Zamieszczam tłumaczenie dekretu Kongregacji Obrzędów z 23 III 1955 r. o uproszczeniu rubryk. Jest on mniej znany niż ogłoszona w tym samym roku reforma Wielkiego Tygodnia. Zawiera wiele norm, które potem zostały wchłonięte przez Kodeks Rubryk (stąd niekiedy powstaje mylne wrażenie, że weszły w życie dopiero w 1960 r.).
Najbardziej widoczne zmiany zaszły w kalendarzu: z oktaw zostawiono tylko 3, zlikwidowano większość wigilii, święta w rycie zwyczajnym (
simplex) zredukowano do wspomnień, a w rycie półzdwojonym (
semiduplex) do rytu zwyczajnego.
Poza tym ograniczono liczbę oracji mszalnych do co najwyżej trzech. Oprócz dwóch przypadków ostatnią Ewangelią był odtąd początek Ewangelii wg św. Jana, a prefacja była albo własna, albo okresowa (wspomnienia nie wpływały już na prefację i ostatnią Ewangelię).
W brewiarzu zniesiono pewne modlitwy odmawiane przed każdą Godziną kanoniczną i po niej, ograniczono
preces, zmniejszono liczbę świąt, którym przysługiwały I Nieszpory.
http://pl.wikipedia.org/wiki/Reformy_liturgiczne_Piusa_XII#Reforma_rubryk_i_kalendarzaŚWIĘTA KONGREGACJA OBRZĘDÓW
DEKRET OGÓLNY
O UPROSZCZENIU RUBRYK
(AAS 47 (1955), str. 218–224)
Ponieważ w dzisiejszych czasach (
Cum nostra hac aetate) kapłani, zwłaszcza zajmujący się duszpasterstwem, coraz bardziej obciążeni są wieloma nowymi zajęciami w dziedzinie apostolstwa, tak że z trudem mogą z należytym spokojem ducha przestrzegać odmawiania Oficjum Bożego, niektórzy Ordynariusze miejscowi zanosili do Stolicy Apostolskiej pokorne prośby, aby tego rodzaju niedogodności raczyła łaskawie usunąć oraz aby przynajmniej uproszczono obszerny zbiór rubryk.
Ojciec św. Pius XII w swojej duszpasterskiej trosce polecił zbadać tę sprawę specjalnej komisji ekspertów, którym powierzono prace nad ogólną odnową liturgiczną; oni zaś po dokładnym rozważeniu wszelkich okoliczności doszli do wniosku, że obowiązujące rubryki należy sprowadzić do bardziej dogodnych zasad, jednak w taki sposób, ażeby można je było wprowadzić w życie, zachowując dotychczasowe księgi liturgiczne, dopóki nie zapadną inne rozstrzygnięcia.
Gdy J. Em. Prefekt Św. Kongregacji Obrzędów przedstawił szczegółowo wszystkie te sprawy Ojcu Św., Jego Świątobliwość raczył zatwierdzić następujący układ rubryk i nakazał ogłosić, że przepisy niniejszego dekretu nabiorą mocy prawnej z dniem 1 stycznia 1956 r.
Wydawcy ksiąg liturgicznych zaaprobowani przez Stolicę Apostolską mają tymczasem zadbać, aby przy sporządzaniu nowych wydań Brewiarza i Mszału Rzymskiego nie wprowadzać żadnych zmian.
Bez względu na wszelkie przeciwne zarządzenia.
W Rzymie, z siedziby Św. Kongregacji Obrzędów, 23 marca 1955.
K. kard. CICOGNANI, prefekt
A. Carinci, abp Seleucji, sekretarz
O UPROSZCZENIU RUBRYK
Tyt. I - ZASADY OGÓLNE
1. Zarządzenia, które następują, odnoszą się do obrządku rzymskiego; te, o których tutaj wyraźnie się nie wspomina, uważać należy za niezmienione.
2. Nazwa kalendarz oznacza kalendarz do użytku całego Kościoła i kalendarze partykularne.
3. Zasady, które następują, należy zachowywać w odmawianiu publicznym i prywatnym Oficjum Bożego, chyba że wyraźnie zastrzeżono co innego.
4. Wszelkie indulty partykularne i zwyczaje, również te, które zasługują na szczególne wspomnienie, a które sprzeciwiają się niniejszym zarządzeniom, uważać należy za wyraźnie odwołane.
Tyt. II - ZMIANY W KALENDARZU
1. Stopień i ryt
półzdwojony (
semiduplex) jest zniesiony.
