Forum Krzyż
Witamy, Gość. Zaloguj się lub zarejestruj.
Kwietnia 27, 2024, 15:06:24 pm

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
Szukaj:     Szukanie zaawansowane
www.UnaCum.pl

Centrum Informacyjne Ruchu Summorum Pontificum
231963 wiadomości w 6630 wątkach, wysłana przez 1668 użytkowników
Najnowszy użytkownik: magda11m
Strona główna Pomoc Szukaj Zaloguj się Rejestracja
Forum Krzyż  |  Traditio  |  Summorum Pontificum  |  Wątek: Pytania liturgiczne błahe i trywialne (KRR)
« poprzedni następny »
Strony: 1 ... 124 125 [126] 127 128 ... 294 Drukuj
Autor Wątek: Pytania liturgiczne błahe i trywialne (KRR)  (Przeczytany 1253986 razy)
jędrek
rezydent
****
Wiadomości: 399


Arcybiskup Paulos Faraj Rahho (1942-2008)

« Odpowiedz #1875 dnia: Maja 24, 2010, 15:07:52 pm »

Czy istnieje jakas inna odmiana Mszy pontyfikalnej oprócz "od tronu"? Czy biskup może odprawić Mszę z asystą taka jaką odprawia prezbiter?
Zapisane
http://krzyz.katolicy.net/index.php/topic,5494.msg112948.html#msg112948 DOŁĄCZ DO GRUPY MODLITEWNEJ I MÓDL SIĘ ZA PRZEŚLADOWANYCH CHRZEŚCIJAN!
Michał Barcikowski
*
aktywista
*
Wiadomości: 1875

« Odpowiedz #1876 dnia: Maja 24, 2010, 15:20:42 pm »

Czy istnieje jakas inna odmiana Mszy pontyfikalnej oprócz "od tronu"? Czy biskup może odprawić Mszę z asystą taka jaką odprawia prezbiter?

Owszem, może być msza od faldistorium, przysługująca biskupowi nie będącemu ordynariuszem kościoła, w którym celebruje. Nie ma w wówczas diakonów honorowych. Biskup nie może celebrować mszy tylko z diakonem i subdiakonem, na wzór prezbitera.

Oczywiście, to teoria. Biskupom FSSPX często zdarza się celebrować wbrem przepisom Ceremoniału Biskupiego. Osobiście zapamiętalem zwykłą mszę z diakonem i sudiakonem oraz mszę pontyfikalną od tronu ale za to bez diakonów honorowych.
Zapisane
marcin
Gość
« Odpowiedz #1877 dnia: Maja 24, 2010, 16:48:41 pm »

ale już chyba od dawna grekokatolicy nie używają monstrancji? To musiało być dawno.
oj znajdzie się i dziś... jeden kolega mi opowiadał o takich dziwnych wypadkach jak celebracja Boskiej liturgii z wystawionym Przenajświętszym Sakramentem.

W tradycji wschodniej kapłan lub diakon spożywa pozostałe Ciało i Krew Chrystusa. Dla chorych przechowuje się darochranietelnicy i tu uwaga bo nie wiem jak unici ale prawosławni, przechowują "wysuszone" Ciało i Krew. Z tego co pamiętam jest to specjalnie przygotowywane w czasie Triduum kiedy to Pryczastie umieszcza się na metalowym naczyniu i powoli doprowadza do odparowania wody. Domyślam się że chodzi o zabezpieczenie przez pleśnią.

Ciekawa sytuacja jest w LUPD gdyż na liturgii Jana Chryzostoma konsekruje się więcej prosfor ale nie przechowuje się wina! Znaczy, na LUPD komunie przyjmuje się jak zawsze  czyli zatopione we Krwi cząsteczki Ciała Chrystusa. Ale wina się nie konsekruje, zatem tu jam nie wiem czy wino zostaje uświęcone (przemienione) poprzez kontakt z przeistoczoną prosforą czy pozostaje zwykłym winem.

Kult eucharystyczny poza liturgią nigdzie nie występuje na wschodzie, z racji tego że do adoracji są ikony.

