Forum Krzyż

Traditio => Summorum Pontificum => Wątek zaczęty przez: Regiomontanus w Kwietnia 03, 2010, 15:45:01 pm

Tytuł: Reforma obrzędów Wielkiego Tygodnia - 1951-1955
Wiadomość wysłana przez: Regiomontanus w Kwietnia 03, 2010, 15:45:01 pm
Uczestnicząc w ceremoniach Wielkiego Tygodnia, zawsze z pewnym smutkiem porównuję tekst z mojego starego mszalika z lat 50-tych  z tym, co widzę i słyszę (tj. z liturgią 1962 r).

Niedawno natknąłem się na jednej ze stron internetowych na takie oto stwierdzenie:

"The Modernist changes of 1956-1962 were engineered by the Freemason presbyter Hannibal Bugnini, the Chief Architect of the Novus Ordo of 1969, and were never approved by Pope Pius XII personally or officially published in the Acta Apostolicae Sedis. They were introduced by Bugnini as the basis of the Novus Ordo."

"Modernistyczne zmiany z lat 1956-1962 były zaprojektowane przez masona H. Buniniego, glównego architekta NOM, i nie były nigdy zaaprobowane przez papieża Piusa XII osobiście ani opublikowane w Acta Apostolicae Sedis".

Czy to faktycznie jest prawda (że Pius XII formalnie nie zaaprobował tych zmian)?   Bo wygląda na to, że Maxima Redemptionis Piusa XII mówi tylko o zmianach czasu odprawiania ceremonii, ale nie o zmianach rubryk i tekstu. W jaki sposób w takim razie promulgowano te reformy?
Tytuł: Odp: Reforma obrzędów Wielkiego Tygodnia - 1951-1955
Wiadomość wysłana przez: Krusejder w Kwietnia 03, 2010, 16:59:35 pm
bzdura, Pius XII zaaprobował te zmiany

ale czy wszystkie są szczęśliwe ? hmm, pewnie nie. mam na mysli wlk piątek
Tytuł: Odp: Reforma obrzędów Wielkiego Tygodnia - 1951-1955
Wiadomość wysłana przez: cabbage w Kwietnia 03, 2010, 18:05:36 pm
Cytuj
ale czy wszystkie są szczęśliwe ? hmm, pewnie nie. mam na mysli wlk piątek

A cóż takiego zmieniono w Wielki Piątek?
Tytuł: Odp: Reforma obrzędów Wielkiego Tygodnia - 1951-1955
Wiadomość wysłana przez: ryszard1966 w Kwietnia 03, 2010, 18:23:52 pm
trochę zreformowano tzw. ,,mszę uprzednio poświęconych darów"(czyli obrzędy Komunii Świętej), ale zmiany nie są wielkie. Nie wiem czy też kiedyś świeccy mogli śpiewać Pasję w Wielki Piątek. Chyba nie.
Tytuł: Odp: Reforma obrzędów Wielkiego Tygodnia - 1951-1955
Wiadomość wysłana przez: x. Konstantyn Najmowicz w Kwietnia 03, 2010, 20:54:23 pm
trochę zreformowano tzw. ,,mszę uprzednio poświęconych darów"(czyli obrzędy Komunii Świętej), ale zmiany nie są wielkie.
Raczej spore. Skasowano kielich, podniesienie Hostii, okadzenie, Komunię przyjmował tylko celebrans i szaty były cały czas czarne. To tak w skrócie niektóre zmiany. 
Nie wiem czy też kiedyś świeccy mogli śpiewać Pasję w Wielki Piątek. Chyba nie.
Obecnie też nie mogą. Dopiero ryt '65 na to pozwolił.
Tytuł: Odp: Reforma obrzędów Wielkiego Tygodnia - 1951-1955
Wiadomość wysłana przez: Regiomontanus w Kwietnia 03, 2010, 21:08:51 pm
Prócz tego:

- przy modlitwie za Żydów przedtem nie klękano, po reformie juz tak
- zniesiono śpiewanie pięknego i bardzo starego hymnu Vexilla Regis

i wiele innych pomniejszych zmian. Tutaj jest artykul po włosku wyliczający zmiany:
http://disputationes-theologicae.blogspot.com/2010/03/la-riforma-della-settimana-santa-negli.html (http://disputationes-theologicae.blogspot.com/2010/03/la-riforma-della-settimana-santa-negli.html)
Tłumaczenie googla:
http://translate.google.com/translate?js=y&prev=_t&hl=en&ie=UTF-8&layout=1&eotf=1&u=http%3A%2F%2Fdisputationes-theologicae.blogspot.com%2F2010%2F03%2Fla-riforma-della-settimana-santa-negli.html&sl=it&tl=pl (http://translate.google.com/translate?js=y&prev=_t&hl=en&ie=UTF-8&layout=1&eotf=1&u=http%3A%2F%2Fdisputationes-theologicae.blogspot.com%2F2010%2F03%2Fla-riforma-della-settimana-santa-negli.html&sl=it&tl=pl)

Zmiany w obrzędach Wielkiej Soboty są szczególnie daleko idące.

Ale moje pytanie dalej pozostaje otwarte: w jaki sposób promulgowano te zmiany - tzn. jaki dokładnie dokument papieski o tym mówi?
Tytuł: Odp: Reforma obrzędów Wielkiego Tygodnia - 1951-1955
Wiadomość wysłana przez: szija w Kwietnia 03, 2010, 21:12:49 pm
A Wielka Sobota i Wigilia Paschalna? Bo przyznam szczerze, że mi się ta "obecna" Wigilia w obu formach trochę dziwna zdaje...
Tytuł: Odp: Reforma obrzędów Wielkiego Tygodnia - 1951-1955
Wiadomość wysłana przez: Regiomontanus w Kwietnia 03, 2010, 21:18:50 pm
A Wielka Sobota i Wigilia Paschalna? Bo przyznam szczerze, że mi się ta "obecna" Wigilia w obu formach trochę dziwna zdaje...

Tutaj zmany były szczególnie dziwne i jak się wydaje dość sztuczne: np redukcja proroctw z 12 do 4, rozbicie litanii do wszystkich Św. na dwie części, dołożenie odnowienia obietnic chrzcielnych (rzecz stworzona "ex nihilo", nigdy wcześniej nie znana), itd.
Tytuł: Odp: Reforma obrzędów Wielkiego Tygodnia - 1951-1955
Wiadomość wysłana przez: Nathanael w Kwietnia 03, 2010, 22:15:10 pm
Polecam książkę: Krzystek A. (ks.), Generalna reforma liturgiczna papieża Piusa XII, Szczecin 2000, stron 343.

Dekrety (za: Ziółkowski J. (ks.), Mały ceremoniał dla kleryków i kapłanów, Poznań 1957, stron 109):

1. Dekret ogólny św. Kongregacji Rytu o odnowieniu obrzędów Wielkiego Tygodnia
2. Instrukcja o należytym odprawianiu wznowionego porządku Wielkiego Tygodnia
3. Objaśnienie odnośnie do czynności liturgicznych podczas "Świętego Triduum" zgodnie z odnowionym porządkiem Wielkiego Tygodnia
4. Instrukcja Komisji Liturgicznej Episkopatu Polski na Wielki Tydzień

Są miejsca, gdzie można uczestniczyć w Liturgii Wielkiego Tygodnia sprawowanej według dawnego porządku, sprzed reform Piusa XII (zapewne nie w całości, ale po części).
Tytuł: Odp: Reforma obrzędów Wielkiego Tygodnia - 1951-1955
Wiadomość wysłana przez: x. Konstantyn Najmowicz w Kwietnia 03, 2010, 22:45:49 pm
Są miejsca, gdzie można uczestniczyć w Liturgii Wielkiego Tygodnia sprawowanej według dawnego porządku, sprzed reform Piusa XII (zapewne nie w całości, ale po części).
W Polsce w Krakowie u ks. Rafała Trytka i we wszystkich kaplicach SV.
Tytuł: Odp: Reforma obrzędów Wielkiego Tygodnia - 1951-1955
Wiadomość wysłana przez: Krusejder w Kwietnia 03, 2010, 23:49:19 pm
A Wielka Sobota i Wigilia Paschalna? Bo przyznam szczerze, że mi się ta "obecna" Wigilia w obu formach trochę dziwna zdaje...

Tutaj zmany były szczególnie dziwne i jak się wydaje dość sztuczne: np redukcja proroctw z 12 do 4, rozbicie litanii do wszystkich Św. na dwie części, dołożenie odnowienia obietnic chrzcielnych (rzecz stworzona "ex nihilo", nigdy wcześniej nie znana), itd.

przyznam sie Panstwu, ze mialem dzis celowo Mszalik o. Lefebvre'a z 1931, sledzilem roznice w formie rytu i co do zmiany samego tekstu, korzysci nie widze. Na pewno czytanie tych 12 proroctw musialo trwac konkretnie, ale czy się komu spieszy w taki dzień ;) ?

