Forum Krzyż
Novus Ordo => Kościół posoborowy => Wątek zaczęty przez: Krusejder w Marca 23, 2010, 11:19:47 am
-
Jeden z naszym Forumowiczów dostrzegł, że w parafii p/w św. Antoniego w Mińsku Mazowieckim bezcześci się prawie na każdej Mszy Najświętszy Sakrament. Polega to na rozdawaniu Komunii bez pateny i rozsypywaniu partykuł na posadzkę. Partykuły są rozdeptywane i na butach roznoszone po całym kościele.
o sprawie trzykrotnie informował miejscowego Proboszcza a także napisał list do ordynarjusza, JE abpa Henryka Hosera.
Polecam sprawę Państwa modlitwie i po leninowsku pytam "co robić" ??
-
.
-
jest wiele miast na Mazowszu, które mogą sobie tylko pomarzyć o KRR, w Mińsku jakieś szanse na to są? W weekend byłem na Warmii, dobrze że w miejscowości była cerkiew i w niedzielę mogłem być na Boskiej Liturgii św. Bazylego. Bo tam to raczej żadnych szans na KRR nie ma. Młodzież ucieka za pracą za granicę albo do Warszawy, miasteczka pustoszeją, a starsi wierni nie są zainteresowani ,,mszą tyłem do ludzi i po łacinie". Taka to polska rzeczywistość małych miasteczek północnej i wschodniej Polski.
-
Kiedy nie ma ministranta, szafarz udziela Komunii bez pateny. Tylko raz spotkalam ksiedza, ktory w takich wypadkach uzywa puszki z Hostiami jako pateny.
-
.
-
Kiedy nie ma ministranta, szafarz udziela Komunii bez pateny. Tylko raz spotkalam ksiedza, ktory w takich wypadkach uzywa puszki z Hostiami jako pateny.
dokładnie, a takich Mszy jest większość. jeśli komunikuję ze specjalnej pateny z komunikantami to jeszcze da się połączyć jedno z drugim, ale już z puszką jest trudno (a tak czy owak dotyczy to przyjmowania Komunii w pozycji stojącej - proszę sobie wyobrazić machanie, przekręcanie komuś puszką pod brodą). inna sprawa, że ministrant z pateną się przydaje, bo ludzie często zatrzymują się trochę za daleko (ręka czasem jest za krótka ;), słabo otwierają buzię (albo druga skrajność: wywalają język na brodę), czasem szarpią ustami i od razu odwracają głowę jeszcze dobrze nie chwytając, a jak jeszcze w kościele jest półmrok to bez takiej asysty jest naprawdę niewesoło. Ślinę i szminkę na palcach już pomijam...
-
w tej parafji w MM jest ponoć ponad 100 ministrantów ...
jeszcze ...
-
jeśli ministrant, będąc na Mszy, nie raczy ruszyć wiadomej części, żeby stanąć z pateną, to chyba należy mu podziękować (no chyba, że paten zabrakło - czasem i tak bywa)...
ach, są też księża, a nawet moi współbracia akolici, którzy nie życzą sobie ministranta podczas komunikowania, bo im przeszkadza - inna sprawa, że jak stanie mi obok taki mały Jasio, który sięga mi do pasa i na palcach macha tą pateną na wszystkie strony pod różnym kątem, to może lepiej ja już sam...
-
brakuje woli proboszcza
nasz Kolega chciał nawet kupić pateny, ale jest ich w parafji więcej niz xiezy
-
Patena? A co to? Trzeba się powoli zacząć przyzwyczajać do takich widoków:
(http://www.sjabr.org/newspics/student_eucharistic_minister4600.jpg)
(http://www.catholic.duke.edu/prayer/images/EucharisticMinistersatNightMass.jpg)
-
KRR w Mińsku? Wow...byłoby wspaniale...
Panie Kamilku,a wiadomo o którą parafię chodzi?
-
Z tego co sie orientuje, to NOM nie ma zadnej rubryki dotyczacej obowiazku pateny....
-
Z tego co sie orientuje, to NOM nie ma zadnej rubryki dotyczacej obowiazku pateny....
