Forum Krzyż
Witamy, Gość. Zaloguj się lub zarejestruj.
Lipiec 13, 2020, 21:03:11 pm

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
Szukaj:     Szukanie zaawansowane
www.UnaCum.pl
                   www.facebook.com/unacumpl
Centrum Informacyjne
Ruchu Summorum Pontificum
218014 wiadomości w 6281 wątkach, wysłana przez 1559 użytkowników
Najnowszy użytkownik: paulie
Strona główna Pomoc Szukaj Zaloguj się Rejestracja
Forum Krzyż  |  Traditio  |  Summorum Pontificum  |  Wątek: Pytania liturgiczne błahe i trywialne (KRR)
« poprzedni następny »
Strony: 1 ... 220 221 [222] 223 224 ... 289 Drukuj
Autor Wątek: Pytania liturgiczne błahe i trywialne (KRR)  (Przeczytany 930868 razy)
romek13
uczestnik
***
Wiadomości: 122

« Odpowiedz #3315 dnia: Grudzień 03, 2012, 20:01:34 pm »

Dziękuję bardzo.
Zapisane
ryszard1966
aktywista
*****
Wiadomości: 4698

« Odpowiedz #3316 dnia: Grudzień 03, 2012, 20:32:07 pm »

Czy w czasie Adwentu na ołtarzu mogą stać kwiaty? I jeszcze jedna sprawa. Czy msze roratnie mogą być wieczorem? Oczywiście w obu pytaniach chodzi o KRR
Zapisane
Andrzej75
aktywista
*****
Wiadomości: 2193


« Odpowiedz #3317 dnia: Grudzień 03, 2012, 22:20:05 pm »

Czy w czasie Adwentu na ołtarzu mogą stać kwiaty? I jeszcze jedna sprawa. Czy msze roratnie mogą być wieczorem? Oczywiście w obu pytaniach chodzi o KRR

1. Abp Nowowiejski w swoim Ceremoniale parafialnym podaje, że "na Adwent i podczas Wielkiego Postu dla smutku, w jakim Kościół pozostaje, kwiaty usuwają się". Analogiczny przepis "toto tempore Adventus altaria non ornantur floribus" jest w Ordo Divini Officii recitandi sacrique peragendi iuxta Calendarium Ecclesiae universae pro Anno Domini 2008 [http://www.missaleromanum.it/Summorum/Summorum05.pdf], a Caeremoniale episcoporum (II 13, 2) mówi, że w okresie Adwentu (z wyjątkiem 3 niedzieli) "Ecclesia, altare, chorus simpliciori apparatu ornantur".
Trzeba jednak dodać, że Gatterer w Annus liturgicus inaczej interpretuje przepis z Ceremoniału biskupiego: "Rubricistae nonnumquam hanc rubricam ita explicant, ac si vascula cum floribus et imagines super altari poni minime possint: quae explicatio, ut vera sit, sic intellegi debet, ut solum uberior ornatus florum et imaginum vetitus habeatur". Poza tym, według niego, przepisy te obowiązują tylko podczas Mszy z okresu Adwentu; w trakcie Mszy świątecznych i wotywnych oraz w czynnościach pozaliturgicznych można stosować wystrój bardziej okazały.

2. Dekret ŚKO z 1963 r. (Prot. N.D. 17/963) nic nie mówi o porze, w jakiej należy odprawiać Msze "Rorate". Ponieważ wolno odprawiać Msze wieczorne, więc zgodnie z dekretem Prymasa Polski z 1969 r. (2885/69) "ze względów duszpasterskich Roraty mogą być odprawiane w godzinach wieczornych". Oczywiście najlepiej zachować dotychczasową tradycyjną porę.
Zapisane
Exite de illa populus meus: ut ne participes sitis delictorum eius, et de plagis eius non accipiatis.
dernapol
rezydent
****
Wiadomości: 449

GŚTK

Gdańskie Środowisko Tradycji Katolickiej
« Odpowiedz #3318 dnia: Grudzień 04, 2012, 02:45:17 am »

Czy w czasie Adwentu na ołtarzu mogą stać kwiaty? I jeszcze jedna sprawa. Czy msze roratnie mogą być wieczorem? Oczywiście w obu pytaniach chodzi o KRR
2. Dekret ŚKO z 1963 r. (Prot. N.D. 17/963) nic nie mówi o porze, w jakiej należy odprawiać Msze "Rorate".

