia normalnej praktyki kościelnej wręcz ryzykowne działania. Zdarzały się wypadki, że swoim penitentom nie wahali się udzielać rozgrzeszenia starcy, którzy sami nie otrzymali sakramentalnych święceń. Co więcej, starzec gotów był wziąć na siebie grzech powierzonej mu osoby.

http://tyniec.com.pl/pdf_files/849.pdf
« Ostatnia zmiana: Sierpnia 29, 2012, 02:41:28 am wysłana przez Andrzej75 » Zapisane
Exite de illa populus meus: ut ne participes sitis delictorum eius, et de plagis eius non accipiatis.
max
rezydent
****
Wiadomości: 392

« Odpowiedz #2 dnia: Sierpnia 29, 2012, 09:31:38 am »

Panie Andrzeju,

slowa te padly na jakims wykladzie w ramach dni teologii na Uniwersytecie w Salzburgu. Kto je wypowiedzial nie wiem, bo diakon nazwiska prelegenta nie pamietal. Moze uda mi sie czegos jeszcze dopytac w ciagu nastepnych tygodni na ten temat.

Zapisane
Bartek
Administrator
aktywista
*****
Wiadomości: 3689

« Odpowiedz #3 dnia: Sierpnia 29, 2012, 09:46:09 am »

"... nawet absolucja generalna, udzielona zgodnie z wymogami prawa kościelnego, jeśli nie będzie połączona z żalem doskonałym penitenta nie gładzi grzechów śmiertelnych, właśnie z powodu braku żalu, który zajmuje pierwsze miejsce wśród aktów penitenta (Obrzędy Pokuty nr 6a)".

http://mateusz.pl/duchowosc/ck-celebracje_pokutne.htm

Czyli, na przykład:
a) Jeśli pod wpływem "absolucji" w wykonaniu zakonnicy wzbudzam żal doskonały za grzechy - uzyskuję rozgrzeszenie.
b) Jeśli znajduję się w gronie, któremu kapłan zgodnie z prawem udziela absolucji generalnej, ale nie wzbudziłem żalu doskonałego - nie uzyskuję rozgrzeszenia.
Zapisane
Hoc pulchrum est hominis munus et officium: ut oret ac diligat.
corunius
rezydent
****
Wiadomości: 303


« Odpowiedz #4 dnia: Sierpnia 29, 2012, 09:54:39 am »

Ale do spowiedzi jest potrzebny żal niedoskonały? I przy spowiedzi generalnej tez żal niedoskonały? Bo troche nie odróżniam absolucja generalna a spowiedz generalna
Zapisane
"Na miłość boską, szybko zakończcie ten Sobór!" Ojciec Pio 
Ten cytat zbliżył mnie do Tradycji Katolickiej.
jp7
Administrator
aktywista
*****
Wiadomości: 5521


« Odpowiedz #5 dnia: Sierpnia 29, 2012, 10:39:36 am »

"... nawet absolucja generalna, udzielona zgodnie z wymogami prawa kościelnego, jeśli nie będzie połączona z żalem doskonałym penitenta nie gładzi grzechów śmiertelnych, właśnie z powodu braku żalu, który zajmuje pierwsze miejsce wśród aktów penitenta (Obrzędy Pokuty nr 6a)".

a) Jeśli pod wpływem "absolucji" w wykonaniu zakonnicy wzbudzam żal doskonały za grzechy - uzyskuję rozgrzeszenie.
b) Jeśli znajduję się w gronie, któremu kapłan zgodnie z prawem udziela absolucji generalnej, ale nie wzbudziłem żalu doskonałego - nie uzyskuję rozgrzeszenia.
To po co absolucja? Sam żal doskonały jest wystarczający do odpuszczenia grzechów przecież...
Zapisane
Kyrie Eleison!
Czy jednak Syn Człowieczy znajdzie wiarę na ziemi, gdy przyjdzie?
Andrzej75
aktywista
*****
Wiadomości: 2325


« Odpowiedz #6 dnia: Sierpnia 29, 2012, 11:57:17 am »