To i u modernistow potrafia dzis byc proroctwa czytane w liczbie wiekszej niz 4
Tytuł: Odp: Reforma obrzędów Wielkiego Tygodnia - 1951-1955
Wiadomość wysłana przez: porys w Kwietnia 03, 2010, 23:55:55 pm
Ks. Raivo FSSPX też odprawia wg. mszału sprzed 1955 r.
Jako ciekawostkę przeczytałem dziś, że Jan XXIII po wyrzuceniu ks. Bugniniego też powrócił do wcześniejszej wersji obchodów Triduum (przynajmniej w 1959 r. tak było).
Tytuł: Odp: Reforma obrzędów Wielkiego Tygodnia - 1951-1955
Wiadomość wysłana przez: Nathanael w Kwietnia 04, 2010, 08:39:13 am
Są miejsca, gdzie można uczestniczyć w Liturgii Wielkiego Tygodnia sprawowanej według dawnego porządku, sprzed reform Piusa XII (zapewne nie w całości, ale po części).
W Polsce w Krakowie u ks. Rafała Trytka i we wszystkich kaplicach SV.

Są tacy, którzy w pełnej łączności z Stolicą Apostolską odprawiają w ten (starszy) sposób ;)
Tytuł: Odp: Reforma obrzędów Wielkiego Tygodnia - 1951-1955
Wiadomość wysłana przez: kamilek w Kwietnia 04, 2010, 12:47:09 pm
.
Tytuł: Odp: Reforma obrzędów Wielkiego Tygodnia - 1951-1955
Wiadomość wysłana przez: x. Konstantyn Najmowicz w Kwietnia 04, 2010, 15:05:00 pm
Są miejsca, gdzie można uczestniczyć w Liturgii Wielkiego Tygodnia sprawowanej według dawnego porządku, sprzed reform Piusa XII (zapewne nie w całości, ale po części).
W Polsce w Krakowie u ks. Rafała Trytka i we wszystkich kaplicach SV.

Są tacy, którzy w pełnej łączności z Stolicą Apostolską odprawiają w ten (starszy) sposób ;)
Nie słyszałem, by Stolica Apostolska dawała komuś jakieś indulty na celebrację W. Tygodnie z ksiąg sprzed 1955. Odprawiają też rano obrzędy czy wieczorem?
Tytuł: Odp: Reforma obrzędów Wielkiego Tygodnia - 1951-1955
Wiadomość wysłana przez: Klemens w Kwietnia 04, 2010, 16:07:47 pm
Tutaj zmany były szczególnie dziwne i jak się wydaje dość sztuczne: np redukcja proroctw z 12 do 4, rozbicie litanii do wszystkich Św. na dwie części, dołożenie odnowienia obietnic chrzcielnych (rzecz stworzona "ex nihilo", nigdy wcześniej nie znana), itd.

Co do litanii, w modlitewniku Te Deum Laudamus była ona ok. dwietrzecie razy dłuższa. Dlaczego?

Tak to prawda, litania do wszystkich św. przed papieżem Piusem XII była o wiele dłuższa. Teraz jest tak rozbita do wyboru ABC.
Litaniae Sanctorum.
Tytuł: Odp: Reforma obrzędów Wielkiego Tygodnia - 1951-1955
Wiadomość wysłana przez: cabbage w Kwietnia 04, 2010, 16:24:55 pm
Dla mnie to już total kosmos information  ;D ale bardzo mi się podobał wczorajszy obrzęd poświęcenia wody, to mieszanie krzyżma itd. Piękne to jest i daaaaaaleko piękniejsze i głębsze w treść od obrzędu NOM-owego.
Tytuł: Odp: Reforma obrzędów Wielkiego Tygodnia - 1951-1955
Wiadomość wysłana przez: Major w Kwietnia 04, 2010, 16:40:44 pm
Od NOMowego wszystko prawie co tradycyjne jest piękniejsze.
Tytuł: Odp: Reforma obrzędów Wielkiego Tygodnia - 1951-1955
Wiadomość wysłana przez: manna w Kwietnia 04, 2010, 20:48:39 pm
Od NOMowego wszystko prawie co tradycyjne jest piękniejsze.

z czystej ciekawości i bokotematycznie: a co nie jest?
Tytuł: Odp: Reforma obrzędów Wielkiego Tygodnia - 1951-1955
Wiadomość wysłana przez: Nathanael w Lipca 28, 2010, 14:31:14 pm
x. Stefano Carusi IBP o reformie Wielkiego Tygodnia w latach 1951 - 1956:

- [w oryginale włoskim:] http://disputationes-theologicae.blogspot.com/2010/03/la-riforma-della-settimana-santa-negli.html (http://disputationes-theologicae.blogspot.com/2010/03/la-riforma-della-settimana-santa-negli.html)
- [angielskie tłumaczenie:] http://rorate-caeli.blogspot.com/2010/07/reform-of-holy-week-in-years-1951-1956.html (http://rorate-caeli.blogspot.com/2010/07/reform-of-holy-week-in-years-1951-1956.html)
- I krótka notatka NLM z obietnicą komentarza: http://www.newliturgicalmovement.org/2010/07/don-stefano-carusi-reform-of-holy-week.html (http://www.newliturgicalmovement.org/2010/07/don-stefano-carusi-reform-of-holy-week.html)
Tytuł: Odp: Reforma obrzędów Wielkiego Tygodnia - 1951-1955
Wiadomość wysłana przez: Guldenmond w Lipca 28, 2010, 14:52:12 pm
http://www.google.com/search?ie=UTF-8&oe=UTF-8&q=holy+week+1955&domains=New+Liturgical+Movement&sitesearch=http%3A%2F%2Fwww.newliturgicalmovement.org
Tytuł: Odp: Reforma obrzędów Wielkiego Tygodnia - 1951-1955
Wiadomość wysłana przez: Nathanael w Lipca 31, 2010, 08:21:36 am
http://www.google.com/search?ie=UTF-8&oe=UTF-8&q=holy+week+1955&domains=New+Liturgical+Movement&sitesearch=http%3A%2F%2Fwww.newliturgicalmovement.org

Link do tego cyklu podany jest wyżej [tzn. na NLM się do niego odnoszą], łatwiejszy dostęp: http://www.newliturgicalmovement.org/search/label/1955%20Holy%20Week%20Revisions (http://www.newliturgicalmovement.org/search/label/1955%20Holy%20Week%20Revisions), albo po prostu: http://www.newliturgicalmovement.org/2009/05/compendium-of-1955-holy-week-revisions_11.html (http://www.newliturgicalmovement.org/2009/05/compendium-of-1955-holy-week-revisions_11.html)

---

EDIT:

http://www.newliturgicalmovement.org/2010/07/don-stefano-carusi-on-holy-reform-of.html (http://www.newliturgicalmovement.org/2010/07/don-stefano-carusi-on-holy-reform-of.html):

Cytuj
As Shawn noted on Wednesday, Don Stefano Carusi, a priest of the Institute of the Good Shepherd, has recently written an analysis of the Holy Week reforms promulgated by Pope Pius XII between 1951 and 1956. The original Italian text was first posted on Disputationes Theologicae in March; an English version has just been made available this week on Rorate Caeli.

Don Carusi’s treatment of the subject should certainly be read by those who are interested in the liturgical changes of the pre-Conciliar period. Much detail on the reform is given from the notes of the committee that created it, which were recently published by Msgr. Nicola Giampietro; these notes provide a great deal of useful information concerning both the reformers themselves, and the sources (or putative sources) for the various changes that were made. Such information is particularly important because many of those who were involved in the new Holy Week would later participate in the post-Conciliar liturgical reform. Furthermore, as some of committee’s own members have noted, the Holy Week reform was the first substantial change made to the Roman Missal since the time of St. Pius V, and several features of the post-Conciliar liturgy were given a trial run, so to speak, in 1955. To give only one example, praying versus populum was first made a formal part of the Roman Rite in the new version of the blessing of palms.

After a brief description of each change, Don Carusi also offers a theological commentary on the meaning of the changes; this commentary is as a whole very well done, and should be carefully considered by the reader on a point-by-point basis. There are a few matters which might have been given greater attention; for example, the cutting back of the Easter prophecies from twelve to four is hardly mentioned. Likewise, he correctly notes that in the Missal of St. Pius V, the Cross remained on the altar throughout the Mass of the Presanctified, a custom which was altered by the 1955 reform. However, there were many medieval usages in which the Cross was not present for the first part of the rite, and was brought from the sacristy with a solemn procession, (as a general rule, with a far more solemn procession than the one instituted in 1955). However, Don Carusi’s critique in itself suffers nothing from these omissions.

