Forum Krzyż
Witamy, Gość. Zaloguj się lub zarejestruj.
Kwietnia 29, 2024, 10:07:21 am

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
Szukaj:     Szukanie zaawansowane
www.UnaCum.pl

Centrum Informacyjne Ruchu Summorum Pontificum
231965 wiadomości w 6630 wątkach, wysłana przez 1668 użytkowników
Najnowszy użytkownik: magda11m
Strona główna Pomoc Szukaj Zaloguj się Rejestracja
Forum Krzyż  |  Traditio  |  Summorum Pontificum  |  Wątek: III Confiteor never dies
« poprzedni następny »
Strony: 1 ... 8 9 [10] 11 12 13 Drukuj
Autor Wątek: III Confiteor never dies  (Przeczytany 46327 razy)
Fons Blaudi
aktywista
*****
Wiadomości: 4275

« Odpowiedz #135 dnia: Września 22, 2010, 16:08:38 pm »

Rubryki mszalne sa dostepne w internecie. Komentarz do nich np. tu :
http://www.nowyruchliturgiczny.pl/2010/09/komentarz-do-motu-proprio-rubricarum.html
Zapisane
Dio ci guardi dalla tentazione dei pasticci ibridi
Bartek
Administrator
aktywista
*****
Wiadomości: 3689

« Odpowiedz #136 dnia: Września 22, 2010, 16:17:31 pm »

Mozna przestrzegac rubryk Jana XXIII majac swiadomosc, ze niektore ze zmian sa bezsensowne. Nie mam zamianu umierac za III Confiteor ani za jego brak, ale nikt mi nie odbierze przekonania, ze nie byla to zmiana bez powodu, ot taka blahostka techniczna w celu oszczednosci papieru w mszale.

I tąż myślą kończymy tegoroczny sezon na 3-ci Confiteor

  --  Moderacja
Zapisane
Hoc pulchrum est hominis munus et officium: ut oret ac diligat.
Andris krokodyl różańcowy
aktywista
*****
Wiadomości: 1371


« Odpowiedz #137 dnia: Listopada 30, 2010, 11:36:02 am »

Jak przekazał pewien polski ksiądz związany ze środowiskami katolików wiernych tradycji, Papieska Komisja Ecclesia Dei wyraża się pozytywnie o stosowaniu trzeciego confiteor. Czekamy na jakieś szczegóły, które ów ksiądz obiecał podać do wiadomości użytkowników forum, w terminie wieczornym.

Dla nieznających tematu, III.confiteor jest odmawiany tuż przed przyjęciem Komunii świętej jako akt pokuty szczególnie dla tych ludzi, którzy spóźnili się na początek Mszy świętej i nie odmówili II.confiteor. Prywatnie, wierni mogą odmawiać confiteor nawet na NOM, ale od teraz obligatoryjne może się stać odmawianie 3.confiteor jeśli celebrans mszy trydenckiej jest akurat zwolennikiem tegoż aktu pokuty.
Zapisane
Początkowo zamierzaliśmy nie odpisywać na Pański list, ale ponieważ Pan nalega, pragniemy poinformować, że nie odpowiemy na zadane pytanie.
Bartek
Administrator
aktywista
*****
Wiadomości: 3689

« Odpowiedz #138 dnia: Listopada 30, 2010, 11:48:31 am »

Nie od dzisiaj wiadomo, że Ecclesia Dei pozytywnie wypowiada się nt. III Confiteoru. Podobnie jak wiadomo, że w innych listach ta sama Komisja ów zwyczaj gani :)
Zapisane
Hoc pulchrum est hominis munus et officium: ut oret ac diligat.
Teresa
aktywista
*****
Wiadomości: 1409

« Odpowiedz #139 dnia: Listopada 30, 2010, 15:45:37 pm »

Dla nieznających tematu, III.confiteor (...)
A są tu tacy?  ;D
Zapisane
Fons Blaudi
aktywista
*****
Wiadomości: 4275

« Odpowiedz #140 dnia: Listopada 30, 2010, 16:07:19 pm »

Dla nieznających tematu, III.confiteor jest odmawiany tuż przed przyjęciem Komunii świętej jako akt pokuty szczególnie dla tych ludzi, którzy spóźnili się na początek Mszy świętej i nie odmówili II.confiteor.