Dictionnaire de theologie catholique, t. 1, Paris 1930, s. 198 (tłumaczenie moje):

Szafarz rozgrzeszenia (Ministre de l'absolution) - Tylko kapłan jest szafarzem sakramentalnego rozgrzeszenia. To zdanie jest de fide. Podajemy najpierw błędy przeciwne temu zdaniu [...].
Abelard twierdził, "że władza związywania i rozwiązywania została udzielona tylko Apostołom, a nie ich następcom".
Waldensi (XII w.) nauczali, że wszyscy cnotliwi wierni świeccy posiadają uprawnienia kapłańskie, a więc m.in. prawo do rozgrzeszania.
Wiklef (zm. 1387) twierdzi, że kapłan wiarołomny i winny grzechu nie może udzielić rozgrzeszenia, ale za to cnotliwy wierny świecki może odpuszczać grzechy.
Luter podjął błąd Wiklefa. Oto jedno z jego zdań potępionych przez papieża Leona X: "W sakramencie pokuty i uwolnieniu od winy Papież lub biskup nie czyni więcej niż najniższy kapłan; owszem, gdzie nie ma kapłana, to samo czyni jakikolwiek chrześcijanin, nawet kobieta i dziecko".
Zapisane
Exite de illa populus meus: ut ne participes sitis delictorum eius, et de plagis eius non accipiatis.
Bartek
Administrator
aktywista
*****
Wiadomości: 3689

« Odpowiedz #7 dnia: Sierpnia 29, 2012, 12:49:54 pm »

To po co absolucja? Sam żal doskonały jest wystarczający do odpuszczenia grzechów przecież...

Obrzęd absolucji sprzyja wzbudzeniu żalu doskonałego.
Zapisane
Hoc pulchrum est hominis munus et officium: ut oret ac diligat.
Andrzej75
aktywista
*****
Wiadomości: 2325


« Odpowiedz #8 dnia: Sierpnia 29, 2012, 14:07:04 pm »

[H. Noldin S.J.,] Summa theologiae moralis, vol. III: De sacramentis, ed. XXXI quam paravit Godefridus Heinzel S.J., Oeniponte 1955.
s. 288:

nr 336. Minister poenitentiae. Solus sacerdos est minister sacramenti poenitentiae: Christus enim solis apostolis eorumque in sacerdotio successoribus dixerat: Accipite Spiritum Sanctum; quorum remiseritis peccata remittuntur eis [Ioann 20, 22, 23]. Ideo Concilium Tridentinum anathemate eos damnat, qui dicunt sacerdotes non esse solos ministros absolutionis [Sess. 14. c. 6. can. 10. D. 902. 920. Cf. de hac quaestione dogmatica Pesch VII. n. 410 ss. Lercher IV, 2. 604 ss.]
Ex his sequitur: a. Qui invalide ordinatus est sacerdos, non potest absolvere a peccatis. b. Ecclesia non potest concedere potestatem absolvendi a peccatis ei, qui non est sacerdos, quia Ecclesia mutare non potest, quae a Christo instituta sunt. c. Falsum est diaconos unquam ex concessione Ecclesiae habuisse potestatem absolvendi a peccatis [De confessione non sacramentali diaconis facta cf. Benedictum XIV., De synodo l. 7. c. 16. n. 4 ss. Pesch VII. 415 s. Lercher, l.c. Gillmann, Zur Frage der Laienbeicht (Katholik 1909 S. 435)]. d. Peccator in nullo unquam casu tenetur confiteri peccata sua ei, qui non est sacerdos, quia ab ipso absolvi non potest.
Zapisane
Exite de illa populus meus: ut ne participes sitis delictorum eius, et de plagis eius non accipiatis.
Joker
uczestnik
***
Wiadomości: 216

« Odpowiedz #9 dnia: Sierpnia 29, 2012, 17:58:22 pm »

To po co absolucja? Sam żal doskonały jest wystarczający do odpuszczenia grzechów przecież...

Obrzęd absolucji sprzyja wzbudzeniu żalu doskonałego.

