Wino musi być gronowe - białe lub czerwone.Dawniej, dla pewności, dostarczane przez zaprzysiężonego dostawcę, zazwyczaj chrześcijanina. Chodzi głównie o brak domieszek, alkoholu lub innego badziewia.Zawartość alkoholu nie powinna być zbyt wysoka. Problem ten dotyczy krajów gorących (półn. Afryka, Hiszpania, Sycylia). Dawniej Rzym określał max. zawartość procentową alkoholu na bodajże 16%.Używa się wina białego z przyczyn praktycznych, łatwiej jest prać bieliznę ołtarzową.
Cytat: Kefasz w Kwietnia 09, 2019, 10:51:43 amA kolor tkanin na ołtarzu jako biały i w związku z tym rodzaj wina to wymysł niesławnego Karola Boromejskiego.A czymże to podpadł ten święty znany mi jako gorliwy biskup? Pytam bez podtekstu, po prostu jestem zdziwiony.
A kolor tkanin na ołtarzu jako biały i w związku z tym rodzaj wina to wymysł niesławnego Karola Boromejskiego.
Cytat: michal260189 w Kwietnia 08, 2019, 20:19:59 pmW Tarnowie na Mszy NFRR używane jest wino czerwone.Kolejny pomysł racjonalizatorski księdza COra?
W Tarnowie na Mszy NFRR używane jest wino czerwone.
Takie preferencje miał (ma) ks Bolesław.
21. Si transeundum sit ante Altare SS. Sacramenti, vel ante Altare maximum (in hypothesi quod Missa in Altari laterali cantetur) vel etiam ante Altare, in quo essent loco principali expositæ Reliquiæ eius Sancti, cuius celebratur festum, thuriferarius cum Acolythis subsistent loco quo erunt, conversi ad Altare, ante quod erit peragenda reverentia aut genuflexio ; Subdiaconus et Diaconus etiam subsistent et caput detegent ac locum Celebranti dabunt, ut transeat et medius inter eos consistat : deinde uno eodemque tempore genuflexionem, si fieri debeat, exsequentur Celebrans, Ministri, Acolythi ac thuriferarius ; sin facienda sit reverentia profunda, peragent eam, ut docuimus relate ad Crucem vel Imaginem sacrarii.
Everyone who passes the altar where the Sanctissimum is reserved, without forming part of a procession, genuflects to the Sanctissimum as he passes.
Secus genuflectunt omnes qui ante Ss.mum Sacramentum transeunt, nisi processionaliter incedant.
Istnieje takié przekonanié, że idąc w procesji się nie przyklęka, przechodząc przez środek kościoła. Zostało ono nawet wyrażoné in hoc foro. Jest to o tyle prawda, że członkowie procesji na pewno nie przyklękają "na własną rękę", tylko na sposób zorganizowany i z góry ustalony. Ale czy cała procesja może zignorować główny ołtarz?W Sieci, w ceremonjale Martinucciégo udało mi się znaleźć taką uwagę:Cytuj21. Si transeundum sit ante Altare SS. Sacramenti, vel ante Altare maximum (in hypothesi quod Missa in Altari laterali cantetur) vel etiam ante Altare, in quo essent loco principali expositæ Reliquiæ eius Sancti, cuius celebratur festum, thuriferarius cum Acolythis subsistent loco quo erunt, conversi ad Altare, ante quod erit peragenda reverentia aut genuflexio ; Subdiaconus et Diaconus etiam subsistent et caput detegent ac locum Celebranti dabunt, ut transeat et medius inter eos consistat : deinde uno eodemque tempore genuflexionem, si fieri debeat, exsequentur Celebrans, Ministri, Acolythi ac thuriferarius ; sin facienda sit reverentia profunda, peragent eam, ut docuimus relate ad Crucem vel Imaginem sacrarii.Czyli jeśli idzie się do bocznégo ołtarza odprawiać Mszę uroczystą, to Martinucci kazałby przystanąć przed głównym ołtarzem dla oddania należnéj czci wszystkim siedmiu osobom (kapłanowi i assyście) niezależnie od tego, czy na ołtarzu jest tabernaculum. Przyklęknąć mieliby zapewne w dwóch rzędach.U Fortescue natomiast znalazłem tylko takié zagadkowé zdanié:CytujEveryone who passes the altar where the Sanctissimum is reserved, without forming part of a procession, genuflects to the Sanctissimum as he passes.("Każdy przechodzący przed ołtarzem, w którym jest przechowywané Sanctissimum — o ile nie tworzy on części procesji — przyklęka przez Sanctissimum, gdy przechodzi" — szybkié tłumaczenié moje)Podobnie w "Ogólnym Wprowadzeniu" w posoborowych mszałach:CytujSecus genuflectunt omnes qui ante Ss.mum Sacramentum transeunt, nisi processionaliter incedant.("poza tém przyklękają wszyscy, którzy przechodzą przed Najświętszym Sakramentem, chyba, że wchodzą / idą (?) procesyjnie" — szybkié tłumaczenié moje)*Swoją drogą, ciekawy ustęp (z punktu 274.). "Secus" ("poza tym") można chyba zinterpretować na dwa sposoby.Wydaje mi się, że mogła nastąpić taka nadinterpretacja: nakaz przyklękania w procesji nie samodzielnie, ale jako część procesji został zinterpretowany jako zakaz przyklękania dla procesji. Czy mam rację prawnie albo historycznie?