2. Dni liturgiczne, wpisane do kalendarza z rytem półzdwojonym, obchodzi się w rycie zwyczajnym (
simplex), z wyjątkiem wigilii Zesłania Ducha Św., którą podnosi się do rytu zdwojonego.
a) Niedziele
3. Niedziele Adwentu, Wielkiego Postu i kolejne, aż do niedzieli Białej, jak również niedziela Zesłania Ducha Św. są obchodzone w rycie zdwojonym I klasy i mają pierwszeństwo przed wszystkimi świętami, czy to przy zbieżności (
occurrentia), czy to przy spotkaniu (
concurrentia).
4. Gdyby w niedzielę 2., 3. lub 4. Adwentu wypadło święto 1. klasy, wolno odprawić Mszę ze święta, z wyjątkiem Mszy konwentualnej.
5. Niedziele, które dotychczas były rytu półzdwojonego, podnosi się do rytu zdwojonego; antyfon jednak nie zdwaja się.
6. Nie odprawia się wcześniej ani później Mszy i Oficjum niedzieli, która napotkała przeszkodę.
7. Gdyby niedziela w ciągu roku zbiegła się ze świętem jakiegoś tytułu albo tajemnicy Pańskiej, święto zajmuje miejsce niedzieli, o której odmawia się tylko wspomnienie.
b) Wigilie
8. Wigiliami uprzywilejowanymi są: wigilia Bożego Narodzenia i wigilia Zesłania Ducha Św.
9. Wigiliami zwykłymi są: wigilie świąt Wniebowstąpienia Pańskiego, Wniebowzięcia Najśw. Maryi Panny, św. Jana Chrzciciela, świętych Apostołów Piotra i Pawła oraz św. Wawrzyńca.
Wszystkie inne wigilie, również wpisane do kalendarzy partykularnych, są zniesione.
10. Wigilii zwykłych, które wypadną w niedzielę, nie antycypuje się, lecz opuszcza.
c) Oktawy
11. Obchodzi się tylko oktawy Bożego Narodzenia, Wielkanocy i Zesłania Ducha Świętego, a znosi się wszystkie inne, występujące tak w kalendarzu powszechnym, jak w kalendarzach partykularnych.
12. Dni w oktawach Wielkanocy i Zesłania Ducha Św. zostają podniesione do rytu zdwojonego, mają pierwszeństwo przed wszystkimi świętami i nie dopuszczają wspomnień.
13. Dni w oktawie Bożego Narodzenia, chociaż zostają podniesione do rytu zdwojonego, są obchodzone jak dotychczas.
14. W dniach od 2 do 5 stycznia, jeśli nie przypada jakieś święto, obchodzi się bieżący dzień powszedni w rycie zwyczajnym. W Oficjum antyfony i psalmy we wszystkich Godzinach oraz werset Nokturnu są z bieżącego dnia, jak w Psałterzu; inne części jak 1 stycznia, oprócz lekcji, które bierze się z przypadającego Pisma św., z własnymi responsoriami, oraz odmawia się
Te Deum. Zakończenie hymnów i werset w responsorium krótkim Prymy odmawia się jak w Boże Narodzenie. Mszę odprawia się jak w dniu 1 stycznia, bez
Credo i własnego
Communicantes.
Zakazane są Msze czytane wotywne i codzienne (
cotidianae) za zmarłych.
15. Dni od 7 do 12 stycznia po zniesieniu oktawy Objawienia Pańskiego stają się dniami powszednimi w ciągu roku (
w rycie zwyczajnym). W Oficjum antyfony i psalmy we wszystkich Godzinach oraz werset Nokturnu są z bieżącego dnia, jak w Psałterzu; inne części jak w święto Objawienia Pańskiego, oprócz lekcji, które bierze się z przypadającego Pisma św., z własnymi responsoriami, oraz odmawia się
Te Deum. Zakończenie hymnów i werset w Prymie z Objawienia Pańskiego. Msza z Objawienia Pańskiego, bez
Credo i własnego
Communicantes.
Zakazane są Msze czytane wotywne i codzienne za zmarłych.
16. Dnia 13 stycznia obchodzi się Wspomnienie Chrztu Pańskiego w rycie zdwojonym większym; Oficjum i Mszę odprawia się, jak dotychczas w oktawę Objawienia Pańskiego.
Jeśli zaś Wspomnienie Chrztu Pańskiego wypadnie w niedzielę, wówczas obchodzi się święto Św. Rodziny, bez żadnego wspomnienia. W tym wypadku początek 1. Listu do Koryntian czyta się w poprzednią sobotę.
17. Dni od święta Wniebowstąpienia Pańskiego aż do wigilii Zesłania Ducha Św. wyłącznie są dniami powszednimi okresu wielkanocnego (
rytu zwyczajnego). W Oficjum antyfony i psalmy we wszystkich Godzinach oraz werset Nokturnu odmawia się z bieżącego dnia, jak w Psałterzu; inne części jak w święto Wniebowstąpienia, oprócz lekcji, które bierze się z przypadającego Pisma św., z własnymi responsoriami. Zakończenie hymnów i werset w Prymie jak w święto Wniebowstąpienia. Msza z tegoż święta, bez
Credo i bez własnego
Communicantes.