Much of it is certainly written in an unabashedly polemical vein. For example, describing the newly introduced rubric that the people recite the Lord’s Prayer with the celebrant on Good Friday, he writes, first quoting the notes of the committee:

    “The pastoral preoccupation with a conscious and active participation on the part of the Christian community” is dominant. The faithful must become “true actors in the celebration .... This was demanded by the faithful, especially those more attuned to the new spirituality.... The Commission was receptive to the aspirations of the people of God.” It remains to be proven whether these aspirations belonged to the faithful or to a group of avant-garde liturgists…

Likewise, in regard to the alteration of the rituals performed during the Exultet, “Thus it happened that one of the most significant moments of the liturgical cycle became a theater-piece of astonishing incoherence.”

The commentary makes it very clear that Don Carusi regards the Holy Week reform as a hastily made-up concession to the fashionable liturgical ideas of the 1950’s, and a gross impoverishment of the Roman Rite. On the other hand, given the circumstances of its implementation, and the fact that so much of it was jettisoned by its own creators in the making of the post-Conciliar liturgy, it is difficult not to share his opinion in a great many respects.

There is one passage in particular which should be noted, not only for its own sake, but for the important shift in the methodology of liturgical scholarship which it represents. It is undeniably the case that at the time the Holy Week reform was introduced, many of the “known facts” of liturgical scholarship were in reality merely assumptions or conjectures. Such a “fact” was the origin of the Good Friday ritual known as the Mass of the Presanctified, in which a consecrated Host was incensed as at Mass, and then the Fraction ritual of Mass performed with It into a chalice of unconsecrated wine. It was the common opinion of liturgical scholars that this rite derived from “a belief in the Middle Ages that the commingling of the consecrated bread… alone in the wine was sufficient to consecrate even the wine… once the Eucharist was studied more profoundly, the lack of foundation for this belief was understood. But the rite remained.”

Don Carusi points out that this opinion was shared by the committee, and provided the basis of the reform, in which the entire rite of the Presanctified was eliminated. (I have here given his citation of it from their notes.) He also points out that this idea is a mere conjecture that rests on no historical foundation. In addition, he correctly notes the resulting impliction that, according to the reformers, “the Roman Church fell into error to the point that she made it (i.e. the error) part of the liturgy with this precise theological view in mind… In this context, one would be affirming that the Roman Church, conscious of the serious error, did not wish to correct it.”

What Don Carusi has written here is not just an argument for or against a particular form of the rite of Good Friday. It is more importantly a statement of the principal that any reform of the liturgy must be based on sound historical research, rather than guesswork, and must take into careful consideration all of the theological implications of what is done. (He is not, of course, the only liturgical scholar to do so, and apply this principal to his work.) I consider that the broader implications of what he writes on this and similar topics are such that even those who may not be particularly interested in the Holy Week reform should read his critique for a good understanding of how liturgical research, and liturgical reform, ought to be accomplished.

Może ktoś byłby w stanie przetłumaczyć ów analizę reform? :)
Tytuł: Odp: Reforma obrzędów Wielkiego Tygodnia - 1951-1955
Wiadomość wysłana przez: jwk w Lipca 31, 2010, 09:34:55 am
Od NOMowego wszystko prawie co tradycyjne jest piękniejsze.
z czystej ciekawości i bokotematycznie: a co nie jest?
Ja zrozumiałem, że Pan Major z wrodzonej skromności nie chciał postawić kropki nad i.  ;)
Tytuł: Odp: Reforma obrzędów Wielkiego Tygodnia - 1951-1955
Wiadomość wysłana przez: Bartek w Kwietnia 23, 2011, 16:11:36 pm
Czy ktoś z Państwa władający najnowszym (1963?) mszalikiem tynieckim mógłby mi podać zamieszczony tam przekład modlitwy po drugiej lekcji Wigilii Paschalnej? Interesuje mnie, czy wyjaśnia się tam przeciętnemu zjadaczowi chleba owo "dostąpienie uczestnictwa w pełności łask Izraela" ;)
Tytuł: Odp: Reforma obrzędów Wielkiego Tygodnia - 1951-1955
Wiadomość wysłana przez: xxxyyy w Kwietnia 23, 2011, 16:44:57 pm
mszalik '63
"Wiemy, o Boże, że i w naszych czasach jaśnieją Twe pradawne cuda. Dla zbawienia wszystkich narodów działasz dzisiaj przez wodę odrodzenia to, co uczyniłeś dla jednego narodu wybawiając go mocą Swojej prawicy z egipskiej niewoli. Spraw, aby cała ludzkość weszła do liczby synów Abrahama i dostąpiła godności wybranego ludu izraelskiego. Przez Pana..."
Tytuł: Odp: Reforma obrzędów Wielkiego Tygodnia - 1951-1955
Wiadomość wysłana przez: Tato w Kwietnia 23, 2011, 19:44:34 pm
Pięknie ...
Tytuł: Odp: Reforma obrzędów Wielkiego Tygodnia - 1951-1955
Wiadomość wysłana przez: Bartek w Kwietnia 05, 2012, 15:51:52 pm
Krytyczna analiza reformy obrzędów Wielkiego Tygodnia autorstwa ks. Stefano Carusiego IBP (http://rorate-caeli.blogspot.com/2010/07/reform-of-holy-week-in-years-1951-1956.html).

http://www.nowyruchliturgiczny.pl/2012/03/reforma-wielkiego-tygodnia-w-latach.html
http://www.nowyruchliturgiczny.pl/2012/04/reforma-wielkiego-tygodnia-w-latach.html
http://www.nowyruchliturgiczny.pl/2012/04/reforma-wielkiego-tygodnia-w-latach_03.html
http://www.nowyruchliturgiczny.pl/2012/04/reforma-wielkiego-tygodnia-w-latach_04.html
http://www.nowyruchliturgiczny.pl/2012/04/reforma-wielkiego-tygodnia-w-latach_05.html
http://www.nowyruchliturgiczny.pl/2012/04/reforma-wielkiego-tygodnia-w-latach_06.html
http://www.nowyruchliturgiczny.pl/2012/04/reforma-wielkiego-tygodnia-w-latach_07.html
http://www.nowyruchliturgiczny.pl/2012/04/reforma-wielkiego-tygodnia-w-latach_08.html
Tytuł: Odp: Reforma obrzędów Wielkiego Tygodnia - 1951-1955
Wiadomość wysłana przez: Bartek w Kwietnia 16, 2014, 08:52:47 am
Czy głośna adoracja przy Grobie Pańskim zgodna jest z duchem odnowionej liturgii?

http://duszpasterstwo.org/index.php?id=584&id2=51
http://www.apapiez.republika.pl/adoracje.htm#ADORACJA%20DLA%20M%C5%81ODZIE%C5%BBY%20NA%20WIELKI%20PI%C4%84TEK
http://www.apapiez.republika.pl/adoracje.htm#Wielka%20sobota%202002
Tytuł: Odp: Reforma obrzędów Wielkiego Tygodnia - 1951-1955
Wiadomość wysłana przez: ryszard1966 w Kwietnia 17, 2014, 14:28:53 pm
W jakich godzinach przed 1955 rokiem sprawowano Mszę Wieczerzy Pańskiej a w Wielki Piątek Liturgię Męki Pańskiej?
Tytuł: Odp: Reforma obrzędów Wielkiego Tygodnia - 1951-1955
Wiadomość wysłana przez: Tomasz w Kwietnia 18, 2014, 00:43:14 am
A Triduum hermeneutic

I here repeat, together with its very interesting thread, a post from 2009. I would not put everything in the same way if I wrote now; but I think the issues aare no less pressing than they were then.

http://liturgicalnotes.blogspot.com/2009/04/triduum-hermeneutic.html
Tytuł: Odp: Reforma obrzędów Wielkiego Tygodnia - 1951-1955
Wiadomość wysłana przez: Tomasz w Kwietnia 18, 2014, 00:45:00 am
Reforma liturgii Wielkiego Tygodnia z 1955 roku

Ceremonie Wielkiego Tygodnia znajdujące się w Mszale rzymskim z 1570 są produktem długiego i złożonego rozwoju, ale od tamtej pory aż do lat ’50 XX wieku pozostały istotnie niezmienione. Reforma z 1955 polegała na systematycznym skróceniu ceremonii, przywrócenie niektórych przestarzałych elementów, dodanie kilku zupełnie nowych, i zmianie czasu obrzędów. Każdy z tych aspektów może być krytykowany, a mają również miejsce między nimi napięcia, i te trudności stanowią pierwszą część sprawy na rzecz opcjonalnego używania ceremonii z 1570 przez katolików przywiązanych do Nadzwyczajnej Formy Rytu Rzymskiego.

http://pelagiusasturiensis.wordpress.com/2013/03/28/reforma-liturgii-wielkiego-tygodnia-z-1955/
Tytuł: Odp: Reforma obrzędów Wielkiego Tygodnia - 1951-1955
Wiadomość wysłana przez: Tomasz w Kwietnia 18, 2014, 00:47:43 am
Wielki Czwartek: Stary ryt a ryt z ‘55/62

http://pelagiusasturiensis.wordpress.com/2014/04/17/wielki-czwartek-1955/

Wielki Piątek: Stary ryt a ryt z ‘55/62

http://pelagiusasturiensis.wordpress.com/2014/04/18/wielki-piatek-stary-ryt-a-ryt-z-5562