Nieladnie wprowadzac w blad nieznajacych tematu. II Confiteor nalezy do modlitw przygotowawczych kaplana i z wiernymi nie ma nic wspolnego. W mszy spiewanej nawet nie maja szansy go uslyszec. III Confiteor to co innego - jest to czesc rytu komunii wiernych wlaczonego do Mszalu miedzy komunie kaplana a puryfikacje.
Zapisane
Dio ci guardi dalla tentazione dei pasticci ibridi
trivelt
uczestnik
***
Wiadomości: 124

« Odpowiedz #141 dnia: Listopada 30, 2010, 16:19:58 pm »

Nieladnie wprowadzac w blad nieznajacych tematu. II Confiteor nalezy do modlitw przygotowawczych kaplana i z wiernymi nie ma nic wspolnego. W mszy spiewanej nawet nie maja szansy go uslyszec. III Confiteor to co innego - jest to czesc rytu komunii wiernych wlaczonego do Mszalu miedzy komunie kaplana a puryfikacje.
Jak rozumiem II Confiteor to to, które odmawia ministrant w imieniu wiernych więc trochę ma ono z nimi wspólnego. Zresztą podczas modlitw u stopni ołtarza wielu wiernych nawet jeśli dokładnie nie słyszy wypowiadanych przez kapłana i asystę słów odmawia Confiteor.
Zapisane
Fons Blaudi
aktywista
*****
Wiadomości: 4275

« Odpowiedz #142 dnia: Listopada 30, 2010, 16:23:03 pm »

Co tam Confiteor ! Niektorzy to i slowa przeistoczenia odmawiaja. Czasem glosniej niz celebrans.
Zapisane
Dio ci guardi dalla tentazione dei pasticci ibridi
x. Konstantyn Najmowicz
aktywista
*****
Wiadomości: 834

« Odpowiedz #143 dnia: Listopada 30, 2010, 17:05:08 pm »

Po wielkiej burzy we Wrocławiu, związanej z wprowadzeniem przeze mnie III confiteoru postanowiłem odwołać się do Stolicy Apostolskiej. 24 sierpnia wysłałem dwa pytania do ED:
Cytuj
   Ich darf mich an Sie in tiefster Ergebenheit mit zwei Fragen wenden, und zwar:
   1) ob es zulässig ist, sowohl im gesungenen Amt als auch in der Missa recitata ein zweites Confiteor direkt vor der Austeilung der Hl. Kommunion an die Gläubigen anzuwenden? In den jüngsten Zelebrationen der kirchlichen Würdenträger in Rom, als auch in anderen Teilen der Welt wird dieses Confiteor vorgetragen– wie ich es hoffe mit einem. Hingegen laut RUBRICÆ GENERALES MISSALIS ROMANI, Punkt 503 scheint dieser Ritus aufgehoben worden zu sein. Daher ergibt sich mein Zweifel und die oben angeführte Frage.
   2) ob die Rublik des Missale Romanum von 1962, herausgegeben vom sel. Johannnes XXIII, im Wortlaut: Postremo sacerdos accipit planetam et, convenienter, caput tegit (Ritus Servandus I, 3) als eine Rubrica directiva oder Rubrica praeceptiva ansehen soll (im Bezug auf das Wort convenienter, die man im diesem Falle wiedergeben kann mit solchen Ausdrücken wie: „es wird empfohlen”, „es gehört sich” bzw. „entsprechend”)? Anders gesagt: ob der Gebrauch des Biretts in der Hl. Messe mit der Meßbuchausgabe von 1962 nicht mehr obligatorisch ist? Ist dann richtig die Behauptung einiger Liturgisten, daß Gebrauch von Birett in den desungenen und feierlichen Messen obligatorisch, in den stillen und rezitierten aber nur fakultativ sei? Falls ja, soll man das folgende Dekret der Hl. Ritenkongregation: An toleranda sit consuetudo canonicorum aliorumque in Choro praesentium nunquam cooperiendi caput dum divina officia peraguntur? R. Affirmative, pro iis qui sacris paramentis non sunt induti (S.R.C. 14 Martii 1861, S. Iacobi de Chile, Dub. XI) für außer Kraft gesetzt halten (in der außerordentlichen Form des Römischen Ritus)?