Latynizacja unitów była bardzo silna ale powoli się to cofa... a różaniec, jest u unitów obecny ba i u prawosławnych. Polecam lekturze :
http://www.westernorthodox.com/rosary.html
http://www.stmaryofegypt.org/prayerbook/5pray.htm
Zapisane
jędrek
rezydent
****
Wiadomości: 399


Arcybiskup Paulos Faraj Rahho (1942-2008)

« Odpowiedz #1878 dnia: Maja 24, 2010, 18:18:24 pm »

Dziękuję za odpowiedzi. Podociekam trochę  :), w takim razie czy Msza św. sprawowana przez biskupa Pieronka była Mszą od tronu czy od falsidorium, w końcu bp. Pieronek nie jest ordynariuszem? No i co to jest falsidorium? Kto to sa diakoni honorowi?
Z tego co wiem to biskup mnie może też odprawić Mszy śpiewanej. Załóżmy taką sytuację, przed soborem biskup jedzie na wizytację i bierzmowanie to małej wioski gdzie jest tylko proboszcz, który ma paru ministrantów, ledwo umiejących odpowiadać na cichej Mszy. Co w takim razie biskup robi, bierze ze sobą świtę, żeby odprawić Mszę św. pontyfikalną czy celebruje Mszę cichą?
« Ostatnia zmiana: Maja 24, 2010, 18:28:46 pm wysłana przez jędrek » Zapisane
http://krzyz.katolicy.net/index.php/topic,5494.msg112948.html#msg112948 DOŁĄCZ DO GRUPY MODLITEWNEJ I MÓDL SIĘ ZA PRZEŚLADOWANYCH CHRZEŚCIJAN!
Guldenmond
aktywista
*****
Wiadomości: 2136


« Odpowiedz #1879 dnia: Maja 24, 2010, 18:30:39 pm »

ja tam i nom przy wystawieniu widziałem parę razy w życiu...

jak u nas jeszcze byla praesanctificationis, to też brano wino, wkładano do niego cząstkę Ciała Pańskiego, co je uświęcało, ale chyba nie przemieniało w Krew (no bo przecież w każdej cząstce Hostii jest obecny cały Jezus... )

@ jedrek
faldistorium to taka ładna nazwa stołka, na którym się siada przed ołtarzem
odp. na ostatnie pyt. -> msza cicha
« Ostatnia zmiana: Maja 24, 2010, 18:41:46 pm wysłana przez Guldenmond » Zapisane
"coraz bardziej cię wciaga do tego trydenckiego ścieku"
ks. K.B.
Nathanael
Gość
« Odpowiedz #1880 dnia: Maja 24, 2010, 18:41:44 pm »

http://www.nowowiejski.cba.pl/viewer.php:

- faldistorium ---> t. I, s. 287
- Diaconi asistentes ---> t. III, s. 411
- Biskupie nabożeństwa ---> t. III, s. 417


Zapisane
Nathanael
Gość
« Odpowiedz #1881 dnia: Maja 24, 2010, 21:49:03 pm »

Pytanie: w KRR przyklęka się i przed Najświętszym Sakramentem i przed (np.) biskupem na prawe kolano. Skąd wzięło się to, iż dzisiaj naucza się, aby przed biskupem (w NOM) przyklękać na lewe kolano?
Zapisane
Kalistrat
aktywista
*****
Wiadomości: 1429


« Odpowiedz #1882 dnia: Maja 24, 2010, 21:53:06 pm »

Ciekawe, że chodzi Panu o NOM, bowiem ja zwykle słyszałem to od tradycjonalistów. Ten błędny pogląd wziął się z przekonania, że przed Bogiem klęka się na prawe kolano, a na lewe przed ludźmi. Powinno być tak - na prawe kolano klękamy przed władzą duchowną, a na lewe - przed świecką.
Zapisane
Nathanael
Gość
« Odpowiedz #1883 dnia: Maja 24, 2010, 21:57:04 pm »

Pan Kalistrat jak zwykle na posterunku! Dziękuję! :)
Zapisane
jędrek
rezydent
****
Wiadomości: 399


Arcybiskup Paulos Faraj Rahho (1942-2008)