Wielkanocna Wigilia Bugniniego z 1951: „Pierwszy krok” ku Novus Ordo

http://pelagiusasturiensis.wordpress.com/2014/04/19/wielkanocna-wigilia-bugniniego/
Tytuł: Odp: Reforma obrzędów Wielkiego Tygodnia - 1951-1955
Wiadomość wysłana przez: emek w Kwietnia 19, 2014, 17:31:54 pm
Mam pytanie o przedpiusowe obrzędy Wielkiej Soboty. Jaka była teologia tego dnia, czy tak jak dziś świętowano Zmartwychwstanie Chrystusa? A jeśli tak to czy nie był to lekki zgrzyt, że Pan Jezus umarł w piątek wieczorem, w sobotę rano zmartwychwstaje, a potem "czeka" do niedzielnego poranka na rezurekcję? Czy w takim wypadku po liturgii Wielkiej Soboty obowiązywał post?
Tytuł: Odp: Reforma obrzędów Wielkiego Tygodnia - 1951-1955
Wiadomość wysłana przez: Bartek w Kwietnia 19, 2014, 17:58:31 pm
"W nabożeństwach tego dnia odprawianych [chodzi o główną liturgię, a nie Brewiarz; Ciemna Jutrznia wielkosobotnia została w tym mszaliku zaliczona do Wielkiego Piątku, z wyznaczoną godziną odprawiania 4-tą po południu] jeszcze nie ustąpił smutek z powodu śmierci Zbawiciela, ale łagodnie przechodzi on już w radość, i pośród tęsknych tonów kościelnych pieśni pojawia się już raz po raz wesołe Alleluja; szaty kościelne koloru fioletowego w czasie nabożeństwa zmienia się na białe."

"Wielki Tydzień", wyd. Księgarnia Św. Wojciecha, 1928 r.

Podczas głównej liturgii Wielkiej Soboty śpiewano nadal przede wszystkim pieśni pasyjne.
Tytuł: Odp: Reforma obrzędów Wielkiego Tygodnia - 1951-1955
Wiadomość wysłana przez: RaSz w Kwietnia 19, 2014, 18:25:28 pm
Czy w takim wypadku po liturgii Wielkiej Soboty obowiązywał post?
Babcia była uczona, że pości się do momentu poświęcenia koszyczka :)
Tytuł: Odp: Reforma obrzędów Wielkiego Tygodnia - 1951-1955
Wiadomość wysłana przez: Andrzej75 w Kwietnia 19, 2014, 18:51:00 pm
Mam pytanie o przedpiusowe obrzędy Wielkiej Soboty. Jaka była teologia tego dnia, czy tak jak dziś świętowano Zmartwychwstanie Chrystusa?

Oficjum jest z Wielkiej Soboty, czyli dotyczy spoczynku Chrystusa w grobie. To jest kontynuacja stanu, gdy był to dzień aliturgiczny. Natomiast Msza jest wprawdzie antycypowana, ale oprócz tematyki chrzcielnej to właśnie noc Zmartwychwstania jest jej podstawowym wątkiem. Kończyła się ona I Nieszporami niedzieli, a zatem był to już okres wielkanocny. (Paradoksem jest, że od reform z 1955 r. najważniejsza uroczystość roku nie ma swych pierwszych Nieszporów). Zresztą Msza tej Wigilii, podobnie jak Msza Wigilii Zielonych Świątek, nie odprawia się w typowych dla wigilii fioletowych szatach, śpiewa się Alleluja.

A jeśli tak to czy nie był to lekki zgrzyt, że Pan Jezus umarł w piątek wieczorem, w sobotę rano zmartwychwstaje, a potem "czeka" do niedzielnego poranka na rezurekcję?

Trzeba jednak pamiętać, że rezurekcja była tylko zwyczajem lokalnym. W wielu krajach nie było tego zgrzytu, bo po prostu Wielka Sobota nie była tak wypełniona obrzędami: nie było świecenia pokarmów, nie było Grobu Pańskiego, nie było rezurekcji – tylko Oficjum i Msza. Można by powiedzieć, że w krajach Europy Środkowej i Wschodniej ceremonie "Otwarcia Grobu" w nocy z soboty na niedzielę były dążeniem do jakiejś veritas horarum, skoro nie można było odprawiać samej Mszy wigilijnej w nocnej porze...

Tak pisze s. Maria Renata w Vivere cum Ecclesia t. IV (Wielki Post):
"Dawnymi czasy nie było żadnego nabożeństwa liturgicznego w dzień wielkosobotni: był to dzień żałoby, dzień ciszy i skupienia, pamiątka spoczynku Zbawiciela w grobie po okrutnej wielkopiątkowej męce. Wspaniałe, pełne głębokiego symbolizmu ceremonie zaczynały się dopiero wieczorem. W XI wieku przesunięto je na godziny poranne i stąd powstał szereg anomalii: cała Msza jest o Zmartwychwstaniu, śpiewamy pierwsze trzykrotne Alleluja, dzwonimy na Gloria we wszystkie dzwony, aby potem powrócić do kołatek, do grobów i żałobnych nastrojów... Może wiek XX, wiek odrodzenia liturgicznego, dożyje powrotu do dawnej praktyki – i tak jak mamy uroczą noc Bożego Narodzenia z Jutrznią i Pasterką, tak może się doczekamy uroczystego obchodu tej prawdziwej "Wielkiej Nocy" – nocy Zmartwychwstania Pańskiego, zakańczając ją o świcie wspaniałą Rezurekcją!"

Czy w takim wypadku po liturgii Wielkiej Soboty obowiązywał post?

Zgodnie z kan. 1252 § 4. KPK z 1917 r. "w Wielką Sobotę prawo to [o wstrzemięźliwości i poście] przestaje obowiązywać po południu". Od 1955 r. wraz z przesunięciem pory Mszy Wigilii Paschalnej post ścisły trwał do północy pomiędzy Wielką Sobotą a Niedzielą Zmartwychwstania.
Tytuł: Odp: Reforma obrzędów Wielkiego Tygodnia - 1951-1955
Wiadomość wysłana przez: ryszard1966 w Kwietnia 19, 2014, 19:01:14 pm
A właściwie o której godzinie sprawowano obrzędy Triudum przed 1955 rokiem?
Tytuł: Odp: Reforma obrzędów Wielkiego Tygodnia - 1951-1955
Wiadomość wysłana przez: Anna M w Kwietnia 19, 2014, 19:01:55 pm
Czy w takim wypadku po liturgii Wielkiej Soboty obowiązywał post?
Babcia była uczona, że pości się do momentu poświęcenia koszyczka :)

Kościół zachęca tego dnia do powstrzymywania się od spożywania pokarmów mięsnych (post paschalny). Kościół wraca do praktykowania postu paschalnego. W Wielki Piątek katolików obowiązuje post ścisły, a w Wielką Sobotę, aż do Wigilii Paschalnej wierni są zachęcani do zachowania tzw. postu paschalnego. Polega on na powstrzymywaniu się od spożywania pokarmów mięsnych.

http://www.archiwum.moja-ostroleka.pl/czy-w-wielka-sobote-obowiazuje-post,1206191815,2.html

http://archidiecezja.lodz.pl/new/?news_id=ebcbec7c60f9aeaef6211ea91b069f0e
Tytuł: Odp: Reforma obrzędów Wielkiego Tygodnia - 1951-1955
Wiadomość wysłana przez: Bartek w Kwietnia 19, 2014, 20:00:45 pm
@Anna M
Rozmawiamy o praktyce sprzed 1955 roku.
Tytuł: Odp: Reforma obrzędów Wielkiego Tygodnia - 1951-1955
Wiadomość wysłana przez: Andrzej75 w Kwietnia 19, 2014, 20:26:05 pm
A właściwie o której godzinie sprawowano obrzędy Triudum przed 1955 rokiem?

Rano, gdzieś o 8-9.

http://ebuw.uw.edu.pl/dlibra/plain-content?id=9987
"Ilustrowany Dziennik Polski" 1919 nr 72
Kraków, 18 kwietnia.
CEREMONIE KOŚCIELNE W WIELKI CZWARTEK W KRAKOWIE. [...]
W katedrze na Wawelu odprawił o godzinie 8 rano ks. biskup Nowak uroczystą Mszę św. w pontyfikalnej asyście, poczem odbyła się przed wielkim ołtarzem tradycyjna ceremonia obmywania nóg 12 starcom, dokonana przez ks. biskupa Nowaka. Na przygotowanych ławkach zasiadło 12 starców z Tow. dobroczynności. — Po ukończeniu ceremonii obdarowano starców chlebem i opłatkami. W czasie Mszy św. dokonał ks. biskup poświęcenia Olejów świętych.

http://www.lwow.com.pl/rocznik/katedra/kronika-katedry1923-27.html
Z kroniki katedry lwowskiej (1926):
"W. Sobota. Ceremonie wszystkie odprawił ks. kan. Dziurzyński. O g. 10 przyjechał Ks. Arcybiskup*, który prezydował w czasie mszy św. w todze i po lekcji odbierał homagium; śpiewali klerycy".

