Forum Krzyż

Traditio => Katolicki punkt widzenia => Wątek zaczęty przez: mac w Stycznia 17, 2010, 19:31:39 pm

Tytuł: Stolica Apostolska chce ochrony prawnej "papieskiej marki"
Wiadomość wysłana przez: mac w Stycznia 17, 2010, 19:31:39 pm
Cytuj
Marka Papież zastrzeżona

Papież z rękami rozłożonymi do błogosławieństwa - to najprawdopodobniej najbardziej znany obrazek na całym świecie. Niestety często wykorzystywany niestandardowo - na produktach mydlarskich, sztormiakach czy koncentracie pomidorowym. Dlatego Watykan chce kontrolować używanie "papieskiej" marki.

(http://www.ekumenizm.pl/images/articles/20091222135537759_1.jpg)

Do tego by wykorzystywać twarz lub któryś z tytułów papieża: Ojciec Święty, Najwyższy Kapłan, Papież potrzebne będzie zezwolenie Watykanu. Ochronie podlegać będą też nazwy: Stolica Apostolska i Watykan. 
Nie chodzi o to - jak wyjaśniają urzędnicy kurii - by zabraniać używać nazwy odnoszącej się do Papieża uniwersytetom, szkołom, instytucjom kulturalnym, stowarzyszeniom czy fundacjom ale by ograniczyć używanie jej w nieautoryzowany sposób przez osoby czy instytucje, które z zamysłem wykorzystują wizerunek czy nazwę Papieża do komercyjnych celów.
http://www.ekumenizm.pl/content/article/20091222135537759.htm (http://www.ekumenizm.pl/content/article/20091222135537759.htm)

Cytuj
Imię i wizerunek papieża już wkrótce mogą zostać zarejestrowane jako chroniony znak towarowy. Watykan zamierza w ten sposób ukrócić ich wykorzystywanie do celów komercyjnych.

(http://g.forsal.pl/p/_wspolne/pliki/146000/146967.jpg)

Według wydanego przez Watykan oświadczenia każdy, kto będzie chciał użyć imienia, zdjęcia, herbu głowy Kościoła, a nawet samego słowa „papieski”, będzie musiał najpierw uzyskać zgodę władz kościelnych.

– W ostatnich latach byliśmy świadkami wielkiego wzrostu uczucia i szacunku do osoby Ojca Świętego. Coraz więcej ludzi pragnie używać imienia papieża w nazwach uniwersytetów, szkół, fundacji czy instytucji kulturalnych, a także stowarzyszeń czy innych grup. W świetle tego faktu Stolica Apostolska niniejszym deklaruje, że ma prawo (...) chronić osobę i wizerunek papieża przed nieautoryzowanym użyciem jego imienia i papieskiego herbu przed działaniami, które mają niewiele bądź nie mają nic wspólnego z Kościołem katolickim. W konsekwencji użycie czegokolwiek odwołującego się bezpośrednio do osoby lub urzędu Ojca Świętego musi wcześniej uzyskać autoryzację Stolicy Apostolskiej – napisał Watykan oświadczeniu w opublikowanym w miniony weekend. Nie sprecyzowano jednak, do jakich środków Watykan zamierza się uciekać.

Bezprecedensowa deklaracja przestaje dziwić, biorąc pod uwagę, w jakim kontekście bywa używany wizerunek papieża. Co prawda trzy lata temu odrzucono wniosek o zastrzeżenie jako znaku towarowego Precle papieża Benedykta, ale np. Pope Food Group z New Jersey słowem „papieski” firmuje sos pomidorowy, a pewna francuska winnica zarejestrowała markę Cuvee de Vatican. Oczywiście w obu przypadkach Watykanu o zdanie nie pytano. Również w Polsce wizerunek papieża, szczególnie Jana Pawła II, używany jest dość swobodnie, a jednym z głośniejszych przykładów są sprzedawane w Wadowicach papieskie kremówki.

Specjaliści od prawa autorskiego podkreślają jednak, że samo oświadczenie nie wystarczy. – Ta deklaracja jest próbą kontrolowania używania wizerunku Ojca Świętego, ale realnie może się to udać tylko poprzez zarejestrowanie go jako znaku towarowego – mówi dziennikowi The Times Robert Fry, prawnik z londyńskiej firmy Beachcrofts. – Bez tego ochrona prawna ograniczy się do 110 akrów państwa watykańskiego, a nowe przepisy nie będą mogły być egzekwowane nigdzie indziej, chyba że inne kraje przyjmą podobne regulacje – dodaje. Przewiduje on jednak, że z czasem do akcji wkroczą watykańscy prawnicy.
http://forsal.pl/artykuly/381417,wizerunek_papieza_bedzie_chronionym_znakiem_towarowym.html (http://forsal.pl/artykuly/381417,wizerunek_papieza_bedzie_chronionym_znakiem_towarowym.html)