Jeszcze panu dorzucę ;D76. Czy tylko mężczyzna może być wyświęcony na kapłana?Tylko ochrzczony mężczyzna może w sposób ważny przyjąć święcenia kapłańskie. Towynika jasno z Pisma św., Tradycji i Magisterium Kościoła. Ponieważ Kościół nie posiadawładzy nad zasadniczymi warunkami sakramentów, to nie może on zezwolić na święceniakapłańskie kobietom. Takowe byłyby w każdym przypadku nieważne.Z Pisma św. wynika, że Chrystus na Apostołów powołał tylko mężczyzn. Niemożna powiedzieć, że uczynił to dostosowując się jedynie do wówczasobowiązującej konwencji, gdyż w wielu innych wypadkach Chrystus postawiłsię ponad tą konwencją (np. szabat). Jego zachowanie wobec publicznych grzeszników). Gdyby chciał uczynić kobiety Apostołami, uczyniłby to zpewnością.Poza tym św. Paweł pisze do Koryntian: „Niewiasty niech milczą w kościołach,albowiem nie pozwala się im mówić, lecz mają być poddane, jak i Prawo mówi.Jeśli zaś chcą się czegoś nauczyć, niech się pytają w domu swych mężów; bonie przystoi niewieście mówić w kościele. Czy od was wyszło słowo boże? Albodo was samych doszło? Jeśli kto zdaje się być prorokiem, albo duchownym,niech uzna, że to, co wam piszę, są rozkazania Pańskie” (1 Kor 14, 34-37).Kobiety nie mają więc prawa mówić przy nabożeństwie, czy też przejmowaćjakichkolwiek funkcji kierowniczych. Św. Paweł uzasadnia to wyraźniepowszechną praktyką Kościoła, prawem Starego Przymierza, przyzwoitością, aprzede wszystkim „przykazaniem Pańskim”.W tradycji kościelnej panowała w tej kwestii zawsze jednomyślność. Tak piszeTertulian († ok. 220 po Chr.): „Nie wolno jej też nauczać, ofiarować ani pełnićfunkcji męskich, nie mówiąc już w ogóle o służbie kapłańskiej”117. Kiedy w IV w.doszło w sekcie kolirydianów do święceń kobiet, św. Epifaniusz zająłstanowisko w ostrej formie: „W bezprawnej i bluźnierczej ceremonii wyświęcilikobiety i złożyli przez nie w imieniu Maryi ofiarę. To oznacza, że cała sprawajest bezbożna i przestępcza, że jest ona odwróceniem przesłania DuchaŚwiętego. W istocie, całość jest diaboliczna, a ta nauka pochodzi odnieczystego ducha”118. Dalej stwierdza on: „Nigdzie nie służyła kobieta jakokapłanka”119.Rzeczywiście, w Kościele katolickim nigdy nie było kapłanek. Także diakonisy,które istniały przez pewien czas, nie przejmowały liturgicznych funkcjimęskiego diakona, ale były odpowiedzialne tylko za namaszczanie kobiecegociała przed chrztem i za opiekę nad chorymi kobietami. W KonstytucjachApostolskich czytamy: „Diakonisa nie błogosławi i nie wypełnia żadnych zadań,jakie wykonują kapłani czy diakoni; ona jest tylko odźwierną i pomaga księżomprzy chrzcie kobiet ze względu na obyczajność”120.Niemożliwość święceń kobiety była bez wątpienia zawsze przedmiotemzwyczajnego Magisterium. Obok kilku synodów także Kodeks PrawaKanonicznego z 1917 r. zarządzał: „Święcenie otrzymuje w sposób ważny tylkoochrzczony mężczyzna” (kan. 968, 1). Także Jan Paweł II podkreślił w liścieapostolskim Ordinatio sacerdotalis z 22 maja 1994 r., że „Kościół nie mawładzy udzielania kobietom święceń kapłańskich, i że wszyscy wierni Kościołamuszą się trzymać tego postanowienia”121.Przypisy:117.De virginibus velandis 9, 1.118.Adv. haer. 78, 13; PG XLII, 736.119.Adv. haer. 79, 2; PG XLII, 744.120.VIII, 28, 6; RJ 1236.121.Cyt. w: „Deutsche Tagespost” z 31 V 1994.Za: ks. Mateusz Gaudron FSSPXKatechizm o kryzysie w Kościele
W adhortacji Christifideles Laici, w punkcie 51 wyraźnie napisane, że kobieta zostaje upoważniona i włączona do uczestnictwa w podstawowym apostolacie Kościoła: w ewangelizacji. Z drugiej strony, kobieta jest wezwana do tego, aby właśnie spełniając ten apostolat korzystała z właściwych jej "talentów": przede wszystkim z talentu, którym jest osobowa godność, a następnie z talentów związanych z jej kobiecym powołaniem.Kobieta w ramach uczestnictwa w życiu i misji Kościoła nie może otrzymać święceń kapłańskich i dlatego nie może spełniać funkcji wynikających z kapłaństwa sakramentalnego. Źródło tej dyspozycji Kościół zawsze widział w całkowicie wolnej i suwerennej decyzji Jezusa Chrystusa, który na swych Apostołów powołał samych mężczyzn."