Czy mógłby ktoś z Państwa podać link do tego dekretu lub jego tekst? Chodzi mi nie tyle o sprawę pory, co ogólnie o rubryki jakie dotyczą rorat. Czy w 1963 roku tylko w Polsce obowiązywał indult na roraty? Dobrze rozumiem, że wcześniej Polska miała inny indult na roraty? Jeśli tak, to czym on się różnił od indultu z 1963 roku?
Zapisane
Gdańskie Środowisko Tradycji Katolickiej: www.versusdeum.pl, www.facebook.com/versusdeum
Darek
rezydent
****
Wiadomości: 353


Deus caritas est

« Odpowiedz #3319 dnia: Grudzień 04, 2012, 11:41:16 am »

I.Czy na ET INCARNATUS(...) jedynie przyklęka się czy klęka? Spotkałem się  różnymi praktykami wśród świeckich i duchownych
II.Czy na  ET VERBUM(...)przyklękają wszyscy wierni?
III..Czy w Cerkwi klęka sie na błogosławieństwo?
VI.Czy Biskup podczas każdej Mszy i sakramentów świętych używa insygniów Biskupich czy jedynie na mszy pontyfikalnej?
http://rebelya.pl/post/1295/abp-fulton-j-sheen-rola-kobiet-kluczem-do-zrozu
« Ostatnia zmiana: Grudzień 04, 2012, 11:47:29 am wysłana przez Darek » Zapisane
Pamiętajcie, nowa Polska nie może być Polską bez dzieci Bożych! Polską niepłodnych lub mordujących nowe życie matek! Polską pijaków! Polską ludzi niewiary, bez miłości Bożej!
Prymas Stafan Kard. Wyszyński
Andrzej75
aktywista
*****
Wiadomości: 2193


« Odpowiedz #3320 dnia: Grudzień 04, 2012, 11:57:29 am »

Czy mógłby ktoś z Państwa podać link do tego dekretu lub jego tekst? Chodzi mi nie tyle o sprawę pory, co ogólnie o rubryki jakie dotyczą rorat. Czy w 1963 roku tylko w Polsce obowiązywał indult na roraty? Dobrze rozumiem, że wcześniej Polska miała inny indult na roraty? Jeśli tak, to czym on się różnił od indultu z 1963 roku?

ŚWIĘTA KONGREGACJA OBRZĘDÓW
Prot. N. D. 17/963
[SPRAWA] DIECEZJI POLSKICH

Na prośbę J. Em. ks. Stefana Kard. Wyszyńskiego, Arcybiskupa Gnieźnieńskiego i Warszawskiego, Prymasa Polski, wyrażającego także pragnienia wszystkich Biskupów polskich, Święta Kongregacja Obrzędów, korzystając z uprawnień udzielonych jej przez J. Św. Papieża Pawła VI, łaskawie zezwala, aby we wszystkich kościołach i kaplicach na terytorium Polski przez cały okres Adwentu mogła być odprawiana jedna Msza o Najświętszej Maryi Pannie (Rorate) jako wotywa 2. klasy. Poza tym należy zachować przepisy rubryk. Niniejszy indult ważny jest na najbliższe dziesięciolecie.
Bez względu na wszelkie przeciwne zarządzenia.
Dnia 18 grudnia 1963 r.

+ Arkadiusz Kard. Larraona, Prefekt ŚKO
Henryk Dante, Abp Karpazji, Sekretarz ŚKO

Poprzednio obowiązywał dekret Prymasa Polski (Roraty były tam Mszą wotywną 1. klasy, czyli przed 1963 r. odmawiano Credo).