Co w tłumaczeniu z naszego na polski :):
1.   Pragnąłbym zapytać, czy dopuszczalne jest użycie w Mszach śpiewanych i recytowanych drugiego Confiteor przed obrzędem Komunii wiernych? W ostatnich celebracjach hierarchów w Rzymie i w innych częściach świata jest odmawiany ten Confiteor z jak ufam pożytkiem duchowym dla wiernych. Natomiast w RUBRICÆ GENERALES MISSALIS ROMANI punkcie 503 wydaje się być zniesiony ten obrzęd. Stąd ta moja wątpliwość i pytanie.
2. Czy rubrykę Mszału Rzymskiego wydanego w 1962 r. przez bł. Jana XXIII, która brzmi: Postremo sacerdos accipit planetam et, convenienter, caput tegit (Ritus Servandus I, 3) należy traktować jako rubrica directiva czy rubrica praeceptiva (w związku z słowem convenienter, które można tłumaczyć w tym wypadku jako: „zaleca się”, „wypada” lub „odpowiednio”)? Tym samym: czy wraz z opublikowaniem Mszału w 1962 r. użycie biretu podczas Mszy świętej przestało być obowiązkowe? Czy słuszne jest twierdzenie niektórych liturgistów, że użycie biretu jest obowiązkowe w Mszach świętych śpiewanych i uroczystych, a dowolne w Mszach świętych cichych i recytowanych? Jeśli tak, czy następujący dekret Świętej Kongregacji Obrzędów: An toleranda sit consuetudo canonicorum aliorumque in Choro praesentium nunquam cooperiendi caput dum divina officia peraguntur? R. Affirmative, pro iis qui sacris paramentis non sunt induti (S.R.C. 14 Martii 1861, S. Iacobi de Chile, Dub. XI) należy uznać za obecnie nieobowiązujący (dla nadzwyczajej formy rytu rzymskiego)?
Dzisiaj dostałem taką odpowiedź:
Cytuj
Con rifrimento alla Sua lettera dello scorso 24 agosto, questa Pontificia Commissione si pregia significarLe che al primo quesito da Lei sottoposto la risposta e affermativa.

Drugie pytanie (nie moje) zostało zignorowane.
Zapisane
Instaurare omnia in Christo!
Nikt się nie zbawia, jak tylko przez Ciebie Matko Boga.
Nikt nie otrzymuje darów Bożych, jak tylko przez Ciebie, o pełna łaski!
św. German z Konstantynopola
Krusejder
aktywista
*****
Wiadomości: 6651


to the power and the glory raise your glasses high

mój blog
« Odpowiedz #144 dnia: Listopada 30, 2010, 18:24:59 pm »

x. Konstantyn OK :)))

p.s. hadko czytać o "burzy" ... Czy burzyciele nie mogli zrobić awantury na forum ? Musieli w realu ? :/
Zapisane
zapraszam na mój blog: http://przedsoborowy.blogspot.com/ ostatni wpis z dnia 20 IX 2022
Tato
aktywista
*****
Wiadomości: 4746