Redemptionis Sacramentum nakazuje uzywanie pateny, gdy jest komunia do ust.
-
Komisja Liturgiczna naszej Prowincji jakiś czas temu wydała okólnik i było tam m. in., że ma być patena przy Komunii do ust, a jeśli jest na rękę, to patena ma być podkładana pod ręce przyjmującego (to wydano na bazie jakichś wskazań którejś z komisji/kongregacji).
-
Z tego co sie orientuje, to NOM nie ma zadnej rubryki dotyczacej obowiazku pateny....
INSTRUKCJA REDEMPTORIS SACRAMENTUM
93.W celu uniknięcia niebezpieczeństwa upadku konsekrowanej hostii lub jakiegoś jej fragmentu, podczas Komunii wiernych należy używać pateny.
KODEKS PRAWA KANONICZNEGO
Kan. 1367 - Kto postacie konsekrowane porzuca albo w celu świętokradczym zabiera lub przechowuje, podlega ekskomunice wiążącej mocą samego prawa, zarezerwowanej Stolicy Apostolskiej; duchowny może być ponadto ukarany inną karą, nie wyłączając wydalenia ze stanu duchownego.
SOBÓR TRYDENCKI
Sesja XIII (1551)
Dekret o Najświętszym Sakramencie
(...)
Kan. 3. Jeśli ktoś przeczy temu, że w czcigodnym Sakramencie
Eucharystii
pod każdą postacią i w każdej jej odłączonej cząstce zawiera się
cały Chrystus - niech będzie wyklęty
-
już z puszką jest trudno (a tak czy owak dotyczy to przyjmowania Komunii w pozycji stojącej - proszę sobie wyobrazić machanie, przekręcanie komuś puszką pod brodą).
Ten ksiadz, o ktorym napisalam, po prostu sie nie spieszy. Czeka spokojnie, az wierny podejdzie na odpowiednia odleglosc, az znieruchomieje, dopiero wtedy ostroznie przesuwa puszke. Ze mna mial skaranie, bo jak sie kleczy to o wiele trudnej jest. W ogole mialam dylematy czy w takim wypadku przystepowac do Komunii na kleczaco, a moze w ogole. Kiedy nie ma pateny, postawa kleczaca bardziej sprzyja nieszczesliwym wypadkom. No ale to dobry kaplan jest, nigdy sladu zniecierpliwienia, powoli, ostroznie, by nic nie uronic... Byli tacy szafarze, do ktorych nie chodzilam do Komunii, kiedy nie bylo ministranta z patena, bo widzialam jak sie spieszyli i postawa kleczaca moglaby doprowadzic do upuszczenia partykul.
inna sprawa, że ministrant z pateną się przydaje, bo ludzie często zatrzymują się trochę za daleko (ręka czasem jest za krótka ;), słabo otwierają buzię (albo druga skrajność: wywalają język na brodę), czasem szarpią ustami i od razu odwracają głowę jeszcze dobrze nie chwytając, a jak jeszcze w kościele jest półmrok to bez takiej asysty jest naprawdę niewesoło. Ślinę i szminkę na palcach już pomijam...
Zawsze mozna pouczyc wiernych przed Komunia. Zeby nie sugerowali sie forma procesyjna i nie robili z niej kolejki, czyli: zeby nie czuli presji, pospiechu, spokojnie doszli bliziutko do szafarza. Z punktu widzenia czlowieka przystepujacego do Komunii forma procesyjna jest strasznie presjogenna, szafarz juz wyciaga kolejna Hostie, na karku juz czuc oddech kolejkowicza.
-
Bywają księża którzy strzelają hostiami jak karabin maszynowy. Niestety czasem zdarza się, że strzał bywa niecelny i hostia ląduje na ziemi. Byłem kiedyś świadkiem takiej sceny.
-
słyszałem o księdzu, starszym, ale sprawnym - potrafi wziąć do ręki kilka-kilkanaście komunikanótw i "z ręki" je rozdziela. no miszcz nad miszcze (i nie wiem - ma być ;) czy :'( )
-
Mińsku muszą być tyż miszcze, bo na wszystkich wiernych 15 tyś. rozdano ponad 210 tyś Komunii. Z tego 10 tyś. wiernych może przyjmować Komunię i 5 tyś chodzi regularnie do kościoła.