[* A zatem ceremonie poprzedzające Mszę musiały zacząć się o wiele wcześniej]
Tytuł: Odp: Reforma obrzędów Wielkiego Tygodnia - 1951-1955
Wiadomość wysłana przez: Bartek w Kwietnia 19, 2014, 20:40:03 pm
Z Kroniki Starus Ordo (s. 226), o Rezurekcji:

"(...) To tylko szkoda, że ciesząc się niezmierną popularnością i ściągając tłumy wiernych, tam gdzie się, jak u nas, z wieczora w sobotę odbywa, staje się też okazyą do zaniedbania obowiązku słuchania Mszy św. na Wielkanoc. Zdarza się bowiem, że parafianie, zjechawszy się z dalszych stron dla wzięcia udziału w ulubionem nabożeństwie, i powróciwszy późnym wieczorem albo i w nocy do domu, nazajutrz już do kościoła nie jadą, zajęci polskim zwyczajem, zajadaniem "święconego", co przecież w oczach pewnych osób za jeden z najważniejszych obowiązków religijnych uchodzi."
Tytuł: Odp: Reforma obrzędów Wielkiego Tygodnia - 1951-1955
Wiadomość wysłana przez: Andrzej75 w Kwietnia 19, 2014, 22:17:43 pm
Ks. Zachara o czytaniach Wigilii Wielkanocnej:

http://www.liturgia.pl/blogi/Maciej-Zachara-MIC/Czytania-Wigilii-Paschalnej-zarys-historii-I.html
http://www.liturgia.pl/blogi/Maciej-Zachara-MIC/Czytania-Wigilii-Paschalnej-zarys-historii-II.html
Tytuł: Odp: Reforma obrzędów Wielkiego Tygodnia - 1951-1955
Wiadomość wysłana przez: emek w Kwietnia 19, 2014, 22:23:42 pm
Czyli reformy Piusa XII (przynajmniej co do godziny sprawowania Wigilii Paschalnej) można uznać za słuszne?
Tytuł: Odp: Reforma obrzędów Wielkiego Tygodnia - 1951-1955
Wiadomość wysłana przez: Regiomontanus w Kwietnia 19, 2014, 22:47:03 pm
Czyli reformy Piusa XII (przynajmniej co do godziny sprawowania Wigilii Paschalnej) można uznać za słuszne?

Może i było słuszne, ale w obecnych warunkach doprowadziło to do do pomniejszenia wagi niedzieli Wielkanocnej jako święta, przynajmniej w niektórych regionach świata.

Np. w tradi-parafiach po tej stronie oceanu typowa Wigilia Paschalna zaczyna się o 22:00 a kończy dobrze po 1:00 w nocy. Ci, którzy byli na tej uroczystości nie mają już energii przybyć na następną mszę w niedzielę rano, zwłaszcza, że wielu wiernych dojeżdża z daleka (u mnie np. kluczowe osoby z chóru dojeżdżają 120km).  W związku z tym w niedzielę czesto nie ma nawet Mszy śpiewanej, jest tylko cicha, a wiernych przychodzi mało (bo byli w nocy, co spełnia obowiązek niedzielny).
Ponieważ poniedziałku Wielkanocnego się tu nie świętuje, więc człowiek ma wrażenie, że Święta  Wielkanocne kończą się w nocy z soboty na niedzielę  :(
Tytuł: Odp: Reforma obrzędów Wielkiego Tygodnia - 1951-1955
Wiadomość wysłana przez: jwk w Kwietnia 21, 2014, 15:49:54 pm
Tymczasem posoboractwo nawet te zreformowane obrzędy doprowadzają do agresji ...
http://info.wiara.pl/sonda/wyniki/1966466.Nasze-Triduum (http://info.wiara.pl/sonda/wyniki/1966466.Nasze-Triduum)
Tytuł: Odp: Reforma obrzędów Wielkiego Tygodnia - 1951-1955
Wiadomość wysłana przez: Tomasz w Kwietnia 21, 2014, 17:47:11 pm
Compendium of the 1955 Holy Week Revisions of Pius XII

cz. 1 - The Palm Sunday Blessing and Procession of Palms - http://www.newliturgicalmovement.org/2009/03/compendium-of-1955-holy-week-revisions.html
cz. 2 - The Masses of Palm Sunday, Holy Tuesday and Spy Wednesday - http://www.newliturgicalmovement.org/2009/03/compendium-of-1955-holy-week-revisions_28.html
cz. 3 - The Mass of Holy Thursday and the Mandatum - http://www.newliturgicalmovement.org/2009/03/compendium-of-1955-holy-week-revisions_30.html
cz. 4.1 - The Mass of Presanctified on Good Friday, Mass of the Catechumens and the Solemn Prayers - http://www.newliturgicalmovement.org/2009/04/compendium-of-1955-holy-week-revisions.html
cz. 4.2 - Good Friday, The Adoration of the Cross and the Rite of the Presanctified - http://www.newliturgicalmovement.org/2009/04/compendium-of-1955-holy-week-revisions_03.html
cz. 5 - Tenebrae and the Divine Office of the Triduum - http://www.newliturgicalmovement.org/2009/04/compendium-of-1955-holy-week-revisions_07.html
cz. 6.1 - Holy Saturday and the Blessing of the New Fire, the Procession into the Church, the Exsultet and the Prophecies - http://www.newliturgicalmovement.org/2009/04/compendium-of-1955-holy-week-revisions_09.html
cz. 6.2 - Holy Saturday and the Blessing of the Font, Litany of the Saints, Mass and Vespers - http://www.newliturgicalmovement.org/2009/04/compendium-of-1955-holy-week-revisions_11.html
cz. 7 - The Vigil of Pentecost and the Readings from Sacred Scripture in Holy Week - http://www.newliturgicalmovement.org/2009/04/2009-compendium-of-1955-holy-week.html
cz. 8 - The Hours of the Celebration of the Holy Week Liturgies - http://www.newliturgicalmovement.org/2009/05/compendium-of-1955-holy-week-revisions.html
cz. 9 - The Reform of 1955 and the Post-Conciliar Holy Week - http://www.newliturgicalmovement.org/2009/05/compendium-of-1955-holy-week-revisions_11.html
Tytuł: Odp: Reforma obrzędów Wielkiego Tygodnia - 1951-1955
Wiadomość wysłana przez: Tomasz w Kwietnia 21, 2014, 17:53:27 pm
(https://scontent-b-cdg.xx.fbcdn.net/hphotos-frc1/t1.0-9/10157181_290123204479846_6828144814256172723_n.jpg)

(https://scontent-b-cdg.xx.fbcdn.net/hphotos-prn2/t1.0-9/1901931_290129034479263_8601133044085852119_n.jpg)

(https://scontent-a-cdg.xx.fbcdn.net/hphotos-prn2/t1.0-9/1538829_290129037812596_2243003236220422450_n.jpg)

(https://scontent-a-cdg.xx.fbcdn.net/hphotos-frc3/t1.0-9/10268655_290280381130795_5136695805927564566_n.jpg)

(https://fbcdn-sphotos-e-a.akamaihd.net/hphotos-ak-prn2/t1.0-9/1496658_290280407797459_8111828499689794907_n.jpg)

(https://scontent-a-cdg.xx.fbcdn.net/hphotos-prn1/t1.0-9/10174997_290124834479683_8030782485997953244_n.jpg)

(https://fbcdn-sphotos-c-a.akamaihd.net/hphotos-ak-frc3/t1.0-9/1619339_290123207813179_5471308650166270476_n.jpg)

(https://scontent-b-cdg.xx.fbcdn.net/hphotos-ash3/t1.0-9/1661105_290129381145895_6499807233399515106_n.jpg)
Tytuł: Odp: Reforma obrzędów Wielkiego Tygodnia - 1951-1955
Wiadomość wysłana przez: Kefasz w Kwietnia 22, 2014, 09:06:37 am
Tak pisze s. Maria Renata w Vivere cum Ecclesia t. IV (Wielki Post):

"Wielki Tydzień", wyd. Księgarnia Św. Wojciecha, 1928 r.

Błagam panów o udostępnienie skanów tych książek szerokim rzeszom tradi internautów!

