Forum Krzyż
Disputatio => Sprawy ogólne => Wątek zaczęty przez: Eminens Eruditio w Listopada 23, 2011, 17:33:01 pm
-
Czy ktoś z szanownych forumowiczów mógłby wskazać różnice pomiędzy klasztorami benedyktyńskimi we Francji, chodzi mi o Le Barroux i Fontgombault
-
Różnią się przede wszystkim historią (Fontgombault jest starszym opactwem, fundacją Solesmes z lat 40., Le Barroux powstawało jako reakcja na to co działa się w klasztorach francuskich w latach 70.), a na pierwszy rzut oka rodzajem tonsury (w Le Barroux zostawiają pasemko włosów a w Fontgombault golą na łyso).
-
A co się tyczy konfliktu z FSSPX, to które dotyczyło czego?
-
... w Le Barroux zostawiają pasemko włosów ...
... w charakterystycznym kształcie fajerki (albo wąskiego wianka, jak ktoś nie widział fajerki na oczy) ;)
(http://www.nd-chretiente.com/2001/photos/Encens.JPG)
X. Diakon z prawej strony Kardynała Hoyosa.
(http://www.nd-chretiente.com/2001/photos/evang.JPG)
... a tu widziany z tyłu.
-
A co się tyczy konfliktu z FSSPX, to które dotyczyło czego?
Oba klasztory miały swoje trudniejsze chwile z FSSPX.
Jeśli chodzi o FG to chodzi przede wszystkim o lata 70 i decyzje o tym co robić z NOM. (w FG w latach 1974-1984 nie było mszy tradycyjnej, chociaż zachowana byłą cała monastyczna dyscyplina liturgiczna [ciche msze rano i msza konwentualna odprawiana przez hebdomadariusza] oraz tradycyjne oficjum benedyktyńskie)
Polecam lekturę tego: http://pismo.christianitas.pl/2010/10/list-opata-fontgombault-dom-jean-roy-do-arcybiskupa-lefebvre%E2%80%99a-1976/
W LeB ostra faza miała miejsce w 1988 wokół wiadomych wydarzeń.
-
A co się tyczy konfliktu z FSSPX, to które dotyczyło czego?
Oba klasztory miały swoje trudniejsze chwile z FSSPX.
Jeśli chodzi o FG to chodzi przede wszystkim o lata 70 i decyzje o tym co robić z NOM. (w FG w latach 1974-1984 nie było mszy tradycyjnej, chociaż zachowana byłą cała monastyczna dyscyplina liturgiczna [ciche msze rano i msza konwentualna odprawiana przez hebdomadariusza] oraz tradycyjne oficjum benedyktyńskie)
Polecam lekturę tego: http://pismo.christianitas.pl/2010/10/list-opata-fontgombault-dom-jean-roy-do-arcybiskupa-lefebvre%E2%80%99a-1976/
W LeB ostra faza miała miejsce w 1988 wokół wiadomych wydarzeń.
Doprecyzowując: FG zawsze było "w pełnej jedności", Le Barroux do tej "pełnej jedności" powróciło w 1988 r.
-
Doprecyzowując: FG zawsze było "w pełnej jedności", Le Barroux do tej "pełnej jedności" powróciło w 1988 r.
Traktując te określenia zupełnie pomocniczo i "technicznie" to tak.
-
Doprecyzowując: FG zawsze było "w pełnej jedności", Le Barroux do tej "pełnej jedności" powróciło w 1988 r.
Traktując te określenia zupełnie pomocniczo i "technicznie" to tak.
Doprecyzowanie konieczne, żeby się znowu piekiełko nie rozpętało ;).
-
A czy ktoś wie jakie są różnice w funkcjonowaniu tych klasztorów?
-
A czy ktoś wie jakie są różnice w funkcjonowaniu tych klasztorów?
Funkcjonowaniu w jakim sensie? Bo nie chodzi chyba o to, że w FG mają elektrownię wodną a w LB nie.