PRYMAS POLSKI
N. 1822/61/P
DEKRET

Na podstawie szczególnych uprawnień udzielonych nam przez Stolicę Świętą, wziąwszy pod uwagę zaaprobowany przywilejami Stolicy Apostolskiej niepamiętny zwyczaj, dzięki któremu przez cały Adwent odprawiała się wczesnym rankiem przy licznym udziale wiernych uroczysta Msza wotywna o Najświętszej Maryi Pannie Rorate, oraz biorąc pod uwagę przepisy nowego Kodeksu Rubryk Mszału i Brewiarza, ogłaszamy wspomnianą Mszę Rorate wotywą 1. klasy, tak by nie tylko w kościołach, lecz za zezwoleniem Ordynariusza także w kaplicach publicznych i półpublicznych mogła być odprawiona codziennie w sposób uroczysty w okresie Adwentu, wyjąwszy jedynie święto Niepokalanego Poczęcia Najświętszej Maryi Panny, Wigilię Bożego Narodzenia oraz niedziele.
Bez względu na wszelkie przeciwne zarządzenia.
W Warszawie, dnia 25 marca 1961 r.

+ Stefan Kard. Wyszyński

http://www.nowyruchliturgiczny.pl/2012/04/materiay-dla-celebrujacych-w-starym.html
Zapisane
Exite de illa populus meus: ut ne participes sitis delictorum eius, et de plagis eius non accipiatis.
dernapol
rezydent
****
Wiadomości: 449

GŚTK

Gdańskie Środowisko Tradycji Katolickiej
« Odpowiedz #3321 dnia: Grudzień 04, 2012, 14:22:05 pm »

Czy mógłby ktoś z Państwa podać link do tego dekretu lub jego tekst? Chodzi mi nie tyle o sprawę pory, co ogólnie o rubryki jakie dotyczą rorat. Czy w 1963 roku tylko w Polsce obowiązywał indult na roraty? Dobrze rozumiem, że wcześniej Polska miała inny indult na roraty? Jeśli tak, to czym on się różnił od indultu z 1963 roku?

ŚWIĘTA KONGREGACJA OBRZĘDÓW
Prot. N. D. 17/963
[SPRAWA] DIECEZJI POLSKICH

Na prośbę J. Em. ks. Stefana Kard. Wyszyńskiego, Arcybiskupa Gnieźnieńskiego i Warszawskiego, Prymasa Polski, wyrażającego także pragnienia wszystkich Biskupów polskich, Święta Kongregacja Obrzędów, korzystając z uprawnień udzielonych jej przez J. Św. Papieża Pawła VI, łaskawie zezwala, aby we wszystkich kościołach i kaplicach na terytorium Polski przez cały okres Adwentu mogła być odprawiana jedna Msza o Najświętszej Maryi Pannie (Rorate) jako wotywa 2. klasy. Poza tym należy zachować przepisy rubryk. Niniejszy indult ważny jest na najbliższe dziesięciolecie.
Bez względu na wszelkie przeciwne zarządzenia.
Dnia 18 grudnia 1963 r.

+ Arkadiusz Kard. Larraona, Prefekt ŚKO
Henryk Dante, Abp Karpazji, Sekretarz ŚKO

Poprzednio obowiązywał dekret Prymasa Polski (Roraty były tam Mszą wotywną 1. klasy, czyli przed 1963 r. odmawiano Credo).

PRYMAS POLSKI
N. 1822/61/P
DEKRET

Na podstawie szczególnych uprawnień udzielonych nam przez Stolicę Świętą, wziąwszy pod uwagę zaaprobowany przywilejami Stolicy Apostolskiej niepamiętny zwyczaj, dzięki któremu przez cały Adwent odprawiała się wczesnym rankiem przy licznym udziale wiernych uroczysta Msza wotywna o Najświętszej Maryi Pannie Rorate, oraz biorąc pod uwagę przepisy nowego Kodeksu Rubryk Mszału i Brewiarza, ogłaszamy wspomnianą Mszę Rorate wotywą 1. klasy, tak by nie tylko w kościołach, lecz za zezwoleniem Ordynariusza także w kaplicach publicznych i półpublicznych mogła być odprawiona codziennie w sposób uroczysty w okresie Adwentu, wyjąwszy jedynie święto Niepokalanego Poczęcia Najświętszej Maryi Panny, Wigilię Bożego Narodzenia oraz niedziele.
Bez względu na wszelkie przeciwne zarządzenia.
W Warszawie, dnia 25 marca 1961 r.