Z Kroniki Starus Ordo (s. 226), o Rezurekcji:
A co to za kronika? ;)
Tytuł: Odp: Reforma obrzędów Wielkiego Tygodnia - 1951-1955
Wiadomość wysłana przez: emek w Kwietnia 22, 2014, 19:26:04 pm
(...)W związku z tym w niedzielę czesto nie ma nawet Mszy śpiewanej, jest tylko cicha, a wiernych przychodzi mało (bo byli w nocy, co spełnia obowiązek niedzielny).
I wszystko przez to, że tradycyjni katolicy są bardziej "świadomi", typowy wierny po Wigilii Paschalnej przyjdzie w niedziele bo nie wie, że wypełnił obowiązek niedzielny (podobnie jak z pasterką). Błogosławiona niewiedza!  ;)
Tytuł: Odp: Reforma obrzędów Wielkiego Tygodnia - 1951-1955
Wiadomość wysłana przez: Kefasz w Kwietnia 23, 2014, 08:58:26 am
od kiedy wigilia wypełnia obowiązek świątecznego wysłuchania mszy?
Tytuł: Odp: Reforma obrzędów Wielkiego Tygodnia - 1951-1955
Wiadomość wysłana przez: Regiomontanus w Kwietnia 23, 2014, 18:41:39 pm
od kiedy wigilia wypełnia obowiązek świątecznego wysłuchania mszy?

Czy wysłuchanie mszy w Wielką Sobotę tzw. mszy paschalnej wypełnia obowiązek wysłuchania mszy w pierwsze święto wielkanocne?

Odpowiem przekornie: Mszę Wigilii Paschalnej odprawia się nie w Wielką Sobotę, tylko w pierwsze święto Wielkanocy (po Nieszporach Wielkiej Soboty). Dlatego na mocy KPK 1983, kan. 1248 wypełnia się w ten sposób obowiązek niedzielny.
Tytuł: Odp: Reforma obrzędów Wielkiego Tygodnia - 1951-1955
Wiadomość wysłana przez: Bartek w Kwietnia 23, 2014, 20:47:49 pm
Problem jednak w tym, że CIC 1917 w swoim odpowiedniku dzisiejszego kan. 1248 nic nie mówił o porze wieczornej, zatem zgodnie z normami ogólnymi Kodeksu dzień liczyło się od północy. Stąd taki nacisk na odprawianie dopiero o północy zarówno Pasterki, jak i zreformowanej Mszy Wigilii Paschalnej.

Wydaje mi się więc, że do promulgacji nowego Kodeksu (a gdzieniegdzie do r. 1964, o czym pisał pan Andrzej75) osoby uczestniczące w Wigilii Paschalnej odprawianej za zgodą ordynariusza np. o 19:00 nie spełniały obowiązku niedzielnego, chyba że w latach 50-tych zabezpieczono się jakimś uzupełnieniem do CIC 1917, o którym nie wiem.
Tytuł: Odp: Reforma obrzędów Wielkiego Tygodnia - 1951-1955
Wiadomość wysłana przez: tytanik404 w Marca 16, 2015, 18:19:58 pm
Czy ktoś mógłby podrzucić Ordo obrzędów sprzed reform Piusa XII-Bugniniego z tłumaczeniem na polski/angielski?
Bardzo ciekawa publikacja w kontekście wątku:
"Ceremoniał obrzędów Wielkiego Tygodnia", F. Małaczyński, Warszawa 1958:
http://www.tridentina.pl/p/biblioteka-liturgiczna.html
Tytuł: Odp: Reforma obrzędów Wielkiego Tygodnia - 1951-1955
Wiadomość wysłana przez: Bartek w Marca 16, 2015, 18:38:55 pm
Proszę bardzo:

http://gloria.tv/media/9AotiQGGhZW
Tytuł: Odp: Reforma obrzędów Wielkiego Tygodnia - 1951-1955
Wiadomość wysłana przez: tytanik404 w Marca 16, 2015, 21:45:48 pm
"KSIĄŻKA Z MASOŃSKIEGO INDEKSU" 8)
Bardzo dziękuję
Tytuł: Odp: Reforma obrzędów Wielkiego Tygodnia - 1951-1955
Wiadomość wysłana przez: Vetus w Marca 31, 2015, 18:07:33 pm
Wielki Piątek: Stary ryt a ryt z ‘55/62

http://pelagiusasturiensis.wordpress.com/2014/04/18/wielki-piatek-stary-ryt-a-ryt-z-5562

Mi najbardziej szkoda pięknego obrzędu procesji z ciemnicy z Najświętszym Sakramentem, której towarzyszył śpiew hymnu Vexilla Regis. Komu to przeszkadzało? Ja jeszcze pamiętam z opowiadań mojej śp. babci jak to kiedyś w Wielki Piątek "ksiądz wynosił Pana Jezusa z Ciemnicy.."   :(
Tytuł: Odp: Reforma obrzędów Wielkiego Tygodnia - 1951-1955
Wiadomość wysłana przez: abdi w Marca 21, 2016, 12:38:52 pm
Z tego co sie orientuję to za Piusa XII zaszły zmiany w liturgii Triduum. Gdzieś czytałem, ze to był "poczatek końca" czego owocem była demolka liturgiczna po soborze. Moje pytanie - jakie powazne zmiany wprowadziła ta reforma i czy różne zgromadzenia tradycjne (z FSPPX włącznie) odprawiaja Triduum wg rubryk po, czy sprzed tej reformy?
Tytuł: Odp: Reforma obrzędów Wielkiego Tygodnia - 1951-1955
Wiadomość wysłana przez: rysio w Marca 21, 2016, 12:47:46 pm
Proszę poszukać na Nowym Ruchu Liturgicznym. Były tam opublikowane obszerne fragmenty włoskiej (?) książki na ten temat. Autor był zresztą pracownikiem komisji wprowadzającej zmiany. Tekst robi duże wrażenie.
Fsspx odprawia wg "ulepszonej" wersji.
Tytuł: Odp: Reforma obrzędów Wielkiego Tygodnia - 1951-1955
Wiadomość wysłana przez: Andrzej75 w Marca 21, 2016, 13:27:43 pm
http://krzyz.nazwa.pl/forum/index.php/topic,3874.msg146853.html#msg146853
Tytuł: Odp: Reforma obrzędów Wielkiego Tygodnia - 1951-1955
Wiadomość wysłana przez: ryszard1966 w Marca 21, 2016, 18:10:52 pm
W Polsce to chyba tylko x. Rafał Trytek celebruje Triduum z mszalu z sprzed 1955 roku.
Tytuł: Odp: Reforma obrzędów Wielkiego Tygodnia - 1951-1955
Wiadomość wysłana przez: porys w Marca 21, 2016, 23:28:23 pm
Swego czasu ks. Raivo Kokis FSSPX też celebrował wg. ksiąg sprzed '55. Wiem - byłem. widziałem.

Tytuł: Odp: Reforma obrzędów Wielkiego Tygodnia - 1951-1955
Wiadomość wysłana przez: Kefasz w Marca 23, 2016, 14:13:40 pm
Podczas głównej liturgii Wielkiej Soboty śpiewano nadal przede wszystkim pieśni pasyjne.
W czasie ofiarowania i agnus dei i komunii śpiewano pieśni o męce pana jezusowej?
Tytuł: Odp: Reforma obrzędów Wielkiego Tygodnia - 1951-1955
Wiadomość wysłana przez: Bartek w Marca 23, 2016, 15:11:14 pm
Dobre pytanie. Na pewno przy Grobie Pańskim śpiewano pieśni pasyjne aż do rezurekcji. I udział ludu w samej liturgii Wielkiej Soboty nie był zbyt liczny.
Tytuł: Odp: Reforma obrzędów Wielkiego Tygodnia - 1951-1955
Wiadomość wysłana przez: Krusejder w Maja 10, 2016, 23:53:25 pm
Mszał Jana XXIII z 1962 r. to banalny produkt, powstały dla potrzeb chwili.

http://przedsoborowy.blogspot.com/2016/05/ktorego-kalendarza-uzywac-ktorych-ksiag.html
Tytuł: Odp: Reforma obrzędów Wielkiego Tygodnia - 1951-1955
Wiadomość wysłana przez: abdi w Lutego 06, 2018, 10:45:39 am
wertując zapiski Wyszyńskiego, jego uwagi co do reformy Wielkiego Tygodnia:

" O godz. 20.00 udałem się do prokatedry na nabożeństwo wigilijne Wielkiej Soboty, wg nowych zarzadzeń Stolicy Świętej. Kościół wydobył skarby swych dziejowych doświadczeń na czasy dzisiejsze. Wywyszenie paschału jest mocnym naciskiem na Lumen Christi w swiecie. A wspaniałe poświęcenie wody coram populo i procesja do fons baptismatis oraz odnowienie przyrzeczeń - odwołuje sie do konsekwencji płynących ze chrztu świetego. Lud, tłumnie przybyły na tę uroczystość, jest pod silnym wrażeniem. Widać to z jego uwagi, z jaką śledzi święte obrzędy. Pomaga mu umiejętne objaśnienie z ambony przez jednego z młodych kapłanów. Sam obrzęd ze mszą św. trwa dwie i pół godziny. Sprawe kompilkuje procesja rezurekcyjna, która miała mieć miejsce zaraz po Mszy św. Wtedy, gdy ludzie już są nasyceni, mają przeżyć jeszcze jeden moment, który w polskiej religijności ma swoje olbrzymie znaczenie. I tu widać, że to juz nieco za wiele. Znaczna część ludzi odpłynęła wskutek spóźnionej pory i obawy noclegu na ulicy. Rzecz cała w tym, by umiejscowić tak procesję rezurekcyjną, aby nie utracić jej doniosłego znaczenia dla polskiego życia religijnego. Można nawet lepiej będdzie nie łączyć tej procesji z obrzędami wielkosobotnimi. W całości jednak reforma wigilii Zmartwychwstania ma doniosłe religijne znaczenie." 12 IV 1952 r.
Tytuł: Odp: Reforma obrzędów Wielkiego Tygodnia - 1951-1955
Wiadomość wysłana przez: miki w Lutego 06, 2018, 11:11:36 am
Dwie i pół godziny TYLKO?
Tytuł: Odp: Reforma obrzędów Wielkiego Tygodnia - 1951-1955
Wiadomość wysłana przez: Fragath w Lutego 06, 2018, 16:32:43 pm
Dwie i pół godziny TYLKO?