-
Fontgombault przejmuje na jesieni wymarłe opactwo we francuskiej Flandrii:
http://tridentijnsemis.blogspot.be/2013/01/fontgombault-neemt-abdij-van-wisques.html
-
Fontgombault przejmuje na jesieni wymarłe opactwo we francuskiej Flandrii:
http://tridentijnsemis.blogspot.be/2013/01/fontgombault-neemt-abdij-van-wisques.html
To jest chyba efektywniejszy sposób na ekspansję tradycji niż przekonywanie posoborowych hierarchów i kapłanów do porzucenia modernistycznych praktyk.
-
Primo, jak biskup diecezjalny sie nie zgodzi, to zadnej "ekspansji" nie bedzie. Znam multum przykladow, gdy projekt mniejszej lub wiekszej fundacji tradi rozbijal sie o ordynariusza albo o aktywistow diecezjalnych.
Secundo, to poszperalem tu i tam, i jak na razie co do Wisques to wszystko jest w trybie przypuszczajacym. Z F. ma przybyc pierwsza grupa mnichow, zeby zapoznac sie z domem i praca w nim (fabryka porcelany). Moze sie uda, oby, a moze nie. No i nie ma slowa o rycie tradycyjnymm. Nie sadze, zeby tych kilu mlodych mnichow narzucilo starym ojcom oficjum i liturgie trydencka. Pamietajmy, ze Fontgombault jest birytualne i mnisi nie widza przeszkod w odprawianiu Novus Ordo. Moze z czasem, jak wymra ojcowie ze starej ekipy.
-
No i nie ma slowa o rycie tradycyjnymm.
Ale gdzieś tam czytałem, że teraz będzie tradi (może na tej stronie flamandzkiej). Jak przyjdę z roboty to sprawdzę. Poza tym jeśli fundacja sie utrzyma - to nawet jeśli starzy ojcowie nie bedą chcieli trydencić to biologia sprawi, że za kilka lat i tak się stradycjonalizują.
-
A jakby tak przejęli Tyniec? ;)
-
Tyniec na razie nie wymiera (jeszcze).
-
Tyniec należy też do innej kongregacji (Zwiastowania).
Tymczasem sprawa w Wisques jest przyklepana między biskupem Arras a opatem FG.
-
Tyniec na razie nie wymiera (jeszcze).
To byłby cud nad cuda: strydentyzowany o. Knabit!
-
Bardzo dobry film o życiu mnichów w Le Barroux:
http://www.youtube.com/watch?v=WXHKvvSfxqk#at=1372
-
Tym razem nie Francja, a Włochy: Benedyktyni z Nursji. Po przerwaniu wielowiekowej tradycji przez Napoleona w 1810r., benedyktyni powrócili do swojego matecznika w 2000 r. Teraz okazuje się, iż dotychczasowy klasztor jest za mały i mnisi planują wybudować następny w pobliżu Nursji. Benedyktyni stosują ciekawą kombinację birytualizmu: ich "wewnętrznym" rytem jest Tridentina, zaś do działalności duszpasterskiej stosują także NOM. Zdjęcia i więcej informacji:
http://osbnorcia.org/
http://eponymousflower.blogspot.com/2013/09/basilica-of-nursia-winning-back.html
Wspaniały film dokumentalny o życiu benedyktynów:
http://www.youtube.com/watch?v=o9fDs9_eWY4
Edit:
Tu reklama ich piwa:
http://www.youtube.com/watch?v=s74warG_YmA
-
Od 11 października Wisques przejmuje zwyczaje Opactwa Fontgombault. (czyli mówiąc po naszemu - się stradycjonalizuje :) )
http://www.abbaye-saint-paul-wisques.com/arrivee-des-freres-de-l’abbaye-notre-dame-de-fontgombault/
-
À 9 h 45 notre évêque, Mgr Jaeger, présidera la messe où les prêtres des deux communautés concélébreront. ::) ::)
-
TEN Dżager?
-
Tego Dżeggera mendżera syn to jest kapłanem FSSP w Wenecji.
-
Zdjęcia z ostatniego dnia przed przejęciem i pierwszego po przejęciu.
http://plus.google.com/b/104453901867384279704/104453901867384279704/posts/RDbQ8KSYVoE
http://www.facebook.com/Christianitas/posts/10151694544955920
-
Niech będzie Bóg uwielbiony, niech będzie uwielbione święte Imię jego!