+ Stefan Kard. Wyszyński

http://www.nowyruchliturgiczny.pl/2012/04/materiay-dla-celebrujacych-w-starym.html

Który z tych dekretów obowiązuje obecnie w świetle zdania "Niniejszy indult ważny jest na najbliższe dziesięciolecie." oraz Ecclesiae Universae kan. 28?
Zapisane
Gdańskie Środowisko Tradycji Katolickiej: www.versusdeum.pl, www.facebook.com/versusdeum
dernapol
rezydent
****
Wiadomości: 449

GŚTK

Gdańskie Środowisko Tradycji Katolickiej
« Odpowiedz #3322 dnia: Grudzień 04, 2012, 14:37:12 pm »

I.Czy na ET INCARNATUS(...) jedynie przyklęka się czy klęka? Spotkałem się  różnymi praktykami wśród świeckich i duchownych
Kapłan i asysta podczas recytacji przyklękają, natomiast podczas śpiewu chóru klękają na oba kolana, chyba że w międzyczasie już doszli na sedilla, wtedy kłaniają się. Wierni wedle uznania, ale przy śpiewie bardziej naturalne wydaje się klękanie na oba kolana, bo w przyklęku zasadniczo nie powinno się zatrzymywać.
II.Czy na  ET VERBUM(...)przyklękają wszyscy wierni?
Podczas Mszy czytanej tak, podczas śpiewanej wedle uznania.
III..Czy w Cerkwi klęka sie na błogosławieństwo?
Zasadniczo nie, ale może gdzieś, gdzie są jeszcze silne wpływy łacińskie w liturgii (oczywiście to wyklucza prawosławnych).
VI.Czy Biskup podczas każdej Mszy i sakramentów świętych używa insygniów Biskupich czy jedynie na mszy pontyfikalnej?
Nie, nie podczas każdej. Podczas pontyfikalnej tak, podczas cichej nie. Nie umiem podać szczegółów co do sakramentów.
Zapisane
Gdańskie Środowisko Tradycji Katolickiej: www.versusdeum.pl, www.facebook.com/versusdeum
Andrzej75
aktywista
*****
Wiadomości: 2193


« Odpowiedz #3323 dnia: Grudzień 04, 2012, 20:37:23 pm »

Który z tych dekretów obowiązuje obecnie w świetle zdania "Niniejszy indult ważny jest na najbliższe dziesięciolecie." oraz Ecclesiae Universae kan. 28?

Formalnie indult ŚKO obowiązywał do 1973 r., ale już w 1969 r. weszły w życie przepisy Konstytucji Apostolskiej Missale romanum Pawła VI. W związku z tym 31 III 1971 r. Konferencja Plenarna Episkopatu Polski wydała zarządzenie nr 124 w sprawie Mszy wotywnych. Pozwolono wtedy odprawiać "w dni powszednie Adwentu jedną Mszę św. wotywną Rorate z prefacją o Najświętszej Maryi Pannie albo z drugą prefacją adwentową. W tych Mszach wotywnych można odmawiać hymn Chwała, nie odmawia się natomiast Wierzę". Pozwolenie KEP obowiązuje do dziś i jest kontynuacją poprzedniego indultu. Oczywiście zarządzenie wydane zostało dla NOM, ale co do zasady nie jest sprzeczne z nadzwyczajną formą rytu rzymskiego. Natomiast szczegóły obrzędowe dla NOM reguluje OWMR, a dla Mszy Trydenckiej - Kodeks Rubryk (indult z 1963 r. mówi nam, że ma to być Msza wotywna 2. klasy).
Gdyby zaś takie wyjaśnienie nie było przekonujące, to zamiast indultu wystarczy niepamiętny zwyczaj (niegdyś potwierdzany przywilejami).
Wreszcie można podać argument "zdroworozsądkowy": skoro OWMR w mniejszym stopniu zezwala na Msze wotywne, niż KR, to dziwna byłaby taka sytuacja, że Msza wotywna (obecna w jednym i drugim Mszale) w pierwszym przypadku byłaby dozwolona, a w drugim zakazana - bo przecież zgodnie z art. 1 Summorum Pontificum mamy dwa zwyczaje jednego rytu rzymskiego.
Zapisane
Exite de illa populus meus: ut ne participes sitis delictorum eius, et de plagis eius non accipiatis.
dernapol
rezydent
****
Wiadomości: 449