Bez chrztu i bierzmowania oraz zbędnego gadania nie powinno być problemu - te z Watykanu trwają 2:30-3:10 (a sam rozmiar Bazyliki powoduje ze sama precesja trwa 2/3 razy dłużej niż w normalnym kościele)
Tytuł: Odp: Reforma obrzędów Wielkiego Tygodnia - 1951-1955
Wiadomość wysłana przez: abdi w Lutego 06, 2018, 22:07:15 pm
rozpoczęto prace nad publikacja całości dziennika prywatnego Wyszyńskiego. Ciekawe czy znalazły się tam jego refleksję nad reformami liturgicznymi z lat sześćdziesiątych. I jeśli byłyby one krytyczne, to czy pojawi sie to w druku, czy zadziała wewnętrzna cenzura
Tytuł: Odp: Reforma obrzędów Wielkiego Tygodnia - 1951-1955
Wiadomość wysłana przez: binraf w Marca 29, 2018, 14:22:02 pm
Liturgia Triduum sprzed reform Piusa XII celebrowana również dziś


https://ekai.pl/liturgia-triduum-sprzed-reform-piusa-xii-celebrowana-rowniez-dzis/
Tytuł: Odp: Reforma obrzędów Wielkiego Tygodnia - 1951-1955
Wiadomość wysłana przez: Kalistrat w Kwietnia 03, 2018, 10:55:57 am
Szczęść Boże! Wklejam tutaj link do nagrania, które znakomicie pasuje do tego wątku. Nie piszę nic więcej, żeby nie spoilerować - dodam tylko, że warto obejrzeć :) https://www.youtube.com/watch?v=0hljcxKzNyM (https://www.youtube.com/watch?v=0hljcxKzNyM)
Tytuł: Odp: Reforma obrzędów Wielkiego Tygodnia - 1951-1955
Wiadomość wysłana przez: pauluss w Kwietnia 03, 2018, 16:48:03 pm
Szczęść Boże! Wklejam tutaj link do nagrania, które znakomicie pasuje do tego wątku. Nie piszę nic więcej, żeby nie spoilerować - dodam tylko, że warto obejrzeć :) https://www.youtube.com/watch?v=0hljcxKzNyM (https://www.youtube.com/watch?v=0hljcxKzNyM)
Ta lacina jest jakas taka jeszcze bardziej niezrozumiala niz normalnie ;D
Tytuł: Odp: Reforma obrzędów Wielkiego Tygodnia - 1951-1955
Wiadomość wysłana przez: Kefasz w Kwietnia 03, 2018, 19:03:58 pm
Szczęść Boże! Wklejam tutaj link do nagrania, które znakomicie pasuje do tego wątku. Nie piszę nic więcej, żeby nie spoilerować - dodam tylko, że warto obejrzeć :) https://www.youtube.com/watch?v=0hljcxKzNyM (https://www.youtube.com/watch?v=0hljcxKzNyM)
Wypada podpisać nagranie, a nawet je opisać.
Tytuł: Odp: Reforma obrzędów Wielkiego Tygodnia - 1951-1955
Wiadomość wysłana przez: Anna M w Kwietnia 06, 2018, 11:29:37 am
O reformie Liturgii Triduum Paschalnego rozmowa z Tomaszem Dekert:

Tomasz Dekert: Reforma liturgii Triduum Paschalnego miała charakter duszpasterski

Podstawowa różnica między liturgią przedsoborową a posoborową nie polega na detalach, ale ma charakter systemowy – mówi dr Tomasz Dekert w wywiadzie dla „Teologii Politycznej”
(...)
http://www.teologiapolityczna.pl/tomasz-dekert-reforma-liturgii-triduum-paschalnego-miala-charakter-duszpasterski
Tytuł: Odp: Reforma obrzędów Wielkiego Tygodnia - 1951-1955
Wiadomość wysłana przez: Regiomontanus w Kwietnia 06, 2018, 20:11:36 pm
Ciekawy artykuł. Przypomniało mi się, że należałoby odkręcić nie tylko reformy Piusa XII, ale jeszcze i reformy Urbana VIII... Tyle pięknych tekstów popsuł ten ostatni, do spółki z naszym rodakiem ...
Tytuł: Odp: Reforma obrzędów Wielkiego Tygodnia - 1951-1955
Wiadomość wysłana przez: Kefasz w Kwietnia 07, 2018, 19:20:06 pm
Sarbiewski był jednym z trzech poprawiaczy hymnów.

Papież Barbeżyński wszystkim wcisnął renesansowe hymny, lecz kapitułom Lateranu i Watykanu polecił zostać przy ortodoxyjnych.

To jest właśnie sławetna konsekwencja klerokratów.
Tytuł: Odp: Reforma obrzędów Wielkiego Tygodnia - 1951-1955
Wiadomość wysłana przez: abdi w Kwietnia 07, 2023, 19:11:21 pm
Odświeżając temat, ciekawy materiał nt charakteru zmian:

https://youtu.be/S9DngA89B8g - dot Niedzieli Palmowej

https://youtu.be/i3eh-s3KDLc. - dot W.Czwartku

https://youtu.be/lTWuforsxfE. - dot. W. Piątku

https://youtu.be/ctyM3YYYS3w. - dot W. Soboty


Tytuł: Odp: Reforma obrzędów Wielkiego Tygodnia - 1951-1955
Wiadomość wysłana przez: Kefasz w Kwietnia 07, 2023, 21:46:23 pm
Odnosząc się do początku nagrania o niedzieli kwietnej - pierwsza bardzo poważną reformą/rewolucją liturgiczną była reforma chorału i brewiarza.
Tytuł: Odp: Reforma obrzędów Wielkiego Tygodnia - 1951-1955
Wiadomość wysłana przez: abdi w Kwietnia 08, 2023, 00:17:45 am
Odnosząc się do początku nagrania o niedzieli kwietnej - pierwsza bardzo poważną reformą/rewolucją liturgiczną była reforma chorału i brewiarza.

Coś o tym wspomnieli w późniejszym filmiku
Tytuł: Odp: Reforma obrzędów Wielkiego Tygodnia - 1951-1955
Wiadomość wysłana przez: grzegorz44 w Kwietnia 08, 2023, 15:45:44 pm
A czy ktoś z Was dysponuje lub dostępne są gdzieś do pobrania teksty obrzędów Wielkiego Tygodnia sprzed 1955 r. z tłumaczeniem na j. polski w pdf-ach? Pamiętam, że chyba krakowskie duszpasterstwo w poprzednich latach takie przygotowywało na poszczególne dni i były dostępne w Internecie, ale teraz nigdzie nie mogę ich znaleźć.
Tytuł: Odp: Reforma obrzędów Wielkiego Tygodnia - 1951-1955
Wiadomość wysłana przez: Regiomontanus w Kwietnia 09, 2023, 01:57:45 am
Jeśli kiedyś jeszcze przyjdzie prawdziwie katolicki papież i dokona restauracji liturgii, to będzie musiał zdecydować, co z reform z 1955 roku zachować, a co odrzucić. Jeżeli nawet zachowa większość, to wierzę, że jedną rzecz odrzuci na pewno: odnowienie przyrzeczeń chrztu, a zwłaszcza pompatyczną przemowę kapłana, która ją poprzedza. Jest to element tak bardzo niepasujący do tradycyjnej liturgii, że w Wielką Sobotę zawsze trudno mi się opędzić od niewłaściwych myśli, kiedy to słyszę.
Tytuł: Odp: Reforma obrzędów Wielkiego Tygodnia - 1951-1955
Wiadomość wysłana przez: Albertus w Kwietnia 09, 2023, 11:11:46 am
A czy ktoś z Was dysponuje lub dostępne są gdzieś do pobrania teksty obrzędów Wielkiego Tygodnia sprzed 1955 r. z tłumaczeniem na j. polski w pdf-ach? Pamiętam, że chyba krakowskie duszpasterstwo w poprzednich latach takie przygotowywało na poszczególne dni i były dostępne w Internecie, ale teraz nigdzie nie mogę ich znaleźć.