Czy są znane opinie liturgistów nt. czy biskup odprawiając Msze recytowaną, podczas kazania powinien mieć: A. manipularz B. biret?
2.Przy tej okazji nie do pomyślenia jest przerywać mszę dla kazania. Kazanie wyprzedza mszę lub następuje po niej.
1.Biskup odprawia mszę prałacką.2.Przy tej okazji nie do pomyślenia jest przerywać mszę dla kazania. Kazanie wyprzedza mszę lub następuje po niej.
Cytat: Maswerk w Lipca 22, 2019, 15:03:01 pmCzy są znane opinie liturgistów nt. czy biskup odprawiając Msze recytowaną, podczas kazania powinien mieć: A. manipularz B. biret?1.Biskup odprawia mszę prałacką.2.Przy tej okazji nie do pomyślenia jest przerywać mszę dla kazania. Kazanie wyprzedza mszę lub następuje po niej.
1. Podané wyżéj źródła opisują biskupią "Mszę prywatną". Do niéj służą dwie-trzy osoby okréśloné jako "kapelani".2. Uroczysta Msza pontyfikalna jak najbardziéj może w sobie zawiérać kazanié; przecież to "sermones Petri" ("kazania" czy "przemówienia Piotrowé") spisané przez świętégo Marka stały się Markową Ewangelją, więc to raczéj — tak sądzę, to moje zdanié — z kazania właśnie ("sermo" po łacinie) wyodrębiła się ewangelja.W opisie uroczystéj Mszy biskupiéj (księga wtóra, rozdział ósmy) Ceremonjał Biskupi umieszcza kazanié po Ewangelii (jako możliwość; punkty 48-51).Punkty 5-6 rozdziału XXII księgi piérwszéj wymieniają té właśnie przypadki, kiedy kazania nie należy mówić podczas Mszy, ale po niéj.Ponoć w pewnym okrésie w Rzymie nie mówiono kazań i to się utrzymało dłużéj we Mszy papiezkiéj — angielskojęzyczné źródło za tym odnośnikiem.
No skoro pytanie o mszę czytaną, to do niej się ustosunkowuję.
Do mszy prałackiej służy zasadniczo dwóch kapelanów i dwóch akolitów. Starczy dwóch kapelanów - czyli tonzuratów. W braku takich biskup odprawia po prezbytersku mszę czytaną i służy ministrant jeden, z tą różnicą że obmywa dłonie klęcząc.
Z tego przepisu CE wyciąga się dla zwykłych mszy zupełnie niepotrzebne odcinanie kazaniem Credo od Ewangelji :-/
Skąd podejrzenie że z mów piotrowych zebrana jest ewanielia?
Jeśli biskup nié ma dwóch ludzi, żeby mu posłużyli, to co to za biskup? Ordynarjusz Rowu Marjańskiégo? Patrjarcha planety Wenus?
co nazywasz "Mszą prałacką".
ale w końcu to biskup wyświęca djakonów, więc dlaczego miałby ich nie mieć?3. Jakim prawem "po prezbitersku"? Jeśli biskup nié ma dwóch ludzi, żeby mu posłużyli, to co to za biskup? Ordynarjusz Rowu Marjańskiégo? Patrjarcha planety Wenus?
Kolejność "ewangelja → kazanié → symbol" nie jest żadną nadinterpretacją, tylko zwyczajem rzymskim, opisanym z pewnością przez Mszał Rzymski i inné xięgi; kolejność "ewangelja → symbol → kazanié" to zwyczaj polski i możliwé, że jakiś jeszcze.
Cytat: ahmed w Lipca 30, 2019, 18:28:44 pm Jeśli biskup nié ma dwóch ludzi, żeby mu posłużyli, to co to za biskup? Ordynarjusz Rowu Marjańskiégo? Patrjarcha planety Wenus?Biskup Rzymu?
Cytat: ahmed w Lipca 30, 2019, 18:28:44 pm ale w końcu to biskup wyświęca djakonów, więc dlaczego miałby ich nie mieć?3. Jakim prawem "po prezbitersku"? Jeśli biskup nié ma dwóch ludzi, żeby mu posłużyli, to co to za biskup? Ordynarjusz Rowu Marjańskiégo? Patrjarcha planety Wenus?Bo jest w podróży, bo umie trydenty a jego ludzie nie umią w trydenty...
Tę kolejność podaje Durandiusz.