« Odpowiedz #1884 dnia: Maja 24, 2010, 23:37:36 pm »

Wysłałem zapytanie do jednego z autorów bloga New Liturgical Movement nt. rytów zachodnich. Zamieszczam uzyskana odpowiedź (w języku angielskim):
Cytuj
The traditional Ambrosian rite is celebrated at least once a week in a church in Milano.
The Lyons rite as well, not in his solemn forms but at least as low masses, in Lyons.
The Sarum rite has been celebrated from time to time in England, but not on a regular basis.
The same with the 18th century parisian rite.
Wysłałem też pytanie do autora bloga o rycie dominikańskim, uzyskałem odpowiedź (w tekście są moje pytanie i odpowiedzi o.
 Augustine Thompsona)

Cytuj
Laudetur Jesus Christus!

I'm from Poland, I'm interested in western liturgy.
After reform of Holy Week made by pope Pius XII was anything changes in
Dominican rite or only reform was in roman rite?

Altough the initial reform of the Easter Rites affected only the Roman Rite, the Dominican Order requested permission to adopt certain changes into the Dominican Rite.  Most of these were incorporated by 1958, when new Holy Week books were printed for the Dominican Rite


It is used name of Holy Joseph in Kanon in Diminican rite?

There was never any request made or permission given to add the name of Joseph to the Canon.  Nevertheless, nearly every friar priest did so after the change was made.  Finally, it was retroactively approved for inclusion in 1965.


In Dominican rite have You got your own Liturgy of Hours and Chant or You
use Brevarium Romanum and Gregorian Chant?

The Dominican Office was also different from the Roman and dates to 1254.  The chant is also unique to the Dominican Rite.  But the Dominican is part of the same family of Latin uses as the Roman.  The last edition of the Dominican Breviary was published in 1962.  The last Dominican Breviary with the medieval Psalm order was published in 1909.  After that the order adapted the new Roman psalm order of Pius X.


Do You know if there are used another traditional western rites in the
world? (I'm interested especially in lion, Bragan, mozarabic, Kartusian and
premonstratentian rite).

I believe that only the Carthusians regularly use their ancient rite, which was modernized after Vatican II.  Some small traditionalist groups in union with Rome are trying to revive the Carmelite Rite.  I don't know about the others.

I have written extensively on the Dominican Rite at: http://dominican-liturgy.blogspot.com/
Zapisane
http://krzyz.katolicy.net/index.php/topic,5494.msg112948.html#msg112948 DOŁĄCZ DO GRUPY MODLITEWNEJ I MÓDL SIĘ ZA PRZEŚLADOWANYCH CHRZEŚCIJAN!
Antiquus_ordo
Gość
« Odpowiedz #1885 dnia: Maja 24, 2010, 23:45:01 pm »


odp. na ostatnie pyt. -> msza cicha
celebruje msze recytowaną bo trzeba tylko do niej dwóch duchownych.
Zapisane
LUK
aktywista
*****
Wiadomości: 962


« Odpowiedz #1886 dnia: Maja 25, 2010, 00:16:38 am »

Cytuj
Ciekawa sytuacja jest w LUPD gdyż na liturgii Jana Chryzostoma konsekruje się więcej prosfor ale nie przechowuje się wina! Znaczy, na LUPD komunie przyjmuje się jak zawsze  czyli zatopione we Krwi cząsteczki Ciała Chrystusa. Ale wina się nie konsekruje, zatem tu jam nie wiem czy wino zostaje uświęcone (przemienione) poprzez kontakt z przeistoczoną prosforą czy pozostaje zwykłym winem.