Na stronie poznańskiego duszpasterstwa są:

http://www.tradycjapoznan.pl/2023/03/26/ksiazeczki-dla-wiernych-na-wielki-tydzien-ad-2022/ (http://www.tradycjapoznan.pl/2023/03/26/ksiazeczki-dla-wiernych-na-wielki-tydzien-ad-2022/)

Dodam, że w obrzędach Niedzieli Palmowej jest tam obecny polski zwyczaj uderzania Krzyża palmą i adoracji po wejściu procesji do kościoła.
Tytuł: Odp: Reforma obrzędów Wielkiego Tygodnia - 1951-1955
Wiadomość wysłana przez: abdi w Kwietnia 09, 2023, 12:16:51 pm
A czy ktoś z Was dysponuje lub dostępne są gdzieś do pobrania teksty obrzędów Wielkiego Tygodnia sprzed 1955 r. z tłumaczeniem na j. polski w pdf-ach? Pamiętam, że chyba krakowskie duszpasterstwo w poprzednich latach takie przygotowywało na poszczególne dni i były dostępne w Internecie, ale teraz nigdzie nie mogę ich znaleźć.

Na stronie poznańskiego duszpasterstwa są:

http://www.tradycjapoznan.pl/2023/03/26/ksiazeczki-dla-wiernych-na-wielki-tydzien-ad-2022/ (http://www.tradycjapoznan.pl/2023/03/26/ksiazeczki-dla-wiernych-na-wielki-tydzien-ad-2022/)

Ale że zmienioną modlitwą za Żydów w piątek
Tytuł: Odp: Reforma obrzędów Wielkiego Tygodnia - 1951-1955
Wiadomość wysłana przez: Albertus w Kwietnia 09, 2023, 12:22:27 pm
Ale że zmienioną modlitwą za Żydów w piątek

No z tego co wiem, to pozwolenia na celebrowanie obrzędów z przed 1955 są z zastrzeżeniem, że trzeba użyć tej zmienionej przez Benedykta XVI modlitwy. Smutne to, ale prawdziwe.
Tytuł: Odp: Reforma obrzędów Wielkiego Tygodnia - 1951-1955
Wiadomość wysłana przez: Filip S w Kwietnia 09, 2023, 12:31:17 pm
Już lepiej całkowicie modlitwę za Żydów skasować (lub zawiesić) niż tworzyć politycznie poprawne potworki.
Tytuł: Odp: Reforma obrzędów Wielkiego Tygodnia - 1951-1955
Wiadomość wysłana przez: Natanael w Kwietnia 09, 2023, 12:56:08 pm
Ale co jest złego w modlitwie Benedykta XVI?
Tytuł: Odp: Reforma obrzędów Wielkiego Tygodnia - 1951-1955
Wiadomość wysłana przez: szkielet w Kwietnia 09, 2023, 13:24:09 pm
Ale co jest złego w modlitwie Benedykta XVI?
https://www.bibula.com/?p=100806
Tytuł: Odp: Reforma obrzędów Wielkiego Tygodnia - 1951-1955
Wiadomość wysłana przez: Natanael w Kwietnia 09, 2023, 13:59:08 pm
^^Powyższy tekst krytykuje raczej sam fakt zmiany treści modlitwy. Dużo mniej kontrowersyjna jest jej treść.

Natomiast jest takie coś, jak cnota roztropności, z czego Benedykt XVI skorzystał. Umówmy się, papież ma prawo ingerować w ryt, zwłaszcza jeśli nie jest to zmiana rewolucyjna. To nie jest tak, że różne modlitwy są niezmienialne. Już dużo większą ingerencją było dodanie np. przez św. Jana XXIII wspomnienia św. Józefa do Kanonu.

Jak widać, Benedykt XVI uznał, że kruszenie kopii o w gruncie rzeczy drugorzędną modlitwę jest dużo mniej ważne niż pożytek duchowy związany z możliwością celebracji "starego" Triduum.
Tytuł: Odp: Reforma obrzędów Wielkiego Tygodnia - 1951-1955
Wiadomość wysłana przez: grzegorz44 w Kwietnia 09, 2023, 23:53:12 pm
Dodajmy, że to nie pierwsza zmiana tej modlitwy. Pierwszej dokonał już wspomniany św. Jan XXIII.



Na stronie poznańskiego duszpasterstwa są:

http://www.tradycjapoznan.pl/2023/03/26/ksiazeczki-dla-wiernych-na-wielki-tydzien-ad-2022/ (http://www.tradycjapoznan.pl/2023/03/26/ksiazeczki-dla-wiernych-na-wielki-tydzien-ad-2022/)

Dziękuję.
Tytuł: Odp: Reforma obrzędów Wielkiego Tygodnia - 1951-1955
Wiadomość wysłana przez: Albertus w Kwietnia 10, 2023, 02:39:54 am
Już lepiej całkowicie modlitwę za Żydów skasować (lub zawiesić) niż tworzyć politycznie poprawne potworki.

Tylko czy to nie byłby przejaw antysemityzmu (za wszystkich się modlą, a za Żydów nie)?

Jak widać, Benedykt XVI uznał, że kruszenie kopii o w gruncie rzeczy drugorzędną modlitwę jest dużo mniej ważne niż pożytek duchowy związany z możliwością celebracji "starego" Triduum.

Drugorzędną? Rozumiem, że Żydzi zabili Chrystusa, no ale jednak myślę, że ten raz do roku można się i za ich nawrócenie pomodlić...

A tak poważnie, z ciekawości zapytam co miałoby oznaczać to kruszenie kopii mające uniemożliwić celebrowania katolickiej liturgii? Z kim i o co? Z Żydami? To by znaczyło, że Żydzi mają coś do powiedzenia w tej sprawie, jakiś autorytet nad papieżem czy liturgią, co jest oczywiście absurdem. Poza tym większość Żydów jest dziś wręcz ateistami, których raczej nie obchodzi co tam katolicy sobie mówią w modlitwach, skoro nie obchodzi ich nawet współczesny Judaizm i jego zasady. Gdyby o to chodziło, to by trzeba w ogóle zakazać głoszenia Ewangelii, tak krytycznej wobec Żydów odrzucających Chrystusa.
Z władzą świecką? Podobnie, w dzisiejszej zsekularyzowanej polityce i "wolności religijnej" żaden polityk by nie wtrącał się do treści modlitw. Zresztą kogo obchodziłaby jakaś rzeczywistość dotycząca ułamka wiernych.
Z liberalnymi teologami i biskupami? Znowu, po to właśnie jest papież, żeby mieć nad nimi autorytet, a po drugie znowu, dotyczyłoby to tylko marginesu liturgicznego.
Z redaktorami i dziennikarzami mediów i gazet? Czy aż tak nisko upadło papiestwo by czymś takim się kierować?

No i co z modlitwą o nawrócenie heretyków, schizmatyków i pogan? To nikomu nie przeszkadza? Jeśli już to można by się spodziewać, że to wzbudzi większe kontrowersje, gdyż o ileż większą liczbę społeczeństw oni stanowią.

Jeśli oryginalna modlitwa wyraża katolicką wiarę, to czy ją wypowiemy czy nie, nie zmieni to nic w naszym podejściu do Żydów, ani Żydów do nas. A jeśli nie, to trzeba to powiedzieć, i uzasadnić, dlaczego była od starożytności przez Kościół stosowana i jak ma się to do Nowego Testamentu, z którego symboliki ta modlitwa czerpie.
Tytuł: Odp: Reforma obrzędów Wielkiego Tygodnia - 1951-1955
Wiadomość wysłana przez: Regiomontanus w Kwietnia 10, 2023, 03:10:35 am
@Albertus: wszystko to prawda, zgadzam się w 100%. Niestety praktyka jest taka, że o naszej liturgii i tym co nam wolno decydują "inne czynniki".

Gdyby o to chodziło, to by trzeba w ogóle zakazać głoszenia Ewangelii, tak krytycznej wobec Żydów odrzucających Chrystusa.

W praktyce już się zakazuje. Polecam poczytać o historii Oberammergauer Passionsspiele, i o tym jak ocenzurowano tam Ewanglię, https://en.wikipedia.org/wiki/Oberammergau_Passion_Play (https://en.wikipedia.org/wiki/Oberammergau_Passion_Play)
Najnowszy incydent miał miejsce całkiem niedawno: przedstawienie pasyjne w 2022 r. doświadczyło kolejnych cięć cenzorskich, zarekomendowanych przez specjalny komitet ekspertów powołany przez American Jewish Committee. Dlaczego AJC, skoro to przedstawienie katolickie odbywające się w małym bawarskim miasteczku? Ot, ciekawa zagadka... :)