McDonald???
Ofiara czy biesiada?
-
Te 210 tysięcy komunii to chyba roczne dane?
-
Te 210 tysięcy komunii to chyba roczne dane?
Oczywiście, że w ciągu roku.
-
Czy w małej cząstce Najświętszego Sakramentu jest cały Jezus Chrystus???
Czy w mikroskopijnych niewidzialnych cząstkach Hostii jest Bóg Jezus Chrystus???
Czy partykuły można rozrzucać po posadzce kościoła?
-
Ad.1 tak
Ad.2 w każdej czastce konsekrowanej Hostii którą można "wyczuć" zmysłami jest obecny Pan Bóg.
Ad.3 nie rozumiem? rozrzucać partykuły po posadzce? co za absurd.
-
Pewnie pan zapytał prowokacyjnie.
-
Ad.3 nie rozumiem? rozrzucać partykuły po posadzce? co za absurd.
Jak się nie używa pateny to niestety partykuły są rozrzucane po posadzce kościoła i nie jest to absurdem, bo za każdym razem tak jest.
-
Z tego co sie orientuje, to NOM nie ma zadnej rubryki dotyczacej obowiazku pateny....
INSTRUKCJA REDEMPTORIS SACRAMENTUM
93.W celu uniknięcia niebezpieczeństwa upadku konsekrowanej hostii lub jakiegoś jej fragmentu, podczas Komunii wiernych należy używać pateny.
KODEKS PRAWA KANONICZNEGO
Kan. 1367 - Kto postacie konsekrowane porzuca albo w celu świętokradczym zabiera lub przechowuje, podlega ekskomunice wiążącej mocą samego prawa, zarezerwowanej Stolicy Apostolskiej; duchowny może być ponadto ukarany inną karą, nie wyłączając wydalenia ze stanu duchownego.
SOBÓR TRYDENCKI
Sesja XIII (1551)
Dekret o Najświętszym Sakramencie
(...)
Kan. 3. Jeśli ktoś przeczy temu, że w czcigodnym Sakramencie
Eucharystii
pod każdą postacią i w każdej jej odłączonej cząstce zawiera się
cały Chrystus - niech będzie wyklęty
-
Te 210 tysięcy komunii to chyba roczne dane?
Oczywiście, że w ciągu roku.
To co w tym niezwykłego? Niektórzy chodzą codziennie do kościoła i prawie codziennie do Komunii...
-
Te 210 tysięcy komunii to chyba roczne dane?
Oczywiście, że w ciągu roku.
To co w tym niezwykłego? Niektórzy chodzą codziennie do kościoła i prawie codziennie do Komunii...
Właśnie jest coś w tym niezwykłego, bo to bardzo dużo na 12 tyś parafię.
-
E, 576 osób przyjmujących Komunię przez 365 dni daje w przybliżeniu 210000.
-
Już widzę te 500 osób na codziennej Mszy św...
Bardziej realne przybliżenie:
co niedziele z tych 12 tyś osób przychodzi 50%= 6000
20% przystępuje do komunii 1200
1200*52 =62400
do tego załóżmy że w wielkanoc przychodzą wszyscy - 2*12tyś (suma 86 tyś)
a w wielkie święta 50% - 4 *6tyś (suma 110tyś)
Do tego 100 osób przystępuje codziennie (100*365=36500,suma 135 tyś)
A kolejne 200 osób co drugi dzień (suma 171tyś)
Sporo jeszcze brakuje mimo bardzo optymistycznych założeń...
-
suma 171tyś
pamiętajmy, że w języku polskim niema takiego skrótu. Piszemy "suma 171tys."