 Pewnie nie bardziej niż np. Msza św. Też czegoś tu nie rozumiem.
Zapisane
Bartek
Administrator
aktywista
*****
Wiadomości: 3689

« Odpowiedz #10 dnia: Sierpnia 30, 2012, 08:06:37 am »

Zwróćcie uwagę, Panowie, że posoborowe "absolucje generalne", w przeciwieństwie do stosowanych od wieków przez Kościół absolucji in casu necessitatis nie mają waloru sakramentalnego. Dlatego żal doskonały jest tu nieodzowny.
Zapisane
Hoc pulchrum est hominis munus et officium: ut oret ac diligat.
Bartek
Administrator
aktywista
*****
Wiadomości: 3689

« Odpowiedz #11 dnia: Sierpnia 30, 2012, 10:26:52 am »

Ale do spowiedzi jest potrzebny żal niedoskonały? I przy spowiedzi generalnej tez żal niedoskonały? Bo troche nie odróżniam absolucja generalna a spowiedz generalna

Spowiedź generalna = indywidualna spowiedź z całego życia.

Absolucja generalna - nazwę tę nosiło wiele obrzędów, m.in. związanych z udzieleniem odpustów, ale w niniejszym wątku mowa zasadniczo o dwóch:

1) Udzielenie rozgrzeszenia grupie osób bez indywidualnej spowiedzi w sytuacji zagrożenia życia, np. żołnierzom przed walką, na tonącym statku czy grupie skazańców:
http://www.youtube.com/watch?v=U3aSIQrrEfw#t=2m16s

2) Obrzęd pojednania wielu penitentów ze spowiedzią i rozgrzeszeniem ogólnym według posoborowego "Ordo Paenitentiae".
Zapisane
Hoc pulchrum est hominis munus et officium: ut oret ac diligat.
max
rezydent
****
Wiadomości: 392

« Odpowiedz #12 dnia: Sierpnia 30, 2012, 14:24:02 pm »

Dictionnaire de theologie catholique, t. 1, Paris 1930, s. 198
Waldensi (XII w.) nauczali, że wszyscy cnotliwi wierni świeccy posiadają uprawnienia kapłańskie, a więc m.in. prawo do rozgrzeszania.
Wiklef (zm. 1387) twierdzi, że kapłan wiarołomny i winny grzechu nie może udzielić rozgrzeszenia, ale za to cnotliwy wierny świecki może odpuszczać grzechy.
Luter podjął błąd Wiklefa. Oto jedno z jego zdań potępionych przez papieża Leona X: "W sakramencie pokuty i uwolnieniu od winy Papież lub biskup nie czyni więcej niż najniższy kapłan; owszem, gdzie nie ma kapłana, to samo czyni jakikolwiek chrześcijanin, nawet kobieta i dziecko".

Ha, wlasnie a propos Wiklefa, to zdaje mi sie, przywolany przeze mnie diakon mowil cos o takich praktykach w Anglii. Byc moze chodzilo wiec o jakichs zwolennikow Wiklefa, a prelegent nie raczyl wspomniec o potepieniu jego bledow, no bo jakze teraz mowic o heretykach, albo czyms podobnych. Musze sie wywiedziec, bo w kontekscie tego, co Sz.PP przedmowcy napisali, jest to bardzo ciekawe.
Zapisane
Bartek
Administrator
aktywista
*****
Wiadomości: 3689

« Odpowiedz #13 dnia: Marca 19, 2020, 12:18:20 pm »

W związku z zarazą, węgierski episkopat zezwolił na stosowanie absolucji generalnej.

https://pl.aleteia.org/2020/03/18/pierwszy-episkopat-zezwolil-na-udzielanie-absolucji-generalnej
Zapisane
Hoc pulchrum est hominis munus et officium: ut oret ac diligat.
Strony: [1] Drukuj 
Forum Krzyż  |  Traditio  |  Katolicki punkt widzenia  |  Wątek: Absolucja « poprzedni następny »
 

Działa na MySQL Działa na PHP SMF 2.0.19 | SMF © 2014, Simple Machines Prawidłowy XHTML 1.0! Prawidłowy CSS!