« Odpowiedz #145 dnia: Listopada 30, 2010, 19:23:10 pm »

aż żałość bierze jak się o owej "burzy" pomyśli...w sumie to biedni są niektórzy "koronkowi rubrycyści" bo sprowadzają niesczęścia nie tylko na swą biedną duszę, ale takoż wtrącają w spore kłopoty innych czasem bardzo wartościowych ludzi a zwłaszcza xięży... myślę, że warto przemyśleć sobie, raz jeszcze rolę kapłana i wiernych i odnaleźć właściwe każdemu z nas w tej relacji miejsce...
Zapisane
"CRUX SACRA SIT MIHI LUX , NON DRACO SIT MIHI DUX"
          V R S N S M V - S M Q L I V B
Piotr
uczestnik
***
Wiadomości: 218

« Odpowiedz #146 dnia: Listopada 30, 2010, 19:45:53 pm »

A czy można liczyć na to że ksiądz wrzuci skany tych listów do internetu? Niektórzy niestety nie wierzą na słowo  :(
Zapisane
Tato
aktywista
*****
Wiadomości: 4746


« Odpowiedz #147 dnia: Listopada 30, 2010, 19:47:50 pm »

A czy można liczyć na to że ksiądz wrzuci skany tych listów do internetu? Niektórzy niestety nie wierzą na słowo  :(

Niektórzy nawet jakby stanął przed niemi św.Pius V to nie uwierzą ... ;)
Zapisane
"CRUX SACRA SIT MIHI LUX , NON DRACO SIT MIHI DUX"
          V R S N S M V - S M Q L I V B
Krusejder
aktywista
*****
Wiadomości: 6651


to the power and the glory raise your glasses high

mój blog
« Odpowiedz #148 dnia: Listopada 30, 2010, 20:29:54 pm »

jak kto z nowych forumowiczów nie będzie rozumiał, o co chodzi z III confiteor, a nie chce przebijać się przez 11 stron forum, może zajrzeć do mojego bloga i przeczytać ten wpis, popełniony pod wpływem informacyj z dnia dzisiejszego

http://przedsoborowy.blogspot.com/2010/11/iii-confiteor-dozwolony.html
Zapisane
zapraszam na mój blog: http://przedsoborowy.blogspot.com/ ostatni wpis z dnia 20 IX 2022
abenadar
rezydent
****
Wiadomości: 424

« Odpowiedz #149 dnia: Listopada 30, 2010, 21:20:13 pm »

jak kto z nowych forumowiczów nie będzie rozumiał, o co chodzi z III confiteor, a nie chce przebijać się przez 11 stron forum, może zajrzeć do mojego bloga i przeczytać ten wpis, popełniony pod wpływem informacyj z dnia dzisiejszego

http://przedsoborowy.blogspot.com/2010/11/iii-confiteor-dozwolony.html

Komentarz dobry oprócz zdania "W praktyce więc opisywany obrzęd miał historję jak św. Józef w Kanonie: pojawił się w Mszałach i na papierze, a w parafjach - już nie."
Uważam, że nie ma żadnych podstaw historycznych która by potwierdzała taką tezę. Po pierwsze trudno sobie wyobrazić aby kapłan mając przed sobą mszał z 1962 nie czytał św. Józefa, a po wtóre w praktycznie wszytkich mszałach jakie widziałem sprzed 1962 św. józef był dopisany to znaczy, że ktoś go wspominał. A po trzecie tak jak z III Confiteor sprawa dopiero zaczęła być interesująca po 1988 :)
Zapisane
Strony: 1 ... 8 9 [10] 11 12 13 Drukuj 
Forum Krzyż  |  Traditio  |  Summorum Pontificum  |  Wątek: III Confiteor never dies « poprzedni następny »
 

Działa na MySQL Działa na PHP SMF 2.0.19 | SMF © 2014, Simple Machines Prawidłowy XHTML 1.0! Prawidłowy CSS!