-
Niedaleko mnie jest duża parafia- 20 tys. wiernych i są w dzień powszedni 4 Msze... wydaje mi się, że przy takiej liczbie wiernych zbierze się jakieś 300 codziennie, aczkolwiek 12 tys. to jednak mniejsza parafia... nie wiem... może taki religijny tam lud? A może dają po 2 Hostie? ;D
-
Niedaleko mnie jest duża parafia- 20 tys. wiernych i są w dzień powszedni 4 Msze... wydaje mi się, że przy takiej liczbie wiernych zbierze się jakieś 300 codziennie, aczkolwiek 12 tys. to jednak mniejsza parafia...
A ilu wiernych uczestniczy we Mszy św w dzień powszedni? Bo widziałem już Msze przy udziale 6 osób(+kapłan) (parafią ca. 20 tyś...) (6*4=24 ja szacowałem 200 os.)
-
W Mińsku bardzo dużo wiernych chodzi na niedzielna Mszę. Frekfencje oceniam na 70 %. Kościół na każdej Mszy niedzielnej jest pełny.
-
To bardzo dobrze, że wierni przychodzą do kościołów w Mińsku. Szkoda, że nie ma tam KRR, no ale czyzby ludzie chcieli tam ,,mszy po łacinie"? Nie sądzę. Uczestnicząć od 15 lat w mszach KRR w Polsce widzę, że dużego wzrostu frekfencji nie ma. Może Polska to wielka trads pustynia? I Polacy po prostu nie chcą ,,łacińskich mszy". :(
-
Panie Ryszardzie to pan nie wie, że KRR jest sabotowany ?
KRR jest "niebezpieczny" , bo sam przez siebie"wymusza" Wiarę i kapłan jest kapłanem, a nie pastorem i kumplem.
-
To bardzo dobrze, że wierni przychodzą do kościołów w Mińsku. Szkoda, że nie ma tam KRR, no ale czyzby ludzie chcieli tam ,,mszy po łacinie"? Nie sądzę. Uczestnicząć od 15 lat w mszach KRR w Polsce widzę, że dużego wzrostu frekfencji nie ma. Może Polska to wielka trads pustynia? I Polacy po prostu nie chcą ,,łacińskich mszy". :(
pod wieloma względami to miasto podobne do Zielonki. Skoro w Zielonce dzięki informacji przenoszonej pocztą pantoflową zorganizowala sie grupa +50 osob ktore nigdy wczesniej nie byly na takiej Mszy, to czemu w MM mialoby byc inaczej ?
-
Na KRR w Mińsku Mazowieckim mam "glejt" od Arcybiskupa Hosera!!!
Poszukuję kapłana!!!
-
Może x. Małkowski by się zgodził celebrować KRR w Mińsku? To taki zasłużony i bogobojny kapłan
-
Czy ktoś z x. Małkowskim ma kontakt???
-
pod wieloma względami to miasto podobne do Zielonki. Skoro w Zielonce dzięki informacji przenoszonej pocztą pantoflową zorganizowala sie grupa +50 osob ktore nigdy wczesniej nie byly na takiej Mszy, to czemu w MM mialoby byc inaczej ?
W Mińsku będzie grupa około 200 osób z 4 parafii + okolice.
-
No i znowu nie rozumiem... jest SP, czy nie ma? Jeśli jest, to po co nam glejty od biskupów?
W Krakowie się ciągle zwiększa liczba ludzi u bonifratrów, mój Tata wczoraj zareklamował swojemu lekarzowi, który mieszka na Kazimierzu- nie wiedział w ogóle o takiej Mszy, więc problem to INFORMACJA.
-
No i znowu nie rozumiem... jest SP, czy nie ma? Jeśli jest, to po co nam glejty od biskupów?
W Krakowie się ciągle zwiększa liczba ludzi u bonifratrów, mój Tata wczoraj zareklamował swojemu lekarzowi, który mieszka na Kazimierzu- nie wiedział w ogóle o takiej Mszy, więc problem to INFORMACJA.
Powiedzcie to biskupom i proboszczom!!!
Zabiją was śmiechem!
-
Z tym Mińskiem to prawda?
Jeśli tak to zgłaszam akces z Siedlec.
-
Z tym Mińskiem to prawda?
Jeśli tak to zgłaszam akces z Siedlec.