GŚTK

Gdańskie Środowisko Tradycji Katolickiej
« Odpowiedz #3324 dnia: Grudzień 05, 2012, 05:47:08 am »

@Andrzej75

Przyznam się, że bardziej mi chodziło o to Credo. Czy przed indultem Prymasa, było odmawiane? Jaki był ten niepamiętny zwyczaj w tym wypadku? Ja też skłaniam się do tego, że obowiązuje ten późniejszy indult. Ale może jednak?
Zapisane
Gdańskie Środowisko Tradycji Katolickiej: www.versusdeum.pl, www.facebook.com/versusdeum
Andrzej75
aktywista
*****
Wiadomości: 2193


« Odpowiedz #3325 dnia: Grudzień 05, 2012, 11:13:25 am »

@Andrzej75

Przyznam się, że bardziej mi chodziło o to Credo. Czy przed indultem Prymasa, było odmawiane?

Przed Kodeksem Rubryk wotywy dzieliły się na uroczyste i prywatne. Msza Rorate należała do uroczystych i dlatego odmawiało się Credo. Prymas, kierując się dawną tradycją, ustalił w 1961 r. wotywę 1. klasy. Jednak po indulcie ŚKO Credo już się nie odmawia. Jest tu jeszcze jedna zmiana: dotychczas roraty, jako wotywa solenna, musiały być śpiewane: od 1963 r. mogą (ale nie muszą) być tylko czytane.
Zapisane
Exite de illa populus meus: ut ne participes sitis delictorum eius, et de plagis eius non accipiatis.
Tulin
uczestnik
***
Wiadomości: 153


« Odpowiedz #3326 dnia: Grudzień 11, 2012, 19:42:42 pm »

Kolega pyta:
Mam pytanie. Chodzi o to, czy w czasie adwentu można stosować prefację adwentową czy należy stosować prefację o Trójcy Świętej. Podobno prefacja taka została dodana w 1962 roku już po wydaniu ostatniej wersji Missale Romanum i kapłan może jej używać ad libitum (wg swojego uznania): albo adwentową albo o Trójcy Przenajświętszej. Z drugiej strony znalazłem info, że prefacji tej wolno używać tylko w USA na podstawie przywileju wydanego przez Stolicę Świętą. I już nie wiem jak to jest.
Zapisane
In te, Domine, speravi:
non confundar in aeternum.
Andrzej75
aktywista
*****
Wiadomości: 2193


« Odpowiedz #3327 dnia: Grudzień 11, 2012, 21:40:42 pm »

Takie pytanie padło rok temu, niestety nie udzielono na nie odpowiedzi.
http://krzyz.nazwa.pl/forum/index.php/topic,17.msg139618.html#msg139618

