Mozna przestrzegac rubryk Jana XXIII majac swiadomosc, ze niektore ze zmian sa bezsensowne. Nie mam zamianu umierac za III Confiteor ani za jego brak, ale nikt mi nie odbierze przekonania, ze nie byla to zmiana bez powodu, ot taka blahostka techniczna w celu oszczednosci papieru w mszale.
Dla nieznających tematu, III.confiteor (...)
Dla nieznających tematu, III.confiteor jest odmawiany tuż przed przyjęciem Komunii świętej jako akt pokuty szczególnie dla tych ludzi, którzy spóźnili się na początek Mszy świętej i nie odmówili II.confiteor.
Nieladnie wprowadzac w blad nieznajacych tematu. II Confiteor nalezy do modlitw przygotowawczych kaplana i z wiernymi nie ma nic wspolnego. W mszy spiewanej nawet nie maja szansy go uslyszec. III Confiteor to co innego - jest to czesc rytu komunii wiernych wlaczonego do Mszalu miedzy komunie kaplana a puryfikacje.
Ich darf mich an Sie in tiefster Ergebenheit mit zwei Fragen wenden, und zwar: 1) ob es zulässig ist, sowohl im gesungenen Amt als auch in der Missa recitata ein zweites Confiteor direkt vor der Austeilung der Hl. Kommunion an die Gläubigen anzuwenden? In den jüngsten Zelebrationen der kirchlichen Würdenträger in Rom, als auch in anderen Teilen der Welt wird dieses Confiteor vorgetragen– wie ich es hoffe mit einem. Hingegen laut RUBRICÆ GENERALES MISSALIS ROMANI, Punkt 503 scheint dieser Ritus aufgehoben worden zu sein. Daher ergibt sich mein Zweifel und die oben angeführte Frage. 2) ob die Rublik des Missale Romanum von 1962, herausgegeben vom sel. Johannnes XXIII, im Wortlaut: Postremo sacerdos accipit planetam et, convenienter, caput tegit (Ritus Servandus I, 3) als eine Rubrica directiva oder Rubrica praeceptiva ansehen soll (im Bezug auf das Wort convenienter, die man im diesem Falle wiedergeben kann mit solchen Ausdrücken wie: „es wird empfohlen”, „es gehört sich” bzw. „entsprechend”)? Anders gesagt: ob der Gebrauch des Biretts in der Hl. Messe mit der Meßbuchausgabe von 1962 nicht mehr obligatorisch ist? Ist dann richtig die Behauptung einiger Liturgisten, daß Gebrauch von Birett in den desungenen und feierlichen Messen obligatorisch, in den stillen und rezitierten aber nur fakultativ sei? Falls ja, soll man das folgende Dekret der Hl. Ritenkongregation: An toleranda sit consuetudo canonicorum aliorumque in Choro praesentium nunquam cooperiendi caput dum divina officia peraguntur? R. Affirmative, pro iis qui sacris paramentis non sunt induti (S.R.C. 14 Martii 1861, S. Iacobi de Chile, Dub. XI) für außer Kraft gesetzt halten (in der außerordentlichen Form des Römischen Ritus)?Co w tłumaczeniu z naszego na polski :1. Pragnąłbym zapytać, czy dopuszczalne jest użycie w Mszach śpiewanych i recytowanych drugiego Confiteor przed obrzędem Komunii wiernych? W ostatnich celebracjach hierarchów w Rzymie i w innych częściach świata jest odmawiany ten Confiteor z jak ufam pożytkiem duchowym dla wiernych. Natomiast w RUBRICÆ GENERALES MISSALIS ROMANI punkcie 503 wydaje się być zniesiony ten obrzęd. Stąd ta moja wątpliwość i pytanie.2. Czy rubrykę Mszału Rzymskiego wydanego w 1962 r. przez bł. Jana XXIII, która brzmi: Postremo sacerdos accipit planetam et, convenienter, caput tegit (Ritus Servandus I, 3) należy traktować jako rubrica directiva czy rubrica praeceptiva (w związku z słowem convenienter, które można tłumaczyć w tym wypadku jako: „zaleca się”, „wypada” lub „odpowiednio”)? Tym samym: czy wraz z opublikowaniem Mszału w 1962 r. użycie biretu podczas Mszy świętej przestało być obowiązkowe? Czy słuszne jest twierdzenie niektórych liturgistów, że użycie biretu jest obowiązkowe w Mszach świętych śpiewanych i uroczystych, a dowolne w Mszach świętych cichych i recytowanych? Jeśli tak, czy następujący dekret Świętej Kongregacji Obrzędów: An toleranda sit consuetudo canonicorum aliorumque in Choro praesentium nunquam cooperiendi caput dum divina officia peraguntur? R. Affirmative, pro iis qui sacris paramentis non sunt induti (S.R.C. 14 Martii 1861, S. Iacobi de Chile, Dub. XI) należy uznać za obecnie nieobowiązujący (dla nadzwyczajej formy rytu rzymskiego)?
Con rifrimento alla Sua lettera dello scorso 24 agosto, questa Pontificia Commissione si pregia significarLe che al primo quesito da Lei sottoposto la risposta e affermativa.
A czy można liczyć na to że ksiądz wrzuci skany tych listów do internetu? Niektórzy niestety nie wierzą na słowo
jak kto z nowych forumowiczów nie będzie rozumiał, o co chodzi z III confiteor, a nie chce przebijać się przez 11 stron forum, może zajrzeć do mojego bloga i przeczytać ten wpis, popełniony pod wpływem informacyj z dnia dzisiejszegohttp://przedsoborowy.blogspot.com/2010/11/iii-confiteor-dozwolony.html