Na razie szukamy księdza wprawnego w Tridencie.!
Z kościołem będzie łatwiej , bo jest 5 kościołów i 1 kaplica w mieście.
-
A w Mińsku Mazowieckim jak zwykle znów nie używa sie paten.
Zły przykład daje proboszcz ksiądz Byrski, który absolutnie , gdy rozdaje Komunię nie przywiązuje do tego uwagi.
Mało tego robi tak nawet , gdy jest chmara ministrantów na Mszy. Czyżby bali go się ministranci ?
Obraz nędzy i rozpaczy.
Beton, który nie przyjmuje żadnych argumentów, że w każdej cząste Hostii jest BÓG ŻYWY !!!
Beton, który nie wie, że przy rozdawaniu Komunii patena jest obowiązkowa !!!
Obraz nędzy i rozpaczy. W kurii wszyscy tę sprawę maja w d... i tylko śmieją się z tego i tam awansowałem na oszołoma.
Gdzie jest ich wiara w Rzeczywistą Obecność Pana Jezusa ?
-
DO BETONU Z KURII DIECEZJI WARSZAWSKO-PRASKIEJ I KSIĘŻY Z MIŃSKA MAZOWIECKIEGO Z PARAFII p/w ŚW. ANTONIEGO, KTÓRZY WIĘCEJ NIŻ PEWNE, ŻE BĘDĄ TO CZYTAĆ.
Instrukcja Redemptoris Sacramentum
93. W celu uniknięcia niebezpieczeństwa upadku konsekrowanej hostii lub jakiegoś jej fragmentu, podczas Komunii wiernych należy używać pateny.
OMWDR
118. Należy również przygotować:
a) obok krzesła dla kapłana: mszał oraz, gdy zachodzi potrzeba, książkę ze śpiewami;
b) na ambonie: księgę czytań;
c) na kredensie: kielich, korporał, puryfikaterz i zależnie od potrzeby palkę; nadto patenę i puszki, jeśli są potrzebne, z chlebem do Komunii kapłana przewodniczącego, diakona, usługujących i ludu; ampułki z winem i wodą, jeśli tego wszystkiego nie przynoszą wierni w procesji na przygotowanie darów; naczynie z wodą do pobłogosławienia, jeśli ma się odbyć pokropienie wiernych; patenę do Komunii wiernych; przybory do umycia rąk.
Kielich należy przykryć welonem, który może być w kolorze dnia lub biały.
KODEKS PRAWA KANONICZNEGO
Kan. 1367 - Kto postacie konsekrowane porzuca albo w celu świętokradczym zabiera lub przechowuje, podlega ekskomunice wiążącej mocą samego prawa, zarezerwowanej Stolicy Apostolskiej; duchowny może być ponadto ukarany inną karą, nie wyłączając wydalenia ze stanu duchownego.
SOBÓR TRYDENCKI
Sesja XIII (1551)
Dekret o Najświętszym Sakramencie
(...)
Kan. 3. Jeśli ktoś przeczy temu, że w czcigodnym Sakramencie Eucharystii pod każdą postacią i w każdej jej odłączonej cząstce zawiera się cały Chrystus - niech będzie wyklęty.
-
Kielich n a l e ż y przykryć welonem, który może być w kolorze dnia lub biały.
serio? :o
-
Pytanie do tych co się znają: czy słowo NALEŻY oznacza to samo co słowo TRZEBA.?
-
"Należy" - to z nadgorliwości polskiego tłumacza. We wstępie do edycji typicznej Mszału Rzymskiego jest tylko "laudabiter" ("chwalebnym jest") - a więc zalecenie. W tych samych słowach Mszał zaleca np. procesję wiernych z darami.
IGMR 118 (...) Calix laudabiliter cooperiatur velo, quod potest esse aut coloris diei aut coloris albi.
-
Pytanie do tych co się znają: czy słowo NALEŻY oznacza to samo co słowo TRZEBA.?
Słowo "NALEŻY" jest imperatywem, tak więc tyle samo znaczy co trzeba.
-
Słowo "należy" można w zasadzie zinterpretować sobie jak jest wygodniej czyli można ale nie trzeba. Jedno słowo i ile zamieszania.