1. Prefacji tej nie ma wydaniu typicznym Mszału z 1962 r., bo nie zawiera on tzw. prefacji gallikańskich (adwentowa, o Najśw. Sakramencie, na rocznicę poświęcenia kościoła, o Świętych). O tych prefacjach jest trochę tutaj: http://rorate-caeli.blogspot.com/2012/10/1962-missal-at-50-particular-curiosity.html
Prefacja taka (wraz z innymi) znajduje się natomiast w dodatkach do Mszałów pod Praefationes particulares a S. Rituum Congregatione aliquibus dioecesibus concessae - widać stąd wyraźnie, że potrzebny jest na nią indult. Taki indult otrzymały niegdyś m.in. diecezje francuskie i Stanów Zjednoczonych. Odmawia się ją wówczas nie tylko w niedziele, ale jako okresową w całym Adwencie, chyba że jakieś święto lub wotywa posiada prefację własną.
2. Na pewno odmawianie tej prefacji nie jest pozostawione "do uznania". Albo obowiązuje prefacja o Trójcy Przenajświętszej lub zwykła i nie wolno odmawiać adwentowej (tam, gdzie nie ma indultu), albo przeciwnie: nakazana jest adwentowa i nie można odmawiać de Trinitate albo communis (tam, gdzie uzyskano indult).
3. Zasadniczo Summorum Pontificum i Universae Ecclesiae nakazują stosowanie ksiąg liturgicznych w tym kształcie, jaki miały one w 1962 r. Wiadomo jednak, że niektóre księgi liturgiczne dla Polski, dostosowane do Kodeksu Rubryk, zostały zatwierdzone później: Collectio Rituum w 1963 r., a Msze i Oficja własne - w 1964 r. Moim zdaniem granicą, do której można jeszcze przyjąć kolejne rozporządzenia dotykające istotnych części rytu jest rok 1965, kiedy to  zaczęto wprowadzać reformy Vaticanum II.
4. W Polsce do 1965 r. wspomniana prefacja nie była dozwolona. W Prawodawstwie Kościoła w Polsce 1961-1970 t. 1, s. 47 jest dekret ŚKO Prot. N. D. 44/965 z 8.11.1965 przyznający dla Polski prefację adwentową i o Najśw. Sakramencie. Jednak wtedy obowiązywała już instrukcja Inter oecumenici z 1964 r. (weszła w życie z dniem 7 III 1965 r.) i Ordo Missae z 1965 r.

Co prawda nr 28 Universae Ecclesiae znosi tylko "wszystkie przepisy prawa, związane ze świętymi obrzędami, promulgowane po 1962 r. niedające się zastosować do rubryk ksiąg liturgicznych obowiązujących w 1962 r.", uważam jednak, że ponieważ do 1965 r. Polska nie uzyskała takiego indultu, lepiej stosować się do rubryk zawartych w wydaniu typicznym Mszału z 1962 r. i odmawiać prefację o Trójcy Świętej albo zwykłą.
Zapisane
Exite de illa populus meus: ut ne participes sitis delictorum eius, et de plagis eius non accipiatis.
Tulin
uczestnik
***
Wiadomości: 153


« Odpowiedz #3328 dnia: Grudzień 11, 2012, 22:50:26 pm »

bardzo dziękuję za odpowiedź
Zapisane
In te, Domine, speravi:
non confundar in aeternum.
Kefasz
aktywista
*****
Wiadomości: 3036


Amen tako Bóg daj, byśmy wszyscy poszli w Raj.

ministrantura śpiewniki tradycja->
« Odpowiedz #3329 dnia: Grudzień 15, 2012, 19:26:32 pm »

Na roratach odmawiano credo. W śpiewnikach przedwojennych na mszę rorate pieśni mszalne mają zwrotki na credo. Vide W czasie smutnym adwentowym.
Zapisane
Stare jest lepsze Ł5,39
liczne stare książki->http://chomikuj.pl/Pjetja
Z forum amerykańskich tradycjonalistów:
Oto zwyczajowe napomnienie: unikaj żarliwości; krytykuj zasady, nie ludzi.
Bądź rozróżniający, lecz nie czepialski. Bądź pouczający lecz nie zgryźliwy. Bądź zasadniczy, zamiast natarczywy.
Strony: 1 ... 220 221 [222] 223 224 ... 289 Drukuj 
Forum Krzyż  |  Traditio  |  Summorum Pontificum  |  Wątek: Pytania liturgiczne błahe i trywialne (KRR) « poprzedni następny »
 

Działa na MySQL Działa na PHP SMF 2.0.11 | SMF © 2014, Simple Machines Prawidłowy XHTML 1.0! Prawidłowy CSS!