Cytat: Anna M w Czerwca 01, 2020, 00:37:39 amCytat: Kefasz w Maja 31, 2020, 22:05:55 pmNie widzę powodu by odnosić się do obcojęzycznej korespondencji nikomu nie służących sedewakantystycznych biskupów.Dokładnie tak! Misz-masz jedna wielka kaszana - jak młodzi by powiedzieli.Zakaz publicznego nauczania Wiary Katolickiey przez niewiasty http://krzyz.nazwa.pl/forum/index.php/topic,10208.0.html .
Cytat: Kefasz w Maja 31, 2020, 22:05:55 pmNie widzę powodu by odnosić się do obcojęzycznej korespondencji nikomu nie służących sedewakantystycznych biskupów.Dokładnie tak! Misz-masz jedna wielka kaszana - jak młodzi by powiedzieli.
Nie widzę powodu by odnosić się do obcojęzycznej korespondencji nikomu nie służących sedewakantystycznych biskupów.
Ten wątek łączy się z tym:http://krzyz.nazwa.pl/forum/index.php/topic,10206.msg228639.html#msg228639... gdzie krzyżowiec odpowiedział:Cytat: Hugues de Payns w Czerwca 03, 2020, 16:45:06 pmCytat: Anna M w Czerwca 01, 2020, 00:37:39 amCytat: Kefasz w Maja 31, 2020, 22:05:55 pmNie widzę powodu by odnosić się do obcojęzycznej korespondencji nikomu nie służących sedewakantystycznych biskupów.Dokładnie tak! Misz-masz jedna wielka kaszana - jak młodzi by powiedzieli.Zakaz publicznego nauczania Wiary Katolickiey przez niewiasty http://krzyz.nazwa.pl/forum/index.php/topic,10208.0.html .Napisałam jak widać w cytacie, to powstał ten wątek. To chyba dobrze Rycerza wali coś na dekiel, albo ma chełm przyciasny. Jakie tu publiczne nauczanie na forum? Dlatego patrząc na tytuł wątku, to jest wprost absurdalny do zamieszczonego wpisu i podałam dwa cytaty odnośnie apostolatu kobiet, które rzekomo przez Rycerza są heretyckie. Odnośnie katechizacji to nie tylko ramy prywatnego apostolatu, bo i w FSSPX są Dominikanki nauczające i jeszcze jakieś inne nauczają, można sobie sprawdzić. A to co zacytowałam z adhortacji to nie widzę nic złego, a to że jest jak jest, to nie wypływa z tego dokumentu, a samowoli wielebnych.
To forum iest publiczne https://sjp.pwn.pl/slowniki/forum.html . Ale ia nigdzie nie napisałem, że one są heretyckie ale, że są sekciarskie boć są zrobione przez sekty. Nie wiem co antypapież Jan Paweł II miał namyśli poprzez "osobowa godność".W sektach Zakonów Żeńskich obiektywnie nie ma (nie mam namyśli dyabelstw iak "zakon feniksa" z Harrego Pottera, heretyckich ieźli się tak mogą zwać, etc.). Zakonnice nie mogą nauczać wbrew Magisterium Kościoła Katolickiego.
Te dwa powyższe cytaty są to treści sekciarskie a czemuż to? co tam jest sekciarskie? proszę się do tego odnieść, a nie skwitować że sekciarskie.
Inny użytkownik napisał; "nie mozna wywiesc herezji " -- i ja również użyłam tego określenia.
A z drugiej strony co za różnica? Jak jest sekta to głosi i heretyckie nauki.
I trzy a kto Rycerzowi dał misję nauczania na publicznych forach? Widać z kim mamy tu do czynienia, z hard-sekciarzem. Żałosne!
Iest pani naylepszym dowodem na to, ze niewiasty maią zakaz publicznego nauczania Wiary Katolickiey, w tym na tym forum.
Nie ma Papieża przeto nie ma iurysdykcyi zwyczayney tedy sami Xsięża Katoliccy nie muszą słuchać Biskupów Katolickich. Zastosowanie ma epikea przeto mam zgodę na to co robię. Uczynki miłosierne względem duszy to między innymi nieumieiętnych nauczać, grzeszących upominać.
Niewiasty na tym forum mają nie tylko prawo ale i obowiązek głoszenia Wiary katolickiej. Nie wystepują albowiem z poruczenia odpowiedniej władzy duchownej a z własnej woli w prywatnym zakresie. Ewentualna skala takiego działania nie ma żadnego znaczenia w świetle Magisterium. To moje prywatne i zupełnie bez znaczenia stanowisko i mój stosunek do tego stanowiska jest równiez moją zupełnie prywatną sprawą.