-
Słowo "należy" można w zasadzie zinterpretować sobie jak jest wygodniej czyli można ale nie trzeba. Jedno słowo i ile zamieszania.
A jak jest w orginale łacińskim ???
-
http://www.usml.edu/liturgicalinstitute/Ask%20the%20Institute/ask%20the%20institute.htm
I wszystko jasne.
W II edycji Mszału (1975) było: Calix cooperiatur velo
W III (2002) już tylko: Calix laudabiliter cooperiatur velo
Polski tłumacz nie zauważył zmiany i zostawił, po staremu, nakaz.
-
... do ktorego i tak nikt sie nie stosuje.
(niemniej jednak dzieki za odp)
-
Jeśli jednak w konkretnej sytuacji chcemy bronić welonu, z pomocą przychodzą zalecenia synodalne:
95. Synod zachęca do troski o piękno i czystość szat liturgicznych, obrusów, wazonów itp. W tym bowiem także wyraża się żywa miłość do Pana, który powierzył się nam w Eucharystii. Należy przywrócić zaniedbywany zwyczaj przykrywania kielicha i pateny welonem.
http://150.254.193.77/pallottinum/synod/index.php?lp=ct&nr=10&id=3
-
Niestety nie wiem. Zamiast słowa "należy" powinno być słowo "trzeba" lub o tym samym znaczeniu i nie byłoby problemu.
Poza tym zupełnie nie rozumiem duchownych, którzy paten nie używają. Rozumiałbym ich wtedy, gdyby nie wierzyli w rzeczywistą obecność Pana Jezusa w Hostii a mam nadzieję, że tak nie jest.
-
Parę razy widziałem mszę trydencką bez ministranta w kościele św. Benona i komunię udzielaną bez petany i co z tego? Czy będziemy oskarzać o. Krzysztofa Stępowskiego, że nie wierzy w realną obecność Pana Jezusa w Najświętszym Sakramencie?? A czy w czasach przedsoborowych w każdej mszy był ministrant?
-
Parę razy widziałem mszę trydencką bez ministranta w kościele św. Benona i komunię udzielaną bez petany i co z tego? Czy będziemy oskarzać o. Krzysztofa Stępowskiego, że nie wierzy w realną obecność Pana Jezusa w Najświętszym Sakramencie?? A czy w czasach przedsoborowych w każdej mszy był ministrant?
Czy podsuwał cyborium pod brodę wiernego? Jeśli tak, to OK. A tak w ogóle to kto wymawiał odpowiedzi?
-
Była to cicha msza, więc chyba sam sobie. A co komunii to blisko brody. A na przykład na Boskiej Liturgii u o. Bazylianów na Miodowej też żadnych ministrantów w dni powszednie nidgy ni e widziałem, a jak wiadomo udziela się komunii pod dwoma postaciami i na stojąco, a nikt nie powie, że jest to brak wiary kapłanów w Obecność Chrytusa. Oczywiście w liturgii rzymskiej powina patena być, ale jeśli są jakieś przypadki, ze jej nie ma to nie wyciągajmy od razu wniosków o braku wiary kapłanów.
-
Panie Ryszardzie, ale ja wcale takich wniosków nie wyciągnąłem :)
-
(http://www.liturgiczny.pl/image_func.php?img=gfx/132b6c260e0983d8dc343ee92f1f3531.jpg&maxwidth=304&lang=pl)
Gdy brak ministrantów mozna używać takiej pateny mszalnej i powoli rozdawać Komunię podkładajać ją pod brodę wiernych.
Tyle ,że postawa klęcząca jest tu jak najbardziej pomocna. Nie wiem jak twardogłowy beton zareagowałby na klęczenie przy Komunii.