Zakazane są Msze czytane wotywne i codzienne za zmarłych.
W wigilię Zesłania Ducha Św. wszystko pozostaje bez zmian.
18. Dni zniesionej oktawy Bożego Ciała oraz zniesionej oktawy Najśw. Serca Jezusowego stają się dniami powszednimi w ciągu roku.
19. W niedziele dawniej w oktawach Wniebowstąpienia Pańskiego, Bożego Ciała i Najśw. Serca Jezusowego, Oficjum odmawia się jak dotychczas.
d) Święta Świętych
20. Święta Świętych, dotychczas obchodzone w rycie półzdwojonym, obecnie są świętami w rycie zwyczajnym.
21. Święta Świętych, dotychczas obchodzone w rycie zwyczajnym, zostają ograniczone do wspomnienia, bez lekcji historycznej.
22. W dni powszednie Wielkiego Postu i Męki Pańskiej, od Środy Popielcowej aż do soboty przed niedzielą Palmową, kiedy przypadnie jakieś święto, które nie byłoby 1. lub 2. klasy, Oficjum (odmawiane prywatnie) i Mszę można odprawić z dnia powszedniego albo święta.
Tyt. III — WSPOMNIENIA
1. Zawarte tutaj postanowienia o wspomnieniach (
commemorationes) odnoszą się tak do Oficjum, jak do Mszy, czy to przy zbieżności, czy przy spotkaniu.
2. Wspomnieniami, których się nigdy nie opuszcza i które mają bezwzględne pierwszeństwo, są wspomnienia:
a) każdej niedzieli;
b) święta 1. klasy;
c) dni powszednich Wielkiego Postu i Adwentu;
d) Suchych Dni wrześniowych;
e) Litanii większej.
3. Inne przypadające czasem wspomnienia dopuszcza się pod warunkiem, że nie przekroczą liczby trzech modlitw.
4. Oprócz wspomnień wymienionych w nr. 2. i po nich wspomnienia dopuszcza się według następujących zasad:
a) w niedziele 1. klasy, w święta 1. klasy, w dni powszednie i wigilie uprzywilejowane, a ponadto w Mszach ze śpiewem lub Mszach wotywnych uroczystych, nie dopuszcza się żadnego wspomnienia.
b) w święta 2. klasy i pozostałe niedziele dopuszcza się tylko jedno wspomnienie.
c) we wszystkie inne dni świąteczne i powszednie dopuszcza się tylko dwa wspomnienia.
5. Święta wspominane nie mają już: a)
w Oficjum – własnego wersetu w responsorium krótkim Prymy i własnej doksologii w hymnach, z wyjątkiem dni wymienionych w tyt. II, nn. 14–17; b)
we Mszy – Credo i prefacji własnej.
Tyt. IV - ZMIANY W BREWIARZU
a) Początek i koniec Godzin
1. Godziny kanoniczne, odmawiane zarówno publicznie, jak i prywatnie, po opuszczeniu
Pater, Ave i ewentualnie
Credo, zaczynają się zawsze następująco:
Jutrznia – od wersetu
Domine, labia mea aperies.
Laudes, Godziny mniejsze i Nieszpory – od wersetu
Deus, in adiutorium.
Kompleta – od wersetu
Iube, domne, benedicere.
2. W Oficjum Trzech Dni Świętych i Oficjum za zmarłych wszystkie Godziny zaczyna się i kończy jak przepisano w Brewiarzu, pomijając
Pater, Ave i ewentualnie
Credo.
3. Podobnie Godziny kanoniczne odmawiane zarówno publicznie, jak i prywatnie, kończą się następująco:
Jutrznia (odmawiana prywatnie), Laudes, Tercja, Seksta, Nona i Nieszpory – wersetem
Fidelium animae.
Pryma – błogosławieństwem
Dominus nos benedicat.
Kompleta – błogosławieństwem
Benedicat et custodiat.
b) Zakończenie Oficjum
4. Całe Oficjum codzienne kończy się po Komplecie odpowiednią antyfoną do Najśw. Maryi Panny wraz z wersetem
Divinum auxilium.
Przywilej i odpusty związane z odmówieniem modlitwy
Sacrosanctae, są obecnie złączone ze wspomnianą antyfoną końcową.
c) Niektóre części Oficjum
5. Hymnów własnych wyznaczonych na konkretne Godziny w Oficjach niektórych Świętych nie przenosi się. W hymnie
Iste Confessor trzeci werset nigdy się nie zmienia i zawsze będzie brzmiał:
Meruit supremos laudis honores.