Christus Rex

Można jaśnie jakieś źródła najlepiej stare co do zaznaczonego fragmentu "na liturgii Jana Chryzostoma konsekruje się więcej prosfor ale nie przechowuje się wina! Znaczy, na LUPD komunie przyjmuje się jak zawsze  czyli zatopione we Krwi cząsteczki Ciała Chrystusa. Ale wina się nie konsekruje"




Istota formy Sakramentu Eucharystii

Do istoty formy Sakramentu Eucharystii należą tylko słowa: "to jest ciało moje" i "to jest kielich krwi mojej". To bowiem tylko do istoty formy należy, co oznacza, a więc i sprawuje przemianę chleba i wina w ciało i krew Chrystusa, a to oznaczają tylko słowa wspomniane. Co do słów wyrzeczonych nad chlebem jest rzeczą widoczną, że tylko słowa: to jest ciało moje mogą istotę formy stanowić, gdyż w rycie rzymskim innych słów nie ma. Ale i słowa nad kielichem wypowiedziane: (to jest kielich krwi mojej) "nowego i starego testamentu, który za was i za wielu będzie wylany na odpuszczenie grzechów" nie należą do istoty formy, bo same słowa: to jest kielich krwi mojej, oznaczają a więc i sprawują przeistoczenie, a nadto bo w lituriach wschodnich ich nie ma, w których to liturgiach nikt nie wątpi, konsekracja kielicha jest ważna i skuteczna.
Należą one do pełności formy (ad integritatem et perfectionem formae). W tym sensie mówi św. Tomasz (3. q. 78. a. 3.), że należą do "substancji formy", bo je nazywa "tylko pewnymi bliższymi określeniami orzeczenia t.j. krwi Chrystusa (ibid.) i dlatego "gdyby kapłan same słowa (konsekracjyjne) wypowiedział z intencją spełnienia tego sakramentu, dokonałby tego sakramentu (ibid. . 1.. ad. 4.). Oczywiście w praktyce, pod grzechem ciężkim, należy i te słowa wymówić.

Ks. dr. M. Sieniatycki, Zarys dogmatyki katolickiej. Tom IV. O sakramentach i rzeczach ostatecznych, Kraków 1931, s. 212.
« Ostatnia zmiana: Maja 25, 2010, 00:27:54 am wysłana przez LUK » Zapisane
Guldenmond
aktywista
*****
Wiadomości: 2136


« Odpowiedz #1887 dnia: Maja 25, 2010, 06:31:28 am »

ale tu chodzi o msze uprzednio poswieconych darow, nie zas o "normalna" msze
Zapisane
"coraz bardziej cię wciaga do tego trydenckiego ścieku"
ks. K.B.
Kalistrat
aktywista
*****
Wiadomości: 1429


« Odpowiedz #1888 dnia: Maja 25, 2010, 09:25:36 am »

Panie LUK, na Boskiej Liturgii Uprzednio Poświęconych Darów miesza się Ciało Pańskie z niekonsekrowanym winem, tak samo jak przed 1955 kapłan w Wielki Piątek wpuszczał cząstkę Ciała Pańskiego do kielicha z winem niekonsekrowanym. Tak samo z resztą dzieje się, gdy kapłan wschodni udziela komunii choremu - oczywistym jest w takich wypadkach, że mamy do czynienia z niekonsekrowanym winem, a nie z winem konsekrowanym np. przez kontakt
Zapisane
Nathanael
Gość
« Odpowiedz #1889 dnia: Maja 25, 2010, 18:05:23 pm »

1. Czy "Index librorum prohibitorum" Saeviniego jest aktualny?
2. Czy dekret Św. Kongregacji Obrzędów z 27 sierpnia 1792 r. i z 24 lutego 1890 r., mówiące o tym, że w całej diecezji winien być tylko jeden kościół pw. danego świętego, takoż jeden ołtarz w każdym kościele pw. jednego świętego i przy każdym ołtarzu jeden obraz danego świętego?
3. Czy przepisów mówiący o tym, że w czasie 40-to godzinnego nabożeństwa należy zakryć lub usunąć wszystkie obrazy z ołtarza, podobnie w okresie Pasyjnym?

Byłbym wdzięczny, gdyby podano ew. dokumenty znosząc te nakazy i rubryki.
Zapisane
Strony: 1 ... 124 125 [126] 127 128 ... 294 Drukuj 
Forum Krzyż  |  Traditio  |  Summorum Pontificum  |  Wątek: Pytania liturgiczne błahe i trywialne (KRR) « poprzedni następny »
 

Działa na MySQL Działa na PHP SMF 2.0.19 | SMF © 2014, Simple Machines Prawidłowy XHTML 1.0! Prawidłowy CSS!