Józef kardynał Ratzinger - "Duch liturgii"
fragmenty z książki
Istnieją wpływowe środowiska, które próbują wyperswadować nam postawę klęczącą. Usłyszeć można, iż klęczenie nie pasuje do naszej kultury (czyli właściwie do jakiej?), iż nie wypada to dojrzałemu człowiekowi, który wyprostowany staje naprzeciw Boga, lub też nie wypada to człowiekowi zbawionemu, który dzięki Chrystusowi stał się wolny i dlatego też nie musi już klęczeć. Patrząc w przeszłość, stwierdzimy, że Grecy i Rzymianie odrzucali postawę klęczącą. W obliczu stronniczych i skłóconych bogów, o których mówią mity, było to podejście całkowicie uzasadnione. Było bowiem czymś oczywistym, że bogowie ci nie byli Bogiem, nawet jeśli człowiek był zależny od ich kapryśnej mocy i musiał zabiegać o ich przychylność. Istniało wówczas przekonanie, iż klęczenie nie przystoi wolnemu człowiekowi, że nie mieści się w kulturze Grecji, lecz jest zwyczajem barbarzyńskim. [...]
Pokora Chrystusa i Jego ukrzyżowana miłość uwolniła nas, jak mówi Augustyn, od tych mocy, i właśnie przed tą pokorą klękamy. Rzeczywiście, postawa klęcząca chrześcijan nie jest formą inkulturacji istniejących już zwyczajów, lecz przeciwnie – jest wyrazem kultury chrześcijańskiej, która przemienia istniejącą kulturę w oparciu o nowe, głębsze poznanie i doświadczenie Boga.
Zwyczaj klękania nie pochodzi z jakiejś bliżej nieokreślonej kultury – pochodzi z Biblii i biblijnego poznania Boga. [...]
Wspomnieć także można opowiadanie zaczerpnięte z apoftegmatów Ojców Pustyni o tym, jak to diabeł został zmuszony przez Boga do pokazania się niejakiemu opatowi Apollonowi. Diabeł był czarny, brzydki, o przerażająco wątłych członkach, przede wszystkim jednak nie miał kolan. Niezdolność klęczenia okazuje się zatem istotą elementu diabolicznego.
[...] Wyrażenie, za pomocą którego św. Łukasz opisuje klęczenie chrześcijan (theis ta gonata) nie jest znane klasycznej grece. Chodzi tu o termin specyficznie chrześcijański. Wraz z tą uwagą zataczamy koło i docieramy do początku naszych rozważań. Być może zatem postawa klęcząca jest rzeczywiście czymś obcym dla kultury nowoczesnej, skoro jest ona kulturą, która oddaliła się od wiary i wiary już nie zna, podczas gdy upadnięcie na kolana w wierze jest prawidłowym i płynącym z wnętrza, koniecznym gestem. Kto uczy się wierzyć, ten uczy się także klękać, a wiara lub liturgia, które zarzuciłyby modlitewne klęczenie, byłyby wewnętrznie skażone. Tam, gdzie owa postawa zanikła, tam ponownie trzeba nauczyć się klękać, abyśmy modląc się, pozostawali we wspólnocie Apostołów i męczenników, we wspólnocie całego kosmosu, w jedności z samym Jezusem Chrystusem.
-
Eucharystia wymaga moralnej odnowy
List Pasterski Biskupa Warszawsko-Praskiego Sławoja Leszka Głódzia
na Wielki Post 2005r.
http://www.diecezja.waw.pl/dokument.php?id=152
Księży i innych szafarzy Eucharystii proszę, aby przez swoje postawy uświadamiali wiernym świętość Najświętszego Sakramentu. Rozdzielajcie Komunię Świętą z największą i pobożnością. Postarajcie się, aby w waszych gestach i skupieniu widać był, że dotykacie samego Boga. Zadbajcie o odpowiedni stan i ilość naczyń liturgicznych, aby nie używać przedmiotów do tego celu nieodpowiednich. Zatroszczcie się, aby przy udzielaniu Komunii Świętej zawsze towarzyszył wam ministrant z pateną. Tego wymaga od nas wiara Kościoła, że Chrystus jest obecny cały, nawet w najmniejszych okruszynach postaci eucharystycznych. Bądźcie dla wiernych mistrzami duchowości eucharystycznej.
-
Jak nie ma ministranta, wierni kleczac mogą sami sobie podawac patenę.