6. Pominiętych czasem antyfon do
Magnificat dni powszednich okresu Siedemdziesiątnicy nie odmawia się w późniejszym terminie.
7. Prośby ferialne (
preces feriales) odmawia się tylko w Nieszporach i Laudes Oficjum środy i piątku okresu Adwentu, Wielkiego Postu i Męki Pańskiej, jak również środy, piątku i soboty Suchych Dni (z wyjątkiem oktawy Zesłania Ducha Św.), kiedy Oficjum odmawia się z dnia powszedniego.
8. Wszystkie inne prośby opuszcza się.
9. Modlitwę o uproszenie wstawiennictwa Świętych (
suffragium sanctorum) i wspomnienie o Krzyżu św. (
commemoratio de Cruce) pomija się.
10. Symbol św. Atanazego odmawia się tylko w święto Przenajświętszej Trójcy.
d) Inne zmiany
11. I Nieszpory (czy to całe, czy od kapitulum (
a capitulo), czy też w postaci wspomnienia) przysługują tylko świętom 1. i 2. klasy i niedzielom.
12. Odnośnie do poszczególnych części Oficjum należy przestrzegać następujących zasad:
a) w niedziele i święta 1. klasy nic nie ulega zmianie;
b) w święta 2. klasy i święta rytu zdwojonego Pańskie i Najśw. Maryi Panny na Jutrznię, Laudes i Nieszpory bierze się teksty własne lub z Commune; Godziny mniejsze odmawia się tak, jak podano w Psałterzu bieżącego dnia i na właściwym miejscu; Kompleta jest z niedzieli;
c) w pozostałe święta, wigilie lub dni powszednie wszystkie godziny odmawia się tak, jak podano w Psałterzu i na właściwym miejscu, chyba że Jutrznia, Laudes i Nieszpory mają specjalnie wyznaczone antyfony i psalmy.
13. Jeżeli w oznaczonym dniu nie można przeczytać lekcji z przypadającego Pisma św., opuszcza się je z ich responsoriami, chociażby chodziło o początki ksiąg (
« initia » librorum).
14. Jeśli święto Świętego nie ma wyznaczonych lekcji własnych I Nokturnu, bierze się je z przypadającego Pisma św., gdyby zaś takich nie było – z Commune.
Tyt. V - ZMIANY W MSZALE
a) Modlitwy
1. Znosi się modlitwy wyznaczone na różne okresy liturgiczne (
pro diversitate Temporum).
2. W Mszach wotywnych za zmarłych odprawianych ze śpiewem odmawia się jedną modlitwę; w Mszach bez śpiewu można odmówić trzy modlitwy.
3. Znosi się modlitwę
Fidelium przepisaną dotąd na pierwszy wolny dzień powszedni każdego miesiąca albo poniedziałek każdego tygodnia. W chórze w te dni powszednie odprawia się Mszę konwentualną zgodnie z rubrykami.
4. Modlitwy nakazane przez Ordynariusza w sposób zwyczajny (
simpliciter), opuszcza się zgodnie z dotychczasowymi rubrykami, ponadto we wszystkie niedziele oraz w Mszach ze śpiewem; wreszcie, gdy modlitwy, które należy odmówić zgodnie z rubrykami, osiągną liczbę trzech.
b) Inne zmiany
5. W dni powszednie w ciągu roku, jeśli trzeba odmówić wspomnienie o jakimś Świętym, celebrans zgodnie ze swym uznaniem może odprawić Mszę z dnia powszedniego albo Mszę świąteczną o Świętym, którego wspomnienie przypada.
6. W Mszach za zmarłych można opuścić sekwencję
Dies irae, chyba że chodziłoby o Mszę w dniu zgonu lub pogrzebu w obecności ciała zmarłego, a z uzasadnionego powodu nawet w jego nieobecności, a ponadto Mszę w Dzień Zaduszny. Tego zaś dnia sekwencję musi się odmówić tylko w jednej Mszy, mianowicie we Mszy głównej lub w pierwszej.
7. Wyznanie wiary (
Credo) odmawia się tylko w niedziele i święta 1. klasy, w święta Pańskie i Najśw. Maryi Panny, w główne święta (
festa natalicia) Apostołów i Ewangelistów oraz Doktorów Kościoła powszechnego i w uroczystych Mszach wotywnych odprawianych ze śpiewem.
8. W każdej Mszy odmawia się prefację własną, a jeżeli jej nie ma, prefację okresową (
de Tempore) albo zwykłą (
communis).
9. Jako ostatnią ewangelię w każdej Mszy zawsze odczytuje się początek Ewangelii według św. Jana, z wyjątkiem trzeciej Mszy w święto Bożego Narodzenia i Mszy niedzieli Palmowej.